اخبار داغ

به بهانه روز جهانی قدس؛

«قدس» شهری با شمیم دل‌انگیز پیامبران

«قدس» شهری با شمیم دل‌انگیز پیامبران
با اعلام آخرین جمعهٔ ماه مبارک رمضان بزرگ به عنوان روز جهانی قدس توسط بنیانگذار جمهوری اسلامی در آغازین روزهای انقلاب، مهم‌ترین دغدغهٔ جهان اسلام، پیش چشم جهانیان آشکار شد و برای نخستین بار، زمینه همبستگی اسلامی برضد متجاوزان پدید آمد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، قدس قبله نخستین و حرم دوم مسلمانان است که در جنوب سرزمین شام و تقریبا در قلب جهان اسلام قرار دارد. این شهر مقدس و تاریخی نه فقط با تاریخ اسلام پیوندی ناگسستنی دارد، که با پیشسینهٔ طولانی خود، همواره مورد احترام تمامی ادیان آسمانی نیز بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

این سرزمین کهن اما از سال ۱۹۸۴ از دست ساکنان مسلمانش خارج و با توطئه پیچیده استکبار جهانی در اختیار یهودیان صهیونیست قرار گرفت.

مقاومت در برابر نظام سلطه گرچه از همان روزهای نخست اشغال آغاز شد و در دوره های گوناگون، مردم ستم‌دیده فلسطینی به مصاف صهیونیست‌ها رفتند، اما خیانت سران کشورهای عربی و سلطه رسانه‌ای آمریکا و متحدانش، مبارزان فلسطینی را برای مدت طولانی دچار رخوت و سکوت کرد و حتی آرمان مردم فلسطین را نیز در آستانه فراموشی قرار داد تا اینکه پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و سپس اعلام روز جهانی قدس توسط امام خمینی(ره)، فصل نوینی از مبارزات را پدید آورد و مجددا موضوع فلسطین را به موضوع اول جهان اسلام تبدیل اسلامی کرد.

روز قدس؛ روز فلسطین

با اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان بزرگ به عنوان روز جهانی قدس توسط بنیانگذار جمهوری اسلامی در آغازین روزهای انقلاب، مهم‌ترین دغدغه جهان اسلام، پیش چشم جهانیان آشکار شد و برای نخستین بار، زمینه همبستگی اسلامی برضد متجاوزان پدید آمد.

امام خمینی(ره) در فرازی از پیام شانزدهم مرداد ۱۳۵۸ می‌فرمایند:
«من از عموم مسلمانان جهان و دولت های اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب (دولت اشغالگر قدسی) و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می‌تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند.»

بی‌تردید یکی از ثمرات بزرگ اقدام امام(ره)، ایجاد حس جمعی و وحدت اسلامی میان مسلمانان جهان بود و فلسطین نقطه مشترک، محور وحدت و انسجام اسلامی شد و موجب شد که نه فقط رژیم صهیونیستی نتواند به رؤیای تجاوزگرانه «نیل تا فرات» جامه عمل بپوشاند، که امروز در خطر نابودی نیز قرار گیرد و کل خاورمیانه و بلکه جهان اسلام را در برابر خود ببیند. در واقع هدف نهایی استکبار جهانی، نابودی مردم فلسطین و فراموشی آرمان آنان ہودہ است و در این راه تمامی ابزارهای خود در طولی بیش از 60 سالی بهره برده است، اما اینک به برکت انقلاب اسلامی و روز جهانی قدسی، فلسطینیان زنده تر از همیشه و صهیونیست ها رو به زوال و نابودی‌اند.

قدس و انتفاضه

یکب از نتایج ماندگار روز قدس و ثمرات ارزشمند اقدامات معنوی ایران، ایجاد «جنبش اسلامی ملت فلسطین» یا همان «انقلاب سنگ» است که از سال ۱۳۶۶ با عنوان «انتفاضه» آغاز شد که تاکنون نیز ادامه داشته است.

به عقیدهٔ صاحب نظران مسائل خاورمیانه، پیروزی انقلاب اسلامی و یاداوری هر سالهٔ موضوع فلسطین در روز قدس، عامل اصلی قیامهای مردمی در سرزمین‌های اشغالی بوده است. شهید دکتر فتحی شقاقی رهبر پیشین سازمان جهاد اسلامی فلسطین بر این باور بود که هیچ چیز به اندازه انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) نتوانست ملت فلسطین را به هیجان آورد و احساسات آنها را برانگیزد و امید را در دل‌هایشان زنده کند.

با پیروزی اسلامی، ما به خود آمدیم و دریافتیم که امریکا و اسرائیل نیز قابل شکست هستند. ما فهمیدیم که با الهام از دین اسلام می توانیم معجزه کنیم.

در حقیقت می‌توان گفت انتفاضهٔ نخست و دوم ملت فلسطین که در جریان آن صهیونیست‌ها مجبور شدند از نوار غزه خارج شوند و شکستی تاریخی، را در برابر موج فزاینده انقلاب اسلامی و جنبش خودجوش مردمی بپذیرند، حاصل تلاش‌های پیوسته انقلاب اسلامی در احیای اندیشه شهادت‌طلبی در سرزمین‌های اشغالی است که هر سال در روز قدس، تازه آغاز می‌شود.

روز قدس و بیداری اسلامی

بیداری اسلامی که طی یک دهه گذشته بخش‎هایی از جهان اسلام را دربرگرفته است، بخش عظیمی از آن، محصول ابتکار حضرت امام(ره) در توسعهٔ آرمان فلسطینی‌ها و به عرصه آوردن یکپارچه مسلمانان در روز قدس است.

در حقیقت از روزی که برای تمامی آزادیخواهان آشکار شد که فلسطین و قدس محدود به جغرافیای خاصی نیست و مساله ساکنان آن به موضوع اصلی جهان اسلام تبدیل شده، طلیعهٔ بیداری اسلامی و ضرورت پایداری مسلمانان در برابر نظام سلطه آشکار شد و جوانان مسلمان برضد بی عدالتی‌ها و فساد رژیم‌های مستبد عربی خروشیدند و در حافظهٔ تاریخ، این سخن امام امت(ره) را ثبت و ضبط کردند که «روز قدس، تنها روز فلسطین نیست بلکه روز جهانی اسلامی است.» سخنی که به مرور رنگ واقعیت به خود گرفت و با بیداری اسلامی، آثار و چشم اندازهای سخن و حرکت شگفت‌آور حضرت امام ترسیم شد.

اقدامات مؤمنانهٔ ایران برای معرفی روز قدس و تأثیر آن در انتفاضهٔ ملت فلسطین باعث شد که زوایای پنهان روابط دولت‌های عربی با امریکا و صهیونیستها آشکار شود و جوانان کشورهای اسلامی، بیش از پیش، خیانت‌ها را باور کنند و پیروزی ها را به چشم بنگرند.

انتفاضه، شکست رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه لبنان و نبرد ۲۲ روزهٔ غزه، شکست آمریکا در عراق و افغانستان و... فقط گوشه‌ای از شکست راهبردی نظام سلطه در خاورمیانه بوده که نتیجهٔ الگو پذیری جهان اسلام از ایران و تدابیر حکیمانهٔ امام راحل است.

بی هیج تردیدی باید گفت مجموعه انقلاب‌های جهان اسلام که در سال ۱۳۵۷ در ایران آغاز شد و با انتفاضهٔ مردم فلسطین و سپس شکستهای پی در پی امریکا در عراق و افغانستان ادامه یافت و در نهایت با بیداری اسلامی و سرنگونی دیکتاتورهای وابسته به نظام سرمایه‌داری غرب به اوج خود رسیده، محصول اندیشه و تفکر والای مردی آسمانی است که سال‌ها پیش، رژیم اشغالگر قدس را «غدهٔ سرطانی» نامید و به مسلمانان نوید داد که بازنده نگه داشتن روز قدس و حمایت از مردم مظلوم و آوارهٔ فلسطینی، شکست و فرسایش نصیب دشمنان خواهد شد و اسلام حیاتی دوباره خواهد یافت.
,
,
,
,
,
, روز قدس؛ روز فلسطین , روز قدس؛ روز فلسطین ,
,
,
,
,
,
,
,
,
, قدس و انتفاضه, قدس و انتفاضه,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, روز قدس و بیداری اسلامی, روز قدس و بیداری اسلامی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه