اخبار داغ

به قلم سید مصطفی میرزاباقری؛

تصمیمات شخصی و سوءمدیریت، پاشنه آشیل سیستم بانکی کشور

تصمیمات شخصی و سوءمدیریت، پاشنه آشیل سیستم بانکی کشور
مدتی است از شهرهای مختلف خبر می رسد که مردم جلوی یک موسسه اعتباری تجمع کرده و درخواست دریافت سپرده شان را دارند، اما در قوی ترین اقتصادها و بهترین سیستم های بانکی اروپا هم اگر قرار باشد هر روز مردم جلوی یک بانک یا موسسه اعتباری تجمع کنند و پول خود را مطالبه کنند، حتما چالشی جدی ایجاد خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زرین نامه؛ اگر این تجمعات (که حتماً برنامه ریزی شده است و خودجوش نیست!) روزانه جلوی موسسات اعتباری ادامه پیدا کند و این دومینو به بانک های خصوصی برسد، ممکن است اوضاع غیرقابل کنترل شود و تر و خشک سیستم بانکی را با هم بسوزاند. در این طور مواقع هیجان بر منطق غلبه می کند و بحران شکل میگیرد و حتی ضد نظام هم از این موقعیت همانند سالل 88 بهترین بهره را می تواند ببرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زرین نامه؛, زرین نامه, زرین نامه,

موسسات اعتباری بازوی نظام بانکی کشور هستند و رقیب بانک ها به شمار نمی آیند. این موسسات می توانند همسو با بانک ها به نیازهای موجود در کشور پاسخ دهند و از این جهت مسئولان مربوطه باید در این فضاهای ملتهب، از اظهار نظرهای هیجانی و استرس زا‌ پرهیز کنند و هر مشکلی مدیریت شود.

,

صداوسیما، رسانه ها و شبکه های اجتماعی هم باید توجه داشته باشند که دامن زدن به هیجان در این موارد حکم «آتش زدن بازار امیر برای یک دستمال» را دارد.

,

البته باید اذغان به این واقعیت کرد که ریشه اصلی در بانک مرکزی و تصمیمات شخصی و سلیقه ای است؛ موضوعی که بسیاری از دست اندرکاران بانکی هم به آن باور دارند.

,

متاسفانه بانک مرکزی به جای سیاستگذاری، عملاً اداره بانک ها را در دست گرفته که به وضوح با سیاست های برون سپاری کوچک کردن دولت مغایر است. ورود مستقیم و مصرانه بانک مرکزی به اساسنامه بانک ها، از جمله مصادیق این دخالت به شمار می رود و خلاصه در اینکه بانک مرکزی خود مقصر به وجود آمدن این وضعیت است، تردیدی نیست.

,

برخی مشکلات کوچک در این سیستم مانند یک بهمن می ماند که از یک جایی شروع می شود و در آینده کل سیستم بانکی را درگیر می کند، پس بهتر است با دیدی باز و مدیریتی کارآمد، به جای حذف این موسسات، آن ها را تقویت و مدیریت کرد.

,

سیستم بانکی مشکل دارد و زیان می سازد، ولی شرایط طوری نیست که قابل مدیریت و کنترل نباشد، لذا نباید هیجانی رفتار کرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه