اخبار داغ

یادداشت؛

جنگل های شمال در حال مرگ تدریجی /در ۵۰ سال آینده، جنگلی نخواهیم داشت!

جنگل های شمال در حال مرگ تدریجی /در ۵۰ سال آینده، جنگلی نخواهیم داشت!
قطع تعمدی درخت در کنار آتش سوزی باعث شده جنگل‌های ایران و بخصوص جنگل های شمال کشور حال و روز خوشی نداشته باشند و طبق اعلام ناسا تا ۵۰ سال دیگر نابود شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مریان خبر، مصطفی راضی جوکندان در یادداشتی نوشت : در ۵۰ سال اخیر یک‌ سوم جنگل ‌های ایران نابود شده است. سال ۹۱ همزمان با روز درختکاری رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت شکل گیری عزم و اراده راسخ برای جلوگیری از تصرف غیرقانونی مناطق اطراف شهرهای بزرگ تاکید کردند؛ معضلی که در قالب جنگل خواری و زمین خواری بارها درباره آن افشاگری شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مریان خبر, ، مصطفی راضی جوکندان در یادداشتی نوشت : در ۵۰ سال اخیر یک‌ سوم جنگل ‌های ایران نابود شده است. سال ۹۱ همزمان با روز درختکاری رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت شکل گیری عزم و اراده راسخ برای جلوگیری از تصرف غیرقانونی مناطق اطراف شهرهای بزرگ تاکید کردند؛ معضلی که در قالب جنگل خواری و زمین خواری بارها درباره آن افشاگری شده است.,

کندن تعمدی درخت در کنار آتش سوزی باعث شده جنگل‌های ایران و بخصوص جنگل های شمال کشور حال و روز خوشی نداشته باشند و طبق اعلام ناسا تا ۵۰ سال دیگر نابود شوند. در این شرایط فاجعه آمیز اما سال گذشته، مجلسیان طرح صیانت از جنگل‌ها را رد کردند.
*روند نابودی جنگل و درختان در ایران تمام شدنی نیست
از سویی طی سالهای اخیر حریق تقریبا به تمامی جنگل‌های کشور سرایت کرده تا جایی که از منابع سبز پاریز کرمان گرفته تا جنگل‌هایی گلستان، ابر، استهبان فارس، پارک لتیان تهران و بسیاری از جنگل‌های دیگر که می‌شد در فضای زنده و سبزشان نفس کشید، جز زمینی سوخته و سیاه چیزی بر جای نگذاشته است و از سوی دیگر بهره برداری از جنگل‌ها به شکلی فاجعه آمیز در ایران ادامه دارد.

,
,
,

کارشناسان معتقدند که حال و روز جنگل‌های ایران اگر به همین شکل ادامه پیدا کند، تا ۵۰ سال آینده فضای سبزی در کشور باقی نمی‌ماند. گوش مسئولان اما مطابق معمول بدهکار هشدار کارشناسان نیست و تقصیر را به گردن شرایط اقلیمی، کمبود باران، ازدیاد بادهای گرم، کمبود رطوبت جنگل‌ها و دست آخر به گردن یکدیگر می‌اندازند.

,

*برداشت ناپایدار ما از جنگل‌ها
درباره تخریب عمدی جنگل‌ها و فرایندی که بدون آتش‌سوزی، درختان را برای مقاصد مختلف قطع می‌کنند، هم وجود دام و هم برداشت ناپایدار،، دو کابوس جدی برای طبیعت ایران است. سال ۹۳ اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا، طرح حفظ و صیانت از جنگل‌ها را رد کردند؛ در این طرح آمده بود که قطع درختان تا پنج سال به ‌طور کامل ممنوع شود. این در حالی است که میزان برداشت ما از جنگل‌ها دو برابر میزان پایدار است. ایران از جنگل ۲/۶ میلیون متر مکعب برداشت دارد، در حالی که میزان پایدار، ۲/۳ میلیون متر مکعب است. برداشت چوب و زغال در کشور ما غوغا می‌کند. پاکت‌ های زغال موجود در مغازه‌ها را اگر روی هم جمع کنیم، میلیون‌ها متر مکعب چوب خواهد شد!
پاکستان برداشت از جنگل‌های داخلی را متوقف کرد و آنچه احتیاج داشت از خارج وارد کرد، اما ما منافع زودگذرمان را دیدیم و نوک بینی مان راا نگاه کردیم نه بیش از آن را.

,
,
,

*تغییر کاربری جنگل‌های کشور
تغییر کاربری ابتدا در دامنه ‌های جلگه‌ای اتفاق افتاد. کشاورزان این مناطق را به اراضی کشاورزی تبدیل کردند، اما با افزایش رفاه مردم و رشدد شهرنشینی این اراضی، به خانه، ویلا و شهرک ‌های ویلایی تبدیل شدند.
مشکل تخریب جنگل‌ها در اکثر نقاط جهان وجود دارد، اما چرا ایران که از نظر نسبت مساحت جنگل به کل مساحت کشور حتی در شمار ۱۰۰۰ کشور اول برخوردار از پهنه‌های جنگلی نیست در شمار شش کشور اول مخرب جنگل قرار دارد؟ تصورمان این است که اراده ملی کشوری برای حفظ جنگل‌ها در جهان ضعیف‌تر از ایران نباشد. حفاظت جنگل در ایران نه یک موضوع حیاتی، ملی، جهانی و بنیادین، بلکه صرفا دل مشغولی یکی از سازمان‌های وابسته به یکی از وزارتخانه‌های دولت است.

,
,
,

*حضور دام در جنگل فاجعه است
بر اساس بند ۱ ماده ۶ مصوبه صیانت از جنگل های شمال، هیات وزیران، سازمان جنگلها و مراتع موظف بودند تا سال ۱۳۸۸، ۳/۳ میلیون واحدد دامی را از جنگل‌ها خارج کنند. اما این مصوبه در مهلت مقرر تحقق نیافت و حتی با تأخیری چندین ‌ساله هم بعید است به‌ طور کامل اجرا شود. امید می ‌رفت با اجرای دقیق طرح صیانت از جنگل‌ها و خروج دام‌ها، یکی از عوامل موثر نابودی جنگل ها از میان برود اما متأسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
این روزها در دولتی که داعیه آن حفظ محیط زیست است و سازمان عریض و طویلی تحت نام سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ طبیعتت در آن فعالیت می‌کند، لازم است توجه بیشتری به جنگل « به این تنها میراث ما آدمیان روی زمین » شود.

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه