اخبار داغ

فعالیت 6 هزار مازندرانی در عرصه گل و گیاه/ گلخانه‌داران نیازمند حمایت دولت هستند

فعالیت 6 هزار مازندرانی در عرصه گل و گیاه/ گلخانه‌داران نیازمند حمایت دولت هستند
مناطق شمالی کشورمان بهترین شرایط را برای تولید گل‌های آپارتمانی دارند و باید از این طبیعت استفاده شود اما ساماندهی این صنعت در کشورمان همچنان مغفول مانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، مازندران با تولید سالانه 308 میلیون شاخه گل، قطب مهم تولیدات گل و گیاه در کشور است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

در حال حاضر حدود 6 هزار بهره‎بردار و تولیدکننده گل و گیاه در استان مازندران فعالیت می‌کنند که با مشکلات متعددی از جمله عدم دسترسی به اطلاعات علمی مناسب و فقدان مجتمع تحقیقاتی در زمینه گل و گیاه، قاچاق بی‌رویه، نبود گلخانه‌های استاندارد، نداشتن پایانه حمل و نقل مناسب و بوروکراسی اداری روبرو هستند.

بحران برف بهمن ماه سال 92 و سرمای پاییزه سال 95 به نیمی از گلخانه‌های استان خسارت زد، به طوری که بیش از 90 درصد تولیدکنندگان در این بحران خسارت دیدند و چشم انتظار حمایت‌های مسئولان برای رفع مشکلات هستند.

برنامه‌ریزی نامناسب برای جبران خسارات وارده به این بخش و اتخاذ نکردن سیاست‌های مناسب در رونق صنعت گل و گیاه منجر به تضعیف این صنعت و از دست رفتن مشاغل تولیدی، گرم شدن بازار دلالان و خرید و فروش زمین‌ها و تبدیل آن‌ها به باغ و ویلا و در نهایت مهاجرت تولیدکنندگان به شهرهای اصلی استان می‌شود.

این استان با دارا بودن شرایط آب و هوایی مناسب، میزان بارندگی مطلوب، داشتن خاک زراعی غنی و حاصلخیز و منابع ژنتیکی طبیعی یکی از قطب‌های تولید گل و گیاهان زینتی و دارویی در کشور محسوب می‌شود.

الیاس لاریجانی نائب رئیس گلخانه‌داران استان مازندران، در گفت‌وگو با بلاغ، اظهار کرد: سطح زیر کشت گلخانه‌ها در استان مازندران حدود هزار هکتار است که 700 هکتار آن مربوط به گل و گیاه فضای باز است که با توجه به اقلیم مازندران بزرگترین مرکز تولید گل و گیاه زینتی در ایران است.

لاریجانی افزود: از 3 هزار هکتار گلخانه‌ای که در کشور وجود دارد حدود 300 هکتار آن مربوط به مازندران است که عمده آن مربوط به گل و گیاهان زینتی بوده که در زمینه برگ شاخه بریده و گیاهان آپارتمانی فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: در کل کشور، استان مازندران در زمینه گیاهان برگ شاخه بریده و گیاهان آپارتمانی و نیز تولیدات فضای باز مقام نخست را داریم.

نائب رئیس گلخانه‌داران استان مازندران تأکید کرد: حدود 95 درصد از گلخانه‌های استان مازندران خاکی بوده و به شکل سنتی در حال فعالیت هستند و 5 درصد آن هیدروپنیک است که با توجه به رویکرد دولت که ایران باید از 10 هزار هکتار تولید محصولات گلخانه‌ای به 50 هزار هکتار برسد، در زمینه هیدروپنیک دولت باید به گلخانه‌دارن حمایت ویژه کند.

این مسؤول یادآور شد: در استان مازندران حدود 6 هزار بهره‌بردار گل و گیاه وجود دارند که زیر نظر اتحادیه گل و گیاه استان بوده که البته افرادی نیز هستند که به طور آزاد در حال فعالیت هستند بنابراین این تعداد بهره‌بردار بیش از این است.

وی افزود: در طی چند سال اخیر هر چند تسهیلات کم بهره در اختیار تولیدکنندگان گل و گیاه قرار گرفت اما تولید و سود حاصل از فروش به آن میزان نبود که مورد اقبال عمومی واقع شود.

لاریجانی عنوان کرد: در زمینه ارائه تسهیلات که اگر با سود کم و در صورت افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف آب امید است که تسهیلات بیشتر با بهره ‌کمتر به تولیدکنندگان ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برف ناشی از 92 و 86 موجب خسارت سنگینی به گلخانه‌داران شد اما تسهیلاتی این امر تعلق نگرفت اما پس از خسارت برف در سال 92، دولت قرار شد تسهیلات سه ساله را استمهال کند که به دلیل تأمین نشدن بودجه محقق نشد.

نائب رئیس گلخانه‌داران استان مازندران گفت: در سال 95 نیز دولت به دلیل آنکه اکثر باغات دچار خسارت بودند تمام بودجه‌های بلاعوض مربوط به گلخانه‌ها را برای بخش مرکبات اختصاص داد.

این مسؤول افزود: در حال حاضر نیز در زمینه اختصاص تسهیلات 10 درصدی تصمیماتی گرفته شد اما محقق نشد.

وی تصریح کرد: دولت در زمینه تسهیلات بانکی و کاهش نرخ بهره آن به گلخانه‌داران حمایت کند و آنان نباید تسهیلات مربوط به گلخانه‌دارن را به باغداران می‌دادند چراکه درختان مرکبات تمامی آنها با خسارت یخبندان از میان نمی‌روند.

صابر مهدوی کارشناس تولیدات گیاهی در گفت‌وگو با بلاغ، با بیان اینکه مسؤولان کشاورزی و بازرگانی به جای آنکه به فکر برنامه‌ریزی برای تولید گل باشند و فرهنگ استفاده از آن را در خانه دنبال کنند، گفت: مسؤولان نباید اجازه واردات گل‌های مصنوعی را به افراد بدهند در حالی که گل‌های طبیعی برای کشورهای حاره و شبه حاره‌ای همانند عربستان که نمی‌توانند هیچ گونه تولیدی داشته باشند، مناسب است.

مهدوی با اشاره به اینکه مناطق شمالی کشورمان بهترین شرایط را برای تولید گل‌های آپارتمانی دارند و باید از این طبیعت استفاده شود اما ساماندهی این صنعت در کشورمان همچنان مغفول مانده و تولیداتمان همچنان سنتی است، گفت: در ایران گلخانه‌ها به صورت سنتی کار می‌کنند و هنوز به تولید انبوه و صنعتی گل نرسیدیم و برای صادرات گل باید به تولید بیشتری برسیم تا بتوانیم آن را صادر کنیم.

وی عامل مانع رونق صادرات گل و گیاه در ایران را هزینه تمام شده بالای تولید گل و گیاه دانست و افزود: در حالی که برای اینکه بتوانیم جای گل ایرانی را در بازارهای جهانی باز کنیم نیاز داریم هزینه تولید گل را به قدری پایین بیاوریم که حدود 20 سنت از قیمت جهانی آن ارزان‌تر فروخته شود، علاوه بر این باید به بسته‌بندی محصولات نیز رسیدگی و همچنین بازاریابی شود.

کارشناس تولیدات گیاهی یادآور شد: برای بازاریابی باید در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور یافت و بازارهای خارجی را شناخت.

وی با اشاره به اینکه موقعیت ایران به دلیل قرارداشتن در کنار کشورهای پرمصرف گل و گیاه از نظر اقتصادی حائز اهمیت است، عنوان کرد: همسایه‌های شمالی و جنوبی ایران از خریداران بسیار خوب گیاهان زینتی هستند. ایران با داشتن یک بازار متعادل و نسبتاً ثابت و دائمی قادر است جایگاه واقعی خود را در این عرصه پیدا کند.

به گزارش بلاغ، در حال حاضر استان مازندران در تولید درخت و درختچه‌های زینتی مقام نخست را در تولید گل‌های زینتی مقام دوم کشور را دارد و 90 درصد تولید گل‌های گلخانه‌ای و زینتی مازندران در غرب این استان تولید می‌شود.

طبق آمار منابع رسمی، سالانه حدود 235 میلیون گل و گیاه زینتی و 38 میلیون درختچه به ارزش تقریبی 200 میلیارد تومان در مازندران به صورت اصله، شاخه، گلدان، بوته و پیاز تولید می‌شود اما فقط پنج تا هفت درصد از گل و گیاه تولید شده در این استان صادر می‌شود که بسیار کمتر از توان موجود است.

افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی موجب شده تا بشر از طبیعت فاصله گرفته و در راستای جبران این امر، بشر گیاهان را به عنوان خلاصه‎ای از طبیعت و مظهر زیبای‌ها به خانه خویش آورد تا همواره با دیدن آن، یاد طبیعت را در خود زنده نگهدارد.

با توجه به نقش گیاه در ایجاد آرامش و طراوت روح انسان، تولید و پرورش آن در دنیای ماشینی امروز رو به گسترش است، به نحوی که بشر فراتر از طبیعت با ساخت انواع گلخانه‌ها شرایط را برای رشد و تولید دائمی انواع گیاهان مورد علاقه فراهم آورد تا بتواند در تمام فصول از زیبایی‌های آن بهره‌مند شود.

پرورش گل از پر زحمت‌ترین فعالیت‌های کشاورزی است که به اعتراف اغلب کارشناسان و متخصصین این رشته در عمل‌آوری آن همه عوامل مربوط به تکنولوژی، فناوری روز، وضعیت بازار از نظر بازاریابی در موقعیتش دخیل است و از طرفی با توجه به مصرف کم آب بهر‌وری بالایی دارد و در واحد سطح کوچک اشتغال‌زایی بالایی دارد.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه