اخبار داغ

نسل شاهوار گزارش می دهد؛

"کیسه مراد" آیین کهن بانوان شاهرودی در روز 27 ماه رمضان/ آیین 500 ساله ای که رو به فراموشی است

"کیسه مراد" آیین کهن بانوان شاهرودی در روز 27 ماه رمضان/ آیین 500 ساله ای که رو به فراموشی است
آیین کهن و معنوی دوخت "کیسه مراد" بانوان شاهرودی در روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان که قدمت آن به بیش از 500 سال می رسد یکی از همین آیین هایی است که به مرور زمان از رونق افتاده است اما با این حال هنوز هم ظهر روز بیست و هفتم ماه رمضان به مسجد اخیانی ها، مسجد جامع و برخی از مساجد قدیمی شاهرود که بروی زنان بین نماز ظهر و عصر "کیسه مراد" می دوزند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار نسل شاهوار شاهرود مردم سراسر کشور ماه مبارک رمضان برای ما ایرانی ها حال و هوای خاص خود را دارد، دور هم نشستن در کنار سفره افطار و منتظر شنیدن دعای "ربّنا" و سفره های سحری....

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل شاهوار شاهرود ,

ماه رمضان یکی از مناسبت های اسلامی است که مردم نقاط مختلف کشور در این ماه مضان آداب، رسوم و عادت های دوست داشتنی خاصی ویژه این ماه دارند که ممکن است برخی از آنها به مرور زمان به فراموشی سپرده شود و یا از رونق افتاده باشد.

,

آیین کهن و معنوی دوخت "کیسه مراد" بانوان شاهرودی در روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان که قدمت آن به بیش از 500 سال می رسد یکی از همین آیین هایی است که به مرور زمان از رونق افتاده است اما با این حال هنوز هم ظهر روز بیست و هفتم ماه رمضان به مسجد اخیانی ها، مسجد جامع و برخی از مساجد قدیمی شاهرود که بروی زنان بین نماز ظهر و عصر "کیسه مراد" می دوزند.

,

, ,

قدمت آیین "کیسه مراد" به بیش از 500 سال می رسد

, قدمت آیین "کیسه مراد" به بیش از 500 سال می رسد,

احترام صدقی خادم بخش بانوان مسجد اخیانی های شاهرود در گفتگو با خبرنگار نسل شاهوار شاهرود در خصوص آیین "کیسه مراد" بانوان شاهرودی گفت: روز 27 ماه رمضان روز به درک واصل شدن ابن ملجم مرادی قاتل امیر المومنین حضرت علی علیه السلام است و در شهر شاهرود طبق آیینی کهن که سابقه آن به بیش از 500 سال می رسد زنان قبل از اذان ظهر حوله و لباس های چرک خود را می شویند، لباس نو می پوشند و هنگامی که برای نماز ظهر و عصر به مسجد می روند با خود پارچه هایی می برند و بین نماز ظهر و عصر کیسه می دوزند و در آن سکه هایی را می اندازند چرا که اعتقاد دارند برکت دارد.

, نسل شاهوار شاهرود ,

وی اظهار کرد: بیش از 40 سال است که در این آیین شرکت می کنم و هر سال هستم و بارها شده که هم خود من و هم افرادی که در مراسم شرکت می کنند و کیسه مراد را می دوزند حاجت خود را گرفته اند.

,

این بانوی شاهرودی با بیان اینکه هر کسی ممکن است حاجات خاصی را داشته باشد افزود: معمولا "کیسه مراد" را به نیت برکت و افزایش رزق و روزی سال، بخت گشایی دختران پسرانی که ازدواج نکرده اند، صاحب فرزند شدن افرادی که تا کنون بچه دار نشده اند و ... می دوزند.

,

خانم صدقی بیان کرد: البته برخی از بانوان هم در این روز بین نماز ظهر و عصر چادر برش زده و می دوزند و یا لباس نوزاد را برای خانم هایی که هنوز صاحب فرزند نشده اند برش می زنند.

,

وی اضافه کرد: این آیین کهن که بین بانوان شاهرودی مرسوم است هر ساله در مسجد اخیانی های شاهرود، مسجد جامع یا همان مسجد رانندگان و برخی دیگر از مساجد قدیمی برگزار می شود.

,

این بانوی شاهرودی یادآور شد: البته در مسجد جامع یا همان مسجد رانندگان خانم ها چرخ خیاطی هم می برند و به غیر از چادر و لباس نوزاد اگر قصد برش زدن لباس نوی دیگری را دارند لباس را برش زده و می دوزند.

,

, ,

اولین باری که "کیسه مراد" دوختم کربلا رفتم

, اولین باری که "کیسه مراد" دوختم کربلا رفتم,

فاطمه نیشابوری یکی از بانوان شرکت کننده در این مراسم در گفتگو با خبرنگار نسل شاهوار شاهرود در خصوص آیین "کیسه مراد" بانوان شاهرودی گفت: این آیین در روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان بین نماز ظهر و عصر برگزار می شود، زمانی که بچه بودم به همراه مادرم به مسجد جامع می رفتم آنجا روز بیست و هفتم ماه رمضان زنان بین نماز ظهر و عصر کیسه ای را با نیت های مختلف می دوختند و داخل آن سکه ای قرار می دادند و درب آن را می بستند و اعتقاد داشتند تا سال آینده حاجت آنها برآورده می شود.

, نسل شاهوار شاهرود ,

وی اظهار کرد: البته برخی از خانم ها نیز از خانم های ساداتی که در مسجد حضور داشتند می خواستند سکه ای را به تبرک داخل کیسه شان قرار دهد و درب آن را ببندد.

,

این بانوی شاهرودی غیر از دوخت کیسه دوخت لباس، چادر و ... هم انجام می شد مثلا لباس بچه را برای خانم هایی که بچه نداشتند برش می زدند و می دوختند و می گفتند تا سال آینده بچه دار می شوند.

,

خانم نیشابوری افزود: از بچگی که با مادرم در این مراسم شرکت می کردیم تا الان که 70 سالم است هر سال در این آیین شرکت می کنم و بارها حاجات خود را گرفته ام.

,

وی با بیان اینکه کیسه هایی که این سال ها دوخته ام را نگه داشته ام بیان کرد: اولین باری که کیسه را دوختم و پول را داخل آن قرار دادم نیت سفر کربلا کردم که همان سال قسمتم شد، هر سال موقع کیسه دوختن از خداوند سفر کربلا را هم می خواهم و تا کنون هشت بار به کربلا رفته ام.

,

این بانوی شاهرودی ادامه داد: وقتی که جوان بودم همسرم فوت کرد و من با 5 تا بچه قد و نیم قد ماندم، یکی دیگر از خواسته های من در هر سال موقع دوختن "کیسه مراد" سلامتی و سربلندی فرزندانم بود و اینکه بتوانم آنها را خوب بزرگ کنم که الحمدالله هم دخترانم و هم پسرانم سالم و موفق هستند.

,

, ,

چادرهایی که روز 27 ماه رمضان برش زدم در سفر زیارتی به سر کردم

, چادرهایی که روز 27 ماه رمضان برش زدم در سفر زیارتی به سر کردم,

فاطمه سادات میرطباطبایی یکی دیگر از بانوانی است که به مسجد آمده است و به همراه چند نفر دیگر از خانم ها مشغول برش زدن چادر هستند. این بانوی شاهرودی به خبرنگار نسل شاهوار شاهرود گفت: مادربزرگم که خدا رحمتش کند همیشه به ما سفارش می کرد که شگون دارد روز بیست و هفتم ماه رمضان چادر یا لباس نو برش بزنیم و من نیز به خاطر سفارش مادر بزرگم هر سال روز بیست و هفتم ماه رمضان یک چادر رنگی برش می زنم زیرا برایم خوش یمن بوده و بعدش سفر زیارتی قسمتم شده که چادرها را در آن سفر پوشیده ام.

, نسل شاهوار شاهرود ,

وی بیان کرد: خوردن کله پاچه در افطار روز بیست و هفتم ماه رمضان یکی دیگر از سفارش های مادربزرگم خدا بیامرز بود.

,

این بانوی شاهرودی که علاوه بر برش زدن و دوخت چادرش قصد دوخت "کیسه مراد" هم دارد افزود: امسال علاوه بر کیسه مرادی که برای خودم می دوزم یکی دیگر هم برای یکی از بستگانم که در تهران است می دوزم، دو سال پیش روز بیست و هفتم ماه رمضان برایش کیسه دوختم و حاجتش برآورده شده است امروز صبح هم تماس گرفت و سفارش کرد که چون سادات هستم حتما یک کیسه هم برای او بدوزم.

,

گزارش از فاطمه قریب

, گزارش از فاطمه قریب]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه