اخبار داغ

مدیر حوزه علمیه صادقیه سمنان:

روزه داری تمرین فضایل اخلاقی در ماه رمضان وسرایت آن به دیگر ماههاست

روزه داری تمرین فضایل اخلاقی در ماه رمضان وسرایت آن به دیگر ماههاست
مدیر حوزه علمیه صادقیه سمنان گفت: ماه رمضان فرصتی برای رشد کمالات معنوی وفضایل اخلاقی وانتقال آن به دیگر ایام سال است .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی مدیر حوزه علمیه صادقیه سمنان در گفتگو با خبرنگار قومس، ماه رمضان را فرصت مناسبی برای خوسازی وتمرین فضایل اخلاقی دانست و گفت: انسان مومن در این فرصت یکماهه مجالی برای خودسازی و تقویت فضایل اخلاقی در خود می یابد وبا تمرین وتکرار آنها در این ایام سعی می کند آنها را سرمشقی برای دیگر ایام زندگی خود سازد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

مدیر حوزه علمیه سمنان در خصوص تاثیر ماه رمضان و روزه داری بر کاهش سطح جرم وجنایات در جامعه گفت: در ایام ماه رمضان دادگاهها وکلانتری های شهر با سطح کمتری از مراجعه افرادی مواجه هستند که بخاطر اختلافات ونزاعهای خانوادگی یا اجتماهی به این اماکن رجوع می کنند.

,

وی در خصوص علت این امر افزود: ماه رمضان ماه خودسازی وکنار گذاشتن رذیلتهای اخلاقی وفرصتی برای تقویت ایمان واراده است؛ در ماه رمضان انسان به مرحله ای می رسد که بسیاری ازبی اخلاقی ها را بخاطر حرمت ماه رمضان زیر پا می گذارد وفرصتی برای تقویت اراده وگذشت از خطای دیگران برای وی مهیا می شود، به همین خاطر بسیاری از اشتباهات را نادیده می گیرد وبه واسطه تقوایی که برای وی حاصل شده ، بیشتر از ایام دیگر خصلت عفو وگذشت را در خود تقویت می کند.

,

مدیر حوزه علمیه سمنان تصریح کرد: وقتی انسان به مرحله ای از خودسازی برسد که چیزی جز تبعیت از دستورات خداوند برایش مهم نباشد آنوقت براحتی از خطای دیگران می گذرد وبا بخشش دیگران، درون خود را از هرکونه رذایل اخلاقی مبرا می کند.

,

حجت الاسلام مطیعی در خصوص تاثیر ماه رمضان برافزایش روابط خانوادگی وهمبستگی بین اقوام وآشنایان گفت: این ماه فرصت مغتنمی است تا افراد خانواده وفامیل به بهانه افطاری در منزل یکدیگر ویا مساجد دور هم جمع شوند واین افزایش ارتباط بین افراد، باعث نزدیک شدن دلها به یکدیگر ورفع اختلافات خانوادگی وسوءتفاهم هایی می شود که میان آنها وجود داشته است.

,

وی با بیان اینکه رفع کدورتها،افزایش شادی ونشاط  در بین افراد خانواده وسرایت آن به جامعه را در پی دارد، افزود:از دیگر مواردی که باعث انس والفت بیشتر بین اعضای خانواده در این ماه می شود، مدیریت غضب در خانواده وتمرین سئه صدر است.

,

مطیعی تصریح کرد: فرد روزه دار همواره سعی می کند تا از انجام اعمالی که ثواب روزه را کم می کند دوری گزیند، بنابراین کوچکترین اعمال ورفتار خود را کنترل می کند واگر حلم وبردباری در او ضعیف است، سعی می کند خود را به تحلم بزند وکظم غیظ خود را در مواجهه با مسائل مختلف بالا برد.

,

مدیر حوزه علمیه صادقیه سمنان با بیان اینکه یکی از خاصیتهای روزه داری در ماه رمضان کسب کردن درجه بندگی خداست،افزود: افراد وقتی بندگی خدا را کسب کردند باید "بنده ماندن" را در خود تقویت کنند.

,

وی با اشاره به انجام عباداتی مانند خواندن نماز شب وقرائت روزانه یک جزء کامل از قرآن کریم در ماه رمضان گفت:یکی از اهداف واجب کردن روزه ، استارت بسیاری از عبادات در این ماه واستمرار آن در دیگر ایام است.

,

مطیعی کمک به محرومان ورسیدگی به امور آنان را یکی از آثار اجتماعی روزه داری برشمرد وافزود: شخصی توانگری که بخاطر رضای خدا در ماه رمضان از خوردن وآشامیدن امساک می کند سبب میشود تا بواسطه ی این امساک در حین توانگری،رنج گرسنگی وتشنگی محرومان را درک نماید ودر دلش وسعتی برای کمک به آنها پیدا شود.

,

وی با اشاره به اهمیت توجه به نیازمندان جامعه که یکی از آثار ماه رمضان می باشد، افزود: اهمیت توجه به مستمندان وکمک به آنها تا اندازه ای است که خداوند در آخر ماه رمضان هم با قرار دادن "فطریه"و"کفاره تاخیر"  ضرورت توجه به مستمندان جامعه را یادآور می شود.

,

مدیر حوزه علمیه صادقیه سمنان افزایش صبر،تقویت اراده، روی گرداندن شدن از معصیت خداوند و توبه وانابه به درگاه الهی را از آثار فردی روزه داری برشمرد وافزود: امساک از خوردن وآشامیدن برای اطاعت از امر خداوند طی ساعتهای طولانی باعث تقویت اراده وصبر در انسان می شود و توبه واستغفار به درگاه الهی در ایام ماه رمضان بویژه شبهای قدر باعث تقویت خودسازی و تقرب هر چه بیشتر بسوی معبود عالمیان است.

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه