اخبار داغ

کارشناس مسایل ژئوپلیتیک در گفت و گو با دانا:

ذوق زدگی اسرائیل از رفتار عربستان در قبال قطر/ ایران تمایلی برای دخالت در موضوع عربستان و قطر ندارد

ذوق زدگی اسرائیل از رفتار عربستان در قبال قطر/ ایران تمایلی برای دخالت در موضوع عربستان و قطر ندارد
یک کارشناس منطقه در خصوص ذوق زدگی صهیونیست ها از به هم خوردن ارتباط عربستان با قطر بیان داشت: ابراز رضایت رژیم غاصب صهیونیستی از فشار عربستان بر قطر دلیل محکمی است که نشان می دهد ریشه های این رفتار عربستان مرتبط با رژیم غاصب صهیونیستی و منطبق با سیاست های آنها است.
[

رضا مومن زاده، کارشناس مسایل ژئوپلیتیک در گفت و گو با خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص روابط قطر و عربستان گفت: رفتارهای عربستان طی چند سال اخیر در منطقه الزاماً منطبق با منافع راهبردی و ملی عربستان نبوده است؛ قاعدتاً نسل جدید حاکمیت در عربستان نسلی است که با ویژگی ها و سوابق خاصی روی کار آمده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی با بیان اینکه نسل جدید حاکمیت عربستان کاملا به صورت ماموریت محور کار می کنند خاطر نشان کرد: سیاستمداران عربستان تمام ظرفیت های این کشور را به شکلی تنظیم می کنند که اهداف قدرت های فرا منطقه ای مانند آمریکا و اسرائیل هم تامین شود و ممکن است در این راستا منافع عربستان هم در جایی نادیده گرفته شود.

,

 

,

این کارشناس مسایل ژئوپلیتیک افزود: این نسل در قبال این تامین اهداف قدرت های فرامنطقه ای، به دنبال تثبیت و ماندن خود بر سر قدرت در کشورشان هستند؛ تا جایی که گاهی این سیاست ها در مسیر غیر معقولی پیش می روند.

,

 

,

این کارشناس منطقه در خصوص نقش عربستان در منطقه یادآور شد: عربستان طی دو سه سال اخیر در عراق و سوریه علی رغم سرمایه گذاری های زیادی که انجام داد نتوانست پاسخ لازم را بگیرد، به شکلی که قطر با ابعادی کوچکتر تاثیرگذاری بیشتری به نسبت عربستان بر سوریه داشت.

,

 

,

مومن زاده افزود: در یمن هم علی رغم فشارهای بین المللی و منطقه ای که برای عربستان به وجود آمد اما در نهایت عربستان نتوانست به اهدافی که می خواست از حمله به این کشور بدست بیاورد، برسد. عملا دیده می شود در یمن جای پای کشوری مانند امارات بسیار بیشتر از عربستان است.

,

 

,

وی با بیان اینکه محاسبات عربستان برای بازیگری در منطقه عقلانی نیست تصریح کرد: هیأت حاکمه در عربستان بر اساس منافع ملی این کشور تصمیم گیری نمی کنند و به عبارت دیگر عربستان در حال اجرای یک نقش نیابتی در منطقه است که آخرین پرده آن هم اجلاس مشترک آمریکا و عربستان در این کشور بود که ترامپ به صورت رسمی این مفهوم را عنوان کرد که عربستان باید نقش های امنیتی بیشتری در منطقه بگیرد.

,

 

,

این کارشناس مسایل ژئوپلیتیک افزود: اینکه عربستان چقدر می تواند نقش امنیتی در منطقه را بر عهده بگیرد و توجه و رضایت آمریکا را برای این نقش جلب کند محل سوال است.

,

 

,

این کارشناس منطقه در خصوص ذوق زدگی صهیونیست ها از به هم خوردن ارتباط عربستان با قطر بیان داشت: نکته مهمی که در به هم خوردن ارتباط عربستان با قطر نباید مغفول بماند، ابراز خوشحالی صهیونیست‌ها از این وضعیت به وجود آمده است؛ به طوری که وزیر جنگ اسرائیل به صورت شفاف ابراز رضایت خود از فشار عربستان به قطر را اعلام کرد و همچنین اعتراف کردند که عربستان در چارچوب منافع اسرائیل این اقدام را انجام داده است.

, این کارشناس منطقه در خصوص ذوق زدگی صهیونیست ها از به هم خوردن ارتباط عربستان با قطر بیان داشت: نکته مهمی که در به هم خوردن ارتباط عربستان با قطر نباید مغفول بماند، ابراز خوشحالی صهیونیست‌ها از این وضعیت به وجود آمده است؛ به طوری که وزیر جنگ اسرائیل به صورت شفاف ابراز رضایت خود از فشار عربستان به قطر را اعلام کرد و همچنین اعتراف کردند که عربستان در چارچوب منافع اسرائیل این اقدام را انجام داده است., این کارشناس منطقه در خصوص ذوق زدگی صهیونیست ها از به هم خوردن ارتباط عربستان با قطر بیان داشت: نکته مهمی که در به هم خوردن ارتباط عربستان با قطر نباید مغفول بماند، ابراز خوشحالی صهیونیست‌ها از این وضعیت به وجود آمده است؛ به طوری که وزیر جنگ اسرائیل به صورت شفاف ابراز رضایت خود از فشار عربستان به قطر را اعلام کرد و همچنین اعتراف کردند که عربستان در چارچوب منافع اسرائیل این اقدام را انجام داده است.,


مومن زاده همچنین افزود: ابراز رضایت رژیم غاصب صهیونیستی از فشار عربستان بر قطر دلیل محکمی است که نشان می دهد ریشه های این رفتار عربستان مرتبط با رژیم غاصب صهیونیستی و منطبق با سیاست های آنها است.


وی در خصوص چشم انداز نزاع میان قطر و عربستان گفت: قطعا مقامات قطری چندین بار به صورت شفاف اعلام کرده اند که خواهان گفتگو هستند و عربستان هم بیشتر از این که بخواهد به دنبال یک ماجراجویی نظامی باشد، به دنبال ایجاد یک همسویی از سوی قطر برای ادامه اقدامات خود در منطفه است.


این کارشناس مسایل ژئوپلیتیک افزود: ما نمی توانیم با صراحت اعلام کنیم که قطر الزاما زیر بار این فشار عربستان می رود ولی با توجه به روند های دیپلماتیک که در منطقه می شناسیم میتوانیم امیدوار باشیم که این اختلاف تبدیل به یک نزاع نظامی نشود.


این کارشناس منطقه خاطرنشان کرد: ایران در منطقه همیشه خواهان ثبات و امنیت بوده است اما سیاست های خصمانه عربستان در منطقه و حتی علیه شورای همکاری خلیج فارس مانند عمان، قطر یمن و ... نشان می دهد که عربستان سیاست نا امن سازی و بی ثبات سازی منطقه را با شدت و حدت پیگیری می کند و این از نظر ایران محکوم است.


مومن زاده در پایان تصریح کرد: موضوع قطر و عربستان یک موضوع عربی است و ایران تمایل زیادی به دخالت در این موضوع ندارد اما رفتار عربستان یک رفتاری است که ثبات و امنیت منطقه را نشانه رفته و منافع امریکا و اسرائیل را تامین می کند و به این دلایل از نظر ایران مهم و محکوم است.

,
, ابراز رضایت رژیم غاصب صهیونیستی از فشار عربستان بر قطر دلیل محکمی است که نشان می دهد ریشه های این رفتار عربستان مرتبط با رژیم غاصب صهیونیستی و منطبق با سیاست های آنها است., ابراز رضایت رژیم غاصب صهیونیستی از فشار عربستان بر قطر دلیل محکمی است که نشان می دهد ریشه های این رفتار عربستان مرتبط با رژیم غاصب صهیونیستی و منطبق با سیاست های آنها است.,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه