اخبار داغ

به مناسبت یکم تیر ماه روز ملی اصناف؛

اقدامات جزیره ای مسئولان، عامل فعالیت مافیای دستفروشی در کرج!/ مشاغل کاذب کوچه بازاری؛ نمود عینی ناکار آمدی اقتصاد است

اقدامات جزیره ای مسئولان، عامل فعالیت مافیای دستفروشی در کرج!/ مشاغل کاذب کوچه بازاری؛ نمود عینی ناکار آمدی اقتصاد است
این روزها دستفروشی بخشی از اقتصاد کوچه بازاری ایرانی تلقی می شود، شغل کاذبی که خارج از عرف ارائه کالا و خدمات و خارج از حیطه حمایتی و نظارتی دولت فعالیت می‌ کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از البرز ۲۴ امروز یکم تیرماه و روز اصناف است به نظر می رسد توجه به معضلی که سالهاست گریبانگیر بازار کرج شده است ضرورت دارد چرا که این روزها دستفروشی بخشی از اقتصاد کوچه بازاری ایرانی تلقی می شود، شغل کاذبی که خارج از عرف ارائه کالا و خدمات و خارج از حیطه حمایتی و نظارتی دولت فعالیت می‌ کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, البرز ۲۴ ,

این نسخه اقتصادی با افزایش شهرنشینی و مهاجرت به شهرهای بزرگ پیچیده شد و علت آن چیزی نیست جز اینکه اقتصاد رسمی کشور نتوانسته برای سیل مهاجران شغلی در نظر بگیرد در نتیجه اقتصاد دستفروشی قوت گرفته است.

,

از شیر مرغ تا جان آدمیزاد مثلی است که مصداق آن را این روزها می توان در خیابان های شهر کرج در بساط هایی که روی زمین پهن بوده و در کنار آن فروشنده ای چمباتمه زده تا مشتریان را به هر ترفندی به سوی خود بکشاند دید.

,

می توان گفت تنها کسی که طی سال های اخیر در راستای پدیده دستفروشی دغدغه مندی خود را نشان داد دادستانی کرج بود که به معضل دستفروشی در رجایی شهر کرج ورود کرد و طرح برقراری امنیت برای اهالی و کسبه گوهردشت را به اجرا درآورد.

,

۱۴ اسفند ماه سال جاری بود که ساکنین و کسبه رجایی شهر کرج در اعتراض به دست فروشی در این منطقه در نامه ای اعتراض آمیز بیانیه ای صادر کرده و با انتشار آن در پایگاه خبری البرز ۲۴ خواستگار رسیدگی به این معضل شدند.

,

به دنبال این خبر طرح جمع آوری دستفروشان که سال های متمادی خواسته اصلی مردم و کسبه گوهردشت بود در دو مکان مناسب توسط مدیریت شهری ساماندهی و اسکان داده شدند.

,

رئیس اتاق اصناف استان البرز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه بحث دستفرشان بسیار اهمیت دارد و بارها توسط ما نیز یه این مهم اشاره شده است و در ساماندهی این موضوع همه باید مشارکت داشته باشیم گفت: شهرداری، خدمات شهری، استانداری، فرمانداری، اصناف و شورای شهر در عرصه حضور یابند چرا که واقعا معضل بزرگی است و البته نه تنها در کرج بلکه در سراسر کشور به چشم می خورد اما در کرج متاسفانه این معضل بیشتر است.

,

حمید کریمی افزود: این مشکل را می توان مرتفع کرد درصورتیکه مسئولین دست در دست هم نهاده و صرفا جا و مکان در شمال، جنوب، شرق، غرب و …. جهت ساماندهی دستفروشان ارائه شود تا این افراد را به سوی این غرفه ها سوق دهیم لذا بسیار اهمیت دارد که دستفروش واقعی را شناسایی کرد نه کسانی که از وضعیت بازار کرج سو استفاده می کنند.

,

وی اظهار داشت: متاسفانه فکرمی کنم مسئولینی که به موضوع ساماندهی دستفروشان مرتبط می شوند با یکدیگر برای حل این مشکل همدل نبوده اند لذا باید مدیران در یک مسیر قدم بردارند و افکار آنها مبتنی بر این باشد که جا و مکان مناسب را باید در اختیار دستفروشان قرار داد و البته جا دارد از دادستان کرج تشکر کنم که در گوهردشت کرج مکانی را به این قشر اختصاص داده اند اما باز هم مجموعه های ارائه شده به دستفروشان باید خارج از این محدوده باشد.

,

رئیس اصناف البرز در خاتمه تصریح کرد: ساماندهی دستفروشان و و ارائه مکان به آنها نباید موجب معضلات ترافیکی شود و آنچه مسلم است باید برای این موضوع چاره ای اندیشید تا مافیای دستفروشان در این بین به دام افتاده و کسانی که به واسطه نداشتن تمکن مالی به این شغل کاذب روی آورده اند را با جانمایی مستقر کرد.

,

همچنین دادستان عمومی و انقلاب کرج درباره ساماندهی دستفروشان در راستای بهبود وضعیت اشتغال و مبارزه با قاچاق در کرج به خبرنگار ما گفت: برخی از نقاط شهر کرج اعم از گوهر دشت، چهار راه مصباح، شهید بهشتی و … محل تجمع دستفروشان بود لذا با همکاری و هماهنگی شهرداری، نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی اقدامات مشترکی انجام شد.

,

حاجی رضا شاکرمی افزود: تلاش ما بر ساماندهی دستفروشان به واسطه ممانعت از ایجاد ترافیک، سد معبر و … بود اما در برخی مناطق اعم از خیابان المهدی و ۴۵ متری گلشهر هنوز با مشکلاتی مواجه هستیم و نیاز داریم شهرداری در راستای ساماندهی دستفروشان این مناطق اقدام کند.

,

وی اظهار داشت: باید از مغازه ها و واحدهای صنفی که مالیات و عوارض پرداخت می کنند و قانونمند هستند حمایت شود چرا که توجه به این مهم می تواند زمینه ای برای توجه به اشتغال و تولید است.

,

دادستان کرج در خاتمه تصریح کرد: ما دستفروشی و دستفروشان را قانونی و قانونمند نمی دانیم اما با توجه به اینکه ممکن است نیازهای مالی داشته باشند اعتقاد داریم شهرداری آنها را در مناطقی ساماندهی کند تا اگر کسی نیازمند است و می خواهد فعالیتی انجام دهد در فضایی قانونی که موجب سد معبر نخواهد شد مستقر شود.

,

و اما هر چند دغدغه کاسبان گوهر دشت کرج در راستای دستفروشان به حداقل رسیده است اما برخی از آنها به خبرنگار ما اعلام کردند با خبر شدیم باز هم این مافیای دستفروشان و بساط گران سعی در بازگشت دوباره شان به خیابان اصلی گوهردشت دارند البته با زور و پولی که دارند میخواهند مثل سابق از ساعات اولیه صبح تا نصف شب در خیابان باشند.

,

کسبه معتقدند دستفروشانی که در این چند سال موجب ترافیک و شلوغی در گوهردشت کرج شده اند بدبخت، بیچاره و بیکار نبوده و بیزنس من هایی هستند که راحت بدون پرداخت مالیات و خرجهای کسب و کار در بهترین مکانهای شهری مشغول به کسب درآمد چند ۱۰ میلیونی می باشند.

,

کسبه معتقدند دستفروشانی که در این چند سال موجب ترافیک و شلوغی در گوهردشت کرج شده اند بدبخت، بیچاره و بیکار نبوده و بیزنس من هایی هستند که راحت بدون پرداخت مالیات و خرجهای کسب و کار در بهترین مکانهای شهری مشغول به کسب درآمد چند ۱۰ میلیونی می باشند.

,

حال باید دید پس از سال‌ ها وجود این معضل در سطح شهرستان کرج، آیا شهرداری، شورا و اصناف اقدامی برای حذف معضل دستفروشی از سطح شهر و ساماندهی آنها در یک مکان معلوم و قابل دسترس که برای شهروندان مشکل ساز نباشد انجام می‌ دهند یا خیر؟

,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه