اخبار داغ

مروری بر وضعیت نامناسب اکران فیلم ویلایی‌ها

منیر قیدی: از شرایط موجود دلزده شده‌ام / می‌خواهم چند سال استراحت کنم

منیر قیدی: از شرایط موجود دلزده شده‌ام / می‌خواهم چند سال استراحت کنم
منطق اصلی حاکم بر ساز و کار سینما با توجه به وضعیت فعلی سینماها به گونه‌ای است که هر فیلم بعد از روی پرده آمدن باید تا بعد از سه تا چهار هفته، میزان کف فروشی که شورا تعیین کرده را به‌دست آورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تهران نیوز ،«ویلایی ها» ساخته منیر قیدی در بحبوحه فضای انتخاباتی روی پرده سینماها آمد و در شروع اکران به اندازه شایستگی خود مورد اقبال مخاطبان قرار نگرفت اما رفته رفته فضای فروش برای این فیلم رو به بهبود رفت. ابتدا، فقط با ۱۴۴ سالن نمایش در روز و آن هم در سانس‌هایی که ساعات کاری ادارات بود؛ روی پرده سینما رفت. فیلم سینمایی ویلایی ها در آغاز سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر هم خیلی جدی به حساب نمی آمد زیرا که منیر قیدی کارگردان فیلم اولی بود اما همه چیز با اکران فیلم در جشنواره تغییر کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تهران نیوز,

کسی گمان نمی برد که فرم و محتوای سامان یافته این فیلم محصول کارگردانی باشد که اولین تجربه سینمایی خود را به منصه ظهور رسانیده بود. منیر قیدی با ژانری کارش را آغاز کرده بود که خیلی از سینماگران بعد ساخت چند فیلم، هنوز جسارت حضور در آن را پیدا نمی کنند و یا حداقل ترجیح می دهند فیلمی بسازند که گیشه را به تسخیر خود در بیاورد نه یک فیلم در ژانر دفاع مقدس که فروش آن منوط به موارد عمده ای است.

,

منیر قیدی، نویسنده، کارگردان سینما و تلویزیون، متولد سال ۱۳۵۱ در شهر تهران، کارگردان فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» سالهای متمادی به عنوان دستیار کارگردان در فیلم‌های «خیلی دور خیلی نزدیک» ؛ «آواز گنجشک ها»، «خدا نزدیک است»، «به نام پدر»، «ارتفاع پست»، حضور داشته است و نخستین فیلم سینمایی‌اش با عنوان «ویلایی‌ها» را با مضمون دفاع مقدس ساخته است.

,

, ,

منیر قیدی، پیش از ویلایی ها، سال‌ها تجربه دستیاری سینما را داشته است. فیلمنامه‌ای که بیش از ۱۰ سال برای ساخت آن تلاش کرده بود و دست آخر با تهیه‌کننده‌ای ساخته شد که تجربه خوبی از کار کردن با فیلم اولی‌ها داشت. سعید ملکان تهیه کننده فیلم «ابد و یک روز» نشان داده بود که می‌توان با کارگردان فیلم اولی همکاری کرد و اثر در خوری تحویل سینما داد.

,

قیدی در رابطه با ایده اولیه فیلم و شائبه هایی مبنی بر سفارشی بودن ویلایی ها می‌گوید: «این فیلم سفارشی نبوده است. اگر ویلایی‌ها سفارشی بود؛ باید سفارش دهنده، پول و هزینه‌های فیلم را هم می‌داد و دیگر لازم نبوده که من ۱۰ سال دنبال ساخت ویلایی باشم. برخی ها معتقدند که فضای به تصویر کشیده شده در ویلایی ها ساخته ذهن نویسنه این فیلم است اما منیر قیدی در این رابطه می گوید: این فضا تخیلی نیست؛ اتفاقاً محدود به یک شهرک هم نبوده است. در طول جنگ سه، چهار مکان است که مختصاتی شبیه موقعیت فیلم دارند. اگر کسی تصور می‌کنند این داستان و فضا واقعی نیستند؛ خودم راهنمایی‌شان می کنم و این مکان‌ها را به آنها نشان می دهم! مسلم است که عین واقعیت، جذاب نیست و باید تا حدی جایی هم برای تخیل باز کرد.

,

, ,

ویلایی ها یک فیلم فمنیستی!!!

,

برخی از منتقدان ویلایی ها را فیلم فمنیستی می دانستند؛ منیر قیدی در این رابطه اظهار کرد: «فمینیسم را اگر به معنای مردستیزی بگیریم؛ فیلم من قطعا این‌گونه نیست و مشکلی با مردان ندارد. اتفاقا شخصیت های زن فیلم ویلایی هاعاشق همسرشان هستند. در غم از دست دادن آنها گریه هم می‌کنند. با همه این احوالات اما ویلایی‌ها یک فیلم زنانه است و راجع به آنها سخن می‌گوید اما اصلا فمنیستی نیست.

,

قیدی در رابطه با مشکلات پیش آمده برای اکران فیلم گفت: «بعید بدانم تا سال‌ها دیگر به این حوزه ورود داشته باشم. مجموعه عواملی که در اکران ویلایی‌ها پیش آمد، سبب شد که من دیگر به دنبال این موضوع نروم. به نظر می رسد اگر فیلم دفاع مقدس کار کنی نه دنیا را داری نه آخرت را! برخی ها می‌گویند فیلم سفارشی است و از طرف دیگر هم فیلم به شکل عجیبی اکران شد، تصمیم دارم چند سال، فقط بخوابم. به قدری خسته و دلزده ام که نمی‌خواهم هیچ کاری انجام دهم. حاشیه‌هایی که در اکران فیلم پیش آمد؛ باعث شد با خودم بگویم خدایا، کاش هنوز سر فیلم‌برداری بودیم. دمای ۵۰ درجه شرایط لوکیشن و تصویربردای را خیلی راحت تر تحمل می‌کردیم؛ اما حالا مجموعه عوامل و اتفاقات به‌گونه‌ای بر ما تحمیل می‌شود که بیشتر شکل انتقام‌گیری دارد تا شرایط عرف اکران! من این عوامل را اصلاً پیش‌بینی نکرده بودم

,

گفتنی است در همان روزهای ابتدایی اکران و با توجه به مشکلات پیش آمده برای ویلایی ها؛ واکنش های متفاوتی از اهالی هنر در مورد این فیلم صورت گرفت؛ سید محمد رضوی تهیه کننده ماجرای نیمروز معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده را خطاب قرار داد و نوشت: «خانم ملاوردی شما که در مورد همه امور زنان پیگیری و اظهار نظر می کنید چرا در مورد ویلایی ها هیچ پیگیری و اظهار نظری نکرده اید؟ آیا فیلم همسران شهدا جزو دغدغه های شما محسوب نمی شود؟ آیا تعریف حوزه زنان برای شما صرفا به دغدغه های شبه روشنفکری و شبه فمینیستی محدود است؟
همچنین الیاس نادران به عملکرد ارشاد اشاره کرد و نوشت: «این روزها ارشاد فیلم های توقیفی را رونمایی می کند ولی کمکی به فیلم های روی پرده نمی شود

,
,

 

,


لازم به ذکر است طراحی چینش و نوع اکران فیلم‌ها در سینماهای کشور، توسط شورای صنفی نمایش صورت می گیرد. شورایی که قرار است به نمایندگی از اقشار و طبقات مختلف درگیر در حوزه سینما، نوع و چینش اکران فیلم ها را در سینما مشخص کند. منطق اصلی حاکم بر این ساز و کار با توجه به وضعیت فعلی سینماها به گونه‌ای است که هر فیلم بعد از روی پرده آمدن باید تا بعد از سه تا چهار هفته، میزان کف فروشی که شورا تعیین کرده را به‌دست آورد. مشخص است که این سازوکار صرفاً اقتصادی، بیشتر به نفع کدام دسته از فیلم‌های سینمایی است. آثار صرفاً کمدی که بخش اعظم آنها مبتنی بر طنز است؛ در این فضا بیشترین نفع را برده و سایر آثار سینمایی که در این ژانر و گونه قرار نمی‌گیرند، متحمل بیشترین ضرر در زمینه اکران می‌شوند. ضمن این که بار ها شاهد کم لطفی به آثار سینمایی در ژانر دفاع مقدس توسط متولیان امر بوده ایم و امید بر این است که فیلم های تولیدی این ژانر، در سال های آتی با مشکلات کمتری دسته و پنجه نرم کنند.

, ,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه