اخبار داغ

فعال اقتصاد مقاومتی مطرح کرد

تأثیر کشت گیاهان دارویی بر رونق اقتصاد و رفع بیکاری روستاییان

تأثیر کشت گیاهان دارویی بر رونق اقتصاد و رفع بیکاری روستاییان
فعال اقتصاد مقاومتی و کشاورزی گفت: گل گاو زبان و در کل گیاهان دارویی علاوه بر اشتغال در حوزه کشاورزی, رونق در بازار عرقیات و ایجاد اشتغال در این حوزه را باعث می شوند و همچنین تولید محصولی که بازارهای خارجی مشتری آن هستند از مزایای محصولات در حوزه دارویی است و نیازمند توجه دولت برای رونق بیش از پیش هست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای سراب, در گذر از جاده چقوش که یکی از روستاهای همجوار سراب هست یک زمین کشاورزی, گلهایی به رنگ بنفش که برای مردم منطقه نا آشناست نگاه ها را به خود جلب می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صدای سراب,

گلی آشنا برای شمالی ها و مسافرین این منطقه, گل گاو زبان, گلی با خواص درمانی و گلی که می تواند جایگزین محصولات دیگر شده و نقش موثرتری را نسبت به در آمد کشاورزان و کارگران منطقه ایفا کند.

,

به سراغ حیدر مزین کشاورز خوش ذوق سرابی که علی رغم فارغ التحصیلی در رشته مهندسی معماری  دغدغه تحول در حوزه کشاورزی را داراست می رویم.

,

, ,

گل گاوزبان محصولی صادراتی با اشتغال زایی بالا

, گل گاوزبان محصولی صادراتی با اشتغال زایی بالا, گل گاوزبان محصولی صادراتی با اشتغال زایی بالا,

به گزارش صدای سراب, حیدر مزین در گفتگو با خبرنگار ما گفت: قبل از ما فردی اقدام به کاشت گل گاوزبان کرده بود که متاسفانه به علت تخم نامناسب و سرما ازبین رفت.

, .,

, ,

وی افزود: می توان گفت اولین باری است که گل گاوزبان در سراب توسط یک کشاورز به ثمر می نشیند فلذا شاهدیم که کارشناسان و کشاورزان به این زمین مراجعه می کنند تا الگو برداری صورت گیرد.

,

مزین کمبود تخم مناسب گل گاوزبان و گرانی تخم را از معضلات کاشت این محصول عنوان و بر لزوم حمایت جهاد کشاورزی از این محصول در منطقه تاکید کرد.

,

این کشاورز سرابی با بیان اینکه هدف کاشت گل محمدی را با توجه به سازگاری آن با شرایط اقلیمی سراب و مقاوم بودن در مقابل سرما و کم آبی را داشت اظهار داشت: برخی عطاران و کارشناسان جهاد و تولید کنندگان عرقیات گیاهی وی را به این کار تشویق کرده اند.

,

, ,

مزین با بیان اینکه دستگاه های اجرایی وظیفه بازاریابی برای این محصول را دارند ابرازداشت: گل گاوزبان محصولی است که اشتغال زایی خوبی دارد و ما شاهدیم که در یک زمین کوچک روزانه ۷ نفر کارگر به صورت مدام که ماه ها ادامه خواهد داشت مشغول به کار هستند و این درحالی است که برای سایر محصولات چنین حجمی از اشتغال وجود ندارد.

,

وی ادامه داد: گل گاو زبان و در کل گیاهان دارویی علاوه بر اشتغال در حوزه کشاورزی, رونق در بازار عرقیات و ایجاد اشتغال در این حوزه را باعث می شوند و همچنین تولید محصولی که بازارهای خارجی مشتری آن هستند از مزایای محصولات در حوزه دارویی است و نیازمند توجه دولت برای رونق بیش از پیش هست.

,

 

,

گل گاوزبان محصولی به صرفه تر از محصولات بومی منطقه

, گل گاوزبان محصولی به صرفه تر از محصولات بومی منطقه, گل گاوزبان محصولی به صرفه تر از محصولات بومی منطقه,

این فعال اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه از ده کیلو گل گاو زبان یک کیلو گل خشک شده که در بازار حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان به فروش می رسد حاصل می شود خاطرنشان کرد: گل گاوزبان زحمت زیادی دارد و نسبت به سایر محصولات کشاورزی نظیر سیب زمینی و گندم و … در وضعیت فعلی بازار به صرفه هست.

,

گل گاوزبان

, گل گاوزبان,

مزین ادامه داد: هرچند این محصول اشتغال زایی بیشتری دارد در مقابل هزینه کارگر زیادی نیز دارد و اگر کشاورز بتواند هزینه کارگر را از جیب خود داده و گل ها را در فصل های بعدی که قیمت این گل بالا می رود به فروش برساند سود نسبتا بالایی را خواهد برد.

,

این کشاورز سرابی با اشاره به معضل کمبود آب در منطقه مصرف آب این محصول را نسبت به سایر محصولات مناسب تر ارزیابی کرد.

,

حیدر مزین با تاکید بر لزوم حمایت جهاد کشاورزی از محصولات جدید ابراز داشت: این محصولات می تواند بازار سایر محصولات را نیز تقویت بخشد.

,

 

,

گاوزبان محصولی بدون دور ریز

, گاوزبان محصولی بدون دور ریز, گاوزبان محصولی بدون دور ریز,

مزین در ادامه گفتگو با خبرنگار ما گفت: گل گاوزبان علاوه بر اینکه ۷ سال ماندگاری دارد و رشد می کند عنوان کرد: گل گاوزبان محصولی است که علاوه بر گل آن, تخم های ان ارزش بالایی در بازار دارد و کیلویی ۳۰۰ هزار تومان به فروش می رسد و در زمان برداشت کامل ساقه های آن نیز توسط کارخانجات عرقیات تبدیل به عرقیات می شود ودر کل محصولی است که هیچ قسمت از ان دور ریز نمی شود.

,

این کشاورز سرابی مقاومت کشاورزان سنتی در مقابل محصولات جدید  و عدم ریسک پذیری کشاورزان در تست محصولات جدید را از مشکلات عدم رونق در بازار محصولات کشاورزی عنوان کرد.

,

مزین با بیان اینکه خود رشته مهندسی معماری را از دانشگاه تمام کرده ابراز داشت: بعد از کار در شهرداری و بنیاد مسکن و شرکت ها نهایتا به کشاورزی روی آورده ام عنوان کرد: در حال حاضر باید تمام تلاش خود را برای رونق محصولات جدید و روشهای به روز کشاورزی به کار گیریم.

,

, ,

وی در ادامه محصولات در حوزه گیاهان دارویی را تنها محصولی عنوان کرد که رو به پیشرفت هست و ظرفیت صادرات را دارد و معمولا در دوره طولانی مدتی می رویند و هرساله حجم محصولاتشان نیز افزایش می یابد.

,

این کشاورز در پایان گل محمدی و رونق این محصول را در منطقه توصیه کرده و گفت: این محصول نیز همچون گل گاوزبان هم اشتغال زایی بالا داشته و هم مصرف آب کمی دارد.

,

مزین در پایان گفت: اگر کشاورزان به تنوع محصولات روی اورند شاهد تحول در حوزه کشاورزی و هم شاهد رونق بازار محصولاتی نظیر سیب زمینی و … خواهیم بود که همه ساله می بینیم کشاورزان با دور ریز انها و قیمت کم آنها دست و پنجه نرم می کنند.

,

انتهای پیام/ح

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه