اخبار داغ

از شهید چمران در لبنان تا مدافعان حرم در سوریه

از شهید چمران در لبنان تا مدافعان حرم در سوریه
حزب الله لبنان امروز اقتدار و شجاعت خود را مدیون انسان‌هایی چون شهید مصطفی چمران است که خط مقدم دفاع را آن سال‌ها در مصر و لبنان دید و مردم سوریه، عراق و ایران نیز امروز مدیون رزمندگانی به اسم مدافعان حرم هستند که در بیرون از مرزها برای امنیت ماها شجاعانه از جان خود می‌گذرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای ساحل؛خانه ما در صور زیبا بود، دو طبقه با حیاط و یک بالکن رو به دریا که بعد‌ها اسرائیل خرابش کرد. شب‌ها در این بالکن می‌نشستم، گریه می‌کردم و می‌نوشتم. از این جنگ که از اسلام فقط نامش را داشت با دریا حرف می‌زدم، با ماهی‌ها، با آسمان. این‌ها به صورت شعر و مقاله در روزنامه چاپ می‌شد. مصطفی اسم مرا پای همین نوشته‌ها دیده بود. من هم اسم او را شنیده بودم اما فقط همین. در باره‌اش هیچ چیز نمی‌دانستم، ندیده بودمش، اما تصورم از او آدم جنگ جوی خشنی بود که شریک این جنگ است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای ساحل,

اولین باری که امام موسی مرا بعد از ازدواج با مصطفی در لبنان دید، خواست تنها با من صحبت کند. گفت: غاده! شما می‌دانید با چه کسی ازدواج کرده‌اید؟ شما با مردی خیلی بزرگ ازدواج کرده‌اید. خدا به شما بزرگ‌ترین چیز را در عالم داده، باید قدرش را بدانید. من از حرف آقای صدر تعجب کردم. گفتم: من قدرش را می‌دانم. و شروع کردم از اخلاق مصطفی گفتن. آقای صدر حرف من را قطع کرد و یک جمله به من گفت: این خلق و خوی مصطفی که شما می‌بینید، تراوش باطن او است و نشستن حقیقت سیرو سلوک در کانون دلش. این همه معاشرت و رفت و آمد مصطفی با ما ودیگران تنازل از مقام معنوی اوست به عالم صورت و اعتبار. و خیلی افسوس می‌خورد کسانی که اطراف ما هستند درک نمی‌کنند، تواضع مصطفی را از ناتوانیش می‌دانند و فقیر و بی‌کس بودنش. امام موسی می‌گفت: من انتظار دارم شما این مسائل را درک کنید.

,

من آن وقت نمی‌فهمیدم، اما به تدریج اتفاقاتی می‌افتاد که مصطفی را بیشتر برای من آشنا می‌کرد. یادم هست اسرائیل به جنوب حمله کرده بود و مدرسه جبل عامل در واقع پایگاه مصطفی بود. مردم جنوب را ترک کرده بودند. حتی خیلی از جوانان سازمان امل عصبانی بودند، می‌گفتند: ما نمی‌توانیم با اسرائیل بجنگیم. ما نه قدرت مادی داریم نه مهمات. برای ما جز مرگ چیزی نیست. شما چطور ما را اینجا گذاشته‌اید؟ مصطفی می‌گفت: من به کسی نمی‌گویم اینجا بماند. هر کسی می‌خواهد، برود خودش را نجات بدهد. من جز با تکیه بر خدا و رضا به تقدیر او اینجا نمانده‌ام. تا بتوانم، می‌جنگم و از این پایگاه دفاع می‌کنم، ولی کسی را هم مجبور نمی‌کنم بماند. آنقدر این حرف‌ها را با طمأنینه می‌زد که من فکر کردم لابد کمکی در راه است و مصطفی به کسی یا جایی تکیه دارد. (مصطفی به روایت غاده؛همسر شهید چمران(

,

* شهید مصطفی چمران فارغ‌التحصیل دکترای فیزیک پلاسما در کالیفرنیا، بعد از 14 سال تحصیلات خود در آمریکا و در سطح عالی‌ترین دانشمندان بزرگ آن روز که شاید به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسیدند به اتمام رساند، او در انجمن دانشجویان آمریکا و کانادا و انجمن‌های اسلامی دانشجویان و دیگر تشکیلات اسلامی حضور فعال داشت اما بعد از 15 خرداد و آن واقعه خونین تصمیم گرفت که روش مبارزه خود را عوض کند و به مرزهای اسرائیل آمده و بجنگد.

,

او بعد از ۱۵ خرداد ۴۲ و حوادثی که در ایران آن موقع رخ داد و همچنین پس از جنگ ۶ روزه اعراب و اسرائیل که تاثیر فراوانی بر روی او گذاشته بود و در آن وضعیت زندگی کردن برایش مشکل بود، تصمیم می‌گیرد که همه آن زندگی را کنار بگذارد و به لبنان برود. او آمریکا را با آن ظاهر مرفه اش رها می کند و به قلب خطر- مرز لبنان و اسرائیل- می شتابد. به قول خودش «دنیای غرب را با همه مظاهر زیبایی‌اش‌‌ رها کردم و به جنوب لبنان و به خطرناک‌ترین نقطه و بین محروم‌ترین مردم رفتم».

,

بعد از فوت جمال عبدالناصر، مصطفی چمران بنا به دعوت امام موسی صدر قدم به خاک لبنان گذاشت؛ قدمی که آغازگر مقاومت اسلامی در لبنان بود، ورود مردی به لبنان که نتایج آن را امروز تشکیلات حزب‌الله لبنان می‌بینیم. او در خطرناک‌ترین منطقه و بین محروم‌ترین مردم لبنان اقدام به ساخت مدرسه جبل عامل کرد و مدیریت آن را برعهده گرفت؛ البته این مدیریت مدرسه بخشی از فعالیت او در لبنان بود چون او به طور کلی مدیریت مقاومت اسلامی لبنان را به عهده گرفته بود و آن را دنبال می‌کرد.

,

چمران حالا به یک چریک کاملا نظامی با قلبی مهربان و رئوف تبدیل شده بود که امام در زمان انقلاب از او برای ماندن در ایران دعوت می کند-امام به دکتر چمران گفتند: "در ایران بمان" و حماسه‌های پاوه و سوسنگرد و دب‌حردان خلق شد-

,

هشت روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مصطفی چمران به‌همراه 92 نفر لبنانی که نائب رئیس مجلس شیعی لبنان و پارلمان امروز لبنان نبیه بری، مرحوم شیخ مهدی شمس‌الدین، علمای اهل تسنن و رزمندگان لبنانی هم میان آنها بودند به ایران آمده به زیارت حضرت امام(ره) رفتند. امام(ره) به دکتر چمران فرمودند: "در ایران بمان". او ماند و حماسه‌هایی از خود به یادگار گذاشت، چه در پاوه و چه در سوسنگرد، دب‌حردان و نقاط دیگر همه شاهد حماسه‌سازی‌های او بودند.

,

شهید چمران با وجود اینکه در حوزه مدیریت معاون نخست وزیر بود، اما مانند یک رزمنده ساده در میدان جنگ ظاهر می‌شد و برای کوتاه کردن دست دشمنان نظام از هیچ تلاشی فروگذار نکرد هرچند که دل پردردی از زخم زبان ها داشت.

,

در کتاب «مرگ از من فرار می‌کند» به زبان حسین اعرابی عنوان شده است: «چمران اسمی نبود که در لبنان نشاسندش. بخصوص از وقتی که سازمان امل را تشکیل داده بود...رییسشان می‌گوید: «این امل دیگر از کجا پیدایش شده؟

,

می گویند: «مثل آن‌های دیگر.» می‌گوید: کی راهش انداخته؟

,

می گویند: «تحصیلکرده آمریکاست. آموزش نظامی‌اش را هم توی مصر دیده.» می‌گوید: «اسمش؟»

,

می گویند: «شمران مصطفی شمران»

,

می‌گوید: سر این شمران را برام بیاورید... خبر به گوش دکتر می‌رسد. هرجا می‌گردندپیدایش نمی کنن. گم می‌شود... صبح همه می‌فهمند رفته بوده دم منزل آن آقا.

,

محافظش گفته بوده شما؟ دکتر گفته بوده «به رییست بگو آنی که سرش را می‌خواستیخودش آمده. بی اسلحه رفته بود. رییسشان خودش را باخته بود. دکتر با خنده گفته بود « چرا از آدمی که اسلحه ندارد این قدر می‌ترسید؟ یا بعد گفته بود«این طوریمی‌خواهید از مملکتتان دفاع کنید؟

,

* مدافعان حرم؛ الگوی دفاع از عراق و سوریه

, * مدافعان حرم؛ الگوی دفاع از عراق و سوریه, * مدافعان حرم؛ الگوی دفاع از عراق و سوریه,

اولین جرقه شکل گیری نهضت جهانی مدافعان حرم بعد از تخریب بارگاه و نبش قبرحجربن عدی از یاران پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) شکل گرفت؛ و پس از این موضوع گروهای تکفیری نزدیک به دمشق که فاصله چندانی تا فتح دمشق در جلوی راهشان نبود اعلام کردند که دیر یا زود حرم حضرت زینب (س) را تخریب و نبش قبر می‌کنند و اسم شهرک زینبیه را به یزیدیه تغییر می‌دهند؛ اما مدافعانی از عراق. لبنان. افغانستان، ایران و آفریقا خود را به دمشق رساندند و مرز مقاومت خود آر اسلام و مسلمانان را در سوریه و عراق انتخاب کردند.

,

شهدای مدافع حرم امروز ثابت کرده‌اند که جوانان شیعه باید همیشه برای جهاد و دفاع آماده باشند و امروز راه جهاد همین دفاع از حرم حضرت زینب است. امنیت ما علت حضور جوانانی است که زن و فرزندان و پست و مقام‌ها را گذاشتند وپرپر شدند تا در خط مقدم مقابله با صهیونیسم جهانی در حمایت از سوریه، تا سپر بلای پرپر شدن زنان و دختران و مردم و مسئولان ایران اسلامی باشند.

,

شهید یوسفیان، از شهدای مدافع حرم در وصیت نامه خود می‌گوید: اسلام حد و مرزی ندارد و مرز مشخصی برای آن نیست و دفاع از مظلوم در هر جایی واجب است. هر انسان مظلوم و مسلمانی در هر جای جهان است، وظیفه ماست که از او دفاع کنیم و مهم نیست که در کدام کشور است، اکنون که در سوریه و عراق مسلمانان مظلومی وجود دارند ما باید در این زمینه از سایر کشورهای اسلامی پیشرو و پیش قدم باشیم.

,

شهید مهدی قاضی خانی، شهید مدافع حرمی است که در بخشی از وصیت نامه خود آورده است: «اگر من در این راه حق و خداپسند قدم گذاشته مطمئن باشید برای رضای خدا و رسول خدا بوده و می‌خواهیم به دشمنان اسلام، ثابت کنیم که ما برای رضای خداوند و کمک رساندن به اهل بیت و رسول الله از تمامی جان و مال همسر و فرزندانمان خواهیم گذشت و نمی‌گذاریم که دشمنان خدا و اهل بیت به این اسلام نات محمدی ضربه بزنند که این کار را امام حسین (ع) برای اسلام نموده و تمام‌ دار و ندار خود را در راه اسلام و خداوند فدا نمود و از او الگو گرفته‌ایم. اگر من گناهکار در این کار خداپسندان قدم گذاشتم (برای این است که) فردای قیامت در نزد خدا و رسولش سرافکنده نباشیم. رسول خدا فرمودند اگر مسلمانی صدای مسلمان را بشنود و به او کمک نکند او مسلمان نیست و به امام حسین (ع) ثابت کنیم که تا خون در رگ‌هایمان جریان دارد نمی‌گذاریم به خواهرت، عمه‌یمان زینب اهانت شود. ای خواهر و برادرمان بدانید: سوریه خط مقدم ما بوده و اگر ما در آنجا حضور داریم بدانید که هدف دشمنان رسیدن به ایران است. نگذارید بین شما و اسلام جدایی بیاندازند که اگر موفق شوند شما را به فنا می‌کشند گوش به فرمان رهبر عزیزمان باشید تا از فتنه زمان در امان باشید و نگذارید روی افکار و عقاید شما کار کنند نگذارید خون شهدا پایمال شود. که فردای قیامت همه ما مسئول و جوابگو باشیم».

, شهید,

*صحبت‌های کوتاه حاج احمد متوسلیان در داخل هواپیما هنگام رسیدن نیروهای ایرانی در فرودگاه دمشق: در حال حاضر دشمن وسیع‌ترین تهاجم خودش را علیه مملکت اسلامیِ لبنان شروع کرده و بر همه مسلمانان آزاده جهان واجب است که به فریاد مردم مظلوم لبنان برسند. ما نیز برای ادای همین تکلیف و تحقق بخشیدن به فرمایش امام عزیزمان بود که بهاین‌جا آمدیم… (منبع: کتاب آذرخش مهاجر)

,

*سردار «یعقوب زُهدی» از فرماندهان و کارشناسان باسابقه نیروهای مسلح درباره علت حضور در سوریه و عراق می‌گوید: «داعش و تروریسم تکفیری ساخته و پرداخته مثلث شوم زور و زر و تزویر است که زور آن استکبار جهانی به سرکردگی امریکا و زر آن دلارهای نفتی آل سعود و دیگر شیوخ منطقه و تزویر آن مهندسی فرهنگی انگلیس مبتنی بر گسل های قومی و مذهبی ملت های منطقه می‌باشد... نابودی عتبات عالیات و حرم‌های مقدس اهل‌بیت واقع در عراق و سوریه که نمادهای الهام بخش و مراکز ثقل معنوی حرکت سرخ اسلام عاشورایی و ظلم‌ستیز و سازش‌ناپذیر هستند. از اهداف اولویت‌دار این جنگ نیابتی و عوامل جاهل و خشک مغز آن می‌باشد. قطعا تجربه دفاع مقدس به مدافعان جمهوری اسلامی این درس را داده است که هرگونه تعلل و مماشات در درک به موقع صحنه جنگ و اقدامات مناسب دفاعی، موجب آن خواهد شد که دشمن را در دروازه‌های شهرهای خود ملاقات کنیم و آنوقت است که هزینه های انسانی و مادی دفاع بسیار بالا خواهد رفت، همانگونه که در 8 سال دفاع مقدس اتفاق افتاد. با نگرش عمیق و راهبردی و آینده‌پژوهانه به صحنه جنگ و چگونگی صف‌بندی‌ها و اهداف آن، به روشنی و قطعیت می‌توان دریافت که حضور مدافعان حرم و اسلام انقلابی در میادین نبرد عراق و سوریه چقدر هوشمندانه و حیاتی و ارزشمند می‌باشد و شهدای این میادین نبرد چه نقش تاریخ‌ساز و گرانقدری دارند».

,

رهبر معظم انقلاب در تحسین راه و روش ارزشمند مدافعان حرم می‌گویند:

,

شهیدی که در عراق و سوریه شهید می‌شود همانند این است که جلوی درحرم امام حسین علیه السلام شهید شده است؛ چرا که اگر این شهیدان نبودند اثری از حرم اهل بیت نبود.

,

شهدای مدافع حرم ایستادند و افتادند تا امنیت برقرار باشد اما شرط انصاف نیست که شهید مدافع حرم جانش فدا شود ولی همسر و فرزندانشان شاهد توهین‌ها و بی انصافی‌هایی باشند که از سوی برخی از مردم و مسئولان در این کشور بر آنها روا می‌شود.

,

فرنگیس حمزه یی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه