اخبار داغ

قابل توجه مسئولین و هیئت امنای مساجد؛

چگونه حال خوش معنوی شب قدر را به دیگر ایام سال تسری دهیم؟

چگونه حال خوش معنوی شب قدر را به دیگر ایام سال تسری دهیم؟
شب های قدر که می آید، مردم از زن و مرد و پیر و جوان گرفته تا روحانی و بازاری و دانشجو و...، فوج فوج به سوی مساجد می شتابند اما چه کنیم تا مردم در سایر ایام سال نیز در مساجد حضور پیدا کنند و این حال خوش معنوی تداوم داشته باشد؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سایت کریمه، شب های قدر که می آید، مردم از زن و مرد و پیر و جوان گرفته تا روحانی و بازاری و دانشجو و...، فوج فوج به سوی مساجد و محافل عزاداری شتافته و طنین "الغوث الغوث" آن ها به آسمان بالا می‌رود تا بگویند: "پروردگارا، در این شب های قدر، بُگذر از گناهان ما و برایمان خوش مقدر کن".

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کریمه,

آری، در این شب ها، در مساجد و تکیه ها و خلاصه هر مکانی که مراسم عزاداری و قرآن سر گرفتن، برگزار می شود، جای سوزن انداختن هم نیست و مردم با پای دل به سوی این محافل نورانی می شتابند و با خدای خود خلوت می کنند تا از شبی که بهتر از هزار شب است، بهترین بهره‌ها را ببرند.

,

در این شب ها، در هر گوشه ای از شهر، تراکم جمعیت و شدت رفت و آمد، به قدری زیاد است که تا چشم کار می کند، مردمانی را با لباس مشکی می بینی که برای عزای، امیرالمومنین حضرت علی (ع)، سیاهپوش شده تا به محضر اهل بیت(ع) بگویند: "ما را هم در غم خود شریک بدانید و شفیع ما نزد خداوند متعال باشید، تا در این شب ها، آمرزیده شویم".

,

در این شب ها، در هر مسجد، حسینیه، بقعه متبرکه، حتی خیابان های منتهی به مسجد را که بنگری مردمانی را می‌بینی که از حال و هوای زندگی ماشینی و شهری دور شده تا در این شبهای پرفضیلت قدر با خدای خود نجوا کنند و از تمامی گناهان خود توبه و طلب استغفار کنند.

,

در همین راستا، رئیس اداره اوقاف شمال غرب تهران با اشاره به اتفاقات تروریستی رخ داده در تهران در روزهای گذشته افزود: تصور ما این بود که مردم به لحاظ امنیتی احتیاط بیشتری برای حضور کمرنگ‌تر خود در شب‌های قدر  در امامزادگان و بقاع متبرکه خواهند داشت اما بر خلاف تصور ما جمعیت بیشتری نسبت به گذشته در این اماکن حضور پیدا کردند که بازدیدهای ما هم مؤید این موضوع بوده است به طوریکه از میزان جمعیت حاضر در این اماکن بهت‌زده شده‌ایم.

,

وی تصریح کرد: در سنوات گذشته جمعیت امامزاده حمیده‌خاتون (ع) و امامزاده عینعلی و زینعلی توسط مسئولان حدود 7 هزار نفر تخمین زده بود در حالی که در شب‌های گذشته این جمعیت حدود 15 هزار نفر که البته فقط مربوط به 2 امامزاده است، برآورد شده و نشان‌دهنده آن است که علاوه بر جمعیت فراوان در صحن امامزاده‌ها خیابان‌های اطراف آن هم مملو از جمعیت بوده و نشان‌دهنده آن است که طبق فرمایش مقام معظم رهبری ترقه‌بازی تروریست‌ها هیچ تأثیری در روحیه مردم نداشته و نخواهد داشت.

,

حال سوال اصلی اینجاست که چه کنیم تا در تمام طول سال، مردم همانند شب قدر به سوی مساجد بشتابند و این حال خوش معنوی را در روزها و شب های آتی تسری دهیم؟

,

برای پاسخ به این سوال خبرنگار کریمه، با دو تن از عزاداران حاضر در مسجد، به گفتگو نشست که در ذیل می خوانیم.

, کریمه,

راحله حسنی در این خصوص گفت: اگر هیئت امنای مساجد، بتوانند برنامه های متنوعی به مناسبت های مختلف در مساجد برگزار کنند، قطعا مردم در سایر روزها و شب های سال هم همانند شب های قدر به سوی مساجد خواهند شتافت.

,

وی افزود: حضور یک روحانی با اخلاق و دلسوز نیز می تواند مردم را به سوی مساجد جذب کند، به خصوص اگر بتواند با جوانان رابطه بگیرد، حتما در این مسیر موفق خواهد شد.

,

علیرضا پوربافرانی نیز در این باره گفت: وقتی فقط در شب های قدر مساجد تا دیر وقت باز باشند و دعا و مناجات در آن برپا باشد، مسلما مردم هم در این شب ها بیشتر به مساجد می آیند، اما اگر در طول سال هم مساجد تا دیرهنگام باز باشند و برنامه های جذاب داشته باشند، مردم هم برای حضور بیشتر در مساجد ترغیب می شوند.

,

وی افزود: اگر رابطه معنوی و استوار و محکم بین امام جماعت و مردم وجود داشته باشد، مردم از حضور در مسجد و نشستن پای سخنان امام جماعت آن مسجد نیز استقبال می کنند.

,

آری شب قدر شب تقدیر واندازه گیری است و خداوند در این شب حوادث یک سال ما را رقم می‌زند، اما چه نیکوست که در سایر روزها و شب های سال نیز در مساجد حضور مستمر پیدا کنیم و از درگاه خداوند منان، طلب بخشش و توبه کنیم و این سنت حسنه را تنها به شب های قدر موکول نکنیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه