اخبار داغ

کارشناس مسائل دینی:

بیان جریان مجادله به‌عنوان نظر امیرالمومنین درباره امامت و خلافت ظلم بزرگی به مذهب شیعه است

بیان جریان مجادله به‌عنوان نظر امیرالمومنین درباره امامت و خلافت ظلم بزرگی به مذهب شیعه است
کارشناس مسائل دینی گفت: کسی که جریان مجادله امیرالمومنین را به‌عنوان نظر ایشان درباره امامت و خلافت و وصایت بعد از پیغمبر معرفی کند این بسیار ظلم، ستم و جفای بزرگ در حق امیرالمومنین و مذهب شیعه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، سخنان رئیس جمهور حسن روحانی در مراسم افطار امسال که اظهار کرد «مبنای حکومت از دیدگاه امام علی(ع) انتخاب و نظر مردم بود" بازتاب‌هایی میان روحانیون عالمان دینی و همچنین برخی سیاستمداران داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

 

,

حجت‌الاسلام محمدابراهیم یعقوبیان کارشناس مسائل دینی و استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعتقادات شیعه را براساس دو منبع، آیات قرآن و روایات نبویی دانست و گفت: آنچه که ما درباره امامت امام علی(ع) و اهل بیت ادعا می‌کنیم در این منابع گنجانده شده است.

,

 

,

وی به آیه 126 سوره بقره اشاره کرد و افزود: این آیه قرآن منع امامت به غیرمعصوم را به صراحت بیان می‌کند که عهد ما (امامت) به ظالمین نمی‌رسد و در جای دیگر می‌فرماید که بزرگ‌ترین ظلم شرک به الله است و کسی تردید ندارد که جز ائمه عصمت و طهارت دیگران مدت زیادی از عمر خود را مشرک بودند بنابراین براساس آیه صریح قرآن به آنها امامت و خلافت نمی‌رسد.

,

 

,

یعقوبیان با اشاره به گفته اهل سنت که در شان امیرالمومنین حضرت علی(ع) حداقل 300 آیه نازل شد، عنوان کرد: یکی از این‌ها، آیه مربوط به حجه البلاغ "الیوم اکملت لکم دینکم" که به مسئله غدیر می‌پردازد و سند آن 10 جلد کتاب الغدیر علامه امینی از روایات و منابع اهل سنت است؛ روایت غدیر را سنی‌ها از 70 طریق نقل کردند در حالی‌که شیعه از 30 طریق نقل کرده است.

,

 

,

وی با اشاره به کتاب‌های زیادی درباره اثبات ولایت امام علی(ع) و روایت واقعه غدیر، تصریح کرد: کسانی که به دنبال دلیل و اثبات هستند می‌توانند به کتاب‌های 10 جلدی الغدیر علامه امینی، عبقات الانوار 10 جلدی میرحامد حسین هندی، الفین علامه حلی با 2 هزار دلیل در اثبات حقانیت ولایت امیرالمومنین علی(ع)، ألصّراطُ المُستقیم إلی مُستّحّقی ألتّقدیم کتابی کلامی در سه جلد به زبان عربی نوشته عالم شیعه علی بن یونس نباطی بیاضی رجوع کنند.

,

 

,

این کارشناس مسائل دینی به ادله‌های اثبات ائمه 12 گانه اشاره کرد و افزود: پیامبر اکرم(ص) فرمودند اولهم علی(ع) و آخرهم المهدی(عج) و اسامی شریف ائمه را به صراحت نام بردند، از حدیث انزار که در ابتدای نبوت پیامبر اکرم(ص) جریان وصایت امام علی(ع) را بیان کرد تا پایان عمر شریف شان روایات بسیاری در باب اثبات امامت امیرالمومنین علی(ع) مطرح شد.

,

 

,

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه با وجود این همه دلایلی که علما از آیات قرآن و روایات ارائه کردند چطور یک شیعه می‌تواند مدعی شود که امیرالمومنین علی(ع) ملاک رهبری را اراده عموم می‌داند، تصریح کرد: روایتی که در نهج البلاغه وجود دارد این است که اگر بخواهیم با کسانی که هم کیش ما نیستند گفت‌وگو کنیم خداوند سه راه در پیش روی ما گذاشت، یا به مردم برهان ارائه کنید یا یک راهش حداقل جدال احسن است یعنی آن چیزی که طرف خصمتان قبول دارد از معتقداتش علیه خودش استفاده کنید.

,

 

,

یعقوبیان با عنوان اینکه کسانی که امیرالمومنین را حاکم کردند شیعیان 12 امامی نبودند، ادامه داد: در طول تاریخ سه طائفه شیعه داریم، شیعه سیاسی که اکثریت مردم کوفه از این قشر بودند یعنی افرادی که در مقابل عثمان، امام علی(ع) را تایید کردند وگرنه بر عهد خود با ابوبکر و عمر بودند، یک عده شیعیان محبتی که عاشق امام علی(ع) و در دین‌های متفاومتی بودند(سنی، مسیحی، بی‌دین و...)، گروه سوم شیعیان اعتقادی همان شیعیان دوازده امامی که بسیار در اقلیت بودند.

,

 

,

وی با بیان اینکه اکثر خطبه‌های نهج البلاغه، خطبه‌های نماز جمعه امیرالمومنین است، بیان کرد: امیرالمومنین در نماز جمعه‌ای سخنرانی می‌کردند که اکثریت آنها را شیعیان سیاسی کوفه تشکیل می‌دادند و در مواجهه با این افراد می‌فرمودند ای مردم شما که غدیر را قبول ندارید، اگر ملاک شما رجوع به آرای عمومی است همان مردمی که قبل از من ابوبکر و عمر را بر سر کار آوردند من علی را سر کار آوردند چگونه نسبت به آنها پذیرفتید اما نسبت به من جنگ و مخالفت برپا کردید.

,

 

,

این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: کسی که جریان مجادله امیرالمومنین را به‌عنوان نظر ایشان درباره امامت و خلافت و وصایت بعد از پیغمبر معرفی کند این بسیار ظلم، ستم و جفای بزرگ در حق امیرالمومنین و مذهب شیعه است.

,

 

,

یعقوبیان با اشاره به سخن رئیس جمهور درباره این مسئله و اینکه چرا روایات شیعه درباره امامت را نمی‌بینید، اظهار کرد: این فرمایش امیرالمومنین در نهج‌البلاغه درباره جدال احسن است و نباید یک بعدی به آن نگاه کرد چراکه ایشان در خطبه سوم نهج‌البلاغه خطبه شقشقیه فرمودند به خدا قسم ابوبکر و عمر خلافتی که برازنده آنها نبود را از من علی غصب کردند و دیگران هم از من علی دفاع نکردند.

,

 

,

این استاد حوزه و دانشگاه با عنوان اینکه کسانی که می‌گویند امیرالمومنین رای مردم را ملاک خلافت و ولایت می‌داند، خاطرنشان کرد:  این افراد باید حداقل یک بار دیگر کتاب‌های کلامی شیعه مانند کتاب تجرید الاعتقاد خواجه نصیر را در باب اثبات امامت و ولایت امیرالمومنین مطالعه کنند، گویا سیاست، این افراد را از دیانت دور کرده است.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه