اخبار داغ

وقتی لقمه را دور سر محرومان می چرخانند/ طرح حمایتی به دلیل استقبال مردم متوقف شد!

وقتی لقمه را دور سر محرومان می چرخانند/ طرح حمایتی به دلیل استقبال مردم متوقف شد!
سامانه خدمات حمایتی،طرحی که قرار بود پشتوانه و تکیه گاه خانوارهای کم در آمد باشد،نیامده رفت،رفتنی که بر اساس اظهارات معاون وزیر رفاه،مقطعی است اما در خصوص بازه زمانی انسداد مذکور،اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طرح خدمات حمایتی از افراد و گروه های کم درآمد از نمونه دستورکارهایی است که با هدف حمایت از دهک‌های پایین جامعه که تحت حمایت سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط همچون بهزیستی و کمیته امداد نیستند، تعریف و طراحی شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خدمات حمایتی,

یکی از شاخص‌های ارزیابی این طرح شامل افراد و گروه‌هایی که در دایره این ساز و کار می‌گنجد، به میزان درآمد تعیین شده، در برنامه ششم توسعه معطوف می‌شود که در صورت پایین بودن از حد معین شده، از مستمری حمایتی برخوردار خواهند شد.

,

تَجارُبِ گذشته این واقعیت را به اثبات می رساند که عموماً از طرح‌های حمایتی استقبال چشمگیری می شود و قاعدتاً مسئولان و دستگاه‌های متولی، پیش بینی مراجعه خیل عظیمی از متقاضیان را داشته اند که اگر چنین پیش بینی مد نظر قرار نگرفته باشد، می توان آن را ساده اندیشی و خیالی خام تلقی کرد که از حیث منطقی و عقلائی قابل هضم نخواهد بود.

,

به هر ترتیب و آن‌چنان‌که انتظار می رفت ، میزان ثبت نام‌کنندگان در همان گام‌های اولیه به میزانی فزونی یافت که سامانه تعریف شده تا اطلاع ثانوی مسدود شد.

,

چندی پیش، احمد میدری (معاون وزیر رفاه) در گفت و گویی با رسانه‌ها عنوان کرد؛ تعداد کسانی که در سامانه رفاه اجتماعی برای شناسایی نیازمندان غیر تحت پوشش نهادهای حمایتی و پرداخت مستمری به کم درآمدها ثبت نام کرده اند، بسیار زیاد است و وزارت رفاه برای انجام بررسی های بیشتر طرح را متوقف کرده است.

, رفاه اجتماعی,

وی در اعلام دلایل بسته شدن سامانه مرتبط با طرح اشاره شده می گوید؛ تعداد افراد و گروه‌هایی که اقدام به ثبت نام کرده‌اند، بسیار زیاد است و از این میزان، تعداد قابل توجهی مشمول دریافت مستمری تعیین شده نخواهند بود. (نقل به مضمون)

,

تعریف سامانه حمایت از اقشار کم درآمد،مصداق گرداندن لقمه بر دور سر است

, تعریف سامانه حمایت از اقشار کم درآمد،مصداق گرداندن لقمه بر دور سر است,

صادق خادم الدوله، محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به لزوم اتخاذ تدابیر لازم در تعریف و اجرایی شدن طرح های این‌چنینی عنوان کرد: دلیل مطروحه در خصوص مسدود شدن سامانه حمایتی، منطقی نیست زیرا قطعاً مسئولان ذی‌ربط و دستگاه های مربوطه، به این واقعیت اشراف داشته که خیل عظیمی از جامعه نسبت به ثبت نام اقدام خواهند کرد.

, اقتصاد و انرژی, اقتصاد و انرژی,

وی افزود: در طول سالیان گذشته، کدام طرح حمایتی تعریف شده بوده که با استقبال مواجه نشده و به تبع این طرح نیز مستثنی از طرح‌ها و واقعیت‌های جاری و ساری در جامعه نبوده و نخواهد بود.

,

خادم الدوله عنوان کرد: بدون شک، در طرح های عمومی این‌چنینی افراد و گروه‌هایی نیز خواهند بود که برخلاف شاخص‌ها و معیارهای تعیین شده به ثبت نام مبادرت می ورزند و به هر حال این وظیفه دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه است که به غربالگری و آنالیز و راستی آزمایی ادعاها بپردازند که این امر قاعدتاً باید در پایان زمان ثبت نام کلید بخورد.

,

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: فارغ از این حواشی، اصل طرح نیز با ایراداتی جدی مواجه است، زیرا اساساً ضرورتی برای تعریف و طراحی چنین دستورکارهایی با ساز و کار موجود احساس نمی شود و به راحتی می توان با در نظر گرفتن بودجه و اعتبارات لازم، دامنه پوشش نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و سازمان بهزیستی را ارتقاء و وسعت بخشید تا از این طریق اهداف مورد نظر برای فقر زدایی و کمک به خانواده‌های کم درآمد پیگیری و عملیاتی شود.

, خانواده‌های کم درآمد,

وی افزود: در شرایطی که قوانین و ضوابط به‌صورت مشخص متولیان حمایت از اقشار آسیب پذیر را تعیین و مشخص کرده اند، طراحی ساز و کاری جدید ضرورتی ندارد و به نظر می رسد ساز و کار تعریف شده به‌صورت مجزا، مصداق بارز ضرب المثل چرخاندن لقمه بر دور سر است.

,

خادم الدوله گفت: انتظار می رود چنین دستورکارهایی در همان قالب و چارچوب دستگاه های مذکور پیگیری شود و قطعاً با برنامه ریزی مدون و اصولی ،علاوه بر صرفه جویی در هزینه های اولیه ، فرآیند اجرایی شدن طرح مذکور نیز با سرعت و شتاب فزآینده تری همراه خواهد شد.

,

افزایش تولید ناخالص ملی و اشتغالزایی،اصلی ترین مؤلفه در رفع مشکلات اقتصادی است

, افزایش تولید ناخالص ملی و اشتغالزایی،اصلی ترین مؤلفه در رفع مشکلات اقتصادی است,

فریبرز نجف زاده، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به لزوم پرهیز از طرح های این‌چینین و اتخاذ تدابیری مؤثر و پایدار برای رفع محرومیت و فقر در جامعه گفت: متأسفانه بعضاً شاهد اتخاذ تصمیماتی هستیم که می توان از آن به عنوان رفتارهای دوگانه یاد نمود.

, اقتصاد و انرژی, اقتصاد و انرژی,

وی افزود: در شرایطی که برخی از کارشناسان و مسئولان، پرداخت یارانه را به صدقه تشبیه می‌کنند و میزان اثرگذاری آن را مورد نقد قرار می دهند، استمرار و ادامه راه در همان مسیر، جای تعجب فراوان دارد.

,

نجف زاده عنوان کرد: برخی می‌گویند پرداخت یارانه، به دور از شأن ملت است و به درستی این ایده و طرح عنوان می شود که برای رفع کاستی‌ها و محدودیت‌های اقتصادی باید میزان تولید ناخالص ملی افزایش داده شود و به موازات آن، اشتغالزایی و توسعه فرصت‌های شغلی نیز بیش از پیش ارتقاء یابد که قطعاً در صورت حرکت در این مسیر به موفقیت های ملموس و چشمگیری دست خواهیم یافت.

,

وی افزود: در شرایطی که برخی از مسئولان از هزینه سنگین پرداخت یارانه‌ها برای کشور و دولت یاد می‌کنند، گام برداشتن در همان مسیر و تکیه بر روش‌هایی همچون پرداخت مستمری حمایتی، مشکلات مذکور را دو چندان خواهد کرد.

, پرداخت یارانه‌ها,

نجف زاده عنوان کرد: در خصوص نفس این طرح و ضرورت آن هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد و قطعاً برای فقرزدایی باید طرح های حمایتی با جدیت پیگیری و عملیاتی شود، لذا حصول نتایج مورد نظر از تعریف و طراحی چنین طرح هایی مستلزم اجرای صحیح و قاعده‌مند خواهد بود، در غیر این‌صورت به عمیق تر شدن هر چه بیشتر مشکلات و چالش ها می انجامد.

,

کارشناس اقتصادی در خاتمه یادآور شد: امید آن می رود با جدیت هر چه بیشتر و عزم مضاعف، نسبت به اجرای صحیح و قاعده مند این طرح و رفعِ انسدادِ سامانه تعریف شده ، تدابیر و تمهیدات مقتضی و کاربردی اندیشیده شود در غیر این‌صورت شائبه تبلیغاتی بودن این موضوع در ایام انتخابات ،پر رنگ‌تر از گذشته خواهد شد و این به صلاح اعتماد عمومی به عنوان اصلی ترین سرمایه اجتماعی کشور نخواهد بود.

,

 

,

منبع: باشگاه خبرنگاران

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه