اخبار داغ

تحلیلگر سیاسی:

رفتار انفعالی دولت در قبال قطر/ ترکیه در صادرات کالا به قطر از ایران پیشی گرفت

رفتار انفعالی دولت در قبال قطر/ ترکیه در صادرات کالا به قطر از ایران پیشی گرفت
معلمی بابیان اینکه در حال حاضر کشور ترکیه در صادرات به قطر از ایران پیشی گرفته است، گفت: بازهم شاهد انفعال وزارت امور خارجه و دولت یازدهم برای استفاده از ظرفیت‌های بالقوه هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تحلیلگر سرشناس سیاسی در گفتگو با خبرنگار صاحب‌نیوز، درباره عملکرد دولت در قبال وضعیت فعلی قطر اظهار کرد: دولت یازدهم در سیاست خارجی بیشتر موضع انفعالی داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب‌نیوز,

محمود معلمی با اشاره به تحولات در منطقه غرب آسیا اظهار کرد: وضعیت فعلی نشان‌دهنده ایجاد یک چالش جدی در بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس است.

,

وی با اشاره به قطع رابطه عربستان و قطر، خاطرنشان کرد: کشورهای دیگر همچون کویت و عمان هم با عربستان همکاری لازم را نمی‌کنند و حتی برخی از دیگر کشورهایی عضو هم به‌حسب ظاهر بیان همکاری می‌کنند ولی در عمل می‌دانند عربستان به دنبال سلطه بر منطقه است.

,

معاون سابق اداره کل سیاسی سپاه بابیان اینکه در زمان قبل از انقلاب سیاست دو ستونی آمریکا در منطقه پیاده می‌شد، گفت: عربستان ستون اقتصادی و کشور شاهنشاهی ایران ستون نظامی بود که هر دو ابزاری در دست نظام آمریکا در منطقه شده بودند.

,

معلمی با بیان اینکه کشورهای عربی هم‌پیمان عربستان در حال متوجه شده‌اند که در مسئله سوریه، یمن و عراق ضرر کرده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر که سوریه به حول و قوه الهی در حال پیشروی و پیروزی است اختلافات بین کشورهای عربی هم در حال هویدا شدن هست.

,

وی بابیان اینکه رقابتی بین عربستان با قطر و عربستان با ترکیه برای تسلط بر کشورهای اسلامی وجود دارد که نباید آن را نادیده گرفت، گفت: قطر با توجه به جایگاه و نقش جمهوری اسلامی ایران در آینده منطقه، لذا اینجاست که قطر یک‌مرتبه در شورای همکاری خلیج‌فارس از ایران حمایت می‌کند و بعد از آن نخست‌وزیر سابق قطر اعلام می‌کند که ما تابه‌حال فریب عربستان را خورده‌ایم.

,

معاون سابق اداره کل سیاسی سپاه بابیان اینکه قطر به دنبال نجات از این وضعیت است، اظهار کرد: قطر در حال حاضر مورد تحریم شدید برخی از کشورهای عربی منطقه قرارگرفته و این کشور بطور کامل وابسته به‌ویژه در حوزه محصولات غذایی آسیب‌هایی زیادی را از این منظر می بیند.

,

معلمی با تصریح اینکه دولت جمهوری اسلامی باید از این ظرفیت به وجود آمده در حوزه اقتصادی و سیاست خارجی بهره‌برداری مناسب را انجام دهد، گفت: متأسفانه سیاست خارجی نظام در دولت یازدهم به تعبیری انفعالی بوده است.

,

وی بابیان اینکه در حال حاضر کشور ترکیه در صادرات به قطر از ایران پیش‌گرفته است، تصریح کرد: به نظر بنده وزارت خارجه برای اینکه آمریکا از دست آن‌ها ناراحت نشود لذا موضع شفاف اتخاذ نمی‌کند.

,

این کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به فرصت به وجود آمده برای کسب درامد اقتصادی در قطر، گفت: بازهم شاهد انفعال وزارت امور خارجه و دولت یازدهم هستیم، البته اخیراً چند هواپیما از  ایران وارد قطر شد که خیلی قابل‌توجه نیست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه