اخبار داغ

هرکس وظیفه ای دارد؛

نهی از منکرات بزرگ یا از معاصی کوچک؟!

نهی از منکرات بزرگ یا از معاصی کوچک؟!
یکی از شبهاتی که در مبارزه با منکرات وجود دارد، این است که وقتی در رابطه با گناهی تذکر داده می شود، عده ای می گویند: «اینکه چیزی نیست و موارد بزرگتر از آن هم وجود دارد…!» در این رابطه توجه به چند نکته حائذ اهمیت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای اصفهان یکی از شبهاتی که در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با منکرات وجود دارد، این است که وقتی در رابطه با گناهی تذکر داده می شود، عده ای می گویند: «اینکه چیزی نیست و موارد بزرگتر از آن هم وجود دارد…! اگر می توانی جلوی آنها را بگیر! و…»

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای اصفهان,

در این رابطه توجه به چند نکته حائذ اهمیت است:

,

–اگر عملی معصیت خداوند باری تعالی باشد، آن عمل ناشایست دارای قبح زیاد است، چرا که طرف مقابل ما خداوند است و به کوچکی گناه نباید نگریسته شود بلکه بزرگی خالق متعال را باید یاد کرد.

,

– انجام تخلفات، جرائم و معاصی بزرگ تر و جرئت پیدا کردن به ارتکاب آن، از همین گناهان جزء شروع می شود. وقتی قبح انجام گناه ریخته شد گناهان بزرگتر نیز ارتکاب آن آسان می شود؛ به قولی تخم مرغ دزد شتر دزد می شود.

,

– هرکس وظیفه ای دارد، بعضی ها وظیفه دارند که با تخلفات درشت مقابله کرده و عده ای هم وظیفه دارند با معاصی سطح پایین تر و خردتر مبارزه کنند. همانطور که پرونده های فساد بزرگ را به قاضی سطح بالا و دارای تجربه می سپارند و پرونده های خرد را به قضات تازه کار ارجاع می دهند. خداوند ۱۲۴ هزار پیامبر را مبعوث کرده است که اکثریت آنان ماموریتشان ارشاد قوم خود بوده و تعداد اندکی ماموریت جهانی داشته اند.

,

–توان و ظرفیت افراد نیز یکسان نیست. فرض کنید در جاده ای سنگ های کوچک و بزرگی مانع حرکت مردم شده است؛ شخصی می تواند سنگ چند کیلوئی را از مسیر بر دارد و عده ای نیز می توانند سنگریزه ها را جارو کنند و شاید تنها یک فرد خاص باشد که بتواند سنگ بزرگ دویست کیلویی را از مسیر بلند کند.

,

برای باز شدن جاده برداشتن همه ی آن سنگ ها ضرورت دارد. شخص تنومند به تنهایی از پس همه سنگ ها بر نمی آید چون به طور معمول تعداد سنگ های کوچک تر بیشتر است و جمع کردن آنها زمان زیادی می برد و…، بنابراین هرکس که با توان خود در باز کردن مسیر تلاش می کند، کارش ارزشمند است و خداوند بیشتر از توان از کسی توقع ندارد؛ لایکلّف الله نفس الّا وسعها…

,

– تعداد تخلفات کوچک همیشه از تخلفات بزرگ بیشتر است. دزدی های خرد تعدادشان بیشتر از دزدی های بزرگ چند میلیاردی است. فرض کنید از یک فرد ضعیف یک میلیون تومان دزدی می شود و از فردی ثروتمند یک میلیارد تومان، شاید اثری که این دزدی یک میلیونی برای صاحب مال داشته برای صاحب یک میلیارد تومان یکسان باشد.

,

و دیگر اینکه شاید تعداد مال باختگان یک میلیونی صدها نفر باشد و مال باخته یک میلیاردی چند نفر و  اینکه بگوییم یک میلیون ارزش ندارد و به خاطر دزدی یک میلیاردی با موارد یک میلیونی مقابله نکنیم امر صحیحی نیست! بنابراین جرائم خرد چون تعدادشان زیاد می شود اثرات آن هم زیاد است و بایستی همت مضاعف در مقابله با آن و نهی از منکر در این موارد داشته باشیم.

,

پس ما در همان جایگاه و سطح مسئول مبارزه با منکرات و نهی از منکر هستیم و بیشتر از آن را خداوند بر دوشمان ننهاده است؛ بنابراین در همان جایگاه خوب عمل کنیم. اگر کسی بتواند در سطح پایین به وظایفش خوب عمل کند کم کم مسئولیت او بیشتر می شود که حداقل آن راهنمایی سایرین برای عملکرد موفق در آن زمینه است.

,

در صورتی که فردی در رده پایین بتواند خوب عمل کند و پله های ترقی را بپیماید در سطح کلان هم بهتر می تواند عمل کند.

,

در باب امر به معروف و نهی از منکر افرادی که تازه کار هستند باید زیر نظر افراد خبره و باتجربه فعالیت داشته باشند و با موارد آسان و پر تاثیر و ریسک کم شروع کنند و کم کم به زمینه های بزرگ تر، سخت تر و پرخطرتر بپردازند. بزرگانی چون امام خمینی (ره) که نهضت عظیم اسلامی را به پا کردند خود آمر به معروف و ناهی از منکر در سطوح پایین بودند و سپس با استفاده از تجارب دیگران، مطالعه و پژوهش و صد البته توکل به خداوند منان توانستند جلوی منکرات عظیم و حکومت طاغوتی بایستند.

,

نتیجه اینکه برای شروع واجبی چون امر به معروف و نهی از منکر ضرورت دارد از مواردی که از عهده ما برمی آید شروع کنیم و با تمرین و ممارست و اندوختن تجارب بعدا به امور بزرگتر بپردازیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه