اخبار داغ

گزارشی از روند تاریخی برگزاری مراسم روز قدس در جمهوری آذربایجان؛

از گرامیداشت روز قدس توسط جریان اسلام‌گرای باکو تا هم پیمانی دولت با رژیم صهیونیستی

از گرامیداشت روز قدس توسط جریان اسلام‌گرای باکو تا هم پیمانی دولت با رژیم صهیونیستی
فشارها و تنگنای سیاسی اعمال شده از سوی حکومت جمهوری آذربایجان فرصت لازم برای نمایش قدرت واقعی جریان اسلام گرایی را در مناسبت‌های دینی و سیاسی از جمله مراسم روز قدس تا به امروز فراهم نکرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، از ابتدای استقلال جمهوری آذربایجان گروهی از اسلام گراین این کشور به رهبری حاج علی اکرام با تاسی از فرمایش امام خمینی(ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را با برگزاری تجمعاتی در گوشه و کنار کشور از جمله در منطقه نارداران که از اوایل اعلام استقلال این کشور مرکز اسلام گرایان و شیعیان بوده است به عنوان روز جهانی قدس برپا داشته‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

با توجه به اینکه حزب اسلام آذربایجان در سال 1991 در این منطقه از جمهوری آذربایجان شکل یافته است می‌توان گفت با گسترش گفتمان اسلام گرایی حزب مذکور تجمعات اعتراضی در نقاط مختلف جمهوری آذربایجان از جمله تجمعات روز قدس با گسترش اندیشه اسلام گرایی توسط این حزب و دیگر احزاب اسلامی که با الگوگیری از این حزب پا گرفته اند در نقاط مختلف کشور از جمله پایتخت به چشم می‌خورد.

,

, ,

از جمله این حرکت‌های اعتراضی می‌توان به تجمعات در مقابل سفارت اسرائیل در با کو که از اوایل سال 2000 شروع شده و در سال های 2006 تا 2010 با سیر صعودی ادامه داشته است، اشاره کرد. به طوریکه دستگیری رهبران حزب اسلام ازجمله حاج موسم و حاج آبگول بین سال های 2006 تا 2010 به طور متوالی در اعتراضات روز قدس موید این مسئله است.

,

اما از سال 2010 به این سو به تدریج با افزایش فشارها بر فعالین اسلام گرا بازداشت و حبس‌های بلند مدت، تجمعات اعتراضی در مقابل سفارت و تظاهرات خیابانی را لاجرم به برگزاری میزگردها و کنفرانس‌ها در سالن‌ها و یا دفاتر احزاب مختلف محدود نموده است.

,

لازم به ذکر است که حمله نیروهای دولتی به نارداران در سال 2015 و دستگیری تعداد زیادی از اسلام گرایان این منطقه و نیز اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در مناسبت‌های دینی و سیاسی از جمله روز قدس موجب شده است تا اعتراضات علیه اسرائیل در روز قدس و مناسبت‌های مختلف تا به امروز آنطور که باید و شاید نتواند شکل واقعی خود را نمایش دهد.

,

, ,

اما در پی آنکه شماری از شخصیت‌ها و فعالان سازمان های شیعی جمهوری آذربایجان، امسال  در آستانه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، خواستار برگزاری روز قدس در این کشور در سطح دولتی شدند، الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان در حرکتی برضد مطالبات اجتماعی، با صدور فرمانی ترکیب اعضای کمیسیون مشترک دولتی با رژیم صهیونیستی را تعیین کرد. در فرمان رییس جمهوری آذربایجان، میکائیل جباروف، وزیر آموزش این کشور به عنوان رییس کمیسیون مشترک دولتی با رژیم صهیونیستی از طرف باکو تعیین شده است. 

,

تعیین وزیر آموزش جمهوری آذربایجان به ریاست کمیسیون مشترک با رژیم صهیونیستی، در واقع نشان دهنده اطاعت رییس جمهوی آذربایجان از خواسته بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی است که در سفر خود به باکو در ١٣ دسامبر ٢۰١۶ ، به هنگام حضور در مجتمع آموزشی یهودیان در باکو خواستار توسعه مناسبات در حوزه آموزشی و علمی شده بود. 

,

همچنین الهام علی اف، معاونان وزرای خارجه، اقتصاد، صنایع نظامی، انرژی، کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی، بهداشت، فرهنگ و توریسم، و معاونان کمیته‌های امور گمرک، استاندارد و دیاسپورا و هواپیمایی کشوری و بانک مرکزی جمهوری آذربایجان را به عضویت کمیسیون مشترک با رژیم صهیونیستی منصوب کرده است که این انتخاب‌ها نیز حکایت از اهمیت فوق العاده‌ای دارد که رییس جمهوری آذربایجان به مناسبات با رژیم اشغالگر قدس می‌دهد. 

,

, ,

از نکات قابل توجهی که در ارتباط با زمان صدور این فرمان باید مورد دقت قرار گیرد، همزمانی آن با سفر حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون امور ارتباطات دفتر مقام معظم رهبری به باکوست.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه