اخبار داغ

سرانجام مسکن مهر کرمان به کجا خواهد رسید؟

مسکن مهر در بازار بی مهری مسئولان/بلاتکلیفی ۱۶ هزار واحد مسکن استان کرمان در سایه نبود زیر ساخت

مسکن مهر در بازار بی مهری مسئولان/بلاتکلیفی ۱۶ هزار واحد مسکن استان کرمان در سایه نبود زیر ساخت
۵۴ هزار و ۶۳۳ واحد مسکن مهر در استان کرمان وجود دارد و استارت آغاز به ساخت انها زده شده است که از این تعداد ۳۸ هزار و ۳۲ واحد مسکن مهر افتتاح شده است و ۱۶ هزار و ۶۰۱ واحد مسکن مهر هنوز به بهره برداری نرسیده است که بزرگترین مشکلات مطرح شده این عرصه از سوی مسئولن ، سهم آورده اعضای شرکت تعاونی های مهر ، نبود زیر ساخت و امکانات روبنایی مناسب می باشد .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  آرمان کرمان ؛ « طرح مسکن مهرکه بر اجاره بلند مدت زمین جهت احداث مسکن »  در سال ۸۹  توسط دولت نهم برای زوج های جوان ارائه شد ، همچنان با بی مهری هایی روبه رو بوده است لذا در جهت آشنایی با نحوه عملکرد این طرح از استارت کشوری آن تا اجرای آن در استان کرمان مورد بررسی قرار گرفته است که خواندن آن خالی از لطف نیست و پنجره هایی آماری جدیدی را بر  دیدگان خوانندگان خبر خواهد گذاشت .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  آرمان کرمان ,

وزیر مسکن و شهرسازی سیاست اصلی دولت نهم برای پاسخگویی به مخاطبان اصلی را طرح مسکن مهر اعلام کرد که  به موجب این طرح سالانه برای تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی، زمین در سطح کشور واگذار می‌شود. بر اساس اظهارات علی نیکزاد که در ابتدای خرداد ۱۳۹۲ بیان کرده بود، از ابتدای دولت نهم بالغ بر ۴٬۴۰۰٬۰۰۰۰ واحد مسکن مهر در شهرها و روستاها شروع به ساخت شده‌اند که نیمی از این تعداد در روستاها بوده‌اند و رقمی حدود  ۱٬۵۰۰٬۰۰۰ از این تعداد تا خرداد ۱۳۹۲ تحویل شده و مابقی مسکن‌های روستایی می‌بایست تا پایان دولت دهم تحویل داده می شدند  و  در حوزه مسکن مهر شهری  نیز حدود ۱٬۲۰۰٬۰۰۰ واحد تا زمان درج گزارش تکمیل شده و مابقی همچنان در دست ساخت هستند که تکمیل و تحویل آنها به دولت یازدهم کشیده می‌شود.

,

احمد اصغری مهرآبادی مجری ویژه پروژه مسکن مهر با اعلام آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکن مهر در اردیبهشت ۱۳۹۶، از معطلی ۴۰۲ هزار واحد مسکن مهر آماده به دلیل عدم برخورداری از خدمات زیربنایی(آب، برق و…)، کم کاری برخی تعاونی‌های مسکن، مسیر دشوار‌ و کند تامین خدمات روبنایی (مدرسه، مسجد و…)، وجود واحدهای فاقد متقاضی و همچنین باز بودن پرونده ۳۶ هزار واحد مسکن مهر در دادگاه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین مشکلات این پروژه یاد کرد و افزود: برخی از این مشکلات از همان ابتدای شروع پروژه مسکن مهر مشخص بود.

,

به گفته وی ؛ هم‌اکنون از مجموع کل ۲ میلیون‌ و۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر، تعداد واحدهای بدون مشکل و دارای متقاضی، به ۲ میلیون و ۶۲ هزار واحد رسیده است که پیشرفت فیزیکی طرح مسکن مهر در این واحدها معادل ۳/ ۹۶ درصد است. این در حالی است که پیشرفت فیزیکی مسکن مهر با احتساب واحدهای تحویل شده به متقاضیان مسکن مهر از مجموع ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر هم اکنون ۶۷ درصد است.

,

مهرآبادی افزود: دولت در اواخر سال گذشته موفق شد ۸۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه برای تکمیل آب و برق واحدهای مسکن‌مهر در اختیار وزارت نیرو قرار دهد و ۲۰۰ میلیارد‌ تومان نیز برای آماده‌سازی این واحدها به وزارت راه و شهرسازی پرداخت شد.

,

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان در۱۴ اسفند ماه سال ۹۲ طی  نشستی خبری در شورای مسکن ، گفت: ۸ هزار واحد مسکن مهر در ۵۴ شهر زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در استان کرمان ساخته شده است.

,

, ,

عبدالحسین حجتی اظهار کرده بود  : در مجموع ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر با مدیریت بنیاد مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت احداث می‌شود.

,

وی اظهار کرد: دو هزار و ۵۰۰ واحد باقیمانده مسکن مهر با پیشرفت فیزیکی متفاوت در حال انجام است و تنها در ۴۰۰ واحد در حال ساخت مشکلات زیر بنایی از جمله، آب ، برق، گاز و فاضلاب وجود دارد.

,

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان هم درادامه  همین  نشست گفته بود : تاکنون ۵۹۴ میلیارد و ۸۲۰ میلیون ریال برای ساخت واحدهای مسکن مهر در هشت شهرستان شمالی کرمان پرداخت شده است.

,

خداداد مقبلی تعداد واحدهای مسکن مهر در هشت شهرستان بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت در شمال استان را ۳۳ هزار و ۳۷۷ واحد در قالب سه جانبه، خودمالک و ۹۹ ساله ذکر کرد و افزود: به جز شهر کرمان در مابقی شهرستان‌ها مشکلی خاصی در بخش مسکن مهر وجود ندارد، کما اینکه در بسیاری از شهرها این واحدها تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.

,

وی گفت: در سایت‌های مسکن کرمان از جمله سایت ۴۲ هکتاری با ۱۳ تعاونی خدمات زیربنایی مانند آب، برق و گاز در حال اجراست و یک باب مسجد هم در حال ساخت بوده که مجموع پیشرفت ۷۵ درصد است.

,

مقبلی افزود: در سایت ۵۷ هکتاری با سه هزار و ۲۴۱ واحد مجموع پیشرفت فیزیکی ساختمان‌ها ۸۷ درصد است.

,

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان اظهار کرد: در سایت ۱۰ هکتاری با یکهزار و ۷۰ واحد نیز آب و برق اجرا شده و مشکل فاضلاب است که ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داریم.

,

وی با بیان این که تاکنون پنج هزار و ۸۷۲ سند تفکیکی مسکن مهر در استان صادر شده است، گفت: اداره ثبت اسناد و املاک باید در زمینه تفکیک سند اعیانی و عرصه کار را سرعت دهد و اداره امور مالیاتی هم همکاری داشته باشد تا بتوانیم هرچه سریعتر این مشکلات را رفع کنیم و شاهد بهره برداری از تمام این واحدها باشیم

,

محمدمهدی بلوردی”، مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان هم در این جلسه گفت: شش هزار و ۴۰۰ واحد مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت جنوب کرمان در حال ساخت بوده که تاکنون دو هزار و ۵۰۰ واحد آن به متقاضیان تحویل شده است.

,

بلوردی افزود: در مجموع چهار هزار واحد باقیمانده با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

,

وی گفت: مشکلاتی که در سایت‌های مسکن مهر وجود دارد مربوط به شبکه برق، آب و فاضلاب است، زیرا در برخی از سایت ها واحدها به متقاضیان تحویل داده شده اما هنوز فاقد شبکه آب و برق هستند و این در حالی است که انشعابات خریداری شده است.

,

وی تصریح کرد: در سایت هزار و ۵۰۰ واحدی شهرستان کهنوج که به صورت سه جانبه در حال ساخت است متقاضی وجود ندارد که قرار شد بهزیستی یکهزار واحد از این سایت را برای معلولان خریداری کند.

,

بلوردی گفت: باید راهکاری اندیشیده شود تا طرح‌های تعاونی حمایت قضایی جدی داشته باشند.

,

توحیدی فرماندار کرمان نیز در دی ماه سال  ۹۳ در گفتگو با مهر گفته بود  : ۳۸ هزار مسکن مهر در استان کرمان ساخته شده است که ۱۹ هزار و ۱۸۴ مورد آن مربوط به شهرستان کرمان است یعنی ۵۰% کاری که در کل استان باید صورت می پذیرفت برعهده شهرستان کرمان گذاشته شده است .

, مهر,

وی ادامه داد: کل قراردادهای شهرستان ۱۹ هزار و ۱۸۵ مورد بوده که تاکنون ۱۹ هزار و ۱۸۴ مورد پی سازی، ۱۸ هزار و ۱۱۱ مورد اسکلت سازی، ۱۷ هزار و ۵۸۹ مورد به مرحله اتمام سقف، ۱۷ هزار و ۹۹ مورد سفت کاری ، ۱۳ هزار و ۲۷۲  مورد نازک کاری، هشت هزار و ۸۷۶ مورد ساخت کامل، هفت هزار و ۴۷۷ مورد اخذ پایان کار، هزار و ۹۰۹ مورد در مرحله فروش اقساطی و سه هزار و ۲۶۸ مورد هم به تدریج درحال فروش اقساطی اند .

,

فرماندار کرمان با بیان اینکه تاکنون حدود ۸۰ درصد از کل کار پروژه مسکن مهر به انجام رسیده گفت : قسمت اعظم کار انجام شده و تنها ۲۰ درصد آن باقی مانده ، لذا مسئولین و دست اندرکاران باید همت کنند و از طولانی شدن بیشتر آن جلوگیری کنندلذا  با اتمام ۲۰ هزار مسکن، حدود ۶۰ هزار نفر صاحب سرپناه مطمئن و ایمن می شوند

,

علی حاجی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با اشاره به دیدار خود با قائم مقام وزیر در مسکن مهر در ۲۲ اردیبهشت سال ۹۳ گفته بود : در حال  حاضر تعدادی از پروژه‌های مسکن مهر در استان به بهره‌برداری رسیده و تعدادی هم که باقی مانده است باید تا پایان شهریورماه امسال و حداکثر تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

, کرمان,

, ,

حاجی‌زاده با بیان این که بیش از ۱۲ هزار واحد مسکن مهر در استان کرمان هنوز فاقد خدمات زیربنایی هستند، گفت:‌  یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که این پروژه‌های باقی مانده مسکن مهر فاقد خدمات زیربنایی مانند آب، برق و فاضلاب هستند.

,

وی گفت: تاکنون حدود ۱۵ هزار واحد مسکن مهر در استان کرمان به بهره‌برداری رسیده است و امسال نیز ما مکلف شده‌ایم باقیمانده‌های مسکن مهر را به اتمام برسانیم زیرا حدود ۳۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر در استان وجود دارد که تاکنون ۴۵ درصد آنها به طور رسمی به بهره‌برداری رسیده است.

,

علی اکبر طالبی زاده  مدیر پروژه مهر بشری ؛ در گفتگو با مهر اظهار داشت: تامین مسکن یکی از کارهای اساسی دولت ها در جهان بوده و نیاز اولیه هر انسانی است، از آغاز انقلاب جمهوری اسلامی یکی از دغدغه های نظام ما بحث حاشیه نشینی مردم بود و در آن زمان یکی از خواسته های مردم از امام (ره) تامین مسکن بود لذا در آن زمان زمین خام  داده می شد و خود مردم خانه ها را می ساختند و امکانش بسیار برای مردم سخت بود اما در دولت دهم و یازدهم مسکن مهر از طریق تعاونی های مردمی پیگیری شد و حجم بزرگی بیش از دو میلیون واحد مسکن اجتماعی ساخته شد.

, در گفتگو با مهر,

طالبی زاده با اشاره به اینکه پروژه مهر بشری در سه فاز با ۱۳۰۴ واحد مسکونی در حال ساخت است، ابراز داشت: فاز اول با ۴۱۲ واحد، فاز دوم با ۳۸۸ واحد و فاز سوم با ۵۰۴ اجرا شده است که در فاز اول و دوم ۸۰۰ واحد مسکونی تمام شده است.

,

وی در ادامه گفت: از ۸۰۰ واحد فاز اول و دوم ۶۵۰ واحد تحویل داده شده و سکونت می کنند و مابقی در مرحله نازک کاری قرار دارند که اگر اعضا هزینه خود را پرداخت و بانک تسهیلات را آزاد کند تا دهه فجر تمام ۸۰۰ واحد قابل سکونت تحویل اعضا داده می شوند.

,

مدیراجرایی تعاونی مهر بشری با اشاره به اینکه شروع پروژه در تیرماه سال ۸۹ بوده است تصریح کرد: شرکت تعاونی مهر بشری حدود ۱۱ میلیارد تومان بدون افزایش تسهیلات از بانک و ۷میلیارد تومان از اعضا طلبکار است لذا  با وجود تمامی مشکلات مالی تا کنون اجازه نداده ایم این پروژه به تاخیر بیافتد و همه روزه مشغول فعالیت بوده ایم.

,

این مسئول در خصوص فاز سوم این پروژه اظهار داشت: این فاز در ۳۲ بلوک فنداسیون به صورت کامل اجرا شده که دو بلوک در مرحله دیوار هستند  و تا آخر آبان ماه اسکلت ۱۶ بلوک کامل خواهد شد.

,

طالبی زاده تصریح کرد: اگر اعضا و بانک با ما همکاری کنند تا پایان سال ۹۵ چیزی تحت عنوان عملیات اجرایی و عمرانی مسکن مهر بشری در فازهای در دست اقدام فعلی نخواهیم داشت.

,

علی حاجی‌زاده مدیر مسکن وساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان  در ۱۴ تیر ماه سال ۹۵  بیان کرد: مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر توسط بنیاد مسکن و در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر توسط اداره راه و شهرسازی ساخته می‌شود اما صرفاً بنا کردن ساختمان مهم نیست یکی از مسائل مهم تأمین انشعابات و انجام خدمات زیربنایی است که این بخش توسط دولت انجام شود اما پیگیری و خرید این انشعابات از طریق بخش خصوصی باید صورت پذیرد  در تعداد زیادی از پروژه‌ها به سبب عدم نصب انشعابات یا عدم محوطه‌سازی منازل قابل تحویل نیستند.

,

وی بیان کرد: تعداد زیادی پروژه داریم که مشکلات قضایی دارند بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ واحد این مشکل رادارند که به جز یک مورد بقیه مربوط به شهر کرمان هستند و همین مشکلات قضایی سبب رکود یا فعالیت کم تعاونی‌ها شد‌ه است  و عمدتاً مشکلات قضایی آنها مربوط به اختلاف اعضا و مدیران تعاونی و مربوط به سهم آورده است.

,

حاجی‌زاده مطرح کرده بود : شهرک مطهری کرمان نزدیک به ۶ هزار و ۶۰۰ واحد مسکن مهر و نزدیک به ۲۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای خواهد داد ولی خدمات بهداشتی ، آموزشی و مذهبی شهرک متناسب با این جمعیت نیست.

,

, ,

محمدمهدی بلوردی صبح ششمین روز خردادماه سال جاری نیز  در شورای مسکن استان کرمان اظهار داشت: ۵۴ هزار و ۶۳۳ واحد مسکن مهر در استان کرمان داریم که از این تعداد ۳۸ هزار و ۳۲ واحد مسکن مهر افتتاح شده است.

,

وی با بیان اینکه ۱۶ هزار و ۶۰۱ واحد مسکن مهر هنوز به بهره برداری نرسیده است، ادامه داد:   مشکل آن‌ها ترکیبی از مسائل از جمله عدم توانایی مالی متقاضیان، مشکلات قضایی و مسائل زیرساختی است اما  در سال گذشته ۷ هزار واحد مسکونی طی دو مرحله در شهر کرمان افتتاح شد.

,

بلوردی با اشاره به اینکه جلسه‌های شورای مسکن استان کرمان طی سال گذشته به طور کامل برگزار شده است، خاطرنشان کرد: شورای مسکن بر اساس ماده ۱۷ قانون ساماندهی برگزار می‌شود و مصوبات آن حکم قانونی دارد.

,

 با این اوصاف به نظر می رسد سایه رکود از هر جا بیشتر بر خانه های بی مهری مسکن که روزی قرار بود مامن زوجی جوان گردند سایه گسنرده است و مشکلاتی چون انشعابات گاز ، برق ،  آب و نبود امکانات زیر ساختی و روبنایی چاله هایی عمیق گردیده اند تا آرامش زندگی مشترک را از  زوج های جوان بگیرد و آنان را  در نابسامانی و بلاتکلیفی قرار دهد .

,

اکنون مسکن مهر استان کرمان به دروازه ۱۶۰۰ام  رسیده است لذا این سئوال مطرح است که آیا این تعداد خانه تا پایان سال ۹۶ به راند آخر خواهند رسید و یا در کوچه بی مهری دولتیان و رکودکم شکن همچنان بی سرپناه قدم زده وباید انتظاری عمیق را یدک بکشند .؟؟

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه