اخبار داغ

تفاوت کلاهبرداری سنتی – رایانه‌ای با کلاهبرداری اینترنتی را بدانید

تفاوت کلاهبرداری سنتی – رایانه‌ای با کلاهبرداری اینترنتی را بدانید
کلاهبرداری رایانه‌ای یا اینترنتی یکی از جرائمی است که می‌توان آن را یکی از قدیمی‌ترین اشکال جرائم رایانه‌ای با ابعاد مالی دانست، ارتکاب این جرم امروزه به یک معضل جدی در فضای سایبر تبدیل شده و سهم اصلی در حوزه جرائم مالی را به خود اختصاص داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ با رشد فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی و تکنولوژی‌های مرتبط با آن و روبرو شدن جامعه با عصر جدیدی از زندگی به نام عصر سایبر یا عصر اطلاعات و شکل‌گیری دهکده جهانی به‌واسطه درنوردیدن مرزهای فیزیکی و جغرافیایی، انسان امروزی جرائم جدیدی را نیز تجربه نمود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

این جرائم به‌واسطه دسترسی مجرمین به ابزار و فناوری‌های جدید بود این ابزار جدید به مجرمین امکان ارتکاب جرم در حد وسیع و سپس پنهان شدن پس‌ازآن بدون نیاز به روبرو شدن فیزیکی یا بزه دیده و یا قربانی خود را می‌داد.

,

کلاهبرداری رایانه‌ای یا اینترنتی نیز یکی از این جرائم است که می‌توان آن را یکی از قدیمی‌ترین اشکال جرائم رایانه‌ای با ابعاد مالی دانست، ارتکاب این جرم امروزه به یک معضل جدی در فضای سایبر تبدیل گردیده و اگر انگیزه عمده جرائم رایانه‌ای را مالی بدانیم کلاهبرداری رایانه‌ای سهم اصلی در حوزه جرائم مالی را به خود اختصاص داده است و 85 درصد خسارات مالی ناشی از جرائم اینترنتی درنتیجه کلاهبرداری اینترنتی است.

,

تاریخچه:

, تاریخچه:,

ازلحاظ سابقه تاریخی ارتکاب اولین جرائم کلاه‌برداری رایانه‌ای در سال 1960 و توسط حسابدار یک شرکت در آمریکا بنام رویس صورت گرفت وی به علت اختلاف با شرکت با ورود داده‌های اضافی به سیستم‌های شرکت در قیمت کالاها تغییراتی ایجاد نموده و مبالغ به‌دست‌آمده را به‌حساب های مخصوصی واریز کرد.

,

آن موقع تعریفی از کلاهبرداری رایانه‌ای وجود نداشت لیکن با تعریف این جرم امروزه این قضیه را کلاهبرداری رایانه‌ای می‌نامند.

,

ازنظر سابقه قانون‌گذاری اولین بار در کشور ما با الحاق تبصره 3 به ماده 1 قانون مطبوعات در تاریخ 30 فروردین 1379 اولین واکنش در مقابل این جرم بروز پیدا کرد و سپس با تصویب قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای و بعد تصویب قانون تجارت الکترونیک در سال 17 دیماه 1382 و درنهایت با تصویب قانون جرائم رایانه‌ای در سال 1388 جرم انگاری دقیق‌تری از آن صورت گرفت.

,

تعریف جرم کلاهبرداری رایانه ای:

, تعریف جرم کلاهبرداری رایانه ای:,

کلاهبرداری سنتی چنین تعریف می‌شود که توسل به اعمال و مانورهای متقلبانه برای تحصیل مال غیر که فقط با فعل مثبت مادی واقع و با ترک فعل محقق نمی‌شود که در این جرم اغفال بزه دیده صورت می‌گیرد.

,

لیکن از جرم کلاهبرداری رایانه‌ای در ماده 13 قانون جرائم رایانه‌ای چنین تعریف می‌شود (استفاده غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی برای ارتکاب اعمالی از قبیل واردکردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه و تحصیل وجه یا مال یا منعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری)

,

این جرم نیز با فعل مثبت واقع و ترک فعل نمی‌تواند تشکیل‌دهنده رکن مادی جرم باشد.

,

تفاوت نوع سنتی کلاهبرداری و کلاهبرداری رایانه‌ای:

, تفاوت نوع سنتی کلاهبرداری و کلاهبرداری رایانه‌ای:,

در نوع سنتی جرم توسل به وسایل متقلبانه و مانورهای متقلبانه و اغفال مالباخته جهت تسلیم مال صورت می‌گیرد و به لحاظ لزوم فریب خوردن قربانی جرم نشان می‌دهد این جرم تنها علیه یک انسان قابل‌تصور است و با فریب ماشین این جرم محقق نمی‌شود لیکن در کلاهبرداری رایانه‌ای امکان فریب ماشین‌ها و سیستم‌های پردازش خودکار جداگانه و با انسان توأمان متصور است.

,

در کلاهبرداری سنتی به لحاظ اغفال قربانی لزوم روبرو شدن با بزه دیده و حضور فیزیکی در نزد وی وجود دارد لیکن در کلاهبرداری رایانه‌ای سوءاستفاده از داده‌های برنامه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای از راه دور صورت می‌گیرد و اغلب کلاهبردار و قربانی باهم روبرو نمی‌گردند.

,

انواع کلاهبرداری رایانه‌ای:

, انواع کلاهبرداری رایانه‌ای:,

1-کلاهبرداری سنتی – رایانه‌ای: فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی می‌تواند ابزاری در جهت ارتکاب جرم کلاهبرداری سنتی قرار گیرد بطوریکه مجرمین از این ابزار برای انجام مانورهای متقلبانه و فریب افراد استفاده کرد و کلاهبرداری سنتی را رقم بزنند که در این حالت پرونده در پلیس آگاهی مورد رسیدگی قرارگرفته و پلیس فتا به‌عنوان همکار در کنار پلیس آگاهی عمل خواهد کرد.

,

امروزه به دلیل برداشت ناصحیح از مفهوم جرم کلاهبرداری رایانه‌ای یا اینترنتی اغلب کلاهبرداری های سنتی را به‌عنوان کلاهبرداری رایانه‌ای تلقی می‌کند.

,

2-کلاهبرداری اینترنتی:

, 2-کلاهبرداری اینترنتی:,

-واردکردن داده‌ها یا مختل کردن سیستم‌ها

,

-تغییر داده‌ها یا مختل کردن سیستم‌ها

,

-محو کردن داده‌ها یا مختل کردن سیستم‌ها

,

شیوه و شگردهای کلاهبرداری رایانه‌ای (اینترنتی):

, شیوه و شگردهای کلاهبرداری رایانه‌ای (اینترنتی):,

1-فیشینگ phishing

,

2-حراج آنلاین

,

3-از طریق چت

,

4-از طریق اعلام برنده شدن در قرعه‌کشی

,

5-از طریق فروش اعتبارات

,

6-از طریق ارسال نامه اینترنتی (ایمیل)

,

7-از طریق آگهی تبلیغات

,

8-حمله‌های کلاهبرداری اعتبارسنجی

,

روش‌های متداول کلاهبرداری اینترنتی:

, روش‌های متداول کلاهبرداری اینترنتی:,

1-کلاهبرداری نیجریه‌ای: که با روش‌های مختلف و متنوع صورت گرفته در مهم‌ترین این شیوه‌ها کلاهبرداران بانفوذ در ایمیل تجار و بازرگانان و هک ایمیل یکی از طرفین معامله (اغلب خریدار) با ارسال پیام‌های فریبنده خریدار را وادار به واریز وجوه کلان به حساب‌های اعلامی خود نموده درحالی‌که خریدار تصور می‌نماید که با فروشنده اصلی در حال تبادل نامه الکترونیکی است.

,

درروش دیگر کاربران را با این عنوان که قصد دارند وجوهی را از یک کشور ثالث (اغلب آفریقایی) به کشور وارد نموده و فقط یک شماره‌حساب نیاز دارند فریب داده و در مرحله بعد با اخذ وجوهی از کاربر فریب‌خورده و تحت عنوان مالیات وجه واریزی پنهان می‌گردند اکثر این ایمیل‌ها از خارج کشور ارسال می‌شوند.

,

2-فریب در پیشنهاد کاری

,

3-سوءاستفاده از نام و شهرت چهره‌های معروف فرهنگی و ورزشی

,

4-سوءاستفاده از طریق شبکه‌های اجتماعی با ایجاد صفحات مختلف و به‌قصد کلاهبرداری

,

5-سوءاستفاده از احساسات کاربران و تحت پوشش نیات خیرخواهانه

,

6-کلاهبرداری از زنان و دختران با ایمیل‌های فریبنده و ازدواج اینترنتی

,

پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی و انواع آن

, پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی و انواع آن,

پیشگیری غیر کیفری:

, پیشگیری غیر کیفری:,

1-پیشگیری وضعی (اعمال تدابیر فنی و سلب فرصت و ابزار ارتکاب جرم – حفاظت از سیستم‌ها)

,

2-پیشگیری اجتماعی (آموزش کاربران- جلوگیری از بروز و شکل‌گیری انگیزه مجرمانه)

,

پیشگیری کیفری:

, پیشگیری کیفری:,

1-پیشگیری واکنشی عام (رعب‌انگیزی و عبرت‌آموزی)

,

2-پیشگیری واکنشی خاص (اعمال کیفر بر فرد بزهکار برای جلوگیری از تکرار جرم)

,

انتهای پیام/ معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه