اخبار داغ

مقاومت یا سازش؟

انقلاب اسلامی تز «عدم سازش» را نهادینه و مقاومت را تبدیل به یک الگو کرد

انقلاب اسلامی تز «عدم سازش» را نهادینه و مقاومت را تبدیل به یک الگو کرد
انقلاب اسلامی تز «عدم سازش» را نهادینه و مقاومت را تبدیل به یک الگو کرد. تجربه نشان داد که زمانی که یاسر عرفات به سمت سازش حرکت کرد نه تنها رژیم صهیونیستی منافعی را برای آنها رقم نزد بلکه این رژیم منحوس را برای پیگیری مقاصدشان، جدی تر کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، براساس تجربه های تاریخی، سازش در هیچ مقطع و درباره هیچ ملتی منجر به تامین منافع آنها نشده است، بلکه تجربه گران سنگ و تاریخی مقاومت در طول تاریخ پیروزی هایی را برای ملتها به ارمغان آورده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش,

مسئله سازش یا مقاومت فقط برای تاریخ فعلی نیست بلکه از قدیم الایام، این مسئله یک اصل بوده که در پرتو مقاومت، دستاوردهای عظیمی حاصل شده که استقلال و پیشرفت کشورمان از رهگذر همین عنصر ایجاد شده است. تجربه انقلاب اسلامی به عنوان الگویی در قضیه فلسطین استفاده شد.

,

به عنوان مثال، در سال ۱۹۶۷ در جنگ ۶ روزه حمله اسرائیل به فسلطین، اسرائیل پیروز شد و سران اسرائیلی وقت گفتند که  زمان اشغال خیبر و فدک رسیده است و آنها به دنبال اجرای تئوری گرفتن سرزمینهای بین نیل تا فرات با موضع تهاجمی بودند. پس از انقلاب اسلامی و شکل گیری محور مقاومت، چند جنگ دیگر را فلسطین با اسرائیل تجربه کرده است و در اینجا دیگر کشورهای عربی باهم هماهنگ و متحد نبودند و در اصل برخی از آنها پشت سر اسرائیل قرار گرفتند ولی با این وجود، حزب الله در لبنان و حماس پیروز شد. 

,

این درحالی است که امکانات فلسطینی ها در برابر رژیم صهیونیستی خیلی کمتر بود ولی الگو گیری از انقلاب اسلامی و مدیریت انقلاب اسلامی نسبت به آنها سبب پیروزی شد.

,

انقلاب اسلامی تز«عدم سازش» را نهادینه و مقاومت را تبدیل به یک الگو کرد. تجربه نشان داد که زمانی که یاسر عرفات به سمت سازش حرکت کرد نه تنها رژیم صهیونیستی منافعی را برای آنها رقم نزد بلکه این رژیم منحوس را برای پیگیری مقاصدشان، جدی تر کرد.

,

جمهوری اسلامی، روح مقاومت را در مبارزات فلسطینی دمید و انتفاضه اول و دوم را رقم زد. پیروزی های به دست آمده در جنگ ۲۲ و ۳۳ روزه لبنان ناشی از مقاومت و عدم سازش بوده است. همچنین با گذشت چند سال از تحولات سوریه، این نتیجه قابل فهم است که هدف رژیم صهیونیستی و ایادی آنها از این بحران سازیها، تضعیف محور مقاومت و تقویت محور سازش در منطقه بود.

,

مسئله مقاومت توانسته افسانه نیل تا فرات را به شکست برساند و رژیم صهیونیستی را مجبور به عقب نشینی کند. وقتی مبارزه مردمی و اسلامی مبتنی بر ایستادگی شد پیروزیهای کلان نیز حاصل می شود.

,

زمانی رژیم صهیونیستی از شمال تا جنوب لبنان را در عرض یک روز می پیمود و کسی توانایی ایستادگی در برابر آنها را نداشت؛ ولی امروز مقاومت و سازش ناپذیری حزب الله سبب شده که آرامش را از این رژیم بزداید و رویکرد تهاجمی اسرائیل را به رویکرد تدافعی تبدیل کند.

,

اندیشه مقاومت در یمن نیز خود را نشان داده است و افراد با دست خالی در برابر عربستان ایستادگی می کنند. گسترش همین روحیه مقاومت می تواند پیروزی های بزرگی را در منطقه ایجاد کند.

,

هرچند در تحولات منطقه شاهد هستیم که سناریوهای پیچیده ای برای از بین بردن نیروی های مقاومت شکل گرفته ولی ایستادگی، مقاومت و سازش ناپذیری سبب شده که داعش که ساخته و پرداخته رژیم منحوس صهیونیستی و ایادی آنها و برای از بین بردن مقاومت و ایستادگی شکل گرفته، در حال شکست است.

,

تجربه مقاومت و سازش ناپذیری، گنج گرانبهایی است که انقلاب اسلامی آن را به منطقه صادر کرده است و نباید گذاشت که این مسئله تضعیف و یا مورد آسیب قرار گیرد.

,

از سویی دیگر دولتهای عربی زمانی که چندین شکست نظامی را در برابر اسرائیل پذیرفتند، همین مسئله سبب شده بود که سازش در برابر مقاومت را ترجیح دهند که حرکت امام خمینی(ره) با نامگذاری آخرین جمعه ماه رمضان به نام روز قدس و حمایت از آرمانهای فلسطین سبب شد که روح تازه ای به پیکره رنجور مقاومت دمیده و راهبرد سازش و ناامیدی به راهبرد مقاومت تبدیل شود.

,

روز قدس دیگر تنها یک روز نمادین و مناسبتی نیست بلکه به یک گفتمان فراگیر و استقامت زا تبدیل شده و امام خمینی(ره) این روز را روزی جهانی اعلام کرده است. روز قدس تنها اختصاص به قدس و فلسطین ندارد بلکه روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. 

,

  یادداشت از محمد جواد یاری-تحلیلگر مسائل سیاسی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه