اخبار داغ

کارشناس مسائل فرهنگی سیاسی عنوان کرد:

شعر و ادبیات انقلاب اسلامی هنوز در جایگاه حقیقی خود مطرح نشده است / ضرورت گفتمان‌سازی ادبیات داستانی برای انقلاب اسلامی

شعر و ادبیات انقلاب اسلامی هنوز در جایگاه حقیقی خود مطرح نشده است / ضرورت گفتمان‌سازی ادبیات داستانی برای انقلاب اسلامی
کارشناس مسائل فرهنگی سیاسی با اشاره به جایگاه و اهمیت شعر و ادبیات انقلاب اسلامی، به ضرورت گفتمان‌سازی آن در جامعه پرداخت و گفت: شعر و ادبیات انقلاب اسلامی هنوز به طور شایسته و در جایگاه حقیقی خود مطرح نشده است و می‌بینیم که گاهی برخی شعرا به کاربرد درستی از عنوان شعر انقلاب اسلامی نرسیده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر «احمد حقی» در گفتگو با خبرنگار لرسو اظهار داشت: تاریخ تمدن‌های بزرگ، اعم از تمدن‌های باستان مانند تمدن هند و چین یا ایران و مصر و یونان و روم، و قدرت‌های بین‌الملی معاصر و بویژه دو قدرتی که بخشی از تاریخ جهان معاصر را به دو بلوک شرق و غرب تقسیم کرده بودند، مشحون از آثار ادبی و منظومه‌های شعر حماسی است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, لرسو ,

وی افزود: چنانکه بررسی اجمالی تاریخ تمدن‌های جهانی نشان می‌دهد، همه این تمدن‌ها و بر پایه فرهنگ‌هایی قدیم‌تر استوار شده‌اند که البته توانسته بودند قبل از ظهور و بروز تمدنی، و قبل از تولید هرگونه اثر هنری شاخص و ماندگاری، مولد آثار ادبی و شعری بی‌نظیر و شاخصی گردند که گفتمان حاکم بر آن فرهنگ‌ها را به زبان و بیان هنری و جذاب، در جان و دل شنوندگان و مخاطبان خود نقش ماندگار زند.

,

این کارشناس مسائل فرهنگی و سیاسی تصریح کرد: نمونه‌های تاریخی و مشهور این آثار را می‌توان در ایلیاد و اودیسه هومر، و اوپانیشادها و گات‌های زردشت در هند چین و ایران یافت.

,

وی ادامه داد: حتی تشکیل مجدد حکومت‌های ایرانی و استقلال‌خواهی ایرانیان از حکومت مرکزی بنی‌عباس را نیز نباید از شکل‌گیری شعر فارسی دری و البته پیش از آن، از آثار ادبی منثور فارسی یا طبری یا احتمالا زبان‌های ایرانی دیگر، از جمله شاهنامه‌های منثور جدا دانست. 

,

حقی ابراز داشت: از همه اینها آشکارتر، باید ظهور و توسعه تمدن اسلامی را در وسعت سرزمینی ‌دو سوم سرزمین‌های شناخته شده روزگار خود، آن هم در مدت زمان بسیار کوتاه کمتر از یک قرن را مدیون کلام وحی قرآنی و در تداوم آن بیان نورانی نبی اکرم صل‌الله علیه و آله و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام دانست. 

,

وی با اشاره به تأثیرگذاری ادبیات بر رویکرد جامعه، بیان داشت: تحلیل این امر که چرا زبان و ادبیات چنین تأثیر عظیمی بر جلب نظر آحاد مردم به گفتمان‌های تولید شده و تبدیل این گفتمان‌ها به فرهنگ و تمدن‌های کلان ودیرپا را دارد، پژوهشی عمیق و علمی را طلب می‌کند اما با این وجود، به نظر می‌آید که چند عامل اصلی را در این امر باید مورد توجه ویژه قرار داد.

,

این کارشناس مسائل فرهنگی و سیاسی افزود: اول اینکه زبان هنر، زبان تحریک عواطف و احساسات عمومی است، چنانکه در زبان هنری تنها توصیف پدیده‌ها و مسائل اجتماعی نیست، بلکه توصیف سویه‌دار پدیده‌ها به سمت اهداف و آرمان‌ها و علاقمندسازی افراد به آن اهداف و آرمان‌ها در هنر تجلی می‌یابد.

,

وی ادامه داد: دوم اینکه زبان هنر‌، زبان فراگیر و عمومی اهل یک فرهنگ است، چنانکه همه گروه‌های اجتماعی و حتی کودک و نوجوان، می‌تواند با این زبان و پیام ارتباط برقرار سازند و تا حدودی کم و بیش، ظرافت‌ها و کنایه‌ها و تلمیح‌ها و استعاره‌های جذاب و شیرین این زبان را درک کرده و در خلال تحریک حس لذت از این دریافت‌های زیبایی شناختی، به پذیرش محتوای پیام نیز برسند.

,

حقی خاطرنشان ساخت: در نهایت، زبان هنر، از آن جا که تأویل پذیر است، می‌تواند مایه وحدت گروه‌های پذیرنده و مخاطب خود شده و زمینه ایجاد گفتمان مشترک و رویه همسو را در مخاطبانش ایجاد نماید.

,

وی با بیان اینکه اگر فرهنگ یا تمدنی بخواهد ماندگار شود، می‌بایست گفتمان مطلوب خود را به زبان هنر درآورد، بیان داشت: البته در میان انواع هنر، هنرهای بیانی، مانند شعر و داستان بیشترین اثر را در این ماندگاری خواهند داشت.

,

این کارشناس مسائل فرهنگی و سیاسی با اشاره به اینکه نباید از این نکته غافل بود که شعر و ادبیات انقلاب اسلامی حتی سال‌ها پیش از پیروزی آن ایجاد شده بود، افزود: با این حال موضوع شعر انقلاب تا چند سال پیش، عنوانی مظلوم بود و تصور غلطی درباره این عنوان مبنی بر اینکه شعر انقلاب تنها مربوط به دهه فجر و روز 22 بهمن می‌شود، رایج بود.

,

وی با بیان اینکه ادبیات انقلاب اسلامی مؤلفه‌هایی که با اهمیت هستند و مبنای هر اتفاق و رویداد در جریان انقلاب اسلامی می‌باشند را داراست، گفت: این مؤلفه‌ها به گونه‌ای هستند که مجموعه‌ نظام اسلامی را شکل می‌دهد.

,

حقی با بیان اینکه انقلاب اسلامی، شعر و ادبیات دارد و این ادبیات باید معرفی و مطرح شود، خاطرنشان ساخت: شعر و ادبیات انقلاب اسلامی هنوز به طور شایسته و در جایگاه حقیقی خود حتی در ذهن آفرینندگانش مطرح نشده است و می‌بینیم که گاهی برخی شعرا به کاربرد درستی از عنوان شعر انقلاب اسلامی نرسیده‌اند.

,

وی مهم‌ترین تاثیر انقلاب‌اسلامی در زمینه‌های ادبی را پیوند ادبیات با هویت اصلی‌ آن عنوان و تصریح کرد: تحولات ادبی با سرعت بیشتری تحولات سپری می‌شود و به نظر می‌رسد موضوعات بسیاری وجود دارد که می‌توان بر روی آن‌ها کار کرد، از جمله شعر اجتماعی انقلاب اسلامی، شعر عاشقانه انقلاب، شعر طنز و... موضوعاتی هستند که در حیطه پژوهش می‌توان بر روی آن‌ها کار کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه