اخبار داغ

رئیس اتاق اصناف شهرستان مهدیشهر مطرح کرد:

اصناف مظهر اقتصاد مقاومتی و تجلی اشتغال پایدار هستند/ دولت هیچ کمکی به اصناف نمی کند

اصناف مظهر اقتصاد مقاومتی و تجلی اشتغال پایدار هستند/ دولت هیچ کمکی به اصناف نمی کند
رئیس اتاق اصناف شهرستان مهدیشهر با اشاره به نقش اصناف در طول تاریخ در جامعه، گفت: اصناف مظهر اقتصاد مقاومتی و تجلی اشتغال پایدار هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ذوالفقار جباری در گفتگو با خبرنگار نیزوا، با تبریک روز ملی اصناف به همه بازاریان، به پتانسیل و ظرفیت های اصناف اشاره و اظهار کرد: اصناف چه از نظر سیاسی، اقتصادی اجتماعی و فرهنگی و چه کمک های خیرخواهانه تاثیرگذارترین قشر جامعه هستند.  

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیزوا,

وی با بیان اینکه اصناف در تمام راهپیمایی ها، نماز جمعه و جماعات و مراسمات نقش پررنگی دارند و در صف اول هستند، افزود: اصناف حتی در مبلمان شهری نیز حرف اول را می زنند و اگر روز تعطیلی باشد و چراغ های اصناف خاموش باشد گویا آن شهر مرده و نمود خود را از دست داده است.

,

رئیس اتاق اصناف شهرستان مهدیشهر تاکید کرد: اگر تمام ادارات شهر تعطیل باشد کسی متوجه نمی شود اما اگر بازار تعطیل شود همه متوجه می شوند.

,

اصناف از زمان مشروطه نقش اساسی در جامعه داشتند

,

جباری اذعان کرد: از همان زمان مشروطه اصناف نقش بسیار جدی در شکل گیری انقلاب مشروطه داشتند و بعد از آن نیز اولین مجلسی که تشکیل شد، 80 درصد نمایندگان مجلس از اصناف و بازاریان بودند که این نشان از نقش آفرینی آنان داشت.

,

وی خاطر نشان کرد: در قبل از انقلاب و در خرداد سال 42 اصناف در صحنه بودند. در بحبوبه انقلاب  و در پیروزی انقلاب نیز کمک شایانی داشتند و نقش اساسی ایفا کردند.

,

رئیس اتاق اصناف شهرستان مهدیشهر به نظرات امام خمینی در خصوص اصناف اشاره کرد و افزود: امام خمینی(ره) فرمودند «اصناف بازوان ستبر انقلابند» و در جای دیگری در خصوص نقش اساسی اصناف در پیروزی و تداوم انقلاب فرمودند: اگر اصناف نباشند انقلاب تداوم پیدا نمی کند.  

,

جباری گفت: اگر نگاه اجمالی به اصناف گذشته داشته باشیم می بینیم که در بازار سنتی قدیم، مسجد و حوزه علمیه در بطن بازار بوده است این نشان از اهمیت و جایگاه مبانی دینی در بین اصناف دارد. بازاری وقتی صبح می خواست بیاید سرکار می رفت درس مکاسب را مروری می کرده و بعد سر کسب و کار خودمی آمده است.

,

وی اظهار کرد: با تمام این ظرفیت هایی که اصناف در جامعه داشته است ولی با مرور زمان اتفاقاتی افتاد و مشکلاتی برای اصناف ایجاد شد. بعد از انقلاب با توجه به اتفاقاتی که افتاد بسیاری از اقشار مختلف به بدنه اصناف چسبیدند و شاید مشکلاتی برای اصناف پیش آوردند و اعتبار اصناف را زیر سوال بردند.  

,

رئیس اتاق اصناف شهرستان مهدیشهر به وضعیت فعلی اصناف اشاره کرد و ادامه داد: اصناف مظهر اقتصاد مقاومتی و تجلی اشتغال پایدار هستند. الان حساب بکنیم یک واحد صنفی بدون اینکه کوچکترین چشمداشتی از دولت داشته باشد می آید با سرمایه گذاری خود اشتغال پایدار برای خود و شاید چند نفر دیگر ایجاد می کند و به مردم خدمات می دهد.

,

جباری اضافه کرد: در صورتی که الآن دولت اعلام کرده برای هر یک شغل پایداری که می خواهد ایجاد کند 80 الی 100 میلیون تومان برای دوات بار مالی دارد. اما اصناف این شغل را خودشان ایجاد می کنند و در بسیاری از واحدهای صنفی از یک نفر تا پنج نفر مشغول کار هستند.

,

دولت هیچ کمکی به اصناف نمی کند

,

وی تاکید کرد: این در حالی است که دولت در این زمینه هیچ کمکی به اصناف نمی کند. در بحث تامین اجتماعی که بیمه نمی شوند و همه دارند بیمه مشاغل آزاد برای خود پرداخت می کنند. به صنوف های دیگر سوپسیت داده می شود ولی یک ریال سوپسیت هم به اصناف پرداخت نمی شود.

,

رئیس اتاق اصناف شهرستان مهدیشهر خاطر نشان کرد: در بحث پرداخت منابع مالی و وام هم کمتر دیده شده که دولت منابعی را در اختیار بانک ها قرار دهد و به واحد صنفی  وام 4 درصد بدهند که واحدهای صنفی مغازه خود را تجهیز کنند یا توسعه دهند. که اکثر اصناف با سودهای بالا 18 الی 30 درصد دارند از بانک ها وام می گیرند که متاسفانه با این رکود بازار همه بدهکار بانک می شوند.  

,

اصناف در اجرای هدفمندی یارانه ها نقش اساسی داشتند

,

جباری در ادامه بیان کرد: در دولت نهم که قرار بود بحث هدفمندی یارانه ها انجام شود اگر اصناف کمک نمی کردند اصلا این طرح اتفاق نمی افتاد. اصناف پای کار آمدند و با دولت همراه شدند و این اتفاق افتاد اما حق اصناف این وسط تضییع شد.

,

وی افزود: بخش اعظمی از این پول هدفمندی برای اصناف بود چون در بحث یارانه آب، برق، گاز و ... که واحدهای صنفی ما یک ریال هم دریافت نمی کنند و نمی دانیم این پول کجا می رود در حالی که واحدهای تولیدی یارانه می گیرند. زمانی که قیمت بنزین آزاد شد طبیعتا کالا باید گران می شد ولی هیچ اتفاقی نیفتاد و بازار مدیریت شد.

,

رئیس اتاق اصناف شهرستان مهدیشهر اظهار کرد: در حقیقت در اقتصاد هر تحولی که ایجاد می شود اصناف اولین هایی هستند که در تیر راس قرار دارند. اگر کالایی گران می شود مردم دیگر پشت صحنه را نمی بینند و آن بازاری است که ترکش می خورد و نارضایتی گرانی را از مشتری می شنود.

,

جباری اذعان کرد: اگر امروز کارخانه های ما تعطیل می شود و کسی بیکار می شوند، اینها اولین جایی که مراجعه می کنند برای خرید واحدهای صنفی هستند که در این زمینه اصناف وقتی می بینند زندگی طرف نمی چرخد با آنها مدارا می کند و در زمینه کمک های خیرخواهانه پیش قدم هستند.

,

وی گفت: اصناف به اندازه زحمات و خدماتی که به مردم می دهد کسی توجه ای به آنان نمی کند. واحدهای صنفی مختلف به همدیگر وصل می شوند و چرخه شهر را می چرخانند نظارت با دولت است ولی آنچه که زندگی روزانه مردم را به می چرخاند و آن پویایی و شادابی را در عرصه توزیع در شهر می تواند ایجاد کند حلقه اصلی اصناف هستند.مثلا اگر یک روز نانوایی ها تعطیل باشند و پخت نکنند ببینید چه اتفاقی در شهر می افتد؟

,

رئیس اتاق اصناف شهرستان مهدیشهر ادامه داد: قبول داریم تولید بخش مهمی است اما اگر همین تولید توزیع نداشته باشد معنی ندارد. پس زحمتی که بخش توزیع می کشند بیشتر از زحمت بخش تولید است در حالی که بخش تولید دیده می شود. در زمان دولت جدید در خود استان بالای صد جلسه برای کارگروه رفع موانع تولید گرفته اند اما حتی یک جلسه هم برای اصناف و بخش توزیع نگرفته اند تا مشکلاتشان را بررسی کنند.

,

قانون نظام صنفی اجرا نمی شود

,

جباری عدم اجرای قانون نظام صنفی را از چالش های مهم بیان کرد و افزود: در ماده 91 قانون نظام صنفی، تمام واحدهایی که به شکلی پروانه فعالیت خود را از میراث می گیرند، اگر مستقیم می خواهند با مصرف کننده در تماس باشند و خدمات و کالا دهند باید پروانه کسب بگیرند  مثل هتل ها و پذیرایی های بین راهی و تعاونی ها ولی متاسفانه به این قانون توجه نمی کنند.

,

وی مشکل دست فروشان و بازارهای هفتگی که در سطح شهرستان تشکیل شده را دیگر چالش اجرای قانون نظام صنفی دانست و تصریح کرد: ما هنوز نتوانستیم بازارهای هفتگی را ساماندهی کنیم و شهرداری ها زیر بار نمی روند.

,

رئیس اتاق اصناف شهرستان مهدیشهر بیان کرد: در قانون نظام صنفی آمده که کارگروهی تشکیل شود متشکل از 5 نهاد شهرداری، اتاق اصناف، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و اداره کار که اینها باید تصمیم بگیرند که بحث بازار روز ادامه پیدا کند یا نه؟

,

جباری اضافه کرد: ما در این خصوص کارگروه تشکیل دادیم و مصوبه هم داشتیم که یکی از مصوبات این بود که برگزاری و نظارت این بازارها بر عهده اصناف باشد و شهرداری ها فقط مکان را در اختیار بدهند اما این مصوبات اجرا نشده است.

,

وی خاطر نشان کرد: اگر اتاق اصناف برگزاری بازارهای روز را بر عهده داشته باشد نظارت بیشتر می شود، الان در بازار روزها هرج و مرج وجود دارد و کالای قاچاق و تاریخ گذشته به فروش می رسد و افراد غیر بومی می آیند فعالیت می کنند و از هیچ فیلتری هم رد نمی شوند که اینها بسیار آسیب رسان است.

,

طبق فتوای مراجع دریافت مالیات مکرر از یک کالا حرام است

,

رئیس اتاق اصناف شهرستان مهدیشهر یکی دیگر از چالش های مهمی که برای اصناف در این چند سال اخیر ایجاد شده، را مالیات ارزش افزوده در صنف طلافروشان دانست و گفت: سازمان امور مالیاتی کشور قانون آزمایشی را مصوب کرده است که بر طبق آن طلافروشان موظف هستند از مردم 9 درصد کل قیمت طلا مالیات بگیرند و به حساب سازمان امور مالیاتی بریزند در صورتی که اکثر مراجع دریافت مالیات مکرر را حرام می دانند.

,

جباری اظهار کرد: الآن یک بار از شمش طلا ارزش افزوده دریافت می شود و مجددا در چرخه های مختلف ساخت و ساز نیز ارزش افزوده دریافت می شود و در مرحله آخر نیز از مصرف کننده هم ارزش افزوده دریافت می شود و بر همین اساس مالیات چند باره از این کالا دریافت می شود چرا که طلا تنها جنسی است که کالای مصرفی نیست و کالای سرمایه ای است و دوباره به چرخه تولید برمی گردد.

,

وی تاکید کرد: همین باعث شد بسیاری از واحدهای صنف طلافروشان در سراسر کشور تعطیل شدند و در شهرستان مهدیشهر نیز حدود 60 درصد واحدهای طلافروشان تعطیل شدند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه