اخبار داغ

پیشروی خطرساز پدیده فرسایش خاک در غرب هرمزگان+تصاویر

پیشروی خطرساز پدیده فرسایش خاک در غرب هرمزگان+تصاویر
گالی دشت های بندرلنگه بعنوان وسیع ترین محدوده گسترش فرسایش خاک در هرمزگان هستند که در 20سال اخیر پیشرفت قابل توجهی به سمت مناطق مسکونی و روستاهای غرب استان داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مــــرواریــــد نــــیـــــوز:  پدیده گالی یا فرسایش خاک ، پدیده ای است که دراثر خشکسالی و فرونشست زمین دراثر برداشتهای بی رویه آب از لایه های زیرین آب  صورت می گیرد .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مــــرواریــــد نــــیـــــوز,

بروز خشکسالی های دراز مدت هفده ساله اخیر در هرمزگان باعث خشک شدن بسیاری از مخازن آبی، سفره های آب زیرزمینی و آب انبارها شده و بعداز کاهش شدید آب در سد استقلال میناب و بروز فروچاله ها دراین منطقه ، امروز غرب استان هم این پدیده خانمانسوز را تجربه می کند .

,

به گفته کارشناسان گالی های دشت گزیر و کندران از توابع بندرلنگه بعنوان وسیع ترین محدوده گسترش گالی در هرمزگان هستند به طوری که زنگ خطر گالی های روستای کندران به صدا درآمده و در صورتی که برای مقابله با این موضوع تامین اعتبار نشود باید روستای 400 نفره کندران تخلیه شود .

,

عبدالرسول زارعی،دهیار روستای کندران در این خصوص می گوید: گالی های روستای کندران باعث از بین بردن حجم عظیمی از زمین های حاصل خیز این روستا شده که هر ساله وسعت آن افزایش می یابد.

,

دهیار روستای کندران اضافه کرد: حدود 20سال است شورا واهالی روستا پیگیر جلوگیری از افزایش آن از طریق ادارات زیربط هستند اما هنوز هیچ اقدامی در جهت جلوگیری از افزایش آن نشده و بازدیدهای مکرر مسئولین از این گالی ها مثمر ثمر نبوده است.

,

, ,

روح الله وفا کیش رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری بندرلنگه  گفت:  گالی ها دراین روستا در ۲۰۰متری تاسیسات برق واقع شده اند و 700 هکتار ازوسعت این روستا تخریب کرده که اگر اعتبارات لازم برای این بخش تخصیص نیابد، بایستی روستامنتقل شود.

,

وی افزود: باتوجه به شوربودن خاک این مناطق، گردوغبار ناشی از فرایش خاک برای سلامتی اهالی مضر بوده و موجب بروز بیماری های پوستی و تنفسی می شود.

,

وفاکیش گفت: خشکسالی های پی درپی ،بارندگی های سیل آسا ، وجود خاک رُسی و سبک ،تخریب پوشش گیاهی و دخالت های انسانی در انحراف و تمرکز سیلاب موجب ایجاد گالی دانست و بیان کرد: برای جلوگیری از رسیدن گالی ها به روستا باید سدهای آبخیزداری ساخته و نهال در بالادست این روستاکاشته شود.

,

امیداست دولت تدبیر و امید این بار با تدبیری امیدوارانه پای در رکاب همت نهاده و با تخصیص اعتبارات لازم ، قبل از آنکه فاجعه انسانی دیگری در کشور رخ بدهد پاسخگوی نیاز شهروندان در جنوب کشور باشد و مردم غرب هرمزگان را از خطر مرگ و نابودی برهاند.

,

شهرستان بندرلنگه با٨۲۴هزار هکتار وسعت ،سومین شهرستان ازنظر وسعت است که بیش از ۱۵۰هزار هکتار معادل ۱٨درصد اراضی شهرستان بیابانی است که بیشترین میزان در بخش های مرکزی وشیبکوه قراردارد.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه