اخبار داغ

نماینده سابق ادوار مجلس در جمع اساتید دانشگاه در سنندج:

وضعیت فعلی کشور در آستانه ابتلا به فساد سیستمی است/فساد سیاسی ضد آزادی و مردم سالاری عمل می کند

وضعیت فعلی کشور در آستانه ابتلا به فساد سیستمی است/فساد سیاسی ضد آزادی و مردم سالاری عمل می کند
مراسم بزرگداشت روز بسیج اساتید در سالن اجتماعات دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان با حضور اساتید بسیجی دانشگاه های استان برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، احمد توکلی نماینده سابق ادوار مجلس شورای اسلامی در این مراسم  ضمن تبریک روز بسیج اساتید به بیان پیدایش و چگونگی فساد در حکومت و جامعه پرداخت و گفت: فساد مسئله ای بسیار جدی است که اگر با آن مبارزه نشود هر حکومتی که باشد آن را از پای درمی آورد ولو حکومت خود پیامبر هم باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

وی اظهار داشت: در هیچ جایی از دین اسلام نمی توان یافت که ظلم و فساد با بقای حکومت در یک جا جمع شود.

,

 

,

توکلی با اشاره به عامل اصلی فساد بیان کرد: سوء استفاده از قدرت عمومی برای مقاصد خصوصی موجب فساد می شود.

,

 

,

نماینده سابق ادوار مجلس گفت: در بعضی موارد فساد نقطه ای است اما زمانی فساد خطرناک می شود که به فساد سیستمی تبدیل شود.

,

 

,

وی در توضیح فساد سیستمی عنوان کرد: زمانیکه دستگاه های مبارزه با فساد خودشان آلوده می شوند فساد وارد مرحله سیستمی شده و بسیار خطرناک تر از فساد نقطه ای است.

,

 

,

توکلی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نوعی از سوء استفاده با عنوان سوء استفاده قانونی را مطرح نموده اند، گفت: عده ای این بیان رهبر انقلاب را متوجه نشدند در صورتیکه فساد هم می تواند شکل غیر قانونی داشته باشد و هم شکل قانونی.

,

 

,

وی در ادامه افزود: در شکل پیشرفته فساد قانونی، تسخیر نخبگان یا تسخیر حکومت اتفاق می افتد.

,

 

,

توکلی عنوان کرد: متاسفانه وضعیت فعلی کشور در آستانه ابتلا به فساد سیستمی و قانونی است.

,

 

,

نماینده سابق ادوار مجلس تصریح کرد: در شرایطی که فساد فراگیر و سیستمی می شود، جرایمی اتفاق می افتد که به جرایم یقه سفید معروف است.

,

 

,

وی در تشریح یقه سفیدها گفت: جرمی که یک فرد محترم و صاحب نفوذ اجتماعی در دولت یا بخش خصوصی مرتکب می شود به جرم یقه سفید معروف است.

,

 

,

توکلی با بیان اینکه یقه سفیدها همواره هوای یکدیگر را دارند، اظهار داشت: قربانیان این یقه سفیدها در جامعه، بیکاران، کودکان خیابانی، زنان تن فروش ، کارتن خواب ها و ... هستند.

,

 

,

وی در ادامه به توضیح ریشه های مختلف فساد در دولت و جامعه پرداخت و گفت: اقتصاد نفتی و اقتصاد دولتی مستعد فساد است زیرا توزیع یک ثروت هنگفت در دست دولت است و مردم تولید کننده ثروت نیستند.

,

 

,

وی رشد تمایلات اشرافی و رفاه طلبی در مسئولان، جایگزینی ایدئولوژی ثروت به جای اعتقاد به خدمت بعد از دفاع مقدس، آیین دادرسی تبعیض آمیز، یارگیری برای کسب و حفظ قدرت، کوچ دورانی از بخش خصوصی به دولتی و برعکس و ... را از دیگر عوامل به وجود آورنده ی فساد دانست.

,

 

,

نماینده سابق ادوار مجلس شورای اسلامی به نتایج مخرب فساد در جامعه اشاره کرد و گفت: فساد سیستمی موجب انحراف در تخصیص منابع می شود و فقر مطلق و نسبی و شکاف طبقاتی از آثار آن محسوب می شود.

,

 

,

توکلی آثار زیان بار فساد سیاسی را کمتر از فساد اقتصادی ندانسته و اظهار داشت: فساد سیاسی ضد آزادی و مردم سالاری عمل می کند، استقلال کشور و تمامیت ارضی را به خطر می اندازد.

,

 

,

وی در ادامه افزود: فساد سیاسی اخلاق و دین مردم را تضعیف می کند و اعتقاد مردم به مردم سالاری دینی را کم می کند.

,

 

,

توکلی در بحث مبارزه با فساد، شفافیت سازی را مهم ترین راهکار دانست و عنوان کرد: باید نوع فساد و گستره آن را شناخت و در صورت عدم شفافیت، فساد گسترش پیدا خواهد کرد.

,

 

,

وی اظهار داشت: شفافیت به معنای ساده یعنی رفتار کردن به نحوی که دیگران به آسانی بتوانند بدانند که چه اتفاقی دارد می افتد.

,

 

,

نمانیده سابق ادوار مجلس دیدگاه امام خمینی (ره) درباره فساد را بیان کرد و گفت: امام فرمودند که هر فردی از افراد ملت حق دارد که مستقیما در برابر سایرین زمام دار مسلمین را استیضاح و به او انتقاد کند و او باید جواب قانع کننده بدهد؛ در غیر این صورت اگر برخلاف وظایف اسلامی خود عمل کرده باشد خود به خود از مقام زمام داری معزول است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه