اخبار داغ

یک افزایش نامبارک در آذربایجان شرقی؛

کودکانی که به جای پدران راهی بازار کار شدند!

کودکانی که به جای پدران راهی بازار کار شدند!
وقتی که تاثیر مستقیم اوضاع نابسمان اقتصادی در جامعه پدیدار می شود وضع کمی فرق می کند. معضلاتی همانند افزایش طلاق ها، کاهش ازدواج ها و حتی افزایش زنان معتاد و کودکان کار همه در پناه اوضاع نابسمان اقتصادی و بیکاری سرپرستان خانوارها به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به دست آمده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریزبیدار؛ایجاد شغل به عنوان یکی از پایه ترین مولفه های جامعه پویا و فعال شناخته می شود و از آنجا که این مولفه سنگ بنای بسیاری از موضوعات دیگر اجتماعی و اقتصادی نظیر ازدواج، آسیب های اجتماعی و بالا رفتن ثروت یک جامعه است. دولت ها و حکومت ها هم برای پیشبرد اهداف خویش همواره در جهت حل معضل بیکاری حرکت کرده اند تا بتوانند در پس آن نیروی انسانی جامعه خویش را با خود همراه سازند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریزبیدار,

در کشور ما هم مسئولین با روش های گوناگون سعی در حل این موضوع داشته اند اما با این وجود هنوز بسیاری از مردم به دلیل نداشتن اشتغال پایدار درگیر مشکلات بسیاری هستند. البته در زمینه ایجاد شغل و رفع معضل بیکاری ارائه آمارهای گوناگون و بعضا متناقض و تفسیرها وارده به این آمارها خود قصه هفتاد من است که مجال پرداخت به این در این گزارش نیست.

,

افزایش آمار بیکاری آذربایجان شرقی  در سال گشایش اقتصادی دولت

,

 در آذربایجان شرقی هم  در طول ۲ سال گذشته در خصوص آمارهای ارائه شده در مورد کاهش بیکاری بحث های فراوانی میان مسئولین فعلی و قبلی صورت گرفت که بخش هایی از آن را رسانه ها به تفصیل پوشش دادند. منتقدان کاهش بیکاری را به دلایل چون مهاجرت ربط می دادند این در حالی است که دولتمردان از کاهش بیکاری به دلیل بهبود اوصضاع اقتصادی سخن گفتند.

,

با این وجود همه بر این اتفاق نظر دارند که با کاهش بیکاری بسیاری از معضلات اجتماعی کاهش پیدا می کند و حرف و حدیث ها همه در جهت رفع این معضلات بوده است. اما متاسفانه در سال های گذشته خصوصا در سال گذشته آمار بیکاری آذربایجان شرقی با وجود قول مسئولین برای بهبود اوضاع رو به افزایش نهاد. این در حالی است که ادعا می شد سرمایه گذاری خارجی مناسب در طول این مدت جذب شده که می تواند قفل رکود و بیکاری را بگشاید.

,

وقتی سفره ها کوچک می شود کودکان راهی خیابان ها می شوند

,

تا این جای کار شاید قابل تحمل باشد اما وقتی که تاثیر مستقیم این اوضاع نابسمان اقتصادی در جامعه پدیدار می شود وضع کمی فرق می کند. معضلاتی همانند افزایش طلاق ها، کاهش ازدواج ها و حتی افزایش زنان معتاد و افزایش کودکان کار همه در پناه اوضاع نابه سامان اقتصادی و بیکاری سرپرستان خانوارها به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به دست آمده است 

,

افزایش دوبرابری کودکان کار آذربایجان شرقی در طول یک سال

,

چند روز پیش محسن ارشد زاده مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی در گفتگویی با خبرگزاری فارس از افزایش ۲ برابری میزان کودکان کار در استان در طول یک سال گذشته خبر داده است. البته وی در این گفتگو عنوان کرده که این میزان رشد در مقایسه با استان  های دیگر کمتر بوده است!
وی با تاکید به مقابله با رشد آمار کودکان کار و خیابانی در استان گفت: اگر جلوی آنها گرفته نشود در آینده شاهد افزایش چند برابری کودکان کار و خیابانی در استان خواهیم بود.

,
,

مساله کودکان کار به عنوان یکی از بد ترین معضلات اجتماعی مطرح است که آینده نیروی بالقوه کشور را مورد هدف قرار می دهد و مهم تر از آن تغییر ناخواسته مسیر زندگی کودکانی است که جبر های اجتماعی آن ها را به وادی  های خطرناک تری چون اعتیاد و بیماری ها  وارد می کند.

,

باندهای تکدی گری در کمین کودکان کار

,

زهرا ساعی نماینده مردم تبریز و عضو کمسیون اجتماعی مجلس در این خصوص می گوید: بسیاری از کودکان کار مورد سوء استفاده باندهای تکدی گری قرار می‌گیرند!

البته در تبریز هنوز هم خوشبختانه بساز تکدی گری جمع شده اما نکته ای که نماینده تبریز به ان اشاره کرده می تواند تکدی گری تبریز را از وارداتی به بومی تغییر بدهد.

,
,
,

 ۹۰ درصد کودکان کار آذربایجان شرقی دارای خانواده هستند

,

جالب اینجاست که ارشد زاده در گفتگویی دیگر می گوید: ۹۰ درصد کودکان خیابانی در آذربایجان شرقی دارای خانواده هستند ولی آن دسته از کودکانی که بی‌سرپرست بوده در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی استان تحت حمایت مالی و تحصیلی قرار می‌گیرند.

,

نکته ای که ارشد زاده به آن اشاره کرده نشان می دهد که اوضاع اسف بار بسیاری از خانوارها سبب شده که کودکان برای به دوش کشیدن بخشی از تامین درآمد خانوار راهی خیابان شوند. 

افزایش کودکان کار در سایه موازی کاری و بی مسئولیتی دستگاه ها ذی ربط

,
,
,

با این وجود مشکلات اقتصادی از یک سو و از سوی دیگر سازماندهی دستگاه مسئول در حل معضل کودکان کار سبب شده که امروز شاهد افزایش کودکان کار باشیم.

,

سعیدی نماینده مردم تبریز، آذرشهر واسکو در مجلس شورای اسلامی با انتقاد ،‌ از وضعیت ساماندهی کودکان کار و خیابانی در کشور می گوید:  درحالی دستگاه‌های متولی نبود امکانات لازم را بهانه عدم ساماندهی کودکان کار و خیابانی قرار داده‌اند که باندهای سازمان یافته از غفلت و بی‌تدبیری آنها سوءاستفاده کرده و از کودکان معصوم بیگاری می‌کشند.

,

ساعی هم گستردگی  حوزه وظایف بهزیستی را مساله ساز دانست و تاکید کرد: پیگیری تمام آسیب‌ها به ویژه درحوزه معلولیت‌ها برعهده سازمان بهزیستی بوده و این نهاد دایره وظایف گسترده‌ای دارد، بنابراین بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند در ساماندهی کودکان کار اقدامات کافی و لازم را انجام دهد،  متاسفانه به دلیل نبود انسجام عمل و وحدت رویه میان دستگاه های متولی تاکنون موفقیت های قابل قبولی درحوزه مبارزه با آسیب های اجتماعی به ویژه کودکان کار حاصل نشده است، ضمن اینکه موازی کاری بسیاری هم میان دستگاه ها درحوزه مبارزه با آسیب های اجتماعی وجود دارد؛ بنابراین دستگاه ها برای کاهش آسیب های اجتماعی به خصوص درحوزه کودکان کار باید استراتژی واحدی را اتخاذ کنند.

,

مخاطبان باید ها پای در وادی عمل بگذارند

,

آنچه مشخص است اینکه  از یک سو دستگاه  های مسئول در قضیه  کودکان کار باید برای حل این معضل  به صورت جدی وارد کار شوند و از سوی دیگر مخاطبان بایدها  در زمینه سرو سامان دادن به  اوضاع اقتصادی با اقدامات مناسب و به دور از شعار و آمار  زمینه های اشتغال سرپرستان و نیروهای کار خانواده را به جای کودکان معصوم فراهم سازند. 
راه روشن مبارزه با اعتیاد در آذربایجان شرقی پیش روی  مسئولین برای حل معضل کودکان کار

,
,

عزمی که در زمینه جمع آوری معتادین متجاهر و برخورد با پدیده شوم اعتیاد در استان دیده شد ما را امیدوار می کند که مسئولین امر بدون پاسکاری و دعواهای رسانه برای حل این معضل اجتماعی وارد کار شوند.

,

 

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه