اخبار داغ

هفشجان مسیر گردشگری طیبعت‌گردان

هفشجان مسیر گردشگری طیبعت‌گردان
این استان با دارابودن بیش‌از 1000 چشمه‌ جوشان، آبشارها، تالاپ‌ها، رودخانه‌ زاینده‌رود و ‌کوه‌های سر به‌فلک کشیده در مناطق مختلف به بهشتی می‌ماند که سالانه هزارارن گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  بام ایران خبر ؛ این استان با دارابودن بیش‌از 1000 چشمه‌ جوشان، آبشارها، تالاپ‌ها، رودخانه‌ زاینده‌رود و ‌کوه‌های سر به‌فلک کشیده در مناطق مختلف به بهشتی می‌ماند که سالانه هزارارن گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند.

 جاذبه‌های طبیعی هفشجان

حیدر صادقی معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان امروز 31 خرداد 96 بیان داشت: کوه جهانبین رشته کوهی است به طول حدود 30 کیلومتر که از جنوب روستای شمس‌آباد تا غرب روستای مصطفی‌آباد امتداد دارد.

جهت این رشته شمال غربی- جنوب شرقی است و مرتفع‌ترین قلل آن دالانک با 3342 متر، ناهفشجان با 3315 متر، ناشمس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آباد با 3138 متر ارتفاع می‌باشد.




او گفت: تعدد چشمه‌ساران، دامنه‌های سرسبز شمال شرقی، صخره‌های مرتفع و غارهای ژرف از جذابیت‌های این کوه محسوب می‌شود. فاصله نزدیک آن به شهرکرد مرکز چهارمحال‌وبختیاری و سهولت دسترسی باعث شده تا این کوه به یکی از پرطرف‌دارترین کوه‌های استان برای صعودهای یک‌روزه محسوب شود و از جمله محسنات این کوه، طبیعت چهارفصل آن است که امکان صعود کوهنوردان، یخ‌نوردان و صخره‌نوردان را در تمام فصول سال فراهم می‌کند.

صادقی عنوان کرد: یکی از چشمه‌های مهم در چهارمحال‌وبختیاری چشمه‌زنه در شهر هفشجان از توابع شهرستان شهرکرد است. این چشمه زیبا یکی از کانون‌های گردشگری بسیار دلپذیر و دارای آب‌وهوایی مطبوع و دل‌انگیز بوده که ساعاتی پرخاطره‌ را برای گردشگران این منطقه به یادگار می‌گذارد.

معاون گردشگری ادراه‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: اقامت‌گاه بوم‌گردی شهر هفشجان که فضا و ساختاری قدیمی و سنتی دارد ذهن را به گذشته‌ای نه‌چندان دور می‌برد، زمانی که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان در خانه‌های قدیمی کاه‌گلی خود زندگی ساده‌ اما دلنشینی داشتند.

او افزود: معماری، فضاسازی و استفاده از فرش و وسایل سنتی، وجود پرندگان خانگی در بیشه و همچنین پذیرایی با غذاها و لبنیات محلی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد این اقامت‌گاه برای اقامت گردشگران داخلی و خارجی است.

صنایع‌دستی هفشجان

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اظهار داشت: سنگ‌تراشی یکی از صنایع‌دستی این شهر است که از قدیم‌الایام کلیه مصنوعات و ابزارکار موردنیاز شامل سنگ‌های آسیاب، آردچی، ناودان، هاون، انواع شیرهای سنگی و ... با استفاده از این هنر دستی ساخته می‌شد.

از گذشته هفشجان یکی از مراکز مهم حجاری و سنگ‌تراشی در استان بوده و این رشته از هنرهای زیبایی است که از طریق آموزش‌های کاربردی وارد استان شده است. در این رشته انواع سنگ‌های معدنی قیمتی و نیمه‌قیمتی استخراج شده از معادن با استفاده  از ابزار مخصوص تراش‌سنگ تبدیل به فروارده‌های گوناگون مانند نگین انگشتری، گردنبند، دستبند و .... می‌شود.



احجام سنگی و فلزی

صادقی تصریح کرد: از دیگر صنایعی که همواره در هفشجان موردتوجه بوده تولید احجام سنگی و فلزی با استفاده از سنگ، گچ، سیمان و فلز است که هنرمند با استفاده از ذوق هنری، ابتکار و مهارت خود، مجسمه‌های مختلف را تولید می‌کند.

او با بیان اینکه این رشته جزو رشته‌های وارد شده به استان است، توضیح داد: ویژگی منحصربه‌فرد آن استفاده از ضایعات فلزی بوده و هم‌اکنون در دانشکده هنرفارسان تدریس می‌شود.



جاذبه‌های تاریخی هفشجان

او تصریح کرد: تپه‌های تاریخی اسکندری اولین آثار به‌ثبت رسیده استان چهارمحال‌وبختیاری به شماره 886 در فهرست آثار ملی ایران در تاریخ 1/1/1348 است که متعلق به‌‌‌‌ دوران پیش‌از تاریخ است. با توجه به گمانه‌زنی‌ها این تپه‌های باستانی در عصر نوسنگی مورد سکونت بشر بوده و آثار استقرار در هزاره‌های هفتم، ششم وپنجم پیش‌از میلاد مسیح بر تپه‌ مرکزی اسکندری آشکار است.

صادقی مطرح کرد: قبرستان تاریخی، قبرستان ارامنه روستای سیرک و سنگ‌نگاره گرنوشته هفشجان از دیگر آثار تاریخی این شهر است.

گفتنی است؛ شهر هفشجان در 12  کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال‌‍وبختیاری قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بام ایران خبر,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه