اخبار داغ

واکنش اعضای کمیسیون های حوزه اقتصادی مجلس به مؤسسات مالی بدون مجوز؛

عدم نظارت بانک مرکزی بر روند تأسیس مؤسسات مالی و اعتباری/سپرده گذاران مؤسسات مالی بدون مجوز همچنان سرگردانند

عدم نظارت بانک مرکزی بر روند تأسیس مؤسسات مالی و اعتباری/سپرده گذاران مؤسسات مالی بدون مجوز همچنان سرگردانند
اگر برخی مؤسسات مالی و اعتباری غیرقانونی است و مجوز ندارند، در ابتدا باید جلوی فعالیتش را می گرفتند نه اینکه اجازه دهند یک مؤسسه خاص 450 شعبه در سراسر کشور بزند و با شگردهای مختلف پول های مردم را جذب کند و بعد که شایعاتی به وجود آمد و مردم نگران شدند بانک مرکزی بخواهد جلوی این مؤسسات را بگیرد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رودآور، این روزها شاهد شایعاتی درباه ورشکستی برخی مؤسسات مالی و اعتباری هستیم و همچنین تجمع تعداد بسیاری از سپرده گذاران مقابل درب شعبه های مختلف این مؤسسات در شهرهای متعدد نشانگر نگرانی ها و گلایه مندی مردم در این زمینه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رودآور,

گرچه این شایعات صحت ندارد و مسئولان متولی امر به مردم اطمینان خاطر داده اند که سپرده های آنان محفوظ است و تمامی شعبه های مؤسسات توان ارائه خدمات را دارند، اما این نکته جای سوال است که تعدادی از این مؤسسات طبق اطلاعیه بانک مرکزی هنوز مجوز اخذ نکرده اند.

,

از این رو با سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و همچنین نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می پردازیم.

,

مفتح: به گفته مسئولان متولی جای نگرانی برای تأمین و خدمات رسانی به سپرده گذاران مؤسسات مالی و اعتباری نیست

, مفتح: به گفته مسئولان متولی جای نگرانی برای تأمین و خدمات رسانی به سپرده گذاران مؤسسات مالی و اعتباری نیست,

, ,

«محمدمهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گو با خبرنگار رودآور، با ابراز نگرانی از وضعیت پیش آمده و نگرانی های مردم درباره تعدادی از مؤسسات مالی و اعتباری، گفت: همان گونه که مسئولان امر گفتند این صندوق ها و مؤسسات اعتباری مالی از نظر تأمین موجودی برای سپرده گذاران، وضعیت مناسبی دارند و جای نگرانی در این باره نیست.

,

وی اظهار کرد: با این وجود اگر از زاویه کلان اقتصادی به موضوع نگاه کنیم سوال بزرگی اذهان را به خود مشغول می کند، اینکه چرا باید وضعیتی این گونه ای داشته باشیم که تعدادی از مؤسسات مالی و اعتباری آن مسیر لازم را برای گرفتن مجوز را طی نکرده نکرده اند، بااین حال دست به جمع آوری و جذب پول های مردم زده اند! بررسی موضوع از این زاویه یک ضرورت است و گرنه جای نگراین برای تأمین هزینه های مردم و نظارت و کنترل بر آن نیست.

,

برای رشد قارچ گونه مؤسسات مالی و اعتباری تأسف باید خورد

, برای رشد قارچ گونه مؤسسات مالی و اعتباری تأسف باید خورد,

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: اما اینکه در اقتصادمان یک چنین مؤسسات پولی و اعتباری رشدی قارچ گونه دارند بسیار جای تأسف دارد، در حالی که شاهد هستیم در نظام های اقتصادی دنیا همواره روی مؤسسات اعتباری، مالی و بانکی بسیار دقت می کنند، چرا که مشکلات این حوزه مثل سکته می تواند یک بدن سالم و پر تحرک را فلج کند.

,

مفتح عنوان کرد: در اکثر کشورها یک سری ضوابط خاص و سختی را همیشه برای فعالیت این گونه مؤسسات در نظر می گیرند و بعد مجوزهای لازم برای فعالیت را به آنان ارائه می دهند.

,

وجود قوانین و ضوابط لازم برای ارائه مجوز به مؤسسات در کشور/قوانین هنگام تأسیس مؤسسات مالی رعایت نشده است

, وجود قوانین و ضوابط لازم برای ارائه مجوز به مؤسسات در کشور/قوانین هنگام تأسیس مؤسسات مالی رعایت نشده است,

وی گفت: ما هم در کشورمان و در شورای پول و اعتبار برای تأسیس بانک یا مؤسسات مالی و اعتباری که سپرده های مردم را جمع آوری می کنند، استانداردهای و ضوابط و قوانین سختی داریم که این موارد باید زمانی که درخواست تأسیس مؤسسه ای داده می شد،  رعایت می شد و بعد به آنان مجوز می دادند.

,

تذکری به دستگاه های نظارتی؛ چرا از ابتدا جلوی فعالیت مؤسسات بدون مجوز گرفته نشد؟!

, تذکری به دستگاه های نظارتی؛ چرا از ابتدا جلوی فعالیت مؤسسات بدون مجوز گرفته نشد؟!,

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرد: امروز ظاهراً تازه می خواهند این مؤسسات را ادغام کنند یا به شکل دیگری به آنان مجوز بدهند و در اینجا باید تذکری هم به دستگاه های نظارتی داد، چرا که اگر این مؤسسات مجوز ندارند چگونه از فعالیت آنان جلوگیری نکرده اند، در حالی که اگر فردی می خواهد یک مغازه برای خود دست و پا کند، تا مجوز نداشته باشد اجازه فعالیت ندارد.

,

بانک مرکزی چگونه بعد از یک زمان طولانی فعالیت مؤسسات مربوطه، حال به فکر مجوز افتاده است

, بانک مرکزی چگونه بعد از یک زمان طولانی فعالیت مؤسسات مربوطه، حال به فکر مجوز افتاده است,

مفتح تصریح کرد: چطور امکان دارد یکسری مؤسسات در شعب متعدد در سراسر کشور کارشان را انجام می دهند و بعد از مدت های طولانی تازه مسئولان پولی کشور و بانک مرکزی ما می خواهند از نظر مجوز می خواهند فعالیت این ها را بررسی و اصلاح کنند.

,

وی تأکید کرد: با وجود آن که نباید مردم به گفته متولیان امر نگران سپرده های خود باشند، ولی باید مسئولان بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار کشور هم روند موجود را به سرعت به ثبات برسانند و هم اقداماتی انجام دهند تا دیگر این گونه اتفاقات روی ندهد.

,

چرا بانک مرکزی از همان ابتدا با تأسیس اولین شعبه یک مؤسسه مالی بدون مجوز مخالفت نکرد؟!

, چرا بانک مرکزی از همان ابتدا با تأسیس اولین شعبه یک مؤسسه مالی بدون مجوز مخالفت نکرد؟!,

, ,

«حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی» نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: این روزها در خبرها می بینیم که سیف رییس بانک مرکزی می گوید ما مصمم هستیم که با مؤسسات مالی غیرمجاز و متخلف برخورد کنیم، در حالی که حقیقت این حرف برای مردم سنگین است، بانک مرکزی اگر مصمم است چرا آن زمانی که مؤسسه مالی و اعتباری در ابتدای امر می خواهد شکل بگیرد و اولین شعبه را خود را بزند برخورد نکرده اند؟

,

وی تصریح کرد: اگر این مؤسسات غیرقانونی است در ابتدا باید جلوی فعالیتش را می گرفتند نه اینکه اجازه دهند یک مؤسسه خاص 450 شعبه در سراسر کشور بزند و با شگردهای مختلف پول های مردم را جذب کند و بعد که شایعاتی به وجود آمد و مردم نگران شدند بخواهند جلوی این مؤسسات را بگیرند.

,

به نظر بانک مرکزی در اجرای بخشنامه های خود استقلال ندارد

, به نظر بانک مرکزی در اجرای بخشنامه های خود استقلال ندارد,

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، افزود: بانک مرکزی وعده و وعیده می دهد اما به نظر می رسد عدم استقلال در اجرای تصمیم گیری ها و بخشنامه های خود دارد که این گونه اتفاقات تکرار می شود.

,

امید آن که هر چه سریعتر قانون نظام بانکی در همه ابعاد اصلاح شود و به ویژه مسئولان متولی و دستگاه های نظارتی بیش از پیش بر نظام بانکداری و ارائه مجوزهای لازم به مؤسسات تازه تأسیس دقت لازم را داشته باشند.

,

زنگنه

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه