اخبار داغ

آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی:

مردم موظف به بیعت با امام هستند نه انتخاب ایشان/ تاکید امام رضا(ع) بر الهی بودن امامت

مردم موظف به بیعت با امام هستند نه انتخاب ایشان/ تاکید امام رضا(ع) بر الهی بودن امامت
عضو خبرگان رهبری گفت: مردم موظف هستند با امام از جانب خدا بیعت و او را یاری و نصرت کنند نه آنکه جمع شوند رفراندوم برگزار کنند که امام انتخاب کنند؛ چنین کلامی فوق‌العاده سخیف و سست بوده و غیرقابل طرح است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی در گفتگو با صبح توس اظهار کرد: یکی از ضروریات مذهب امامیه و شیعه اثنی عشری، ولایت عظمی و مسئله امامت بوده که یک امر آسمانی است و نه زمینی، الهی است و نه انسانی، وحیانی و عقلانی است و نه عقلایی و شیعه سند قاطع این مدعا است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

 

,

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: ازجمله اسناد الهی بودن امامت آیه مبارکه احد است که در سوره بقره آیه 124 خداوند می‌فرمایند: «وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی‏ قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ».

,

 

,

وی افزود: مقام منیع و شأن شریف و منصب باعظمت امامت فقط از جانب خدای بزرگ به‌عنوان یک موهبت واحد به کسانی که خودش آن‌ها را لایق و شایسته ‌شأن می‌داند، عطا می‌کند و خداوند در آیه ذکرشده می‌فرماید عهد من به ظالمان نمی‌رسد و نه اینکه ظالمان به عهد من نمی‌رسند این نکته ادبی فوق‌العاده لطیفی است برای عهدش.

,

 

,

آیت‌الله حسینی خراسانی بیان کرد: این‌چنین نیست که چنانچه کسی تلاش کند امامت یافتنی و دریافتنی باشد، امامت موهبتی است که باید خداوند عطا کند.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: زمانی که حضرت رضا (ع) در سرزمین مقدس مشهد به سر می‌بردند کسی از ارادتمندان خدمت ایشان رسید و امام پرسید: «کجا بودید؟» وی پاسخ داد «از جامع مرو آمده‌ام» و امام پرسید «چه خبر بود؟» او پاسخ داد: «فرهیختگان در موضوع امامت سخن می‌گفتند» که امام رضا (ع) در پاسخ به این مضمون فرمود «مردم را چه به امامت، مگر عقل و خرد بشری یا رأی و نظر عمومی در رابطه با مسئله آسمانی امامت می‌تواند نقشی داشته باشد، امامت مسئله‌ای است آسمانی».

,

 

,

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: امامت حتی به دست پیامبر خدا هم نبوده ، باید اهل دقت و فن توجه داشته باشند وجود سید المرسلین و خاتم‌النبیین در مسئله امامت امیرالمؤمنین فقط در حد ابلاغ است و نه در حد نصب و تبیین.

,

 

,

وی ادامه داد: حضرت رسول (ص) علی بن ابی‌طالب (ع) را به امامت تعیین و نصب نکردند، بلکه حضرت علی از جانب خدای بزرگ به امامت و رهبری امت و معین‌شده، حضرت رسول، امام علی (ع) را از جانب خداوند به مردم معرفی کرده است.

,

 

,

آیت‌الله حسینی خراسانی گفت: همه باید دقت کنند در کنار آیه احد آیه مبارکه تبلیغ آورده شده است که گویا است و رسا و نیاز به تأویل و تفسیر ندارد.

,

 

,

وی یادآور شد: این‌که کسی به‌ویژه درباره امیر المومنین ادعا کند درحالی‌که با الفبای مسائل امامیه آشناست و اندک اطلاعاتی از مبانی دینی در حوزه دینی داشته باشد، بنا و اساس امامت را زمین و زمینیان و اساس آن را مردمان بداند، چنین حرفی از مبتدی‌ترین طلبه هم مسموع نیست.

,

 

,

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: چنانچه احیاناً سخنی درباره رأی و نظر مردم، امامت و رهبری گفته‌شده باید مقصود معنی دیگری در نظر گوینده باشد و یا باید خلط و خبط روشنی مرتکب شده باشد در غیر این صورت‌مسئله امامت ورای مسائل زمینی نیست و امری صد درصد الهی و آسمانی است.

,

 

,

وی بابیان اینکه در این حوزه آیات و روایات، مباحث دقیق کلامی و نظریات انسان‌های پخته فن بسیار روشن و فراوان است، بیان کرد: چنانچه از کسی سخنی شنیده و نظری ابراز شود یا حتی روایت در نهج‌البلاغه دیده شود که مراد خلاف اصل اصیل ضروری مذهب امامیه باشد، حتماً نیازمند تأویل و توجیه است و ظاهر آن قابل‌قبول و التزام نخواهد بود.

,

 

,

آیت‌الله حسینی خراسانی گفت: رأی و نظر مردم در حد حمایت و نصرت و یاری امام مؤثر بوده که همان بیعت است، مردم موظف هستند با امام از جانب خدا بیعت و او را یاری و نصرت کنند نه آنکه جمع شوند رفراندوم برگزار کنند که امام انتخاب کنند؛ چنین کلامی فوق‌العاده سخیف و سست بوده و غیرقابل طرح است.

,

 

,

وی ادامه داد: بسیار بدیهی و روشن است که رأی، نظر و حمایت مردم از حاکمیت دینی خود یک اصل مقدس دینی است.

,

 

,

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: رضایت مردم از حکومت و حاکمیت و حمایت مردم از نظام و رهبری بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ثروت، سرمایه و قدرت حکومت محسوب می‌شود و بدون حضور و پشتیبانی مردم هیچ امری از امور پیش نمی‌رود حتی چنانچه رهبری شخصیتی مانند حضرت علی (ع) باشد.

,

 

,

وی افزود: همه قدرت و عظمت رهبری و امامت امت درگرو حضور مردم، مشارکت ملی و حمایت عمومی است که در قالب اظهار رأی و نظر موافق متبلور می‌شود.

,

 

,

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: آیات، روایات و سیره سنت و تجربه تاریخی حضور مشارکت عمومی و ملی است که سرنوشت‌ساز بوده و این مسئله را کسی نمی‌تواند موردتردید قرار دهد.

,

 

,

وی افزود: تمام توانایی حکومت باید در راستای جلب نظر و رضایت مردم باشد زیرا بدون مردم هیچ کاری پیش نمی‌رود و هر حکومتی محکوم‌به شکست است اما رأی و نظر مردم یک جایگاه دارد و مشروعیت حکومت جایگاه دیگری دارد.

,

 

,

آیت‌الله حسینی خراسانی در خصوص ابراز نظرهای مسئولین در مقام امامت، عنوان کرد: خواهشی که به‌عنوان یک طلبه از همه مسئولین دارم این است که تحت تأثیر جو سیاسی، فرهنگی اظهارنظری نکنند که چندپهلو باشد، افکار را مشوش، ذهن‌ها را مخدوش و احیاناً در اندیشه جوانان شبه القا کند.

,

 

,

وی ادامه داد: حرفی را کسی درباره سخن رسول «من کنت مولی و فهذا علی مولا» اظهار کرد که مایه تأسف و شرمندگی بود که مولی را بی‌ارتباط با مقصود رسول‌الله معنی کرد و بعدازاین هم برخی با تحت تأثیر قرار گرفتن در جو جناحی یا از سر غفلت یا جهالت و انگیزه‌های که شایسته بیان نیست سخنانی را گفته‌اند که حداقل اثر مخرب آن ایجاد نوعی انحراف در فضای فرهنگی و گفتمان دینی است.

,

 

,

عضو مجلس خبرگان رهبری در انتها گفت: انتظار این است از تسریع و شتاب‌زدگی و اظهارنظرهای عجولانه، احساساتی و تحت تأثیر جو در حوزه مسائل مربوط به دین، مذهب و باور مردم پرهیز شود تا آثار مخرب معرفتی، فرهنگی و اجتماعی در پی نداشته باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه