اخبار داغ

مدیرکل انتقال خون استان سمنان:

اهدا کنندگان خون سرمایه های کشور هستند/ استان سمنان بیشترین تعداد اهداکنندگان خون را دارد

اهدا کنندگان خون سرمایه های کشور هستند/ استان سمنان بیشترین تعداد اهداکنندگان خون را دارد
مدیرکل انتقال خون استان سمنان به مناسبت 14 ژوئن که به روز جهانی اهدای خون نامگذاری شده است با مرآت به گفتگو پرداخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، 14 ژوئن به عنوان روز جهانی اهدای خون نامگذاری شده که این روز در سال جاری با 24 خرداد مقارن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

در همین خصوص خبرنگار مرآت در گفتگو با سید مجید حسینی مدیرکل سازمان انتقال خون استان سمنان به بررسی وضعیت اهدای خون در استان سمنان پرداخته است.

, مرآت,

متن کامل این گفتگو را در ادامه می خوانید:

,

 ضمن تبریک روز جهانی اهدای خون، در خصوص ماموریت های سازمان انتقال خون توضیح بفرمایید.

,  ضمن تبریک روز جهانی اهدای خون، در خصوص ماموریت های سازمان انتقال خون توضیح بفرمایید.,

حسینی- در ابتدا جا دارد فرارسیدن سالروز شهادت مولی متقیان حضرت امام علی (ع) را به مردم شریف استان سمنان تسلیت عرض کنم و امیدوارم در این شبهای عزیز ما را از دعای خیر خود محروم نفرمایند.

,

همچنین لازم است فرارسیدن 24 خرداد روز جهانی اهدای خون را به کلیه عزیزانی که در سالهای اخیر با حضور در پایگاه های اهدای خون، نسبت به این امر خداپسندانه اقدام کردند تبریک عرض کنم.

,

اما در خصوص سوال شما بیان این نکته را ضروری می دانم که نیاز به خون یک نیاز همیشگی و مداوم است چراکه تاکنون جایگزین مناسبی برای آن پیدا نشده است. در تمام دنیا شرایط به گونه ای است که هرکشور باید بتواند خون و فرآورده های خونی مورد نیاز خود را تامین کند. خوشبختانه در این خصوص کشور ما به مرز خودکفایی رسیده است و نه تنها با کمبود خون مواجه نیستیم بلکه به صورت متوسط برای 7 روز آینده ذخیره خونی کافی وجود دارد که این عدد در سالهای گذشته کمتر بوده است.

,

استان سمنان نیز از این حیث وضعیت به مراتب بهتری دارد و از لحاظ شاخص های گوناگون رتبه های برتر کشوری را از آن خود کرده است که به تعدادی از این شاخص ها اشاره می کنم.

,

, ,

شاخص اهدای مستمر ما از 67.2 درصد در سال 94 به 73 درصد رسیده است که باعث شده در جایگاه اول کشور قرار داشته باشیم. در حقیقت استان سمنان از لحاظ اهدا کنندگان مستمر خون در جایگاه اول کشور قرار دارد. در نیمه دوم سال 95 تلاش کردیم تا شاخص را افزایش دهیم لذا 4 ماه پس از آزمایش خون مراجعه کنندگان در فراخوانی آن گروههایی را که مورد نیاز بودند پذیرش کردیم و این عزیزان نسبت به اهدای خون اقدام کردند. این موضوع هم صرفا برای ارتقای سلامت خون صورت گرفت.

,

استان سمنان همچنین در شاخص تعداد اهداکنندگان به جمعیت در رتبه اول کشوری قرار دارد که در این استان به ازای هر هزار نفر، 51 اهداکننده خون وجود دارد.

,

شاخص دیگری که استان سمنان در آن رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است شاخص کمک به همنوعان در سایر استانها و بویژه استانهای مجاور است که توانستیم فرآورده های خونی مازاد را به استانهای تهران، قم، قزوین و خوزستان و... منتقل کنیم.

,

لازم است بیان کنم که عمر خون سالم حداکثر 35 روز است که این عدد برای پلاکت بین 3 تا 5 روز است لذا تولید آن نیز باید متناسب با نیاز باشد.

,

خوشبختانه استان سمنان در شاخص ضایعات خونی نیز نسبت به متوسط کشوری وضعیت بهتری دارد.

,

یکی دیگر از شاخص ها که استان سمنان در آن جایگاه اول را کسب کرده است شاخص وصول مطالبات از مراکز درمانی است. قطعا مطلع هستید که از 8 آبان 94 با مصوبه شورای عالی بیمه تمام فرآورده هایی که تولید می شوند مشمول دریافت هزینه هایی هستند و این موضوع جزء درآمدهای عمومی دولت محسوب می شود و لذا مکلف هستیم مطابق برنامه ششم توسعه این مبالغ را از کلیه مراکز درمانی وصول کنیم. خوشبختانه استان سمنان در این خصوص با 79 درصد وصول مطالبات در رتبه اول کشور قرار دارد و پس از آن استانهای تهران و خراسان جنوبی قرار دارند. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که در تخصیص اعتبارات از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی می توانیم اعتبارات بیشتری برای استان جذب کنیم.

,

, ,

 این موضوع شامل خون خام نیز می شود؟

,  این موضوع شامل خون خام نیز می شود؟,

حسینی- خیر، خون کامل یا خون خام تنها موردی است که به صورت رایگان در اختیار مراکز درمانی قرار می گیرد و برای آن مبلغی از سوی سازمان انتقال خون دریافت نمی شود.

,

در خصوص شاخص های کیفی استان سمنان در چه وضعیتی قرار دارد؟

, در خصوص شاخص های کیفی استان سمنان در چه وضعیتی قرار دارد؟,

حسینی- در قریب به اتفاق شاخص های کیفی ارتقای قابل توجهی داشته ایم که یکی از آنها همان موضوع ضایعات خونی بود که عرض کردم. به طور ویژه در پلاکت، ضایعات خونی را کاهش دادیم و در مقایسه با متوسط کشوری شرایط بهتری داریم.

,

چه پروژه هایی در استان سمنان بطور خاص پیگیری شده است؟

, چه پروژه هایی در استان سمنان بطور خاص پیگیری شده است؟,

حسینی- از زمانی که در استان سمنان حضور یافته ام موضوع مراکز جامع اهدا را به طور ویژه ای پیگیری  نمودم. در مراکز جامع دیگر فقط بحث خون گیری انجام نمی شود بلکه علاوه بر آن 3 موضوع اهدای پلسما فرزیس، پلاکت فرزیس و سلول های بنیادی نیز صورت می گیرد.در ابتدای سال 95 مجوزهای لازم را اخذ کردیم وظرف 6 ماه بدون آنکه بخش جدیدی ایجاد کنیم و صرفا با تغییر کاربری بخش های غیرفنی این اقدام را انجام دادیم که پس از تجهیز در آبان ماه سال 95 با حضور دکتر پورفتح الله مدیرعامل سازمان و دکتر خباز استاندار محترم به بهره برداری رسید.

,

در آن زمان حدود 100 میلیون تومان برای تغییرات محیطی هزینه شد و تجهیزاتی که دریافت شد ارزشی بیش از 1 میلیارد تومان داشتند که مهمترین آنها به دستگاه های پلاسما فرزیس مربوط بود.

,

این محصول در حال حاضر به طور آزمایشگاهی تولید می شود و انشاالله پس از دریافت تاییدیه های مربوط به تولید صنعتی و انبوه خواهد رسید تا برای گرفتن مشتقات بیشتر از آن به شرکت های دارویی ارسال شود.

,

به عنوان مثال در آینده زمینه های تولید فاکتورهای انعقادی نظیر فاکتور 8 و نیز IVIG در استان سمنان فراهم می شود که این موضوع ارز آوری بسیار بالایی را به دنبال خواهد داشت چراکه این محصولات در حال حاضر وارد می شوند.

,

, ,

چه تعداد پایگاه انتقال خون در استان فعالیت می کنند؟

, چه تعداد پایگاه انتقال خون در استان فعالیت می کنند؟,

حسینی- 5 پایگاه در استان مسقر هستند. در سمنان 2 پایگاه مستقر است که شامل مرکز جامع اهدای خون امام رضا (ع) و مرکز خون گیری 17 شهریور می باشد. لازم است عرض کنم پایگاه امام رضا (ع) سمنان به جهت امکانات ویژه ای که دارد به عنوان مرکز جامع منطقه ای محسوب می شود که آزمایشگاه های تخصصی متعددی در آن وجود دارد.

,

یک پایگاه ثابت نیز در گرمسار فعال است و در هریک از شهرستانهای شاهرود و دامغان نیز یک پایگاه مستقر است که علاوه بر خون گیری، تولید فرآورده های خونی هم در آنها انجام می شود.

,

ساعات فعالیت پایگاه اهدای خون در استان در ماه مبارک رمضان چگونه است؟

, ساعات فعالیت پایگاه اهدای خون در استان در ماه مبارک رمضان چگونه است؟,

حسینی- علاوه بر اینکه تمام پایگاه های ما در شیفت صبح فعالیت می کنند، پایگاه 17 شهریور سمنان در روزهای زوج عصرها نیز فعال است و پایگاه امام رضا (ع) نیز شبها تا ساعت 24 آماده دریافت خون از مردم عزیز می باشند. مردم عزیز دامغان و شاهرود نیز علاوه بر صبح ها، می توانند پس از افطار تا پایان شب نسبت به اهدای خون خود اقدام کنند.

,

همچنین در شبهای قدر تا ساعتی پیش از سحر امکان اهدای خون وجود خواهد داشت.

,

البته بیان این نکته را ضروری می دانم که مردم عزیز اهدای خون خود را در کل ایام سال توزیع کنند چرا که ممکن است در سایر ایام سال مراجعات کمتری صورت بگیرد و نیاز بیشتری به خون وجود داشته باشد. از طرفی دیگر با توجه به محدود بودن طول عمر خون امکان ساماندهی حجم زیاد آن میسر نیست.

,

از سویی دیگر در نیمه اول سال مراجعات بیشتری برای اهدای خون انجام می شود که به سرد بودن هوا و شیوع بیماری های فصلی در فصول سرد سال مربوط است.

,

تعریف اهداکننده مستمر خون چیست؟ حجم خون تولیدی در سال گذشته را نیز بیان کنید.

, تعریف اهداکننده مستمر خون چیست؟ حجم خون تولیدی در سال گذشته را نیز بیان کنید.,

حسینی- به افرادی که در هر سال حداقل 2 بار خون اهدا کنند اهداکننده مستمر گفته می شود. در سال گذشته حدود 36 هزار واحد خون تولید شد که معادل همین میزان نیز پلاسما تولید شده است.

,

به عنوان سوال پایانی چه عامل یا عواملی را بر بالا بودن شاخص های استان سمنان در حوزه انتقال خون موثر می دانید؟

, به عنوان سوال پایانی چه عامل یا عواملی را بر بالا بودن شاخص های استان سمنان در حوزه انتقال خون موثر می دانید؟,

حسینی- معتقدم این موضوع به فرهنگ بالای مردم استان سمنان در نوع دوستی و امورات خداپسندانه مربوط می شود. به عبارت دیگر این امر با بالا بودن شاخص های فرهنگی استان سمنان ارتباط دارد. استان سمنان در شاخص هایی نظیر نسبت استاد به دانشجو، نسبت دانشجو به جمعیت و تعداد ایثارگران به نسبت جمعیت وضعیت بسیار خوبی در سطح کشور دارد. لذا معتقدم این امر در اهدای خون نیز خودش را نشان می دهد.

,

, ,

در پایان اگر نکته خاصی مدنظر دارید بفرمایید.

, در پایان اگر نکته خاصی مدنظر دارید بفرمایید.,

حسینی- لازم است صمیمانه از کلیه اهدا کنندگان خون در استان سمنان تشکر کنم. امروز به طور هماهنگ در پایگاه های استان برنامه های منظمی برای تقدیر از اهداکنندگان خون برگزار شد. شخصا معتقدم اهداکنندگان خون ذخایر اصلی و معنوی کشور ما هستند که باید قدر این عزیزان را بدانیم.

,

همچنین از زحمات مجموعه شبکه اطلاع رسانی مرآت که در طول سال یاری گر سازمان انتقال خون هستند و به ما در امر اهدای خون کمک می کنند صمیمانه تشکر می کنم.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه