اخبار داغ

۳۱ خرداد تلخ ترین روز مردم طارم؛

زلزله طارم جزو بزرگترین تکان های زلزله ای کشور/۶۲ درصد مناطق روستایی زنجان مقاوم سازی شده است

زلزله طارم جزو بزرگترین تکان های زلزله ای کشور/۶۲ درصد مناطق روستایی زنجان مقاوم سازی شده است
زلزله طارم - رودبار به عنوان یکی از زلزله های پر تلفات در کشور ایران محسوب می شود که طی آن 35 هزار نفر کشته شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  موج رسا; ۲۷ سال پیش در چنین روزی ساعت ۳۰ دقیقه بامداد پنجشنبه ۳۱ خرداد سال ۶۹، ۲۱ ژوئن سال ۱۹۹۰میلادی، زلزله ای به قدرت ۷.۳ ریشتر رودبار، منجیل و لوشان و طارم را در شمال ایران لرزادند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

زمین لرزه رودبار- منجیل در نزدیکی شهر رودبار و روستاهای تابعه در استان گیلان و شمال غرب استان زنجان در ناحیه طارم علیا اتفاق افتاد و تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری از مرکز زمین‌لرزه موجب خسارات جانی و مالی فراوان شد.

,

ارتعاشات حاصل از امواج لرزه‌ای در استان‌های زنجان و گیلان و در بخش هایی از استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، مرکزی، مازندران، سمنان، همدان و کردستان به مدت حدود ۶۰ ثانیه احساس شد.

,

کانون زلزله را کارشناسان حدود ۱۹ کیلومتری از سطح زمین اعلام کردند.

,

, ,

این زمین‌لرزه در یک منطقه پرتراکم از نظر جمعیت اتفاق افتاد و علاوه بر روستاهای موجود در منطقه چندین شهر مهم کشور نیز تحت تأثیر آن قرار گرفتند.

,

تلفات این زمین لرزه، تا ۳۵ هزار نفر هم برآورد شده است، البته در منابع غیر رسمی. همچنین نیم میلیون نفر بی خانمان شدند.

,

بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب شد و خسارات عمده‌ای به تأسیسات و اماکن عمومی در استانهای گیلان و زنجان که متأثر از این زمین‌لرزه بودند، وارد آمد.

,

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان در این زمینه معتقد است: مقاوم ‌سازی واحدهای مسکونی روستایی موجب کاهش آسیب ها در بلایای طبیعی می شود.

,

, ,

کرامتی با بیان اینکه در هنگام بروز حوادث غیر مترقبه و طبیعی همواره روستاها بیشترین آسیب را می بینند،خاطرنشان کرد:در زلزله طارم به دلیل عدم توجه به مقاوم سازی روستایی، بسیاری از مردم این دیار جان خود را از دست دادند.

,

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 62 درصد از مناطق روستایی استان مقاوم‌ سازی شده است،خاطرنشان کرد: روند مقاوم سازی در شهرها نیز باید شدت یابد.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه