اخبار داغ

پیرامون سخن رئیس جمهور در خصوص ولایت امیرالمؤمنین(ع)؛

هدف این عده قداست زدایی از ساحت آموزه های شیعی است

هدف این عده قداست زدایی از ساحت آموزه های شیعی است
کارشناس مسائل دینی گفت: اصل این شبهه در دوران اصلاحات از سوی برخی هواداران این جریان مطرح می شد ولی مطلب اصلی این است که اگر هدف این عده تحقق مردم سالاری در نظام جمهوری اسلامی است که باید بگوییم قانون اساسی جمهوری اسلامی حق مردم در تعیین دولتمردان و حتی به صورت غیر مستقیم و از طریق خبرگان تعیین مصداق ولی فقیه را به رسمیت شناخته و دیگر نیازی به بیان اینگونه مسائل نیست پس شاید حق داشته باشیم که فکر کنیم هدف این عده قداست زدایی از ساحت آموزه های شیعی باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "دانشجونیوز" ، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری درجریان مراسم دیدار و ضیافت افطار جمعی از پزشکان و اساتید دانشگاه، طی سخنانی درباره شخصیت امیرالمؤمنین علی (ع)  با اشاره به روایتی از ایشان گفت: «امیر‏المؤمنین (ع) مبنای ولایت و حکومت را نظر و انتخاب مردم می‌داند، هر کسی شما او را برگزید به عنوان ولیّ خودتان و رهبر جامعه، من هم اطاعت می‌کنم، من هم می‌شنوم و اجرا می‌کنم». این بخش از اظهارات روحانی در محافل سیاسی - مطبوعاتی بازتاب گسترده‌ای یافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "دانشجونیوز" ,

اظهارات رئیس‌جمهوری بهانه‌ای شد تا به جمع آوری مطالبی مختصر بپردازیم که با سند به نقد از این سخن پرداختند که در ادامه می خوانید.

,

رجبی دوانی دارای دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی از دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) است.

,

وی در این خصوص با نقد اظهارات روحانی گفت جناب روحانی به خطا ولایت و حکومت را به یک معنا گرفته است، این در حالی است که ولایت برابر با حکومت نیست، بلکه یکی از شئون ولایت، حکومت کردن بر مردم است، نه اینکه این دو مقوله مترادف هم باشند.

,

در خصوص این کلام امیر‏المؤمنین (ع) که آقای روحانی آن را به عنوان یک اصل در توجیه نظرات خویش قرار داده است، مربوط به زمانی است که خلیفۀ سوم بر اثر رخ دادن انقلابی در اعتراض عموم مردم (همان‌ها که با او بیعت کرده بودند) به عملکرد ناصواب وی به هلاکت رسید و مردم به امیر‏المؤمنین (ع) روی آوردند و خواهان خلافت و رهبری آن حضرت شدند. امیر‏المؤمنین (ع) در ابتدا حاضر نبودند که خلافت را بپذیرند و فرمودند: «دعونی و التمسوا غیری» یعنی مرا رها کنید و از کسی دیگر بخواهید رهبری شما را بر عهده بگیرد، این دقیقاً در مقابل آن برداشت غلط رئیس‌جمهور است. مردم  به حضرت روی آورده‌اند و اصرار می‌کنند که رهبری جامعه را بپذیرد، اما آن حضرت در ابتدا نمی‌پذیرند و حتی عقب عقب می‌روند و مردم هجوم می‌آورند.

,

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به سخنان مطرح شده در خصوص ولایت امام علی(ع) اظهار کرد: یکی از دولتمردان گفته است که مبنای ولایت از دیدگاه امام علی(ع) نظر مردم بود و دموکراسی میراث این امام معصوم است، این حرف عجیبی است، او یک صفحه از نهج البلاغه را دیده و بقیه را ندیده است.

,

وی ادامه داد: ولی را باید خداوند تعیین کند و آیات در خصوص ولایت در قرآن زیاد است، شما تنها یک جمله از نهج البلاغه را دیدید و بحث کردید، یکی از مسلمات مذهب شیعه است که امام را خدا و نه آرای مردم تعیین می‌کند، ما با اهل سنت برادروار زندگی می‌کنیم، اما مذهب رسمی کشور شیعه است.

,

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: نباید بگوییم که حاکم را رای مردم تعیین می‌کند، رسول اکرم(ص) فرمود که تعیین جانشین من با خدا است و خداوند به هر کسی که خواست، ولایت می‌دهد و کتاب‌های زیادی در خصوص غدیر نوشته شده است.

,

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به دموکراسی اظهار کرد: دموکراسی برای غرب است و حتی این نوع حکومت، حکومت مردم بر مردم نیست، گاهی یک نامزد با ۲۵ درصد رای از مردم به ریاست می‌رسد، در آمریکا افراد با ثروت و تبلیغات، مغز مردم را شستشو می‌دهند و رای می‌آورند.

,

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام با رای مردم انتخاب نمی‌شود و نباید با یک صفحه نهج البلاغه، نظام حکومتی اسلام را دگرگون نشان بدهیم.

,

همچنین تقوایی کارشناس مسائل دینی افزود: جهت یادآوری جناب آقای روحانی دلایل شیعیان برای اللهی دانستن مقام امامت را به اختصار عرض می کنیم؛ اولا : اگر جناب رییس جمهور محترم خود، خطبه مورد نظر(خطبه شقشقیه ) را به دقت می خواندند امام در ابتدای خطبه خلافت را میراث اللهی خود می دانستند جایی که فرمودند :(اری تراثی نهبا) دیدم میراثم را به تاراج می برند.

,

این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: ثانیا در همین خطبه امام از اجماع مردم زمانشان تحت عنوان ( کربیضه الغنم) مانند رمه گوسفندان و ( کعرف الضبع الی) مثل موی گردن کفتار یاد می فرمایند که این نشان دهنده اکراه آن حضرت از این اجتماع بوده است.

,

وی بیان کرد: ثالثا خداوند در قرآن کریم سوره مبارکه بقره آیه124 امامت را در مورد حضرت ابراهیم (ع) و ذریه ایشان جعل و عهد خود عنوان فرموده اند ( قال انی جاعلک للناس اماماال و من ذریتی قال لا ینال عهدی الظالمین)؛ از این گذشته روایات عدیده ای از طریق شیعه و سنی آمده که پیامبر (ص) امامت را نصب خداوند عنوان فرموده مثلا در کتاب سیره النبویه ابن هشام ج 2/ ص 66 و سیره النبویه حلبیه ج2/ص154 که هر دو از کتب برادران اهل سنت است آمده که پیامبر (ص) خطاب به قومی که شرط مسلمان شدن خود را خلافت بعد از پیامبر ذکر کرده بودند فرمودند : الامر الی الله یضعه حیث یشاء، یعنی این امر دست خداست هر جا که بخواهد آن را قرار می دهد.

,

تقوایی تأکید کرد: نکته اساسی در این فرمایش امام علی (ع) در خطبه شقشقیه "اتمام حجت" است چون آن حضرت از بی وفایی مردم اطلاع داشتند از بیعت آنها اکراه داشتند ولی با وجود اقبال مردم حجت بر امام تمام می شد چون همان مردم در روز قیامت مدعی می شدند که ما برای اقامه حکومت عدل آمدیم ولی علی (ع) قبول نکرد لذا فرمود : لولا حضور حاضر و قیام الحجه بوجود ناصر ... لالقیت حبلها علی غاربها) یعنی اگر آن جمع زیاد حضور نمی یافتند و وجود جمعی یاری کننده نبود که حجت بر من تمام گردد، هر آینه رشته شتر خلافت را بر کوهانش می انداختم.

,

این کارشناس مسائل دینی تأکید کرد: البته اصل این شبهه در دوران اصلاحات از سوی برخی هواداران این جریان مطرح می شد ولی مطلب اصلی این است که اگر هدف این عده تحقق مردم سالاری در نظام جمهوری اسلامی است که باید بگوییم قانون اساسی جمهوری اسلامی حق مردم در تعیین دولتمردان و حتی به صورت غیر مستقیم و از طریق خبرگان تعیین مصداق ولی فقیه را به رسمیت شناخته و دیگر نیازی به بیان اینگونه مسائل نیست پس شاید حق داشته باشیم که فکر کنیم هدف این عده قداست زدایی از ساحت آموزه های شیعی باشد.

,

انتهای پیام/

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه