اخبار داغ

گزارشی از توافق‌نامه پاریس ؛

وجود ایران در توافق‌نامه پاریس دردی از زمین دوا نمی‌کند/دوستان محیط زیست آمار تغییرات اقلیم در ایران را از کجا می‌آورند؟

وجود ایران در توافق‌نامه پاریس دردی از زمین دوا نمی‌کند/دوستان محیط زیست آمار تغییرات اقلیم در ایران را از کجا می‌آورند؟
با وجود اینکه ایران تنها یک درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان را دارد و کاهش سوخت های فسیلی در کشور هیچ دردی از گرمای زمین را دوا نمی کند دوستان محیط زیست و دولت اسرار دارد که شورای نگهبان با این توافق موافقت کنند این در حالی است که کشورهای بزرگی همچون آمریکا از اجرای این توافق سر باز زد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از تهران نیوز ، کنفرانس  تغییر اقلیم ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در پاریس یا COP21 از ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ در شهر پاریس برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تهران نیوز,  ، کنفرانس  تغییر اقلیم ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در پاریس یا COP21 از ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ در شهر پاریس برگزار شد.,

این کنفرانس بیست‌و‌یکمین کنفرانس سالانه طرف‌های معاهده کنوانسیون تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد از سال ۱۹۹۲ و یازدهمین ملاقات پیمان کیوتو تاکنون بود.

,

هدف اصلی این کنفرانس به‌دست آوردن یک توافق‌نامه و قراردادی جهانی برای تغییرات اخیر آب‌وهوایی با حضور تمام ملت‌های جهان است.

,

بان کی‌مون با اشاره به حرکت سریع و رو به جلوی کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی و گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان تأکید کرده است که باید بتوان افزایش دمای جهانی را به زیر دو درجه سلسیوس رساند.

,

۱۹۶ کشور عضو کنوانسیون تغییر آب و هوا از جمله ایران از سال ۱۹۹۲ میلادی این کنوانسیون را به اجماع جهانی رساندند. این کنوانسیون تلاشی برای ثبات‌دهی به غلظت گازهای گلخانه‌ای معادل دی اکسید کربن در اتمسفر است تا ضمن مقابله با پدیده گرمایش جهانی با چالش‌های زیست محیطی و هواشناسی ناشی از افزایش میانگین دمای کره زمین مقابله لازم صورت گیرد.

,

به‌عنوان مثال زمانی که در یک قسمت سیل می‌آید در یک نقطه جهان هم زمان خشکسالی ایجاد می‌شود،  زیر آب رفتن جزایر و سواحل، خودسوزی‌های جنگل‌ها، گرد و غبار، کمبود منابع آب و ... است.

,

سند ۳۲ صفحه‌ای مقابله با تغییرات آب و هوایی با حمایت سازمان ملل تصویب شده و توافق تاریخی پاریس که از سال ۲۰۲۰ میلادی لازم الاجرا خواهد بود، نخستین توافق اقلیمی در نوع خود و در سطح جهانی است بر اساس این سند، کشورها متعهد خواهند شد که میزان تولید گازهای گلخانه‌ای و همچنین مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش دهند.

,

بر اساس این سند، کشورهای جهان متعهد شده‌اند که میزان افزایش دمای کره زمین کمتر از ۲ درجه سانتیگراد باشد. همچنین کشورها تلاش خواهند کرد تا این افزایش از سقف ۱.۵ درجه سانتیگراد فراتر نرود.

,

بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل ضمن استقبال از توافق امروز، آن را «نقطه عطفی تاریخی» توصیف کرده است.

, بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل ضمن استقبال از توافق امروز، آن را «نقطه عطفی تاریخی» توصیف کرده است.,

نحوه کمک به کشورهای در حال توسعه برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی با انرژی پاک از موضوعات مورد اختلاف مذاکره‌کنندگان و شرکت‌کنندگان در این نشست بود.

,

 

,

جایگاه جمهوری اسلامی ایران در توافق‌نامه پاریس و تهدیدهای احتمالی

, جایگاه جمهوری اسلامی ایران در توافق‌نامه پاریس و تهدیدهای احتمالی, جایگاه جمهوری اسلامی ایران در توافق‌نامه پاریس و تهدیدهای احتمالی,

اگرچه این توافقنامه مرتبط با محیط زیست معرفی می‌شود اما اجرای آن تاثیری در بهبود آلودگی هوا و محیط زیست کشور ندارد زیرا اصولاً گازهای گلخانه‌ای و دی اکسید کربن برای سلامتی انسان مضر نیستند، بلکه منواکسید کربن و سایر آلاینده‌های زیست محیطی نظیر اکسیدهای گوگرد و نیتروژن و ذرات معلق برای سلامت انسان مضر هستند.

, اگرچه این توافقنامه مرتبط با محیط زیست معرفی می‌شود اما اجرای آن تاثیری در بهبود آلودگی هوا و محیط زیست کشور ندارد زیرا اصولاً گازهای گلخانه‌ای و دی اکسید کربن برای سلامتی انسان مضر نیستند، بلکه منواکسید کربن و سایر آلاینده‌های زیست محیطی نظیر اکسیدهای گوگرد و نیتروژن و ذرات معلق برای سلامت انسان مضر هستند.,

پذیرش توافقنامه پاریس محدودیت‌های مشخصی را برای بهره‌برداری از منابع نفت و گاز کشور ایجاد می‌کند که سبب کند شدن پیشرفت کشور می شود، زیرا اجرای تعهدات در قالب کاهش استفاده از نفت و گاز، محدودیت در ساخت نیروگاه‌ها با سوخت فسیلی، پالایشگاه‌ها، مجتمع‌های پتروشیمی و هر مصرف کننده دیگر صنعتی نفت و گاز و نیز اخذ مالیات برای انتشار کربن بروز پیدا می‌کند و بنابراین پذیرش آن، مغایر سیاست‌های کلی نظام و مانعی برای تحقق اقتصاد مقاومتی ارزیابی می‌شود.

, پذیرش توافقنامه پاریس محدودیت‌های مشخصی را برای بهره‌برداری از منابع نفت و گاز کشور ایجاد می‌کند که سبب کند شدن پیشرفت کشور می شود، زیرا اجرای تعهدات در قالب کاهش استفاده از نفت و گاز، محدودیت در ساخت نیروگاه‌ها با سوخت فسیلی، پالایشگاه‌ها، مجتمع‌های پتروشیمی و هر مصرف کننده دیگر صنعتی نفت و گاز و نیز اخذ مالیات برای انتشار کربن بروز پیدا می‌کند و بنابراین پذیرش آن، مغایر سیاست‌های کلی نظام و مانعی برای تحقق اقتصاد مقاومتی ارزیابی می‌شود.,

عمل به چارچوب‌های مورد اشاره در توافقنامه به ویژه چارچوب شفافیت آن با عنوان اعتمادسازی، می‌تواند به افشای اطلاعات کشور از جمله اطلاعات نظامی و امنیتی را در فضای بین‌المللی منجر شود.

, عمل به چارچوب‌های مورد اشاره در توافقنامه به ویژه چارچوب شفافیت آن با عنوان اعتمادسازی، می‌تواند به افشای اطلاعات کشور از جمله اطلاعات نظامی و امنیتی را در فضای بین‌المللی منجر شود.,

شرایط خروج از این توافقنامه به سادگی امکان پذیر نیست زیرا با پذیرش این توافقنامه امکان خروج تا سه سال منع شده است هر زمان کشور اقدام به خروج از آن کند، تا یکسال فرآیند خروج از آن به‌طول می‌انجامد که در این دوره امکان تحمیل جرایم بر کشور وجود دارد.

, شرایط خروج از این توافقنامه به سادگی امکان پذیر نیست زیرا با پذیرش این توافقنامه امکان خروج تا سه سال منع شده است هر زمان کشور اقدام به خروج از آن کند، تا یکسال فرآیند خروج از آن به‌طول می‌انجامد که در این دوره امکان تحمیل جرایم بر کشور وجود دارد.,

رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیر خود با فرماندهان نیروی دریایی در تاریخ ۷/ ۹/ ۱۳۹۵ عجله در به سرانجام رساندن توافق هسته‌ای را عامل بروز مشکلات فعلی در این توافق اعلام فرمودند. از آنجا که کشورهای روسیه و امریکا این توافق را در مجالس خود تصویب نکرده‌اند، هرگونه عجله و شتاب‌زدگی در تصویب این توافقنامه در مجلس شورای اسلامی خلاف عقلانیت و منافع ملی است. به علاوه در متن توافقنامه هیچ قید و زمانی برای تصویب آن در مجالس کشورها در نظر گرفته نشده است. بنابراین عجله در پذیرش توافقنامه پاریس بدون توجه به خطرات پذیرش آن دور از مصلحت و خلاف منطق است.

,

رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیر خود با فرماندهان نیروی دریایی در تاریخ ۷/ ۹/ ۱۳۹۵ عجله در به سرانجام رساندن توافق هسته‌ای را عامل بروز مشکلات فعلی در این توافق اعلام فرمودند. از آنجا که کشورهای روسیه و امریکا این توافق را در مجالس خود تصویب نکرده‌اند، هرگونه عجله و شتاب‌زدگی در تصویب این توافقنامه در مجلس شورای اسلامی خلاف عقلانیت و منافع ملی است. به علاوه در متن توافقنامه هیچ قید و زمانی برای تصویب آن در مجالس کشورها در نظر گرفته نشده است. بنابراین عجله در پذیرش توافقنامه پاریس بدون توجه به خطرات پذیرش آن دور از مصلحت و خلاف منطق است.

, رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیر خود با فرماندهان نیروی دریایی در تاریخ ۷/ ۹/ ۱۳۹۵ عجله در به سرانجام رساندن توافق هسته‌ای را عامل بروز مشکلات فعلی در این توافق اعلام فرمودند. از آنجا که کشورهای روسیه و امریکا این توافق را در مجالس خود تصویب نکرده‌اند، هرگونه عجله و شتاب‌زدگی در تصویب این توافقنامه در مجلس شورای اسلامی خلاف عقلانیت و منافع ملی است. به علاوه در متن توافقنامه هیچ قید و زمانی برای تصویب آن در مجالس کشورها در نظر گرفته نشده است. بنابراین عجله در پذیرش توافقنامه پاریس بدون توجه به خطرات پذیرش آن دور از مصلحت و خلاف منطق است.,

 توافقنامه آب و هوایی پاریس از سوی مجلس به تصویب رسیده است و منتظر تصمیم شورای نگهبان است.

,  توافقنامه آب و هوایی پاریس از سوی مجلس به تصویب رسیده است و منتظر تصمیم شورای نگهبان است.,

اما آمریکا با ریاست جمهوری ترامپ از این توافق نامه خارج شد که به گفته کارشناسان یکی از دلایل مهم این رفتار سود کلان شرکت‌های نفتی و کارتل‌های صنعتی این کشور عنوان شده است.

,

اما باید یک نکته را متذکر شد که  ایران تنها یک درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان را دارد در حالی که آمریکا، چین و دیگر کشورها سهمی بالای ۲۰درصد را دارند. با امضای این توافق ایران موظف می شود تولید گاز و نفت خود را کاهش دهد که مطمئناً ضربه سنگینی به اقتصاد کشوری که وابسته نفت است می‌زند این در حالی است که دولت تمام تلاش خود در افزایش میزان تولید اوپک می‌کند و از آن طرف معاون رئیس جمهور در پی کاهش تولید نفت و گاز است.

,

 

,

دوستان محیط زیست آمارها را از کجا می‌آورند

, دوستان محیط زیست آمارها را از کجا می‌آورند, دوستان محیط زیست آمارها را از کجا می‌آورند,

دکتر نیما جعفرزاده ، کارشناس اقلیم شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار شهری شبکه خبری تهران نیوز در ارتباط با توافق پاریس و اظهار نظرات کارشناسان سازمان محیط زیست اظهار داشت: این توافق به خودی خود راهکار مناسبی است برای کاهش گرمای زمین و برخی از مخاطرات ناشی از حوادث غیر طبیعی است اما در سازمان محیط زیست برخی از اشخاص توجیحاتی برای این توافق می‌آورند که غیرکارشناسی و از رویی ناآگاهی است.

, دکتر نیما جعفرزاده, تهران نیوز, تهران نیو,

وی گفت: از مهم‌ترین استدلال‌های موافقان به‌ویژه رئیس سازمان محیط زیست و کارشناسان این دستگاه گرمایش زمین است اما کسی نیست به آن‌ها بگوید ایران مگر چقدر در افزایش گرمای زمین دخالت دارد که باید برداشت سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد.

,

کارشناس اقلیم شناسی با اشاره به این‌که کارشناسان محیط زیست هیچ کدام تخصص آب و هوا شناسی ندارند، خاطر نشان کرد: این افراد آمارهای می‌دهند که معلوم نیست از کجا آوردند  و با کدام استدلال آن را بیان می‌کند، جالب است که این افراد در مورد تغییرات ۳۰۰ ساله اقلیم در ایران نظراتی می‌دهند که گویا در آن زمان ایستگاه‌های هواشناسی وجود داشته است.

,

وی افزود: از نظر علمی و کارشناسی هیچ ارتباطی بین آلودگی هوا و گرمای زمین وجود ندارد و اگر کسی این حرف را بزند باید به علم و سواد این فرد شک کرد.

,

جعفرزاده بیان دشت: توافق‌نامه پاریس برای ایران سودی ندارد چراکه این کشور کمتر از یک درصد از انتشارات گازهای گلخانه را دارد و این سند سبب می‌شود.

,

بارها کارشناسان اقلیم‌شناسی به دولت تذکر دادند که مانند برجام در اجرای این توافق عجولانه اقدام نکنند چرا که رابطه مستقیم با اقتصاد و معیشت مردم دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه