اخبار داغ

دکتر جمشیدی، در نشست«جهادگران آتش به اختیاران عرصه محرومیت زدایی»:

انسان دوستی، سرمایه معنوی بچه‌های جهادی گروه "منتظران ظهور"/ ماجرای توصیه یک شهید به دستیار دندان پزشک

انسان دوستی، سرمایه معنوی بچه‌های جهادی گروه "منتظران ظهور"/ ماجرای توصیه یک شهید به دستیار دندان پزشک
دکتر جمشیدی از دندان پزشکان جهادی با بیان اینکه گروه ما کاملا تخصصی است و 90 درصد اعضا دندان پزشک هستند در کنار ما دو تیم فرهنگی نیز حضور دارند که یک تیم برای دانشجویان دندان پزشکی فعالیت می کند و دیگری برنامه های فرهنگی مختص مردم روستا دارند، گفت: هر اردوی ما قریب 120 تا 100 میلیون تومان خرج دارد که بازده آن حدود یک میلیاردو چهارصد میلیون تومان است،
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، منیره غلامی توکلی - به شدت دندان درد داشت، اشک می ریخت و می گفت: شنیدم که شما آمدید به امید درمان به اینجا آمده ام... اما نوبت ویزیت به آن زن جوان روستایی نرسیده بود. کادر پزشکی ساعات زیادی را کار کرده بودند و همگی آخرین بیماران خود را ویزیت و درمان می کردند. برای وساطت به سراغ آقای دکتر "روستایی" رفتم و گفتم: آقای دکتر! تا شما ناهار بخورید و استراحت کنید، من خودم کار این بیمار را انجام می دهم، فقط فرصتی بدهید تا مسئولیتم را به سایر همکاران بسپارم و بیایم! دکتر گفت: نه! خودم هستم، شما به مسئولیت تان برسید. دندان آن خانم نیاز به عصب کِشی داشت...

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

ساعتی از شب گذشته بود که دیدم در می زنند، همان خانم به محل اسکان ما آمده بود، در دستش پارچه ای گلدوزی شده، مقداری کشک محلی ، عناب و .. داشت. برای تشکر آمده بود و دعاهای قشنگی برای عاقبت بخیر شدنم می کرد. هنوز آن پارچه گلدوزی شده را دارم و نگاهش می کنم به خودم می گویم در آن دنیا دستانم خالی است مگر دعای دو هموطن روستایی که مطمئنم کارگشایم خواهند بود.

 

حس قوی انسان دوستی، مهم ترین ویژگی دندان پزشکان جهادی

این ها بخشی از خاطرات دکتر "حسنا جمشیدی" دانشجوی ترم 11 دندان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی است که سابقه مسئولیت و فعالیت در اردوهای جهادی را دارد. او در نشست صمیمی طنین یاس با جهادگران به مناسبت سالروز فرمان تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر تأسیس « جهادسازندگی» می گوید: سال 93 به عضویت بسیج دانشجویی دانشگاه در آمدم، مدتی عضو عادی بودم و بعد تغییر عضویت داده و " بسیجی فعال" شدم. از همان سال در اردوهای جهادی به عنوان جهادگر شرکت می کردم، دانشجوی ترم سوم و منشی بخش بودم تا اینکه مسئولیت اردوها را برعهده گرفتم و الان هم مسئولیت بسیج خواهران را در دانشگاه دارم.

وی با اشاره به اینکه در طول این سال ها در استان های گیلان غرب، بیرجند، لرستان و کردستان  اردوی جهادی داشته ایم، می گوید: اسم گروه جهادی ما " منتظران ظهور" است و بیش از 500 – 400 استاد و دانشجوی دندان پزشکی در این گروه عضویت دارند. اما به خاطر مشکلات مالی که حتی گاهاً به معضلی برای کنسل شدن اردو تبدیل می شود، هر بار می توانیم قریب 150 نفر را به اردوهای جهادی ببریم که از این میان 60 -40 نفر خانم هستند.

کم بود بودجه مهم ترین معضل اردوهای جهادی

این دندان پزشک جهادی و عضو گروه "منتظران ظهور" ادامه می دهد: گروه ما کاملا تخصصی است و 90 درصد اعضا دندان پزشک هستند در کنار ما دو تیم فرهنگی نیز حضور دارند که یک تیم برای دانشجویان دندان پزشکی فعالیت می کند و دیگری برنامه های فرهنگی مختص مردم روستا دارند. هر اردوی ما قریب 120 تا 100 میلیون تومان خرج دارد که بازده آن حدود یک میلیاردو چهارصد میلیون تومان است،

دکتر جمشیدی با بیان اینکه هزینه هر اردو که شامل خرید لوازم و مواد دندان پزشکی و .. است از طریق خیرین سلامت که گاها اساتید و داندان پزشکان خارج از دانشگاه نیز عضو آن هستند، تأمین می شود که جا دارد در این جا از همه آن عزیزان تقدیر و تشکر کنم.

ده میلیون تومان  تا مرز کنسل شدن اردو

وی با اشاره به خاطره ای در همین زمینه می گوید: برای تأمین هزینه اردویی دچار مشکل شده بودیم، کاری از پیش نمی بردیم مگر کنسل کردن آن اردو که یکی از اساتید تماس گرفتند و پرسیدند: زمان اردو چه وقت است تا آماده شویم!؟ به ایشان گفتیم که بخاطر 10 میلیون تومان کسری بودجه ای که داریم نمی توانیم این اردو را برگذار کنیم، در لحظه استاد گرامی ما که نمی خواهند نامشان فاش شود، 10 میلیون تومان را به حساب ما واریز کردند! از این دست خیرین کم نداریم دندان پزشکانی که وسایل و مواد را یا وقف کار جهادی می کنند یا تا پایان اردو به ما قرض می دهند.

 

 فعالیت چند برابر تعداد اعضا از برکات کارهای جهادی است

این عضو گروه جهادی "منتظران ظهور" درباره نحوه عضویت اعضای گروه می گوید: بیشتر فعالیت ما در دفتر است و سعی داریم که بچه ها را جذب دفتر کنیم در این زمنیه با رعایت ظاهر خود در ارتباط گیری با کسانی که ظاهری متفاوت با ما دارند نیز تلاش می کنیم چرا که خدا را شکر حس انسان دوستی قوی در وجود همه آنها است و به همین دلیل فعالیت ما نسبت به تعداد کم مان بسیار زیاد است.  

دکتر جمشیدی، با اشاره به نحوه ثبت نام برای اعزام به اردوی جهادی می گوید: ما میز ثبت نام داریم، 80 درصد بچه ها از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هستند، بعد از جذب شدن در دفتر بسیج با اردوهای جهادی آشنا می شوند، اکنون 500 تا 400 عضو داریم با توجه به اینکه نمی توانیم همه آنها را به اردو ببریم از بینشان 150 نفر را که غالباً 60 تا 40 نفر خانم هستند انتخاب می کنیم.

اساتید و دندان پزشکان خارج از دانشگاه خیرین گمنام حوزه سلامت

وی ادامه می دهد: برای برگزاری اردوها با اساتید خود ارتباط می گیریم و از بین  آنها هم تعدادی ما با همراه می شوند، بخاطر تبلیغاتی که انجام می دهیم از بیرون دانشگاه هم دندان پزشکانی هستند که با ما همکاری می کنند. خیلی از نیازهای ما را دندان پزشکان خارج از دانشگاه و اساتیدمان برطرف می کنند چرا که ابزار و وسایل دندان پزشکی بسیار گران است و بودجه ما محدود.

 

توجیهی استادانه؛ خدارو شکر کنید و غر نزنید/ نکند دل زن روستایی بلرزد!

این دندان پزشک جهادی و عضو گروه "منتظران ظهور" درباره نوع فعالیت کادر درمانی در اردوهای جهادی و نگاه روستاییان به آنها می گوید: بگذارید برایتان خاطره ای تعریف کنم؛ در اردوی گیلان غرب من مسئول گروه بودم، می خواستم بچه ها را با شرایط موجود در آن روستا، نحوه ارتباط گیری شان با روستاییان و نوع پوشش و رفتارشان توجیه کنم که یکی از اسایتد ما خانم دکتر " قبادی" این مسئولیت را برعهده گرفتند.

ایشان که رتبه یک برد تخصصی ایران در زمینه اندو را دارند در محل اسکانمان که یک مدرسه ابتدایی بسیار فرسوده و قدیمی بود رو به دانشجویان کرده و گفتند: بچه ها من خیلی خوشحالم که در این مکان اسکان گرفته ایم! اینجا خیلی عالی است! من فکر می کردم که باید روی زمین و خاک بخوابم با خودم کیسه خواب آورده ام! خدا را شکر کنید و غر نزنید!.

بعد ادامه دادند که من با خودم چادر آورده ام، زیرا فقط به این فکر کرده ام که به این مکان آمده ام تا کمک کرده و دل مردم را شاد کنم، اگر یک لحظه یک خانم روستایی با دیدن تیپ و یا آرایش ظاهری من دلش بلرزد و غباری بر دلش بنشیند، این کار من و درمانی که انجام می دهم به درد هیچ چیزی نمی خورد! تا می توانید ساده پوش باشید، آرایش نکنید ، پوست تان را صاف نکنید و محجبه باشید تا دل مرد یا زن روستایی گردی نگیرد.

 دکتر جمشیدی با بیان اینکه خانم دکتر الان ساکن کانادا هستند و تماسی با ما داشتند که احساس نیاز دارند که باید در اردویی جهادی شرکت کنند، می گوید: ان شاء الله امسال به کرمان خواهیم رفت.

وی با اشاره به اینکه در اعزام ها علاوه بر مشکلات مالی، مشکلات اسکان، آب، حمام و ... را نیز داریم، می گوید: برای رفع این مشکلات اساتید را در قالب گروه های سه نفره اعزام می کنیم بعد پایان کار گروه اول، چهار نفر یا سه نفر بعدی اعزام می شوند. 

تأثیر فرهنگی کادر درمانی از مشاوره فردی تا مشاوره تربیت فرزند و همسرداری

این عضو گروه جهادی "منتظران ظهور" درباره تأثیر فرهنگی حضور پزشکان و دانشجویان بر مردم روستا می گوید: مردم به پزشک و تحصیلات و نوع کار او نگاهی دیگر دارند، روی او حساب باز می کنند و از رفتار و عملکرد یک پزشک تأثیر بیشتری می گیرند، قطعا حضور پزشکان ما فقط درمانی نیست، وقتی پزشک با لباس سفید با شنیدن صدای اذان کار خود را تعطیل می کند و همراه بیماران خود به سمت مسجد روستا می رود، این حرکت تأثیرش بسیار بیشتر از صحبت هایی است که یک فرد برای روستاییان انجام می دهد.

وی ادامه می دهد: در طول مسیر محل اسکان تا مسجد پزشکان با مردم روستا هم صحبت می شوند، به آنها مشاوره می دهند و راهنمایی شان می کنند و بحث عقیدتی شرکت در نماز را گسترش داده به بحث های تربیت فرزند، همسرداری، شوهرداری، وظایف همسری و .. می کشانند... این طیف کارهای فرهنگی هم تأثیرات خود را خواهد داشت.

توصیه یک شهید: کاش در دندان پزشکی هم اسراف نمی کردید!

در پایان این گفت وگو از خانم دکتر جمشیدی خواستیم خاطره ای زیبا برای ما نقل کند، او می گوید: در کلیه اردوهای جهادی، تمام تلاش ما این بوده است که اسراف نکنیم، برای مثال اگر میوه ای اضافه آمد آن را به لواشک تبدیل می کنیم، وقتی بسته های غذایی می رسند، قابلمه هایی را سر سفره می آوریم تا خانم ها  اضافه غذای دست نزده خود را ابتدا در قابلمه ها ریخته و بعد غدای خود را بخورند، در این صورت اگر باز هم نیاز به غذا داشتند، قابلمه برنج و خورشت دست نزده در سفره وجود دارد...تجربه نشان داده است که بعد از هر وعده غذایی چندین قابلمه برنج و خورشت اضافه می آید و ما آنها را بین روستاییان تقسیم می کنیم.

در یکی از همین اردوها یکی از خواهران ما شبی خواب می بیند که دستیار دکتری غیر از دکتر خودش شده است! در خواب به آن دکتر می گوید که باید پیش دکتر خودش برود اما آن فرد نمی گذارد و می گوید: شما در همه چیز صرفه جویی می کنید و اسراف نمی کنید الا کامپوزیت! بعد کامپوزیت در دستش را چهارقسمت می کند و می گوید: همین کامپوزیت کار تو را راه می اندازد! شما که اسراف نمی کنید، کاش در دندان پزشکی هم اسراف نمی کردید.

فردای آن شب، آن دستیار به سراغ من آمد و گفت: شما چنین دکتری در کادر خود دارید؟ گفتم نه! کمی هم پرس و جو کردم و متوجه شدم چنین فردی در اعضای گروه نیست. 5 شنبه بود و ما برای برگزاری دعای کمیل به مدرسه راهنمایی روستا رفتیم ، دیدم حال آن خانم دستیار بسیار منقلب است، تصویر شهیدی را بر روی دیوار نشانم داد که هم اسم دکتری بود که در خوابش دیده بود! با دیدن نام آن شهید همه داستان را خواندم! و از آن به بعد سعی کردم حتی در مواد دندان پزشکی هم مدیریت صرفه جویی داشته باشیم.

انتهای پیام/

,

ساعتی از شب گذشته بود که دیدم در می زنند، همان خانم به محل اسکان ما آمده بود، در دستش پارچه ای گلدوزی شده، مقداری کشک محلی ، عناب و .. داشت. برای تشکر آمده بود و دعاهای قشنگی برای عاقبت بخیر شدنم می کرد. هنوز آن پارچه گلدوزی شده را دارم و نگاهش می کنم به خودم می گویم در آن دنیا دستانم خالی است مگر دعای دو هموطن روستایی که مطمئنم کارگشایم خواهند بود.

 

حس قوی انسان دوستی، مهم ترین ویژگی دندان پزشکان جهادی

این ها بخشی از خاطرات دکتر "حسنا جمشیدی" دانشجوی ترم 11 دندان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی است که سابقه مسئولیت و فعالیت در اردوهای جهادی را دارد. او در نشست صمیمی طنین یاس با جهادگران به مناسبت سالروز فرمان تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر تأسیس « جهادسازندگی» می گوید: سال 93 به عضویت بسیج دانشجویی دانشگاه در آمدم، مدتی عضو عادی بودم و بعد تغییر عضویت داده و " بسیجی فعال" شدم. از همان سال در اردوهای جهادی به عنوان جهادگر شرکت می کردم، دانشجوی ترم سوم و منشی بخش بودم تا اینکه مسئولیت اردوها را برعهده گرفتم و الان هم مسئولیت بسیج خواهران را در دانشگاه دارم.

وی با اشاره به اینکه در طول این سال ها در استان های گیلان غرب، بیرجند، لرستان و کردستان  اردوی جهادی داشته ایم، می گوید: اسم گروه جهادی ما " منتظران ظهور" است و بیش از 500 – 400 استاد و دانشجوی دندان پزشکی در این گروه عضویت دارند. اما به خاطر مشکلات مالی که حتی گاهاً به معضلی برای کنسل شدن اردو تبدیل می شود، هر بار می توانیم قریب 150 نفر را به اردوهای جهادی ببریم که از این میان 60 -40 نفر خانم هستند.

کم بود بودجه مهم ترین معضل اردوهای جهادی

این دندان پزشک جهادی و عضو گروه "منتظران ظهور" ادامه می دهد: گروه ما کاملا تخصصی است و 90 درصد اعضا دندان پزشک هستند در کنار ما دو تیم فرهنگی نیز حضور دارند که یک تیم برای دانشجویان دندان پزشکی فعالیت می کند و دیگری برنامه های فرهنگی مختص مردم روستا دارند. هر اردوی ما قریب 120 تا 100 میلیون تومان خرج دارد که بازده آن حدود یک میلیاردو چهارصد میلیون تومان است،

دکتر جمشیدی با بیان اینکه هزینه هر اردو که شامل خرید لوازم و مواد دندان پزشکی و .. است از طریق خیرین سلامت که گاها اساتید و داندان پزشکان خارج از دانشگاه نیز عضو آن هستند، تأمین می شود که جا دارد در این جا از همه آن عزیزان تقدیر و تشکر کنم.

ده میلیون تومان  تا مرز کنسل شدن اردو

وی با اشاره به خاطره ای در همین زمینه می گوید: برای تأمین هزینه اردویی دچار مشکل شده بودیم، کاری از پیش نمی بردیم مگر کنسل کردن آن اردو که یکی از اساتید تماس گرفتند و پرسیدند: زمان اردو چه وقت است تا آماده شویم!؟ به ایشان گفتیم که بخاطر 10 میلیون تومان کسری بودجه ای که داریم نمی توانیم این اردو را برگذار کنیم، در لحظه استاد گرامی ما که نمی خواهند نامشان فاش شود، 10 میلیون تومان را به حساب ما واریز کردند! از این دست خیرین کم نداریم دندان پزشکانی که وسایل و مواد را یا وقف کار جهادی می کنند یا تا پایان اردو به ما قرض می دهند.

 

 فعالیت چند برابر تعداد اعضا از برکات کارهای جهادی است

این عضو گروه جهادی "منتظران ظهور" درباره نحوه عضویت اعضای گروه می گوید: بیشتر فعالیت ما در دفتر است و سعی داریم که بچه ها را جذب دفتر کنیم در این زمنیه با رعایت ظاهر خود در ارتباط گیری با کسانی که ظاهری متفاوت با ما دارند نیز تلاش می کنیم چرا که خدا را شکر حس انسان دوستی قوی در وجود همه آنها است و به همین دلیل فعالیت ما نسبت به تعداد کم مان بسیار زیاد است.  

دکتر جمشیدی، با اشاره به نحوه ثبت نام برای اعزام به اردوی جهادی می گوید: ما میز ثبت نام داریم، 80 درصد بچه ها از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هستند، بعد از جذب شدن در دفتر بسیج با اردوهای جهادی آشنا می شوند، اکنون 500 تا 400 عضو داریم با توجه به اینکه نمی توانیم همه آنها را به اردو ببریم از بینشان 150 نفر را که غالباً 60 تا 40 نفر خانم هستند انتخاب می کنیم.

اساتید و دندان پزشکان خارج از دانشگاه خیرین گمنام حوزه سلامت

وی ادامه می دهد: برای برگزاری اردوها با اساتید خود ارتباط می گیریم و از بین  آنها هم تعدادی ما با همراه می شوند، بخاطر تبلیغاتی که انجام می دهیم از بیرون دانشگاه هم دندان پزشکانی هستند که با ما همکاری می کنند. خیلی از نیازهای ما را دندان پزشکان خارج از دانشگاه و اساتیدمان برطرف می کنند چرا که ابزار و وسایل دندان پزشکی بسیار گران است و بودجه ما محدود.

 

توجیهی استادانه؛ خدارو شکر کنید و غر نزنید/ نکند دل زن روستایی بلرزد!

این دندان پزشک جهادی و عضو گروه "منتظران ظهور" درباره نوع فعالیت کادر درمانی در اردوهای جهادی و نگاه روستاییان به آنها می گوید: بگذارید برایتان خاطره ای تعریف کنم؛ در اردوی گیلان غرب من مسئول گروه بودم، می خواستم بچه ها را با شرایط موجود در آن روستا، نحوه ارتباط گیری شان با روستاییان و نوع پوشش و رفتارشان توجیه کنم که یکی از اسایتد ما خانم دکتر " قبادی" این مسئولیت را برعهده گرفتند.

ایشان که رتبه یک برد تخصصی ایران در زمینه اندو را دارند در محل اسکانمان که یک مدرسه ابتدایی بسیار فرسوده و قدیمی بود رو به دانشجویان کرده و گفتند: بچه ها من خیلی خوشحالم که در این مکان اسکان گرفته ایم! اینجا خیلی عالی است! من فکر می کردم که باید روی زمین و خاک بخوابم با خودم کیسه خواب آورده ام! خدا را شکر کنید و غر نزنید!.

بعد ادامه دادند که من با خودم چادر آورده ام، زیرا فقط به این فکر کرده ام که به این مکان آمده ام تا کمک کرده و دل مردم را شاد کنم، اگر یک لحظه یک خانم روستایی با دیدن تیپ و یا آرایش ظاهری من دلش بلرزد و غباری بر دلش بنشیند، این کار من و درمانی که انجام می دهم به درد هیچ چیزی نمی خورد! تا می توانید ساده پوش باشید، آرایش نکنید ، پوست تان را صاف نکنید و محجبه باشید تا دل مرد یا زن روستایی گردی نگیرد.

 دکتر جمشیدی با بیان اینکه خانم دکتر الان ساکن کانادا هستند و تماسی با ما داشتند که احساس نیاز دارند که باید در اردویی جهادی شرکت کنند، می گوید: ان شاء الله امسال به کرمان خواهیم رفت.

وی با اشاره به اینکه در اعزام ها علاوه بر مشکلات مالی، مشکلات اسکان، آب، حمام و ... را نیز داریم، می گوید: برای رفع این مشکلات اساتید را در قالب گروه های سه نفره اعزام می کنیم بعد پایان کار گروه اول، چهار نفر یا سه نفر بعدی اعزام می شوند. 

تأثیر فرهنگی کادر درمانی از مشاوره فردی تا مشاوره تربیت فرزند و همسرداری

این عضو گروه جهادی "منتظران ظهور" درباره تأثیر فرهنگی حضور پزشکان و دانشجویان بر مردم روستا می گوید: مردم به پزشک و تحصیلات و نوع کار او نگاهی دیگر دارند، روی او حساب باز می کنند و از رفتار و عملکرد یک پزشک تأثیر بیشتری می گیرند، قطعا حضور پزشکان ما فقط درمانی نیست، وقتی پزشک با لباس سفید با شنیدن صدای اذان کار خود را تعطیل می کند و همراه بیماران خود به سمت مسجد روستا می رود، این حرکت تأثیرش بسیار بیشتر از صحبت هایی است که یک فرد برای روستاییان انجام می دهد.

وی ادامه می دهد: در طول مسیر محل اسکان تا مسجد پزشکان با مردم روستا هم صحبت می شوند، به آنها مشاوره می دهند و راهنمایی شان می کنند و بحث عقیدتی شرکت در نماز را گسترش داده به بحث های تربیت فرزند، همسرداری، شوهرداری، وظایف همسری و .. می کشانند... این طیف کارهای فرهنگی هم تأثیرات خود را خواهد داشت.

توصیه یک شهید: کاش در دندان پزشکی هم اسراف نمی کردید!

در پایان این گفت وگو از خانم دکتر جمشیدی خواستیم خاطره ای زیبا برای ما نقل کند، او می گوید: در کلیه اردوهای جهادی، تمام تلاش ما این بوده است که اسراف نکنیم، برای مثال اگر میوه ای اضافه آمد آن را به لواشک تبدیل می کنیم، وقتی بسته های غذایی می رسند، قابلمه هایی را سر سفره می آوریم تا خانم ها  اضافه غذای دست نزده خود را ابتدا در قابلمه ها ریخته و بعد غدای خود را بخورند، در این صورت اگر باز هم نیاز به غذا داشتند، قابلمه برنج و خورشت دست نزده در سفره وجود دارد...تجربه نشان داده است که بعد از هر وعده غذایی چندین قابلمه برنج و خورشت اضافه می آید و ما آنها را بین روستاییان تقسیم می کنیم.

در یکی از همین اردوها یکی از خواهران ما شبی خواب می بیند که دستیار دکتری غیر از دکتر خودش شده است! در خواب به آن دکتر می گوید که باید پیش دکتر خودش برود اما آن فرد نمی گذارد و می گوید: شما در همه چیز صرفه جویی می کنید و اسراف نمی کنید الا کامپوزیت! بعد کامپوزیت در دستش را چهارقسمت می کند و می گوید: همین کامپوزیت کار تو را راه می اندازد! شما که اسراف نمی کنید، کاش در دندان پزشکی هم اسراف نمی کردید.

فردای آن شب، آن دستیار به سراغ من آمد و گفت: شما چنین دکتری در کادر خود دارید؟ گفتم نه! کمی هم پرس و جو کردم و متوجه شدم چنین فردی در اعضای گروه نیست. 5 شنبه بود و ما برای برگزاری دعای کمیل به مدرسه راهنمایی روستا رفتیم ، دیدم حال آن خانم دستیار بسیار منقلب است، تصویر شهیدی را بر روی دیوار نشانم داد که هم اسم دکتری بود که در خوابش دیده بود! با دیدن نام آن شهید همه داستان را خواندم! و از آن به بعد سعی کردم حتی در مواد دندان پزشکی هم مدیریت صرفه جویی داشته باشیم.

انتهای پیام/

,

ساعتی از شب گذشته بود که دیدم در می زنند، همان خانم به محل اسکان ما آمده بود، در دستش پارچه ای گلدوزی شده، مقداری کشک محلی ، عناب و .. داشت. برای تشکر آمده بود و دعاهای قشنگی برای عاقبت بخیر شدنم می کرد. هنوز آن پارچه گلدوزی شده را دارم و نگاهش می کنم به خودم می گویم در آن دنیا دستانم خالی است مگر دعای دو هموطن روستایی که مطمئنم کارگشایم خواهند بود.

 

حس قوی انسان دوستی، مهم ترین ویژگی دندان پزشکان جهادی

این ها بخشی از خاطرات دکتر "حسنا جمشیدی" دانشجوی ترم 11 دندان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی است که سابقه مسئولیت و فعالیت در اردوهای جهادی را دارد. او در نشست صمیمی طنین یاس با جهادگران به مناسبت سالروز فرمان تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر تأسیس « جهادسازندگی» می گوید: سال 93 به عضویت بسیج دانشجویی دانشگاه در آمدم، مدتی عضو عادی بودم و بعد تغییر عضویت داده و " بسیجی فعال" شدم. از همان سال در اردوهای جهادی به عنوان جهادگر شرکت می کردم، دانشجوی ترم سوم و منشی بخش بودم تا اینکه مسئولیت اردوها را برعهده گرفتم و الان هم مسئولیت بسیج خواهران را در دانشگاه دارم.

وی با اشاره به اینکه در طول این سال ها در استان های گیلان غرب، بیرجند، لرستان و کردستان  اردوی جهادی داشته ایم، می گوید: اسم گروه جهادی ما " منتظران ظهور" است و بیش از 500 – 400 استاد و دانشجوی دندان پزشکی در این گروه عضویت دارند. اما به خاطر مشکلات مالی که حتی گاهاً به معضلی برای کنسل شدن اردو تبدیل می شود، هر بار می توانیم قریب 150 نفر را به اردوهای جهادی ببریم که از این میان 60 -40 نفر خانم هستند.

کم بود بودجه مهم ترین معضل اردوهای جهادی

این دندان پزشک جهادی و عضو گروه "منتظران ظهور" ادامه می دهد: گروه ما کاملا تخصصی است و 90 درصد اعضا دندان پزشک هستند در کنار ما دو تیم فرهنگی نیز حضور دارند که یک تیم برای دانشجویان دندان پزشکی فعالیت می کند و دیگری برنامه های فرهنگی مختص مردم روستا دارند. هر اردوی ما قریب 120 تا 100 میلیون تومان خرج دارد که بازده آن حدود یک میلیاردو چهارصد میلیون تومان است،

دکتر جمشیدی با بیان اینکه هزینه هر اردو که شامل خرید لوازم و مواد دندان پزشکی و .. است از طریق خیرین سلامت که گاها اساتید و داندان پزشکان خارج از دانشگاه نیز عضو آن هستند، تأمین می شود که جا دارد در این جا از همه آن عزیزان تقدیر و تشکر کنم.

ده میلیون تومان  تا مرز کنسل شدن اردو

وی با اشاره به خاطره ای در همین زمینه می گوید: برای تأمین هزینه اردویی دچار مشکل شده بودیم، کاری از پیش نمی بردیم مگر کنسل کردن آن اردو که یکی از اساتید تماس گرفتند و پرسیدند: زمان اردو چه وقت است تا آماده شویم!؟ به ایشان گفتیم که بخاطر 10 میلیون تومان کسری بودجه ای که داریم نمی توانیم این اردو را برگذار کنیم، در لحظه استاد گرامی ما که نمی خواهند نامشان فاش شود، 10 میلیون تومان را به حساب ما واریز کردند! از این دست خیرین کم نداریم دندان پزشکانی که وسایل و مواد را یا وقف کار جهادی می کنند یا تا پایان اردو به ما قرض می دهند.

 

 فعالیت چند برابر تعداد اعضا از برکات کارهای جهادی است

این عضو گروه جهادی "منتظران ظهور" درباره نحوه عضویت اعضای گروه می گوید: بیشتر فعالیت ما در دفتر است و سعی داریم که بچه ها را جذب دفتر کنیم در این زمنیه با رعایت ظاهر خود در ارتباط گیری با کسانی که ظاهری متفاوت با ما دارند نیز تلاش می کنیم چرا که خدا را شکر حس انسان دوستی قوی در وجود همه آنها است و به همین دلیل فعالیت ما نسبت به تعداد کم مان بسیار زیاد است.  

دکتر جمشیدی، با اشاره به نحوه ثبت نام برای اعزام به اردوی جهادی می گوید: ما میز ثبت نام داریم، 80 درصد بچه ها از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هستند، بعد از جذب شدن در دفتر بسیج با اردوهای جهادی آشنا می شوند، اکنون 500 تا 400 عضو داریم با توجه به اینکه نمی توانیم همه آنها را به اردو ببریم از بینشان 150 نفر را که غالباً 60 تا 40 نفر خانم هستند انتخاب می کنیم.

اساتید و دندان پزشکان خارج از دانشگاه خیرین گمنام حوزه سلامت

وی ادامه می دهد: برای برگزاری اردوها با اساتید خود ارتباط می گیریم و از بین  آنها هم تعدادی ما با همراه می شوند، بخاطر تبلیغاتی که انجام می دهیم از بیرون دانشگاه هم دندان پزشکانی هستند که با ما همکاری می کنند. خیلی از نیازهای ما را دندان پزشکان خارج از دانشگاه و اساتیدمان برطرف می کنند چرا که ابزار و وسایل دندان پزشکی بسیار گران است و بودجه ما محدود.

 

توجیهی استادانه؛ خدارو شکر کنید و غر نزنید/ نکند دل زن روستایی بلرزد!

این دندان پزشک جهادی و عضو گروه "منتظران ظهور" درباره نوع فعالیت کادر درمانی در اردوهای جهادی و نگاه روستاییان به آنها می گوید: بگذارید برایتان خاطره ای تعریف کنم؛ در اردوی گیلان غرب من مسئول گروه بودم، می خواستم بچه ها را با شرایط موجود در آن روستا، نحوه ارتباط گیری شان با روستاییان و نوع پوشش و رفتارشان توجیه کنم که یکی از اسایتد ما خانم دکتر " قبادی" این مسئولیت را برعهده گرفتند.

ایشان که رتبه یک برد تخصصی ایران در زمینه اندو را دارند در محل اسکانمان که یک مدرسه ابتدایی بسیار فرسوده و قدیمی بود رو به دانشجویان کرده و گفتند: بچه ها من خیلی خوشحالم که در این مکان اسکان گرفته ایم! اینجا خیلی عالی است! من فکر می کردم که باید روی زمین و خاک بخوابم با خودم کیسه خواب آورده ام! خدا را شکر کنید و غر نزنید!.

بعد ادامه دادند که من با خودم چادر آورده ام، زیرا فقط به این فکر کرده ام که به این مکان آمده ام تا کمک کرده و دل مردم را شاد کنم، اگر یک لحظه یک خانم روستایی با دیدن تیپ و یا آرایش ظاهری من دلش بلرزد و غباری بر دلش بنشیند، این کار من و درمانی که انجام می دهم به درد هیچ چیزی نمی خورد! تا می توانید ساده پوش باشید، آرایش نکنید ، پوست تان را صاف نکنید و محجبه باشید تا دل مرد یا زن روستایی گردی نگیرد.

 دکتر جمشیدی با بیان اینکه خانم دکتر الان ساکن کانادا هستند و تماسی با ما داشتند که احساس نیاز دارند که باید در اردویی جهادی شرکت کنند، می گوید: ان شاء الله امسال به کرمان خواهیم رفت.

وی با اشاره به اینکه در اعزام ها علاوه بر مشکلات مالی، مشکلات اسکان، آب، حمام و ... را نیز داریم، می گوید: برای رفع این مشکلات اساتید را در قالب گروه های سه نفره اعزام می کنیم بعد پایان کار گروه اول، چهار نفر یا سه نفر بعدی اعزام می شوند. 

تأثیر فرهنگی کادر درمانی از مشاوره فردی تا مشاوره تربیت فرزند و همسرداری

این عضو گروه جهادی "منتظران ظهور" درباره تأثیر فرهنگی حضور پزشکان و دانشجویان بر مردم روستا می گوید: مردم به پزشک و تحصیلات و نوع کار او نگاهی دیگر دارند، روی او حساب باز می کنند و از رفتار و عملکرد یک پزشک تأثیر بیشتری می گیرند، قطعا حضور پزشکان ما فقط درمانی نیست، وقتی پزشک با لباس سفید با شنیدن صدای اذان کار خود را تعطیل می کند و همراه بیماران خود به سمت مسجد روستا می رود، این حرکت تأثیرش بسیار بیشتر از صحبت هایی است که یک فرد برای روستاییان انجام می دهد.

وی ادامه می دهد: در طول مسیر محل اسکان تا مسجد پزشکان با مردم روستا هم صحبت می شوند، به آنها مشاوره می دهند و راهنمایی شان می کنند و بحث عقیدتی شرکت در نماز را گسترش داده به بحث های تربیت فرزند، همسرداری، شوهرداری، وظایف همسری و .. می کشانند... این طیف کارهای فرهنگی هم تأثیرات خود را خواهد داشت.

توصیه یک شهید: کاش در دندان پزشکی هم اسراف نمی کردید!

در پایان این گفت وگو از خانم دکتر جمشیدی خواستیم خاطره ای زیبا برای ما نقل کند، او می گوید: در کلیه اردوهای جهادی، تمام تلاش ما این بوده است که اسراف نکنیم، برای مثال اگر میوه ای اضافه آمد آن را به لواشک تبدیل می کنیم، وقتی بسته های غذایی می رسند، قابلمه هایی را سر سفره می آوریم تا خانم ها  اضافه غذای دست نزده خود را ابتدا در قابلمه ها ریخته و بعد غدای خود را بخورند، در این صورت اگر باز هم نیاز به غذا داشتند، قابلمه برنج و خورشت دست نزده در سفره وجود دارد...تجربه نشان داده است که بعد از هر وعده غذایی چندین قابلمه برنج و خورشت اضافه می آید و ما آنها را بین روستاییان تقسیم می کنیم.

در یکی از همین اردوها یکی از خواهران ما شبی خواب می بیند که دستیار دکتری غیر از دکتر خودش شده است! در خواب به آن دکتر می گوید که باید پیش دکتر خودش برود اما آن فرد نمی گذارد و می گوید: شما در همه چیز صرفه جویی می کنید و اسراف نمی کنید الا کامپوزیت! بعد کامپوزیت در دستش را چهارقسمت می کند و می گوید: همین کامپوزیت کار تو را راه می اندازد! شما که اسراف نمی کنید، کاش در دندان پزشکی هم اسراف نمی کردید.

فردای آن شب، آن دستیار به سراغ من آمد و گفت: شما چنین دکتری در کادر خود دارید؟ گفتم نه! کمی هم پرس و جو کردم و متوجه شدم چنین فردی در اعضای گروه نیست. 5 شنبه بود و ما برای برگزاری دعای کمیل به مدرسه راهنمایی روستا رفتیم ، دیدم حال آن خانم دستیار بسیار منقلب است، تصویر شهیدی را بر روی دیوار نشانم داد که هم اسم دکتری بود که در خوابش دیده بود! با دیدن نام آن شهید همه داستان را خواندم! و از آن به بعد سعی کردم حتی در مواد دندان پزشکی هم مدیریت صرفه جویی داشته باشیم.

انتهای پیام/

,

ساعتی از شب گذشته بود که دیدم در می زنند، همان خانم به محل اسکان ما آمده بود، در دستش پارچه ای گلدوزی شده، مقداری کشک محلی ، عناب و .. داشت. برای تشکر آمده بود و دعاهای قشنگی برای عاقبت بخیر شدنم می کرد. هنوز آن پارچه گلدوزی شده را دارم و نگاهش می کنم به خودم می گویم در آن دنیا دستانم خالی است مگر دعای دو هموطن روستایی که مطمئنم کارگشایم خواهند بود.

 

حس قوی انسان دوستی، مهم ترین ویژگی دندان پزشکان جهادی

این ها بخشی از خاطرات دکتر "حسنا جمشیدی" دانشجوی ترم 11 دندان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی است که سابقه مسئولیت و فعالیت در اردوهای جهادی را دارد. او در نشست صمیمی طنین یاس با جهادگران به مناسبت سالروز فرمان تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر تأسیس « جهادسازندگی» می گوید: سال 93 به عضویت بسیج دانشجویی دانشگاه در آمدم، مدتی عضو عادی بودم و بعد تغییر عضویت داده و " بسیجی فعال" شدم. از همان سال در اردوهای جهادی به عنوان جهادگر شرکت می کردم، دانشجوی ترم سوم و منشی بخش بودم تا اینکه مسئولیت اردوها را برعهده گرفتم و الان هم مسئولیت بسیج خواهران را در دانشگاه دارم.

وی با اشاره به اینکه در طول این سال ها در استان های گیلان غرب، بیرجند، لرستان و کردستان  اردوی جهادی داشته ایم، می گوید: اسم گروه جهادی ما " منتظران ظهور" است و بیش از 500 – 400 استاد و دانشجوی دندان پزشکی در این گروه عضویت دارند. اما به خاطر مشکلات مالی که حتی گاهاً به معضلی برای کنسل شدن اردو تبدیل می شود، هر بار می توانیم قریب 150 نفر را به اردوهای جهادی ببریم که از این میان 60 -40 نفر خانم هستند.

کم بود بودجه مهم ترین معضل اردوهای جهادی

این دندان پزشک جهادی و عضو گروه "منتظران ظهور" ادامه می دهد: گروه ما کاملا تخصصی است و 90 درصد اعضا دندان پزشک هستند در کنار ما دو تیم فرهنگی نیز حضور دارند که یک تیم برای دانشجویان دندان پزشکی فعالیت می کند و دیگری برنامه های فرهنگی مختص مردم روستا دارند. هر اردوی ما قریب 120 تا 100 میلیون تومان خرج دارد که بازده آن حدود یک میلیاردو چهارصد میلیون تومان است،

دکتر جمشیدی با بیان اینکه هزینه هر اردو که شامل خرید لوازم و مواد دندان پزشکی و .. است از طریق خیرین سلامت که گاها اساتید و داندان پزشکان خارج از دانشگاه نیز عضو آن هستند، تأمین می شود که جا دارد در این جا از همه آن عزیزان تقدیر و تشکر کنم.

ده میلیون تومان  تا مرز کنسل شدن اردو

وی با اشاره به خاطره ای در همین زمینه می گوید: برای تأمین هزینه اردویی دچار مشکل شده بودیم، کاری از پیش نمی بردیم مگر کنسل کردن آن اردو که یکی از اساتید تماس گرفتند و پرسیدند: زمان اردو چه وقت است تا آماده شویم!؟ به ایشان گفتیم که بخاطر 10 میلیون تومان کسری بودجه ای که داریم نمی توانیم این اردو را برگذار کنیم، در لحظه استاد گرامی ما که نمی خواهند نامشان فاش شود، 10 میلیون تومان را به حساب ما واریز کردند! از این دست خیرین کم نداریم دندان پزشکانی که وسایل و مواد را یا وقف کار جهادی می کنند یا تا پایان اردو به ما قرض می دهند.

 

 فعالیت چند برابر تعداد اعضا از برکات کارهای جهادی است

این عضو گروه جهادی "منتظران ظهور" درباره نحوه عضویت اعضای گروه می گوید: بیشتر فعالیت ما در دفتر است و سعی داریم که بچه ها را جذب دفتر کنیم در این زمنیه با رعایت ظاهر خود در ارتباط گیری با کسانی که ظاهری متفاوت با ما دارند نیز تلاش می کنیم چرا که خدا را شکر حس انسان دوستی قوی در وجود همه آنها است و به همین دلیل فعالیت ما نسبت به تعداد کم مان بسیار زیاد است.  

دکتر جمشیدی، با اشاره به نحوه ثبت نام برای اعزام به اردوی جهادی می گوید: ما میز ثبت نام داریم، 80 درصد بچه ها از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هستند، بعد از جذب شدن در دفتر بسیج با اردوهای جهادی آشنا می شوند، اکنون 500 تا 400 عضو داریم با توجه به اینکه نمی توانیم همه آنها را به اردو ببریم از بینشان 150 نفر را که غالباً 60 تا 40 نفر خانم هستند انتخاب می کنیم.

اساتید و دندان پزشکان خارج از دانشگاه خیرین گمنام حوزه سلامت

وی ادامه می دهد: برای برگزاری اردوها با اساتید خود ارتباط می گیریم و از بین  آنها هم تعدادی ما با همراه می شوند، بخاطر تبلیغاتی که انجام می دهیم از بیرون دانشگاه هم دندان پزشکانی هستند که با ما همکاری می کنند. خیلی از نیازهای ما را دندان پزشکان خارج از دانشگاه و اساتیدمان برطرف می کنند چرا که ابزار و وسایل دندان پزشکی بسیار گران است و بودجه ما محدود.

 

توجیهی استادانه؛ خدارو شکر کنید و غر نزنید/ نکند دل زن روستایی بلرزد!

این دندان پزشک جهادی و عضو گروه "منتظران ظهور" درباره نوع فعالیت کادر درمانی در اردوهای جهادی و نگاه روستاییان به آنها می گوید: بگذارید برایتان خاطره ای تعریف کنم؛ در اردوی گیلان غرب من مسئول گروه بودم، می خواستم بچه ها را با شرایط موجود در آن روستا، نحوه ارتباط گیری شان با روستاییان و نوع پوشش و رفتارشان توجیه کنم که یکی از اسایتد ما خانم دکتر " قبادی" این مسئولیت را برعهده گرفتند.

ایشان که رتبه یک برد تخصصی ایران در زمینه اندو را دارند در محل اسکانمان که یک مدرسه ابتدایی بسیار فرسوده و قدیمی بود رو به دانشجویان کرده و گفتند: بچه ها من خیلی خوشحالم که در این مکان اسکان گرفته ایم! اینجا خیلی عالی است! من فکر می کردم که باید روی زمین و خاک بخوابم با خودم کیسه خواب آورده ام! خدا را شکر کنید و غر نزنید!.

بعد ادامه دادند که من با خودم چادر آورده ام، زیرا فقط به این فکر کرده ام که به این مکان آمده ام تا کمک کرده و دل مردم را شاد کنم، اگر یک لحظه یک خانم روستایی با دیدن تیپ و یا آرایش ظاهری من دلش بلرزد و غباری بر دلش بنشیند، این کار من و درمانی که انجام می دهم به درد هیچ چیزی نمی خورد! تا می توانید ساده پوش باشید، آرایش نکنید ، پوست تان را صاف نکنید و محجبه باشید تا دل مرد یا زن روستایی گردی نگیرد.

 دکتر جمشیدی با بیان اینکه خانم دکتر الان ساکن کانادا هستند و تماسی با ما داشتند که احساس نیاز دارند که باید در اردویی جهادی شرکت کنند، می گوید: ان شاء الله امسال به کرمان خواهیم رفت.

وی با اشاره به اینکه در اعزام ها علاوه بر مشکلات مالی، مشکلات اسکان، آب، حمام و ... را نیز داریم، می گوید: برای رفع این مشکلات اساتید را در قالب گروه های سه نفره اعزام می کنیم بعد پایان کار گروه اول، چهار نفر یا سه نفر بعدی اعزام می شوند. 

تأثیر فرهنگی کادر درمانی از مشاوره فردی تا مشاوره تربیت فرزند و همسرداری

این عضو گروه جهادی "منتظران ظهور" درباره تأثیر فرهنگی حضور پزشکان و دانشجویان بر مردم روستا می گوید: مردم به پزشک و تحصیلات و نوع کار او نگاهی دیگر دارند، روی او حساب باز می کنند و از رفتار و عملکرد یک پزشک تأثیر بیشتری می گیرند، قطعا حضور پزشکان ما فقط درمانی نیست، وقتی پزشک با لباس سفید با شنیدن صدای اذان کار خود را تعطیل می کند و همراه بیماران خود به سمت مسجد روستا می رود، این حرکت تأثیرش بسیار بیشتر از صحبت هایی است که یک فرد برای روستاییان انجام می دهد.

وی ادامه می دهد: در طول مسیر محل اسکان تا مسجد پزشکان با مردم روستا هم صحبت می شوند، به آنها مشاوره می دهند و راهنمایی شان می کنند و بحث عقیدتی شرکت در نماز را گسترش داده به بحث های تربیت فرزند، همسرداری، شوهرداری، وظایف همسری و .. می کشانند... این طیف کارهای فرهنگی هم تأثیرات خود را خواهد داشت.

توصیه یک شهید: کاش در دندان پزشکی هم اسراف نمی کردید!

در پایان این گفت وگو از خانم دکتر جمشیدی خواستیم خاطره ای زیبا برای ما نقل کند، او می گوید: در کلیه اردوهای جهادی، تمام تلاش ما این بوده است که اسراف نکنیم، برای مثال اگر میوه ای اضافه آمد آن را به لواشک تبدیل می کنیم، وقتی بسته های غذایی می رسند، قابلمه هایی را سر سفره می آوریم تا خانم ها  اضافه غذای دست نزده خود را ابتدا در قابلمه ها ریخته و بعد غدای خود را بخورند، در این صورت اگر باز هم نیاز به غذا داشتند، قابلمه برنج و خورشت دست نزده در سفره وجود دارد...تجربه نشان داده است که بعد از هر وعده غذایی چندین قابلمه برنج و خورشت اضافه می آید و ما آنها را بین روستاییان تقسیم می کنیم.

در یکی از همین اردوها یکی از خواهران ما شبی خواب می بیند که دستیار دکتری غیر از دکتر خودش شده است! در خواب به آن دکتر می گوید که باید پیش دکتر خودش برود اما آن فرد نمی گذارد و می گوید: شما در همه چیز صرفه جویی می کنید و اسراف نمی کنید الا کامپوزیت! بعد کامپوزیت در دستش را چهارقسمت می کند و می گوید: همین کامپوزیت کار تو را راه می اندازد! شما که اسراف نمی کنید، کاش در دندان پزشکی هم اسراف نمی کردید.

فردای آن شب، آن دستیار به سراغ من آمد و گفت: شما چنین دکتری در کادر خود دارید؟ گفتم نه! کمی هم پرس و جو کردم و متوجه شدم چنین فردی در اعضای گروه نیست. 5 شنبه بود و ما برای برگزاری دعای کمیل به مدرسه راهنمایی روستا رفتیم ، دیدم حال آن خانم دستیار بسیار منقلب است، تصویر شهیدی را بر روی دیوار نشانم داد که هم اسم دکتری بود که در خوابش دیده بود! با دیدن نام آن شهید همه داستان را خواندم! و از آن به بعد سعی کردم حتی در مواد دندان پزشکی هم مدیریت صرفه جویی داشته باشیم.

انتهای پیام/

,

ساعتی از شب گذشته بود که دیدم در می زنند، همان خانم به محل اسکان ما آمده بود، در دستش پارچه ای گلدوزی شده، مقداری کشک محلی ، عناب و .. داشت. برای تشکر آمده بود و دعاهای قشنگی برای عاقبت بخیر شدنم می کرد. هنوز آن پارچه گلدوزی شده را دارم و نگاهش می کنم به خودم می گویم در آن دنیا دستانم خالی است مگر دعای دو هموطن روستایی که مطمئنم کارگشایم خواهند بود.

,

 

,

, ,

حس قوی انسان دوستی، مهم ترین ویژگی دندان پزشکان جهادی

, حس قوی انسان دوستی، مهم ترین ویژگی دندان پزشکان جهادی,

این ها بخشی از خاطرات دکتر "حسنا جمشیدی" دانشجوی ترم 11 دندان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی است که سابقه مسئولیت و فعالیت در اردوهای جهادی را دارد. او در نشست صمیمی طنین یاس با جهادگران به مناسبت سالروز فرمان تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر تأسیس « جهادسازندگی» می گوید: سال 93 به عضویت بسیج دانشجویی دانشگاه در آمدم، مدتی عضو عادی بودم و بعد تغییر عضویت داده و " بسیجی فعال" شدم. از همان سال در اردوهای جهادی به عنوان جهادگر شرکت می کردم، دانشجوی ترم سوم و منشی بخش بودم تا اینکه مسئولیت اردوها را برعهده گرفتم و الان هم مسئولیت بسیج خواهران را در دانشگاه دارم.

,

وی با اشاره به اینکه در طول این سال ها در استان های گیلان غرب، بیرجند، لرستان و کردستان  اردوی جهادی داشته ایم، می گوید: اسم گروه جهادی ما " منتظران ظهور" است و بیش از 500 – 400 استاد و دانشجوی دندان پزشکی در این گروه عضویت دارند. اما به خاطر مشکلات مالی که حتی گاهاً به معضلی برای کنسل شدن اردو تبدیل می شود، هر بار می توانیم قریب 150 نفر را به اردوهای جهادی ببریم که از این میان 60 -40 نفر خانم هستند.

,

کم بود بودجه مهم ترین معضل اردوهای جهادی

, کم بود بودجه مهم ترین معضل اردوهای جهادی ,

این دندان پزشک جهادی و عضو گروه "منتظران ظهور" ادامه می دهد: گروه ما کاملا تخصصی است و 90 درصد اعضا دندان پزشک هستند در کنار ما دو تیم فرهنگی نیز حضور دارند که یک تیم برای دانشجویان دندان پزشکی فعالیت می کند و دیگری برنامه های فرهنگی مختص مردم روستا دارند. هر اردوی ما قریب 120 تا 100 میلیون تومان خرج دارد که بازده آن حدود یک میلیاردو چهارصد میلیون تومان است،

,

دکتر جمشیدی با بیان اینکه هزینه هر اردو که شامل خرید لوازم و مواد دندان پزشکی و .. است از طریق خیرین سلامت که گاها اساتید و داندان پزشکان خارج از دانشگاه نیز عضو آن هستند، تأمین می شود که جا دارد در این جا از همه آن عزیزان تقدیر و تشکر کنم.

,

ده میلیون تومان  تا مرز کنسل شدن اردو

, ده میلیون تومان  تا مرز کنسل شدن اردو,

وی با اشاره به خاطره ای در همین زمینه می گوید: برای تأمین هزینه اردویی دچار مشکل شده بودیم، کاری از پیش نمی بردیم مگر کنسل کردن آن اردو که یکی از اساتید تماس گرفتند و پرسیدند: زمان اردو چه وقت است تا آماده شویم!؟ به ایشان گفتیم که بخاطر 10 میلیون تومان کسری بودجه ای که داریم نمی توانیم این اردو را برگذار کنیم، در لحظه استاد گرامی ما که نمی خواهند نامشان فاش شود، 10 میلیون تومان را به حساب ما واریز کردند! از این دست خیرین کم نداریم دندان پزشکانی که وسایل و مواد را یا وقف کار جهادی می کنند یا تا پایان اردو به ما قرض می دهند.

,

 

, ,

 فعالیت چند برابر تعداد اعضا از برکات کارهای جهادی است

,  فعالیت چند برابر تعداد اعضا از برکات کارهای جهادی است,

این عضو گروه جهادی "منتظران ظهور" درباره نحوه عضویت اعضای گروه می گوید: بیشتر فعالیت ما در دفتر است و سعی داریم که بچه ها را جذب دفتر کنیم در این زمنیه با رعایت ظاهر خود در ارتباط گیری با کسانی که ظاهری متفاوت با ما دارند نیز تلاش می کنیم چرا که خدا را شکر حس انسان دوستی قوی در وجود همه آنها است و به همین دلیل فعالیت ما نسبت به تعداد کم مان بسیار زیاد است.  

,

دکتر جمشیدی، با اشاره به نحوه ثبت نام برای اعزام به اردوی جهادی می گوید: ما میز ثبت نام داریم، 80 درصد بچه ها از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هستند، بعد از جذب شدن در دفتر بسیج با اردوهای جهادی آشنا می شوند، اکنون 500 تا 400 عضو داریم با توجه به اینکه نمی توانیم همه آنها را به اردو ببریم از بینشان 150 نفر را که غالباً 60 تا 40 نفر خانم هستند انتخاب می کنیم.

,

اساتید و دندان پزشکان خارج از دانشگاه خیرین گمنام حوزه سلامت

, اساتید و دندان پزشکان خارج از دانشگاه خیرین گمنام حوزه سلامت,

وی ادامه می دهد: برای برگزاری اردوها با اساتید خود ارتباط می گیریم و از بین  آنها هم تعدادی ما با همراه می شوند، بخاطر تبلیغاتی که انجام می دهیم از بیرون دانشگاه هم دندان پزشکانی هستند که با ما همکاری می کنند. خیلی از نیازهای ما را دندان پزشکان خارج از دانشگاه و اساتیدمان برطرف می کنند چرا که ابزار و وسایل دندان پزشکی بسیار گران است و بودجه ما محدود.

,

 

, ,

توجیهی استادانه؛ خدارو شکر کنید و غر نزنید/ نکند دل زن روستایی بلرزد!

, توجیهی استادانه؛ خدارو شکر کنید و غر نزنید/ نکند دل زن روستایی بلرزد! ,

این دندان پزشک جهادی و عضو گروه "منتظران ظهور" درباره نوع فعالیت کادر درمانی در اردوهای جهادی و نگاه روستاییان به آنها می گوید: بگذارید برایتان خاطره ای تعریف کنم؛ در اردوی گیلان غرب من مسئول گروه بودم، می خواستم بچه ها را با شرایط موجود در آن روستا، نحوه ارتباط گیری شان با روستاییان و نوع پوشش و رفتارشان توجیه کنم که یکی از اسایتد ما خانم دکتر " قبادی" این مسئولیت را برعهده گرفتند.

,

ایشان که رتبه یک برد تخصصی ایران در زمینه اندو را دارند در محل اسکانمان که یک مدرسه ابتدایی بسیار فرسوده و قدیمی بود رو به دانشجویان کرده و گفتند: بچه ها من خیلی خوشحالم که در این مکان اسکان گرفته ایم! اینجا خیلی عالی است! من فکر می کردم که باید روی زمین و خاک بخوابم با خودم کیسه خواب آورده ام! خدا را شکر کنید و غر نزنید!.

,

بعد ادامه دادند که من با خودم چادر آورده ام، زیرا فقط به این فکر کرده ام که به این مکان آمده ام تا کمک کرده و دل مردم را شاد کنم، اگر یک لحظه یک خانم روستایی با دیدن تیپ و یا آرایش ظاهری من دلش بلرزد و غباری بر دلش بنشیند، این کار من و درمانی که انجام می دهم به درد هیچ چیزی نمی خورد! تا می توانید ساده پوش باشید، آرایش نکنید ، پوست تان را صاف نکنید و محجبه باشید تا دل مرد یا زن روستایی گردی نگیرد.

,

 دکتر جمشیدی با بیان اینکه خانم دکتر الان ساکن کانادا هستند و تماسی با ما داشتند که احساس نیاز دارند که باید در اردویی جهادی شرکت کنند، می گوید: ان شاء الله امسال به کرمان خواهیم رفت.

,

وی با اشاره به اینکه در اعزام ها علاوه بر مشکلات مالی، مشکلات اسکان، آب، حمام و ... را نیز داریم، می گوید: برای رفع این مشکلات اساتید را در قالب گروه های سه نفره اعزام می کنیم بعد پایان کار گروه اول، چهار نفر یا سه نفر بعدی اعزام می شوند. 

,

, ,

تأثیر فرهنگی کادر درمانی از مشاوره فردی تا مشاوره تربیت فرزند و همسرداری

, تأثیر فرهنگی کادر درمانی از مشاوره فردی تا مشاوره تربیت فرزند و همسرداری,

این عضو گروه جهادی "منتظران ظهور" درباره تأثیر فرهنگی حضور پزشکان و دانشجویان بر مردم روستا می گوید: مردم به پزشک و تحصیلات و نوع کار او نگاهی دیگر دارند، روی او حساب باز می کنند و از رفتار و عملکرد یک پزشک تأثیر بیشتری می گیرند، قطعا حضور پزشکان ما فقط درمانی نیست، وقتی پزشک با لباس سفید با شنیدن صدای اذان کار خود را تعطیل می کند و همراه بیماران خود به سمت مسجد روستا می رود، این حرکت تأثیرش بسیار بیشتر از صحبت هایی است که یک فرد برای روستاییان انجام می دهد.

,

وی ادامه می دهد: در طول مسیر محل اسکان تا مسجد پزشکان با مردم روستا هم صحبت می شوند، به آنها مشاوره می دهند و راهنمایی شان می کنند و بحث عقیدتی شرکت در نماز را گسترش داده به بحث های تربیت فرزند، همسرداری، شوهرداری، وظایف همسری و .. می کشانند... این طیف کارهای فرهنگی هم تأثیرات خود را خواهد داشت.

,

توصیه یک شهید: کاش در دندان پزشکی هم اسراف نمی کردید!

, توصیه یک شهید: کاش در دندان پزشکی هم اسراف نمی کردید!,

در پایان این گفت وگو از خانم دکتر جمشیدی خواستیم خاطره ای زیبا برای ما نقل کند، او می گوید: در کلیه اردوهای جهادی، تمام تلاش ما این بوده است که اسراف نکنیم، برای مثال اگر میوه ای اضافه آمد آن را به لواشک تبدیل می کنیم، وقتی بسته های غذایی می رسند، قابلمه هایی را سر سفره می آوریم تا خانم ها  اضافه غذای دست نزده خود را ابتدا در قابلمه ها ریخته و بعد غدای خود را بخورند، در این صورت اگر باز هم نیاز به غذا داشتند، قابلمه برنج و خورشت دست نزده در سفره وجود دارد...تجربه نشان داده است که بعد از هر وعده غذایی چندین قابلمه برنج و خورشت اضافه می آید و ما آنها را بین روستاییان تقسیم می کنیم.

,

در یکی از همین اردوها یکی از خواهران ما شبی خواب می بیند که دستیار دکتری غیر از دکتر خودش شده است! در خواب به آن دکتر می گوید که باید پیش دکتر خودش برود اما آن فرد نمی گذارد و می گوید: شما در همه چیز صرفه جویی می کنید و اسراف نمی کنید الا کامپوزیت! بعد کامپوزیت در دستش را چهارقسمت می کند و می گوید: همین کامپوزیت کار تو را راه می اندازد! شما که اسراف نمی کنید، کاش در دندان پزشکی هم اسراف نمی کردید.

,

فردای آن شب، آن دستیار به سراغ من آمد و گفت: شما چنین دکتری در کادر خود دارید؟ گفتم نه! کمی هم پرس و جو کردم و متوجه شدم چنین فردی در اعضای گروه نیست. 5 شنبه بود و ما برای برگزاری دعای کمیل به مدرسه راهنمایی روستا رفتیم ، دیدم حال آن خانم دستیار بسیار منقلب است، تصویر شهیدی را بر روی دیوار نشانم داد که هم اسم دکتری بود که در خوابش دیده بود! با دیدن نام آن شهید همه داستان را خواندم! و از آن به بعد سعی کردم حتی در مواد دندان پزشکی هم مدیریت صرفه جویی داشته باشیم.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه