اخبار داغ

سحرخوان پیشکسوت خوانسار:

حصیر مساجد قدیم مشتری بیشتری از فرش مساجد امروزی داشت/ ۷۰ سال است که مؤذن هستم

حصیر مساجد قدیم مشتری بیشتری از فرش مساجد امروزی داشت/ ۷۰ سال است که مؤذن هستم
۱۲ ساله بودم، در ماه مبارک رمضانی یادم است آیت اله خوانساری که نماز باران ایشان معروف است، ظهرها در مسجد آقااسداله و شب ها نماز مغرب را در مسجد جامع خوانسار اقامه می کردند و جمعیت بسیار کثیری برای نماز ایشان می آمدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  چشمه سار؛ سحرخوانی از آداب ایرانیان مسلمان از قدیم الایام بوده است، اشعار و مرثیه هایی که بیت بیت آن رنگ و بوی عرفان و تقرب به ذات یگانه رب العالمین دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, چشمه سار,
 
,
هر چند که با ورود رسانه های جدید و ابزار ارتباط جمعی دیگر از آن ندای ملکوتی سحرخوانی در مساجد و محله ها خبری نیست، اما پیشکسوتان و بزرگانی که این آداب زیبای ماه مبارک رمضان را هنوز به خاطر و سینه دارند، هم چنان از صفای سحرگاهان خوانسار در لحظات سحرخوانی ها یاد می کنند.
,
 
,
در خوانسار نیز آداب زییای سحرخوانی در قدیم باب بوده و هنوز هم مردان خدایی هستند که زیر لب آن اشعار را زمزمه و نجوا می کنند.
,
خوانساری های قدیمی نامش را فراوان شنیده اند، همین راسته بازار قدیم خوانسار جنب دبیرستان شریعتی، مغازه ساده اما پر ازصفای این پیر خدایی را که با وجود کسالت و شکستگی دست با روی گشاده از حضورمان در محل کسبش استقبال می کند.
,
 
,
در نگاه اول قاب عکس بزرگان دینی و مراجع عظام که به روی دیوار مغازه خود نصب کرده توجه مان را جلب می کند.
,
سال ها خدمت در دستگاه اهل بیت عصمت و طهارت حاکی از عمق عشق و دلدادگی این مرد خدا به آل الله است.
,
 
,
با زمزمه ها و نجواهای عاشقانه و خدایی این مرد خدا همراه شده و  گنجینه خاطرات قدیم خوانسار در ایام ماه مبارک رمضان را از وی جویا شدیم.
,
 
,
شما را به همراهی با خود در گفتگو با حاج اسماعیل شکر مداح، سحرخوان و موذن پیشکسوت خوانسار دعوت می کنیم؛
,
 
,
 *شما از پیشکسوتان و قُدمای خوانسار در زمینه مداحی و سحرخوانی هستید، از روزگاری که در خوانسار رسانه های ارتباط جمعی نبود و سحرخوانی می کردید بگویید.
,  *شما از پیشکسوتان و قُدمای خوانسار در زمینه مداحی و سحرخوانی هستید، از روزگاری که در خوانسار رسانه های ارتباط جمعی نبود و سحرخوانی می کردید بگویید.,
 
,
ماه مبارک رمضان در مساجد خوانسار جمعیت زیادی حضور پیدا می کردند و استقبال زیادی از مساجد می شد.
,
 
,
فرش مساجد حصیر بود ولی برای گرفتن جا روی همین حصیرها با اشتیاق می دویدیم تا عقب نیافتیم، امروز قالی نخ فرنگی در مساجد وجود دارد اما مردم مانند سابق از مساجد استقبال نمی کنند.
,
 
,
در قدیم این طور که اکنون باب شده افطار نمی دادند، بضاعت ها اندک بود برخی یکی دو نفر را به خانه برده و افطار می دادند، اما حالا خدارا شکر با وجود امکانات سفره های افطاری در مساجد گسترده شده است.
,
 
,
*از سحرخوانی بگویید و ویژگی های آن بگویید؟
, *از سحرخوانی بگویید و ویژگی های آن بگویید؟,
 
,
خاطرم هست به تازگی بلندگو آمده بود و بنده از محله بالا خوانسار به سمت مسجد آقااسداله سحرخوانی مفصلی می کردم، بعد برای صرف سحری می رفتیم و مجدد برای گفتن صبحگاهی و اذان مجدد می آمدیم.
,
 
,
70 سال است که موذن هستم و در قدیم مدت دو سال هم در امامزاده احمد(ع) سحرخوانی کردم، البته در خوانسار افراد دیگری هم سحرخوانی می کردند و روی پشت بام ها رفته و اشعار و اذکار سحری را می خواندند.
,
 
,
الان چون همه رادیو و تلویزیون دارند، کسی دیگر سحرخوانی نمی کند.
,
 
,
 *چه اشعار و اذکاری بیشتر خوانده می شد؟
,  *چه اشعار و اذکاری بیشتر خوانده می شد؟,
اشعار زیاد و مفصلی خوانده می شد از جمله یکی از اشعار اینگونه بود:
,
 
,
یا رب دل مرده مرا احیا کن
,
بر روی گدای نیمه شب در وا کن
,
سوگند به قطره قطره خون حسین (ع)
,
پرونده کربلای ما امضا کن
,
و یا اشعاری از این دست خوانده می شد؛
,
هر دری بسته شود جز در پر فیض حسین (ع)
,
این در خانه عشق است که باز است هنوز
,
 
,
*چه نوع خوراکی ها و غذایی ها در خانواده های خوانساری در ماه مبارک رمضان مرسوم بود؟
, *چه نوع خوراکی ها و غذایی ها در خانواده های خوانساری در ماه مبارک رمضان مرسوم بود؟,
 
,
غذاها و خوراکی هایی که مردم خوانسار در قدیم بیشتر برای ماه مبارک رمضان استفاده می کردند نیز با اکنون فرق داشت، در حال حاضر بیشتر غذاها آماده است ولی آن موقع بیشتر آبگوشت مصرف می شد.
,
 
,
یکی دیگر ار غذاهایی که در خوانسار به خصوص در ماه مبارک خانواده مصرف می کردند گول ماست بود که ترکیبی از ماست و شیر است؛ می گفتند مصرف آن تشنگی نمی آورد.
,
 
,
به جای زولبیا و بامیا که در قدیم نبود، خانواده ها خرما، آن هم به مقدار محدود استفاده می کردند و بیشتر استفاده از پنیر و سبزی در بین خانواده ها مرسوم بود.
,
 
,
*در شب های قدر خوانسار چه آداب ویژه ای مرسوم بود؟
, *در شب های قدر خوانسار چه آداب ویژه ای مرسوم بود؟,
در مورد شب های قدر، همین مراسم قرآن به سرگرفتن، مراسم سینه زنی و منبر مرسوم بود، البته اگر خانواده ای هم به مسجد نمی آمد بزرگان خانواده مانند پدربزرگ و مادربزرگ خودشان در منزل با اهل خانواده برنامه قرائت قران و ادعیه داشتند.
,
 
,
**
,
به جرأت می توان گفت آوای سحرخوانی جزء گرم ترین صداها و آواهایی است که در طول زندگی شنیده می شود، ندایی که از جان برمی خیزد و برجان های تشنه زلال معرفت و شوق بندگی می نشیند.
,
 
,
از محل کسب این پیر شریف بیرون می آییم و و زیر لب اشعار سحرخوانی را زمزمه می کنیم.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه