اخبار داغ

گفت گوی خواندنی با خواننده کهگیلویه و بویراحمدی/گویش لری نباید فراموش شود/هنر در کهگیلویه و بویراحمد حمایت نمی شود+تصاویر

گفت گوی خواندنی با خواننده کهگیلویه و بویراحمدی/گویش لری نباید فراموش شود/هنر در کهگیلویه و بویراحمد حمایت نمی شود+تصاویر
خواننده کهگیلویه و بویراحمدی گفت: متاسفانه زبان لری ما دارد به دست مردم و خانواده ها و مادران امروزی ما با استدلال های غلط دهن پر کن از بین میرود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایل بانو، خوانندگی یکی از شغل های مورد علاقه بسیاری از جوانان در کشور است شاید به واسطه اینکه این هنر و حرفه محبوبیت در میان مردم را به دنبال دارد خیلی ها با سن بسیار کم وارد این عرصه شده اند که ثابت حرفی برای گفتن دارند و می توانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایل بانو، ,

در خوانندگی تن صدا بسیار مهم است برخی شاید این تن را نداشته باشند اما گویش و لحجه ای که هنگام خواندن دارند این نداشتن تن صدا را جبران می کند گویش لری یکی از گویش های پر طرف دار در میان بسیاری از خواننده های لر زبان است و تلاش می کنند این گویش را زنده نگه دارند.

,

موسیقی لری نیز در میان ایرانیان طرفدارتن زیادی دارد که در این رابطه گفت گوی خواندنی با خواننده کهگیلویه و بویراحمدی که با گویش لری اجرا می کند داشته ایم که در زیر می بینید.

,

صبح زاگرس- خودتان را معرفی کنید و بگویید که چند وقت است در زمینه خوانندگی فعالیت می کنید؟

,

سهام صالحی متولد 1375 و به مدت سه سال هست که در حوزه فرهنگ و هنر کهگیلویه و بویراحمد و ممسنی فعالیت می کنم.

,
, ,

صبح زاگرس- اولین اثر شما چه بوده است ؟

,

اولین اثر رسمی من که ساخته خود بنده و تنظیم مسعود موسوی بوده ورد دل هست با شعری از سید باقر قادری

,

صبح زاگرس- حوزه فعالیت شما در چه زمینه ای است و چه کارهای جدیدی را در دست تولید دارید؟

,

در حوزه موسیقی فولکلور و مقامی بومی استان فعال هستم و آلبومی به نام قهص و مقوم را به یاری خدا بعد از ماه مبارک رمضان تقدیم مردمان دیارمان خواهیم کرد

,

صبح زاگرس-  چند سال وارد این عرصه شده اید؟

,

۴ سه سال هست ولی یکسال هست که حساب شده فعالیت می کنم.

,

صبح زاگرس-  با چه انگیزه ای وارد این کار شدید؟

,

 در ابتدای کار که انگیزه ای وجود نداشت ولی امروزه برای تعالی ، حفظ ، احیا و شناساندن فرهنگ و هنر این منطقه و  این کشور به تمامی مردمان کشورم و دنیا تلاش می کنم که روزی این فرهنگ را همه بشناسند.

,

صبح زاگرس- چه افرادی به طور مستقیم شما را حمایت می کنند؟

,

هیچ شخص و مقامی هیچ نوع حمایتی نکرده و تنها خدا و زانوی خودم و پشتیبانی مردم بوده است که تا کنون توانسته ام تا اندازه ای موفق باشم تا زمانی که مردم هستند و حمایتم می کنند موفق خواهم بود در غیر این صورت موفقیتی به دست نخواهم آورد.

,

صبح زاگرس-  استقبال مردم از کارهای هنری شما تا کنون چگونه بوده و تاثیرگذاری آثار شما تا چه اندازه می تواند باشد؟

,

خدا رو شکر مردم تا امروز استقبال خوبی نسبت به کارها داشته و دارند با وجود اینکه من دو اثر بیشتر تقدیم نکردم ولی این تاثیر را حس کردم که مردم خوشحال هستن که یک ژانر موسیقیایی را می شنوند که دیگر بختیاری نیست و با زبان و پیکره وجودی فرهنگ خود این عزیزان با آنها  ارتباط برقرار می کند به جرات میتوانم بگویم که حداقل این تاثیر را گذاشته ام.

,
, ,

صبح زاگرس-  تا کنون در کدام استان ها برنامه اجرا کرده اید؟

,

تا به امروز تونستم در استان خوزستان شهر آبادان و چهارمحال بختیاری شهرکرد برنامه هایی رو اجرا کنم که مورد لطف هم استانی ها و هم تبارانم قرار گرفتم.

,

صبح زاگرس-  به چه زبانی برنامه اجرا می کنید؟

,

من وارد این عرصه شده ام که گویش و زبان لری را به دنیا نشان دهم پس قصد دارم هر برنامه ای در هر جای ایران اسلامی و خارج از کشور اجرا می کنم فقط با گویش لری باشد به گونه ای که حتی گویش بختیاری در آن نباشد تا کنون برنامه هایی که اجرا کرده ام نیز به گویش بویراحمدی بوده است.

,

صبح زاگرس-  آقای صالحی بیشتر برنامه هایش را با لباس محلی استان اجرا می کند چرا؟

,

بله در هر برنامه ای که شرکت کرده ام همه با لباس محلی کهگیلویه و بویراحمد بوده است البته بعضی از دوستان این نقد رو دارن چون جوان هستیم نباید این لباس را بپوشیم ولی من معتقدم باید به عنوان نماینده فرهنگی مردمان این منطقه تا جایی که امکان دارد فرهنگ مان را معرفی کنیم که لباس نیز بخشی از این فرهنگ هست.

,

صبح زاگرس-  تا کنون چه آثاری داشته اید و کدام را بیشتر از بقیه دوست دارید؟

,

آثار دست و پا شکسته ای چون " آسمون" بازخوانی کاری از استاد مسعود بختیاری اثر پرزین ساخته استاد حسین انصاری اثر "ورد دل" ساخته خودم اثر ایل خیال روایتی از موسیقی ممسنی و یک انیمیشن طنز و موسیقی لری که  "ورد دل" را بیشتر از بقیه قبول دارم.

,
, ,

صبح زاگرس- حمایت مسئولان از شما چگونه بوده است؟

,

متاسفانه هنر در استان حمایت نمی شود و من نیز به عنوان یک هنرمند در بخش موسیقی  تابحال از طرف هیچ مسئولی مورد حمایت یا تقاضا برای فعالیت هنری قرار نگرفتم.

,

 صبح زاگرس- اقای صالحی از تریبون صبح زاگرس چه حرفی با مسئولان دارد؟

,

از مسعولان تقاضا دارم که مسائل فرهنگی را با مسائل سیاسی پیوند نزنند و  برای تعالی فرهنگ بومی این منطقه تلاش کنند  همه ما می دانیم که تمامی مشکلات جامعه ما ریشه در فرهنگ دارد متاسفانه زبان لری ما دارد به دست مردم و خانواده ها و مادران امروزی ما با استدلال های غلط دهن پر کن از بین میرود.

,

چرا در خانواده های لر زبان ما به بچه هایش فارسی حرف زدن را آموزش می دهند من 14 سال در استان یزد زندگی کردم اما اکنون لری صحبت کردن را به فارسی ترجیح می دهم.

,

کار فرهنگی برای من تنها یک عرق به استانم است وگرنه هیچ سودی برایم ندارد و به مقامی هم نمی رسم تنها هدفم حفظ ارزش ها و فرهنگ ایل و دیارم است.

,

صبح زاگرس-  شعر موسیقی هایی که اجرا می کنید را چه کسی تنظیم و تهیه می کند؟

,

اشعار گاه فولکلور بوده گاه نیز متعلق به شعرای بومی ما هست که همکاری های بنده تاکنون با آقایان ملک زاده و قادری بوده و تنظیم ها نیز با استاد اسلامی و مسعود موسوی است.

,
---
, ,

صبح زاگرس-  محبوبیت اولویت شماست یا شهرت

,

نه  محبوبیت و نه شهرت هیچ کدام اهمیتی برای من ندارد  از شهرت به دست اآمده  در ابتدا خوشحال  بودم ولی الان بیزارم به دلیل اینکه حریم شخصی انسان چه در دنیای واقعی و چه در مجازی مورد مزاحمت قرار میگیرد برای من رضایت مردم مهم است و حمایت انها.

,

صبح زاگرس-  بزرگترین آرزویی که دارید؟

,

آرزو دارم بتوانم انقدر عمر و کمک از خداوند بگیرم که بتوانم این راه را تداوم ببخشم و ذره ای از این فرهنگ را به دیگران معرفی کنم.

,

صبح زاگرس- حرف پایانی شما؟

,

در ابتدا تشکر می کنم از مردم عزیز که در این یکسال در صحنه های مختلف کنارم ایستادند و از اقوام و دوستانم که در این راه همراهم بودند قدردانی می کنم  همچنین  از رسانه صبح زاگرس نیز تشکر بخاطر فرصتی که در اختیار من گذاشتند تشکر می کنم.

,

گفت و گو: زهرا داوودی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه