اخبار داغ

گزارش از ادعای بی‌پایه و اساس بیگانگان درباره نقش داشتن آیت‌الله کاشانی در کودتای 28 مرداد ؛

وقتی «BBC» و«CIA» نسخه تاریخی برایمان می‌پیچند/دروغ بزرگی به نام ارتباط آیت‌الله کاشانی با برکناری مصدق

وقتی «BBC» و«CIA» نسخه تاریخی برایمان می‌پیچند/دروغ بزرگی به نام ارتباط آیت‌الله کاشانی با برکناری مصدق
آمریکا اسناد و فیلمی منتشر کرد تا نشان دهد که آیت‌الله کاشانی با کودتای ۲۸ مرداد و برکناری مصدق مرتبط بوده است اما مشخص شد که هیچ سندی درباره این ادعا وجود ندارد و فیلم منتشر شده، جعلی و مونتاژ شده از آب در آمد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تهران نیوز ، کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، برکناری مصدق و تهمت‌ها برای نقش داشتن آیت‌الله کاشانی در این کودتا همچنان ادامه دارد اما به گفته تاریخ شناسان ایران، دروغ محض است و نخستین بار نیست که تهمت‌هایی در ارتباط با نقش داشتن آیت‌الله کاشانی در برکناری مصدق توسط بیگانگان مطرح می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تهران نیوز,

کودتای ۲۸ مرداد که با حمایت بیگانگان انجام گرفت، سبب برکناری دولت مصدق شد و اکنون بعد از گذشت بیش از ۶ دهه از این اتفاق مهم تاریخی، همان بیگانگان که تلاش کردند تا مصدق را برکنار کنند، تلاش دارند که آیت‌الله کاشانی را به این موضوع ربط دهند. ابتدا اعلام شد وزارت امورخارجه آمریکا برای نخستین بار کتاب اسناد مرتبط با کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که به سرنگونی دولت مصدق نخست وزیر وقت ایران منجر شده بود را منتشر کرده است.

,

این اسناد فارغ از این‌که بر نقش آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد و همچنین کمک به دولت بعد از کودتا تاکید مجدد داشت، حواشی را هم به‌دنبال خود آورده است. پس از انتشار اسناد کودتا شایعاتی منتشر شد مبنی بر این‌که این اسناد پرده از همکاری آیت‌الله کاشانی با CIA در جریان سرنگونی آمریکا برداشته است و هم‌زمان با آن فیلم دیگری هم منتشر شد که ادعا می‌شود مربوط به حضور آیت‌الله کاشانی در منزل مرحوم مصدق بعد از کودتا ۲۸ مرداد و دیدار با سپهبد زاهدی است.

,

 

,

*تفسیر غلط از اسناد امریکا از کودتای ۲۸ مرداد

,

عده‌ای تلاش کرده‌اند تا از این سندهای هزار صفحه‌ای که از پشت‌پرده کودتای ۲۸ مرداد و دخالت آمریکا در آن منتشر شده است، برداشت غلط کنند و بدون مطالعه و تحقیق و بررسی کافی، این ماجرا را تفسیر غلط کنند و آیت‌الله کاشانی را از طرح ریزان کودتای ۲۸ مرداد معرفی کردند و این در حالی است که در اسناد جدید منتشر شده، هیچ سندی درباره دخالت آیت‌الله کاشانی در کودتا وجود ندارد.

,

در خصوص نقش داشتن آیت‌الله کاشانی برای برکناری مصدق باید گفت که آمریکایی‌ها قبلاً هم در این ارتباط مدعی شده بودند و حرف تازه‌ای نیست اما بی‌پایه و اساس است و سندی در این خصوص وجود ندارد و این در حالی است که گازیوروسکی نویسنده آمریکایی در کتابی به نام اسرار ۲۸ مرداد، به دروغ، به نقش داشتن آیت‌الله کاشانی در کودتا اشاره کرده است.

,

در کتاب این نویسنده آمریکایی آمده است که صبح روز ۱۹ اوت (۲۸ مرداد) دو تن از مأموران سیا به نام‌های بیل هرمن و فرد زیمرمن با «آرامش» ملاقات کردند و مبلغ ۱۰ هزار دلار در اختیار او گذاشتند تا به کاشانی بدهد. چنین به نظر می‌آید که کاشانی ترتیب آن را داد که یک گروه ضدمصدق از ناحیه بازار به مرکز تهران روانه شود، درحالی که سند و مدرکی برای این امر ارائه نکرده است.

,

در اسناد جدید منتشر شده، هیچ سندی درباره دخالت آیت‌الله کاشانی در کودتا وجود ندارد، تنها جایی که تازه به نقل از زاهدی مطالبی آمده، مربوط به ١١ ماه پیش از کودتاست و اتفاق نظر آیت‌الله کاشانی و حزب توده، برای برکناری مصدق! جریانی که در نهایت، هنگام کودتا از مصدق حمایت کرد.

,

 

,

*انتشار فیلمی جعلی برای نشان دادن حمایت آیت‌الله کاشانی از کودتای ۲۸ مرداد

,

چندی است فیلم یک دقیقه و ۵۲ ثانیه‌ای از خانه مصدق روز ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که در بخش پایانی این فیلم، فیلم دیگری در سه یا چهار ثانیه از آیت‌الله کاشانی، دکتر مظفر بقایی، سید شمس‌الدین قنات‌آبادی و نمایندگان دیگر مجلس شورای ملی دوره هفدهم و فیلم دیگری از سپهبد زاهدی به فیلم خانه مصدق الحاق شده است. انگیزه این صحنه‌سازی هم سرپوش نهادن بر واقعیت‌های تاریخی سال ۱۳۳۲ و ادامه ترور شخصیت آیت‌الله کاشانی و نمایندگان شجاع مجلس شورای ملی است که در برابر اقدامات ضدمیهنی مصدق و مداخله انگلستان در امور داخلی ایران ایستادگی کردند.

,

خسرو معتضد، تاریخدان و پژوهشگر تاریخ ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی « تهران نیوز » با اشاره به انتشار فیلمی در ارتباط با نقش داشتن آیت‌الله کاشانی در برکناری مصدق و همچنین انتشار اسناد جدید از سوی آمریکا درباره کودتای ۲۸ مرداد و نقش داشتن آیت‌الله کاشانی در این کودتا اظهار داشت: ببینید، هیچ سند و مدرکی در خصوص نقش داشتن آیت‌الله کاشانی در برکناری مصدق و همچنین کودتای ۲۸ مرداد وجود ندارد و من همه این اسنادی که آمریکا منتشر کرده است را نگاه کرده‌ام و هیچ چیز تازه‌ای در خصوص نقش داشتن آیت‌الله کاشانی در این کودتا را نیافتم.

, تهران نیوز,

وی تاکید کرد: به جرات می‌توانم بگویم که هدف آمریکا از انتشار چنین اسنادی، توهین به ملت ایران است و مدعی شده‌اند که ایرانیان، با دریافت ۱۰ هزار دلار به پول آن زمان که معادل ۱۰۰ هزار تومان می‌شود، حاضر شدند که با بیگانگان در راه انداختن کودتای ۲۸ مرداد کمک کنند.

,

 

,

*بزرگترین دورغ تاریخی که توسط بیگانگان منتشر شده است

,

وی ادامه داد: بیگانگان تلاش دارند که تاریخ ایران را به لجن بکشند و به شخصیت ایرانیان توهین کنند و به دروغ مدعی شوند که ایرانیان حاضر شدند با اندک پولی، دولتشان را به آنان بفروشند و این یعنی توهین به انسانیت و شخصیت و وفاداری ایرانیان و من واقعاً این را قبول ندارم.

,

این تاریخ‌دان کشورمان در خصوص انتشار فیلمی در خصوص نقش داشتن آیت‌الله کاشانی در کودتای ۲۸ مرداد و همکاری آن با بیگانگان اظهار داشت: به جرات می‌توانم بگویم که این فیلم منتشر شده، جعلی و ساختگی است و هرگز چنین چیزی نبوده است و کاراکتر فردی همچون آیت‌الله کاشانی مشخص است و اصلاً قابل باور نیست که فردی همچون آیت‌الله کاشانی که همیشه با بیگانگان در مبارزه بوده است، از آن‌ها پول دریافت کرده باشد، ادعای این موضوع یک دروغ بزرگ تاریخی است.

,

 

,

*شایعات مضحک درباره رابطه آیت الله کاشانی و برکناری مصدق

,

به اعتقاد معتضد،بیگانگان تلاش کردند تا با تحریم نفتی ایرانی، باعث فلج شدن دولت مصدق شوند و کاری کنند که این دولت را به زانو در بیاورند و اکنون با انتشار فیلم‌ها و اسنادی جعلی، تلاش دارند چهره منفی از آیت‌الله کاشانی به‌عنوان یک روحانی مبارز برای مردم بسازند و همه این‌ها عملیات روانی برای فریب افکار عمومی است که نباید فریب خورد اما متاسفانه دیده شده که برخی از ساده لوحان داخل کشورمان، بعد از انتشار اسنادی از سوی وزارت امور خارجه، بدون این‌که بدانند موضوع چیست و این اسناد بر چه پایه و اساسی است، شروع به تهمت زدن به آیت‌الله کاشانی کردند و واقعاً باید به این افراد بگویم که شما که سواد تاریخی ندارید، چرا بیهوده اظهار نظر می‌کنید؟

,

این تاریخ‌دان کشورمان در پایان خاطر نشان کرد: به‌حمدالله در طول چند روز اخیر، اطلاع‌رسانی وسیعی از سوی خبرگزاری معتبر کشورمان در ارتباط با جعلی و ساختگی بودن اسناد در ارتباط با نقش داشتن آیت‌الله کاشانی در کودتای ۲۸ مرداد منتشر شده است و می‌توان گفت که نقل شایعات در این خصوص را باید پایان دهیم.

,

 

,

*آیت‌الله کاشانی هرگز دست از مبارزه با بیگانگان برنداشت

,

داود امینی، نویسنده و پژوهشگر مسائل تاریخی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی«تهران نیوز» با اشاره به اهداف بیگانگان برای ربط دادن نقش آیت الله کاشانی با کودتای ۲۸ مرداد اظهار داشت: بیگانگان خودشان کودتای ۲۸ مرداد را به پا کردند و همیشه در مقابل روحیات مبارزه طلبانه آیت الله کاشانی ناکام بودند و اینک مدعی شده‌اند که این آیت الله مبارز و انقلابی، قصد همکاری با آنها را داشته است؟ نقل چنین سخنانی واقعا خنده‌دار و تمسخر آمیز است.

,

وی ادامه داد: آیت الله کاشانی یک روحانی مبارزه و انقلابی است که در طول زندگی‌اش دست از مبارزه با انگلیسی‌ها و آمریکایی‌های مزدور برنداشت و چطور ممکن است که همین فرد با آن‌ها همکاری کرده باشد تا مصدق برکنار شود؟ همه این مواردی که دشمنان مطرح می‌کنند، جهت ایجاد جنگ روانی بر علیه این روحانی مبارز است و باید بدانند که مردم کشورمان هرگز فریب اخبار دروغین بیگانگان را نمی‌خورند.

,

امینی در پایان تاکید کرد:هرچند برای بی‌بی‌سی و سیا که کودتا علیه یک کشور را برای خود مجاز می‌دانند، ساختن سند علیه فرد و افراد چندان کار عجیب و غریبی نیست و از این پس هم اگر علیه شخصیت‌های تاریخی سند جعل کنند، تعجب‌آور نخواهد بود.

,

 

,

*سندی درباره دخالت آیت‌الله کاشانی با CIA وجود ندارد

,

عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران درباره انتشار اسناد جدید کودتای ۲۸ مرداد گفت: انتشار اسناد روال ثابتی دارد اما این روال در انتشار مستندات کودتای انگلیس و آمریکا در ایران نقض شد و سال‌ها به تعویق افتاد تا زندگی افرادی که با کودتا همراهی داشته یا از دنبال کنندگان کودتاگران بودند، به مخاطره نیفتد اما آزادسازی اسناد بر اساس قانون بوده و باید بعد از ۳۰ سال در اختیار جامعه قرار گیرد.

,

وی درباره برخی ادعاهای واهی مبنی بر نقش آیت الله کاشانی در کودتای ۲۸ مرداد گفت: در اسناد منتشر شده، سندی درباره دخالت آیت الله کاشانی با CIA وجود ندارد و تنها اظهارنظر خبرنگار بی بی سی است که مطرح کرده اسناد گویای این است که آیت الله کاشانی و جمعی از روحانیون از شاه حمایت کرده‌اند.

,

 

,

*وقتی بی‌بی‌سی قصد فریب افکار عمومی را دارد

,

سلیمی نمین ادامه داد: در اسناد منتشر‌شده چنین موضوعی صحت ندارد و چیزی است که بی‌بی‌سی خط داده و متأسفانه آقای رمضان‌زاده بر اساس آن توئیت کرد که باید نام آیت‌الله کاشانی از خیابان‌ها حذف شود.

,

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران پس از آن به فیلم منتشر شده درباره حضور آیت‌الله کاشانی در خانه مصدق پس از کودتا اشاره کرد و گفت: فیلم منتشر شده منتسب به CIA در واقع نخستین بار از سوی بی‌بی‌سی منتشر شده که فیلمی مونتاژ شده و سراسر جعل است که در آن می‌خواهد بگوید آیت‌الله کاشانی بعد از کودتا در منزل مصدق حاضر شد، درحالی که آن تصویر متعلق به حضور آیت‌الله کاشانی در زمان ملی شدن صنعت نفت است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه