اخبار داغ

سخنگوى وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

مراجعات غیرضروری هزینه‌های بالایی به نظام سلامت و خانواده‌ها تحمیل می‌کند

مراجعات غیرضروری هزینه‌های بالایی به نظام سلامت و خانواده‌ها تحمیل می‌کند
سخنگوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شاخص‌های مختلف ارزیابی گفت: در ایران حدود 48.5 درصد افراد در نخستین مراجعه، به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند و درصد قابل توجهی از مراجعات به پزشکان غیرضروری بوده و هزینه‌های مالی و انسانی زیادی به خانواده‌ها و همچنین سیستم سلامت تحمیل می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا به‌نقل از سپید پوش، دکتر ایرج حریرچى در نشست خبرى با اصحاب رسانه ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی اخیر تهران و عرض تسلیت به خانواده قربانیان این حادثه از اقدامات اورژانس کشور و بیمارستان‌ها در امدادرسانی و درمان مجروحان حادثه تروریستی اخیر در تهران قدردانی کرد.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا, سپید پوش,

وی در ارتباط با چهار شاخصه ارزیابى بین‌المللی نظام سلامت در توضیحاتی را بیان کرد: بخشی از شاخص‌ها مربوط به درون‌داد یا شاخص‌های input است. مانند میزان بودجه و منابع مالی سیستم سلامت، نیروها و تجهیزات پزشکی و هم‌چنین آمار و اطلاعات نیز در این گروه شاخص‌ها قرار می‌گیرند.

,

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: علاوه بر شاخص‌های درون داد، شاخص‌های برون داد یا output که در واقع  نتایج مستقیم و بی‌واسطه‌ای درون‌داد است نیز برای ارزیابی سیستم سلامت در دنیا مورد توجه است. که آن هم چند شاخص از جمله دسترسى به پزشک، دارو و تخت بیمارستانى دارد و نیز  پوشش بیمه‌ها و واکسن‌ها، بهره‌مندی از خدمات و کیفیت ارایه خدمات و نیز اعتباربخشی از دیگر شاخص‌های برونداد است.

,

وی با بیان این‌که ما با توجه به همه این شاخص‌ها، وضعیت سلامت را بررسى مى‌کنیم و سپس، سراغ شاخص‌هاى پیامدی مى‌رویم، ادامه داد: علاوه بر این‌ها شاخص‌های پیامد out come نیز باید مورد توجه قرار گیرد و در نهایت شاخص‌هایی نهایی نیز مورد رارزیابی قرار خواهد گرفت.

,

دکتر حریرچی سپس به ارائه آمارها و شاخص‌های سال 94 پرداخت و گفت: درسال 94 حدود 98.3 درصد افرادی که برای دریافت خدمات سرپایی مراجعه کردند، خدمت را دریافت کردند.

,

وی با اظهار تاسف از شیوع فرهنگ مراجعه به پزشک نتخصص در نخستین مراجعه گفت: در کل کشور 48.5 درصد افراد در مراجعه اول به پزشک متخصص مراجعه کردند که این آمار در روستاها 42.2 درصد و در شهر 50.6 درصد است، این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا امکان دسترسی به پزشک متخصص تنها از طریق سیستم ارجاع برای بیماران امکان پذیر است.

,

دکتر حریرچی در ارتباط با هزینه‌های تحمیل شده درمان بر خانواده‌ها و مبلغی که توسط آن‌ها در بیمارستان‌ها پرداخت شده است ، عنوان کرد: برای دریافت هر خدمت سرپایی در طیف‌های مختلف (پزشک عمومی، متخصص و نیز به‌طور آزاد و بیمه‌ای) به‌طور متوسط مردم 10 هزار و 413 تومان هزینه پرداخت کرده‌اند.

,

سخنگوی وزارت بهداشت درباره خدمات بستری خاطرنشان کرد: در سال 94 ، حدود 95 درصد افرادی که احساس نیاز به دریافت خدمات بستری داشتند به سیستم مراجعه کردند و از کل این افراد، 98.7 درصد از خدمات بهره بردند. که این میزان در روستاها 98.9 درصد و در شهرها 98.6 بود و این اختلاف ناچیز نشان دهنده عملکرد خوب سیستم در سراسر کشور است.

,

دکتر حریرچی در ارتباط با میزان پرداخت هزینه‌های درمانی نیز گفت: در سال 94 متوسط هزینه بستری پرداخت شده در بیمارستان‌های دولتی به ازای هر بستری، 56 هزار و 515 تومان و در کل بیمارستان‌ها (دولتی، خصوصی، تامین اجتماعی، خیریه و ...) 99 هزار و 511 تومان است که برای بیماران شهری 115.380 تومان و روستایی 59.720 تومان است؛ این آمار نشان‌دهنده حفاظت مالی بیشتر از بیماران روستایی در برابر هزینه‌های درمانی است.

,

وی در ادامه صحبت‌های خود بیان داشت: در سال 94، متوسط روز بستری بجز بستری‌های روزانه، در بیمارستان‌ها، 4.3 روز بوده است. درصد زایمان‌های انجام شده نیز، 99.3 بوده که آمار مهمی است.

,

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: در حال حاضر پوشش واکسیناسیون 99.2 درصد است که آمار درخشانی است به نحوی که پوشش واکسن پنتاوالان 98 درصد، واکسن سرخک 99.1 درصد و واکسن سه گانه 98.4 درصد است.

,

پایی در سال 94 برای ویزیت پزشک عمومی، متخصص، خانواده و دندانپزشک، 4.1 بار مراجعه است که در روستا 3.9 و درر شهر 4.3 بار است. همچنین است، زنان 4.8 و مردان 3.4 بار مراجعه داشته‌اند.

,

وی در ارتباط با سرانه مراجعه برای دریافت خدمات سرپایی (عمومی، خانواده، متخصص و دندانپزشک) گفت: هر فرد سالانه 4.1 بار مراجعه داشته است که برای روستاییان 3.9 و شهرنشینان 4.3، برای زنان 4.8 و برای مردان 3.4 بوده است؛ و خوشبختانه در پنجک‌های مختلف درآمدی در این مورد تفاوت زیادی دیده نمی‌شود.

,

دکتر حریرچی گفت: سرانه بار مراجعه به پزشک عمومی 2، پزشک خانواده 0.3 ، پزشک متخصص 1.88 و دندانپزشک 0.22 بار مراجعه است. یعنی از هر پنج ایرانی، یک نفر به دندانپزشک مراجعه می‌کند. همچنین بار مراجعه به ماما، 2 در 1000 بوده و بار مراجعه به داروخانه‌ها برای دریافت نسخه تجویزی 3.11 و بدون نسخه 0.07 بوده است. بار مراجعه به آزمایشگاه‌ها نیز 1.1 است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه