اخبار داغ

بر اساس سنتی دیرینه در سالروز شهادت حضرت علی(ع)؛

آیین سنتی قنبرخوانی در کاشمر برگزار شد+تصاویر

آیین سنتی قنبرخوانی در کاشمر برگزار شد+تصاویر
همزمان با سالروز شهادت جانسوز اول مظلوم عالم حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام آیین سنتی قنبرخوانی در کاشمر برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشمربصیر، بر اساس سنتی دیرینه در روز بیست و یکم ماه رمضان و سالروز شهادت امام اول شیعیان، مراسم ویژه‌ای در سطح شهر کاشمر برگزار می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشمربصیر,

در ظهر این روز جمعیت زیادی در مسجد جامع کاشمر حاضر شده و نماز ظهر و عصر را به امامت امام جمعه این شهرستان اقامه می‌کنند و پس از نماز مراسم سخنرانی توسط یکی از سخنرانان برجسته این شهرستان که در تبیین فضایل و منویات حضرت علی(ع) سخنرانی می‌کند برگزار می‌شود.

,

همزمان جمعیت انبوه دیگری هم در حسینیه بزرگ حیدری کاشمر که از تکایای قدیمی این شهر محسوب می‌شود تجمع کرده و به صورت دسته‌جات سینه‌زنی از این حسینیه به راه افتاده و در خیابان‌های کاشمر به عزاداری و سینه‌زنی می پردازند و سپس راهی مسجد جامع  می‌شوند.

,

در هنگام ورود دسته‌جات سینه‌زنی هیأت حیدری به مسجد جامع کاشمر، جمعیت نمازگزار به احترام آن‌ها حرکت کرده و ضمن استقبال از این هیأت، همراه با آن‌ها سینه‌زنی و عزاداری می‌کنند.

,

پس از اتمام سینه‌زنی و نوحه‌سرایی که با شکوه خاصی برگزار می شود مراسم سنتی قنبرخوانی اجرا می شود.

,

 در این مراسم چند تعزیه خوان در نقش‌های حضرت علی(ع)، امام حسن مجتبی(ع)، امام حسین(ع) و قنبر غلام حضرت علی(ع) به ایفای نقش می‌پردازند.

,

در آغاز این مراسم فردی که نقش قنبر را بازی می کند با گام‌های آهسته به سمت خانه امام علی(ع) حرکت کرده و در مسیر اشعار و ابیاتی در فضیلت مولای خود می‌خواند و مردم حاضر هم که به تماشای مراسم نشسته اند برخی ابیات را با او همخوانی می‌کنند.

,

زمانی که قنبر به درب خانه حضرت علی(ع) می‌رسد درب را می‌کوبد اما از درون خانه توسط امام حسن(ع) و امام حسین(ع) پاسخ می‌شنود که امام به علت ضربتی که خورده‌اند در بستر افتاده و به دستور طبیب ممنوع الملاقات می‌باشند.

,

قنبر دست از درخواست خود برنمی‌دارد و بر ملاقات با امام اصرار می‌ورزد و وقتی می‌بیند اصرار او بی‌نتیجه است چند خشت گلی را برداشته و بر سر می‌کوبد و با آه و ناله تفاضای ملاقات خود را تکرار می‌کند که در این هنگام که فضایی سوزناک بر محفل حاکم می‌شود مردم حاضر هم با صدای بلند به گریه و زاری می‌پردازند.

,

امام که از درون خانه صدای قنبر را می‌شنود دستور می‌دهد که به او اجازه ورود به خانه بدهند و سپس درب خانه حضرت علی بر روی قنبر باز شده و او با دیدن امام که در بستر افتاده‌اند بی تاب شده و خود را به پای حضرت می‌اندازد که در این لحظه هم مجلس به اوج مصیبت و گریه و اشک می‌رسد و فضایی بسیاری معنوی و آکنده از عشق و علاقه نسبت به اول مظلوم عالم حضرت علی(ع) بر مجلس حکمفرما می‌شود.

,

این مراسم با دعا و توسل به پایان می‌رسد.

,

شایان ذکر است آیین سنتی قنبرخوانی که در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است امسال به دلیل برگزاری نمازجمعه در زیارتگاه امامزاده سیدحمزه(ع) کاشمر در این بقعه متبرکه برگزار شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه