اخبار داغ

گزارش؛

«طرح خرید خدمات آموزشی» تهدید یا فرصت؟

«طرح خرید خدمات آموزشی» تهدید یا فرصت؟
طرح خرید خدمات که با هدف ایجاد عدالت آموزشی آغاز شد و تا با واکنش‌های مختفلی از نگرانی خانواده‌ها در رابطه با نحوه آموزش در این مدارس تا نگرانی معلم‌های رسمی از اخراج و جایگزینی معلم‌های این طرح و ترس دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از نبود موقعیت استخدام رسمی، مواجه بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشهدپیام، واگذاری مدارس دولتی به مؤسسان مدارس غیر دولتی(طرح خرید خدمات) بر این اساس در مناطقی که آموزش و پرورش فضای مازاد داشته باشد، مؤسسان مدارس غیردولتی می‌توانند مدارس مازاد و دانش‌آموزان متقاضی را به شکل غیردولتی تحت پوشش قرار دهند. در برخی موارد دانش‌آموز و فضا موجود است اما آموزش و پرورش با کمبود معلم برای تدریس مواجه می‌شود، بنابراین در این شرایط که عمدتاً در مقطع ابتدایی به دلیل کمبود آموزگار مواجه است، آموزش و پرورش اقدام به بهره گیری از بخش غیردولتی می کند، یعنی با مؤسسان دارای مجوز با رعایت تمام مقررات و شرایط اعلام شده قرارداد بسته و به شکل خرید خدمات آموزشی، مدرسه توسط آنها اداره می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مشهدپیام,

این طرح که با هدف ایجاد عدالت آموزشی آغاز شد بعد از گذشت چندین سال از اجرای آن با واکنش‌های مختفلی مواجه بوده است از نگرانی خانواده‌ها در رابطه با نحوه آموزش در این مدارس تا نگرانی معلم‌های رسمی از اخراج و جایگزینی معلم‌های این طرح و ترس دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از نبود موقعیت استخدام رسمی.

,

, ,

به منظور کسب اطلاعات بیشتر خبرنگار ما به سراغ چندین نفر از معلمان رسمی آموزش و پرورش، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و خانواده‌ها رفت و با آن‌ها به گفت‌وگو نشست.

,

خانواده‌های این دانش آموزان در گفت‌وگو با خبرنگار ما از نگرانی‌های آموزشی و تربیتی گفتند.

,

والدین دانش آموزن به ویژه آن‌هایی که برای نخستین سال فرزندانشان در این مدارس تحصیل می‌کنند در بیان دغدغه‌های خود به موارد زیر اشاره کردند:

,

معلم‌های مدرسه هر چه می خواهند با اولویت بندی خودشان تدریس می‌کنند، معلم‌های مدرسه بازنشسته‌های رسمی آموزش و پرورش هستند در صورتی که تدریس نیازمند حوصله و صبر زیاد است اما یک بازنشسته که سن بالایی دارد چطور می‌تواند به فرزندان ما آموزش دهد، بعضی از معلم‌های این مدارس تجربه کافی را ندارند و به نظر می‌رسد تازه کار هستند.

,

اما آن دسته از والدین که فرزندانشان قبلا در این مدارس تحصیل کرده‌اند انگار نارضایتی ندارند و در کمال آرامش تنها نسبت به نبود هزینه مازاد در این مدارس اعلام رضایت کردند.

,

در ادامه خبرنگار ما به سراغ چند تن از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و معلمین رسمی آموزش و پرورش رفته و با آنها به گفت و گو پرداخت.

,

تعدادی از معلم از سختی‌های کار و نبود حامی واقعی برای پیگیری مشکلات خود گلایه داشتند. در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص طرح خرید خدمات اظهار کردند: این طرح با بهره‌گیری از معلمین بدون ارائه تسهیلات و حقوق و مزایای کافی سد بزرگی در برابر ما هستند.

,

یکی از معلم‌ها از نگرانی خود نسبت به جایگزینی معلم‌های رسمی با معلم‌های این طرح گفت: با این شرایط و با توجه به اینکه این معلم‌ها بدون دریافت تسهیلات اقدام به تدریس می‌کنند هر لحطه این ترس را داریم که آموزش و پرورش برای کاهش هزینه‌های خود اقدام به استخدام معلمین در قالب این طرح نماید.

,

یکی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان با نگرانی از اجرای این طرح اظهار کرد: ما دانشجویان چندین سال در دانشگاه فرهنگیان تحصیل تمام سختی‌ها را تحمل می‌کنیم تنها به امید استخدام رسمی در آموزش و پرورش، حال با اجرای این طرح نگرانی‌های ما چندین برابر شده است. چه تضمینی برای استخدام دانشجویان داشنگاه فرهنگیان بعد از اتمام تحصیل وجود دارد؟

,

, ,

برای دریافت پاسخ این سوالات خبرنگار ما به سراغ سعید صالح، رئیس اداره مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش خراسان رضوی رفت و با وی به گفت و گو نشست.

,

صالح هدف از اجرای طرح خرید خدمات را ایجاد و توسعه عدالت آموزشی برای مناطق محروم و حاشیه‌ای استان و رفع کمبود نیروی آموزشی در مناطق کمتر برخوردار عنوان کرد.

,

وی تصریح کرد: در این طرح در مناطقی که آموزش و پرورش مشکل تامین نیروی انسانی رسمی دارد اقدام به تامین اعتبار مدرسه می‌کند و با تأمین سرانه دانش‌آموز آن‌ها را به موسسان غیر دولتی با تجربه معرفی می کند.

,

رئیس اداره مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه تمام هزینه تحصیل در این مدارس از سوی آموزش و پرورش تامین می‌شود، اظهار کرد: در این مدارس هیچگونه هزینه‌ای از دانش‌آموزان دریافت نمی‌شود و تمامی دانش‌آموزان تحت آموزش مدارس غیر دولتی قرار می‌گیرند.

,

, ,

صالح با تاکید بر نظارت کامل آموزش و پرورش بر نحوه آموزش در این مدارس، عنوان کرد: نیروهای به کار گرفته شده در این مدارس از طریق موسسه و با نظارت آموزش و پروش صورت می‌پذیرد.

,

وی در ادامه با اشاره به روند رو به رشد این طرح در استان تعداد دانش‌آموزان تحت پوشش این طرح را در سال جاری ۲۷ هزار نفر عنوان کرد و ادامه داد: در سال آموزشی ۹۴-۹۵، ۲۴ دانش آموز و در سال ۹۳-۹۴، ۱۵ نفر دانش‌آموز تحت پوشش این طرح بودند.

,

رئیس اداره مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه با اشاره به فعالیت ۱۵۷ مدرسه در قالب طرح خرید خدمات از رایزنی با وزارتخانه جهت افزایش طرح در استان خبر داد و افزود: در استان و به ویژه در مشهد هیچگونه مشکلی برای توسعه این طرح نداریم.

,

صالح همچنین با اشاره به ابلاغیه وزارتخانه اجرای این طرح را کاملا قانونی خواند.

,

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر آموزش و پرورش برنامه‌ای جهت استخدام معلمان این مدارس ندارد، اظهار کرد: نیروهای انسانی که تحت طرح خرید خدمات آموزشی هستند توسط موسسان بخش غیر دولتی و بر اساس ضوابط قانون کار به خدمت گرفته شده و می‌شوند.

,

رئیس اداره مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش خراسان رضوی حقوق معلمان به کارگرفته شده در این طرح را منطبق با قانون کار خواند و تاکید کرد: آموزش و پرورش با دقت و حساسیت برحُسن انجام اینکار نظارت می‌کند و چنانچه تخلفات معدودی رخ داده باشد، بی گمان با آن برخورد لازم و مقتضی به عمل آمده است.

,

به راستی با وجود این طرح، تکلیف معلم‌های مدارس دولتی چه می‌شود؟

,

چه تضمینی وجود دارد دولت همانطور که این طرح را اجرایی کرد، نسبت به بکارگیری معلم‌ها در قالب این طرح اقدام نکند؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه