اخبار داغ

مدیرجهاد کشاورزی تربت جام:

اقتصاد کشاورزی تربت جام با برداشت گندم و خربزه رونق گرفت

اقتصاد کشاورزی تربت جام با برداشت گندم و خربزه رونق گرفت
مدیرجهاد کشاورزی تربت جام گفت: این شهرستان به عنوان قطب تولید گندم و خربزه می باشد که با آغاز فصل برداشت این دو محصول اقتصاد کشاورزی رونق می گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جعفر جوادی مدیر جهاد کشاورزی تربت جام در گفتگو با خبرنگار جام روز گفت: کار برداشت محصولات خربزه و گندم از قطب تولید استان خراسان رضوی از سطح 34 هزار هکتار از اراضی زیر کشت این شهرستان آغاز شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جام روز , جام روز,

وی ادامه داد: برادشت گندم آبی در سطح 18 هزار هکتار اراضی و خربزه از سطح 16 هزار هکتار زیر کشت آغاز شده که باعث رونق اقتصاد کشاورزی در منطقه شده است.

,

جوادی افزود: شهرستان تربت جام بزرگترین تولید کننده خربزه در سطح کشور و استان می باشد که پیش بینی می شود امسال بالغ بر 340 هزار تن خربزه برداشت شود.

,

وی ادامه داد: به ازای هر هکتار زیر کشت خربزه در طول دوره کاشت، داشت و برداشت به طور میانگین 35 نفر روز اشتغال ایجاد می شود که در طول فصل خربزه بالغ بر 500 هزار نفر در شهرستان اشتغال زایی دارد.

,

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام تصریح کرد: در راستای تولید محصول سالم با کاهش مصرف سموم بالغ بر 70 هزار تن از محصول تولیدی خربزه به صورت سالم در کشور و کشورهای همسایه عرضه و صادر می شود.

,

جوادی خاطرنشان کرد: خربزه به عنوان محصولی بهاره با کمترین نیاز آبی و دوره کشت کوتاه دارای مطلوبیت بالایی در بین محصولات منطقه می باشد و با اجرای طرح آبیاری قطره در برخی مزارع میزان مصرف آب 30 تا 50 درصد کاهش یافته است.

,

وی با اشاره به خواص خربزه بیان داشت: خربزه گیاهی از خانواده کدوئیان که دارای میوه ای درشت، آبدار ،شیرین و دارای ویتامین های A و C است.

,

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام با اشاره به تولید 75 هزار تن محصول گندم در شهرستان افزود: 55 هزارتن محصول مازاد بر مصرف کشاورزان به سیلوها تحویل می شود.

,

جوادی ابراز داشت: تربت جام بزرگترین تولید کننده گندم در استان خراسان رضوی است به طوری که رتبه اول را در تولید این محصول استراتژیک دارد.

,

وی ادامه داد: متوسط برداشت گندم از مزارع شهرستان بین 3/5 تا 5 تن در هر هکتار می باشد که امسال به جهت کاهش بارندگی و همچنین نصب کنترهای حجمی، با کاهش 10 درصدی تولید مواجه هستیم.

,

مدیرجهادکشاورزی تربت جام با اشاره به قیمت تضمینی خرید گندم بیان داشت: کار خرید تضمینی گندم توسط چهار مرکز و با قیمت مصوب 13هزار ریال به ازاء هرکیلوگرم آغاز شده و با تامین نیازمصرف گندم شهرستان، گندم مازاد بر مصرف به شهرستان های دیگر تحویل‌می شود.

,

جوادی خاطر نشان کرد: گندم به خاطر نقش مهمی که در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور به خصوص کشورهای درحال توسعه ایفا می کند، یک محصول استراتژیک در تمام دنیا به حساب می آید.

,

وی با اشاره به اهمیت اقتصادی این محصول نیز گفت: گندم چه از نظر تولید و چه از نظر تغذیه در دنیا بیش از سایر محصولات کشاورزی است، حتی در مناطقی که به علت متغیر بودن شرایط اقلیمی و یا خشکی محیط امکان تولید نباتی نباشد ، می توان گندم را کاشت کرد.

,

مدیرجهادکشاورزی تربت جام اظهار داشت: گندم از نظر تولید و سطح زیرکشت مهم ترین محصول کشاورزی ایران است و افزایش محصول آن روز به روز مورد توجه قرار گرفته و از نظر اقتصادی و تامین غذای از اهمیت بسیاری برخوردار است.

,

جوادی به دیگر محصولات کشاورزی اشاره و عنوان کرد: کار برداشت محصول زیره سبز از سطح 800 هکتار اراضی تربت جام از ابتدایی خرداد ماه شروع و با پایان یافتن فصل برداشت 600 تن زیر سبز تولید شد.

,

وی گفت: کارشناسان جهاد کشاورز با نظارت کامل بر مراحل کاشت داشت و برداشت محصول زیره سبز باعث افزایش 15 درصدی این محصول در سال زراعی جاری شدند.

,

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام ادامه داد: برداشت محصول جو از سطح هفت هزار و 800 هکتار اراضی تربت جام آغاز شد و
به دلیل نصب کنتورهای حجمی که حدودا پنج ماه باید چاه های کشاورزی خاموش باشند کاهش 10درصدی سطح زیر کشت نسبت به سال گذشته را داشته ایم.

,
,

جوادی خار نشان کرد: پیش بینی می شود 30هزار تن محصول جو برداشت شود و مراکز خرید تعاونی، روستایی، با قیمت هر کیلو 10 هزار و 300 ریال تضمینی از کشاورزان خریداری می شود.

,

وی افزود: خدمات ارائه‌شده به کشاورزان شامل تحویل بذر اصلاح‌شده، کود شیمیایی، آموزش مناسب کشاورزان، توصیه کشاورزان به مبارزه علیه سن و علف‌های هرز، اعلام قیمت تضمینی خرید گندم در ابتدای فصل کاشت، برگزاری جلسات توجیهی ازجمله مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته توسط کارشناسان این مدیریت در سال زراعی جاری می باشد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه