اخبار داغ

به مناسبت آغاز هفته عدالت؛

رانت‌خواری مولود فساد در جامعه عدالت‌گستر است

رانت‌خواری مولود فساد در جامعه عدالت‌گستر است
رانت‌خواری و امتیازخواهی یکی از مواردی است که همواره در عدالت‌خواهی باید مورد نظر باشد و این موضوع بزرگ‌ترین آفت عدالت‌خواهی است اما حکومت بر پایه عدالت علی (ع) در اولین قدم رانت‌خواری را آن‌هم رانت‌خواری فامیلی را نفی می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازترنم دشتی عدالت در لغت به معنای استقامت و تقسیم شی یا موضوعی به‌طور مساوی است چنانچه حقی از کسی ضایع نشود و این مورد در همه‌ی جوانب حتی در بحث‌های اجتماعی هم باید رعایت شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ترنم دشتی,

عدالت از محوری‌ترین ارکان حکومت علی (ع) است که طی خلافت 5 ساله‌ی خود توانست در بلاد اسلامی معنای واقعی عدالت را در همه‌ی جوانب رعایت کند.

,

بهترین مرجع ما، برای فهم بهتر روش‌های عدالت ورزی، مطالعه روش امام علی (ع) در حکومت ۵ ساله‌ی ایشان است و بهترین منبع موجود، نهج‌البلاغه‌ی امام می‌باشد.

,

حتی آفرینش جهان هم بر اساس عدالت بناشده است و چنانچه قرآن کریم می‌فرماید: و خلق‌الله السموات و الارض بالحق: و خداوند آسمان‌ها و زمین را بازیچه خلق نکرده بلکه به‌حق آفریده است.

,

عدالت ریشه در فطرت انسانی دارد و عدالت محوری همواره در نهاد آدمی وجود داشته است بنابراین انسان به‌خودی‌خود از ظلم دوری می‌کند و سعی در اجرای برابری دارد اما در این موارد قطعاً مخالفت‌هایی وجود دارد که این موضوع هم باید در نظر گرفت که یک برابری همواره مخالف و موافقانی دارد.

,

رانت‌خواری و امتیازخواهی یکی از مواردی است که همواره در عدالت‌خواهی باید موردنظر باید باشد و این موضوع بزرگ‌ترین آفت عدالت‌خواهی است اما حکومت بر پایه عدالت علی (ع) در اولین قدم رانت‌خواری را آن‌هم رانت‌خواری فامیلی را نفی می‌کند، چنانچه امام علی (ع) می‌فرماید: عقیل برادر بزرگ‌ترم که نابینا و فقیر بود را دیدم که آمده بود و درخواست سهم بیشتری از بیت اعمال می‌کرد و من برای اینکه به او بفهمانم عمل به این درخواست چگونه خشم خدا را برمی‌انگیزد، تکه آهن‌داغی را به او نزدیک کردم و او نالید و اعتراض کرد. به او گفتم ای عقیل: تو از گرمای چنین آهنی می‌نالی، اما چگونه انتظار داری که من از آتش خشم الهی در آخرت نالان و نگران نباشم؟

,

متأسفانه در جامعه امروز ما رانت خواهی بزرگ‌ترین آفت عدالت‌گستری است و در گوشه و کنار جامعه شاهد استفاده از رانت‌خواری هستیم.

,

افشای فیش‌های حقوقی نجومی یکی تازه‌ترین نمودهای استفاده از رانت‌خواری است که در جامعه ما افشا شد و می‌بینیم که رانت‌خواری زمینه‌ساز بسیاری از آفات در بدنه جامعه عدالت‌گستر می‌شود.

,

اگر ما خواهان جامعه‌ای عدالت‌گستر بر مبنای حکومت علوی هستیم باید ریشه رانت‌خواری را در جامعه بخشکانیم چنانچه امام علی (ع) در اولین قدم رانت‌خواری فامیلی را ممنوع و حتی از نیازمندترین افراد فامیل خود یعنی برادرش برای این‌گونه رانت‌خواری جلوگیری کردند.

,

اسلام مکتب عدل و اعتدال است. راه مستقیم است و امت اسلام که امت میانه و وسط است نظام آن عادلانه است، اگر نماز دارد زکوه هم دارد، اگر تولی و دوستی با اولیاء خدا را دارد، تبری و دوری از دشمنان را هم دارد و این برابری باید در همه‌ی جوانب رعایت شود.

,

وحید ابراهیمی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه