اخبار داغ

هشدار بحران آب در روستاهای ماهنشان:

برخی از روستاهای شهرستان ماهنشان با کمبود آب مواجه هستند/روستائیان به بحران آب و صرفه جویی در مصارف آب توجه کنند

برخی از روستاهای شهرستان ماهنشان با کمبود آب مواجه هستند/روستائیان به بحران آب و صرفه جویی در مصارف آب توجه کنند
با نزدیک شدن به فصل تابستان و گرم شدن هوا برخی از روستائیان شهرستان ماهنشان با مشکل کمبود آب مواجه هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شمیم ماهنشان،با وجود اینکه نزدیک به ۷۰ درصد از سطح زمین را آب فرا گرفته است ولی «بحران آب» در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای واقع در کمربند خشک زمین مثل ایران، روز به روز ابعاد پیچیده تری به خود می گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شمیم ماهنشان,

روزانه ۵۰ هزار نفر در جهان بر اثر مصرف آب غیر بهداشتی جان خود را از دست می دهند»؛ «تا سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از نیمی از کشور ها در سراسر دنیا در تامین آب آشامیدنی مورد نیاز خود با بحران روبرو خواهند شد»؛ تمام این جمله های هشدار دهنده، بیانگر آن هستند که بحرانی جدی با نام «بحران آب» در حال گسترش و پیچیده تر شدن است.

,

از کل مساحت ایران تنها ۱۵ درصد برخوردار از پوشش گیاهی است و بیش از ۸۵ درصد کشور ما جزو مناطق خشک و نیمه خشک محسوب می شود؛ از این رو انتظار بروز بحران آب در کشور غیر منطقی نیست.

,

نباید فراموش کرد که بحران آب ریشه یی طولانی در کشور دارد. حفر قنات ها و ساختن آب انبارهای مختلف و متعدد در شهرهای ایران نشان می دهد که ایرانیان همواره با دغدغه ی دستیابی به آب رو به رو بوده اند.
یکی از دلایل اصلی کمبود آب در کشور افزایش بی رویه ی جمعیت در یک سده ی اخیر است؛ بر اساس آمارها جمعیت کشور در سال ۱۳۰۰ کمتر از ۱۰ میلیون تن بوده است ولی امروزه این جمعیت از مرز ۷۵ میلیون گذشته است. این در حالی است که میزان سرانه ی آب تجدیدپذیر در سال ۱۳۰۰ حدود ۱۳ هزار مترمکعب بود و در زمان حاضر این میزان به حدود ۱۹۰۰ مترمکعب تقلیل یافته و درآینده به مراتب وضعیت بدتر خواهد شد.

,
,

تنها افزایش جمعیت نیست که نقش مهمی در شیوع بحران آب در کشور دارد؛ بلکه خشکسالی های پی در پی نیز در بروز این بحران بی تاثیر نبوده اند. آمارهای سازمان هواشناسی کشور متوسط بارش در ایران را ۲۴۸ میلی متر تخمین زده اند که این میزان کمتر از یک سوم متوسط جهانی آن، یعنی ۸۳۱ میلی متر است؛ به این ترتیب در حالی که ایران یک درصد جمعیت کل جهان را به خود اختصاص داده است ولی سهم کشورمان از منابع آب تجدیدپذیر فقط ۳۶ صدم درصد است.

,

با این حال مردم به آب سالم برای آشامیدن و پرداختن به امور بهداشتی نیاز دارند. تامین آب با صرف هزینه و سرمایه گذاری زیاد انجام می‌‌شود.

,

آب شرب روستاهای شهرستان ماهنشان از طروق های مختلف ازجمله، حفر قناتها، استفاده از آب چشمه ها و کانال کشی و احداث منبع آب تامین می شود که اکثر زیرسازیها ازجمله احداث قنات ها و لوله کشی ها بر می گردد به سالهای گذشته که حداقل ۲۰ الی ۳۰ سال می شود که قنات ها حفر و لوله کشی ها انجام شده است ، خوب با این شرایط مسلما تعداد جمعیت روستاها افزایش و لوله کشی ها پوسیده خواهند شد لذا از عمده مشکلات روستاها همین عدم جوابدهی آب قنات ها و کمتر شدن آب چشمه ها به دلیل خشکسالی و پوسیدگی و هدر رفت آب است .

,

برخی از روستاهای اطراف شهرستان ماهنشان با مراجعه به پایگاه خبری شمیم ماهنشان خواستار رسیدگی مشکلات آبی بودند که رییس اداره آبفار روستایی شهرستان ماهنشان با تایید این مطلب اظهارداشت: با نزدیک شدن به فصل تابستان برخی از روستاهای این شهرستان با کمبود آب مواجه هستند که این اداره اقدامات مختلفی را انجام داده که در هفته آینده به همین پایگاه خبری اعلام خواهد شد.

,

لطفی در جواب پیگیری مشکلات کمبود آب در روستای ایلی بلاغ ، اظهارداشت: اصلاح لوله کشی در این روستا طی روزهای گذشته انجام می شد که با توجه به انجام اجرایی عملیاتی و اقدامات اداره آبفار در برخی از ساعات روز آب این روستا قطع می شد .

,

وی با اشاره به مشکلات آب روستای سهند علیا که برخی از اهالی آن خواستار رسیدگی به مشکلات بودند افزود: این روستا جزو روستاهای هدف این اداره برای ساماندهی و رسیدگی به مشکلات آب شرب آنها بوده و طبق برنامه ریزی در روز های آینده به همراه بخشدار مرکزی ماهنشان از این روستا بازدید انجام می شود و مشکلات مطرح شده از طرف برخی اهالی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

,

رییس اداره آبفار روستایی شهرستان ماهنشان تاکید کرد: روستاهایی که این روزها با کمبود آب دسته و پنجه نرم می کنند باید هشدار کمبودی آب را هم جدی بگیرند و از آبیاری باغچه ها از طریق لوله کشی های آب شربپرهیز کنند.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

 

,

انتهای پیام/

,
,
,
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه