اخبار داغ

وضعیت نامطلوب فضای فرهنگی و مطالعاتی لرستان؛

عدم پرداخت سهم کتابخانه ها توسط شهرداری ها/ تعیین تکلیف وضعیت کتابخانه المهدی(عج)

عدم پرداخت سهم کتابخانه ها توسط شهرداری ها/ تعیین تکلیف وضعیت کتابخانه المهدی(عج)
وضعیت استان لرستان از نظر سرانه فیزیکی و عضویت در کتابخانه‌ها در کشور مطلوب نیست و با شاخص های استاندارد و میانگین های کشوری فاصله زیادی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر افلاک وضعیت استان لرستان از نظر سرانه فیزیکی و عضویت در کتابخانه‌ها در کشور مطلوب نیست و با شاخص های استاندارد و میانگین های کشوری فاصله زیادی دارد به گونه ای که از لحاظ سرانه فیزیکی فضای مطالعاتی جزء محروم ترین استان های کشور است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک,

 

,

بی تردید یکی از راهکارهای رسیدن به شاخص استاندارد افزایش تعداد کتابخانه ها در شهرها و روستاهای محرومی است که از فضای مطالعاتی بی بهره اند.

,

 

,

و در این بین تسریع بخشیدن به تکمیل ساخت پروژه های کتابخانه ای استان یکی دیگر از اولویت های است که  همت همه دستگاه های اجرایی مرتبط را می طلبد اما متاسفانه خیلی از پروژه هایی کتابخانه ای استان با سرعت لاک پشتی پیش می روند و بعد از گذشت چندین سال از شروع به ساخت آن ها به دلایل مختلف که بیش ترین آن ها به کمبود بودجه لازم بر می گردد با تعطیلی و وقفه چندساله روبرو می شوند و نمونه آن هم می توان به پروژه بزرگترین سازه فرهنگی استان یعنی کتابخانه مرکزی با زیربنای هشت هزارمترکعب است که بعد از گذشت بیش از 15سال هنوز تکمیل نشده است اشاره کرد.

,

 

,

کتابخانه ها

, کتابخانه ها,

 

,

این در حالی است که از طرف دیگر همین فضاهای کتابخانه ای هم که وجود دارد بدون طرح مطالعاتی ساخته شده اند  و از فضای مناسب بی بهره اند به گونه ای که  بیش تر آن ها قرائت‌خانه هستند و با فضای استاندارد مطالعه فاصله زیادی دارند.

,

 

,

براساس شاخص سرانه به ازای هر 25 هزار نفر باید یک کتابخانه وجود داشته باشد که این وضعیت در لرستان هفت دهم- است،در حال حاضر متناسب با جمعیت استان باید 70 کتابخانه در سطح استان وجود داشته باشد.

,

باتوجه به پایین بودن سرانه مطالعه در استان اگر تعداد کتابخانه ها افزایش یابد به تبع آن فرهنگ مطالعه نیز افزایش می یابد و انگیزه برای ترویج فعالیت های فرهنگی نیز بیش تر می شود و این نیازمند همت،هماهنگی و تلاش همه متولیان دستگاه های فرهنگی برای رسیدن به میانگین کشوری است.

,

 

,

بر اساس استانداردهای جهانی باید حداقل25 میلیون نفر از جمعیت 80میلیونی ایران عضو کتابخانه های عمومی باشند یعنی به ازای هر 100 نفر باید 35 نفر عضو کتابخانه باشد این درحالی است که این شاخص در کشور ما 2 نفر و در استان لرستان 1.24 است که  میانگینی بسیار پایین تر از استاندارد جهانی است یعنی در کل کشور کمتر از سه میلیون نفر عضو کتابخانه ها هستند.

,

 

,

 فضای کتابخانه ای

, فضای کتابخانه ای,

 

,

ایجاد کتابخانه‌های سیار وبرپایی ایستگاه های کتابخوانی در سطح شهر خصوصا پارک ها،مدارس، مساجد، کانون ها و پایگاه ها، برپایی نمایشگاه های کتاب و برگزاری مسابقات کتابخوانی از جمله طرح هایی است که با همکاری نهادهای فرهنگی می تواند تاثیر بسزایی در ایجاد انگیزه و روی آوردن به سمت کتاب و کتابخوانی دارد.

,

 

,

علی جهان آرا؛مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی لرستان  در رابطه با پرداخت سهم کتابخانه های عمومی توسط شهرداری ها گفت: از کل سهم سال 95 تنها 150میلیون تومان پرداخت شده که این مبلغ کمتر از 50درصد سال گذشته بوده است.

,

 

,

وی افزود: مقرر شده بود که طی یک ضرب الاجل تا 15اردیبهشت مابقی سهم کتابخانه ها توسط شهرداری ها پرداخت شود اما متاسفانه به دلیل وضعیت بدمالی خیلی از شهرداری ها هنوز این مبغ پرداخت نشده است.

,

 

,

جهان آرا با اشاره به این که پرداخت سهم کتابخانه ها توسط شهرداری یک قانون است،گفت: ما دنبال تفاهم و تعامل بیشتر با شهرداری ها هستیم که این مبلغ را پرداخت کنند مقداری پرداخت شده اما بخش اعظمی از آن مانده است.

,

 

,

 وضعیت کتابخانه ها

, وضعیت کتابخانه ها,

 

,

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی لرستان اظهار داشت: اولین اولویت کاری خودم بعد از مستقر شدن در اداره کل کتابخانه ها پی گیری وضعیت کتابخانه حضرت مهدی(عج) بوده است با توجه به این که این کتابخانه بعد از کتابخانه الغدیر یکی از پرمراجعه ترین کتابخانه های استان است که بیش ترین عضو،حجم کاری و شلوغی را در پی دارد.

,

 

,

جهان آرا  در رابطه با مشکل نشست و ترک خوردگی این کتابخانه گفت: طبق گزارش شورای فنی استان علت نشست بخشی از آن دیوارهای بدون پی آن بوده است که بدون نقشه ساخته شده است.

,

 

,

 وی بااشاره به مصوبات جلسه انجمن کتاب استان عنوان کرد: یکی از مصوبات ما در جلسه انجمن کتاب استانی پی گیری این موضوع از طریف دفتر فنی بود که با برگزاری  نشست ها و جلسات تخصصی مقرر شد که سهم مقصرین موضوع مشخص شود که در نهایت ارشاد بایستی پی گیر بازسازی دیوار ترک خورده باشد.

,

 

,

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی لرستان تصریح کرد: با آزمایش ها و جلسات کارشناسی و بازدیدهای میدانی و گود برداری هایی که انجام شد بخشی از سقف کاذب برداشته شد و بعد از آن براساس نظر کارشناسی قرار بر تعمییر و بازسازی  به صورت مقاوم سازی شد.

,

 

,

 وضعیت کتابخانه ها0

, وضعیت کتابخانه ها0,

 

,

جهان آرا با بیان این که باتوجه ارشاد اسلامی مسئولیت این کار را برعهده دارد،گفت:با مکاتباتی که صورت گرفت ارشاد طی نامه ای اعلام کرد که پیمانکار مشخص شده و ان شالله بزودی تعمییرات و مقاوم سازی آن شروع می شود.

,

 

,

وی در رابطه با کتابخانه زیباکنار گفت: ساختمان فضای سبز شهرداری دوطبقه است که قرار بود که یک طبقه آن برای این کتابخانه باشد.

,

 

,

جهان آرا اظهار داشت: شهرداری قول داده بود که از همان سال های ابتدا این کتابخانه را تحویل دهد اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدام عملی برای این کار انجام نداده است.

,

 

,

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی لرستان بیان کرد: قرار براین  بود که توسط شهرداری وام داده شود ولی متاسفانه هنوز نه وام مشخص است نه دستور کار برای مصوب کردن وام به شورا آمده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه