اخبار داغ

رئیس کل دادگستری استان کرمان :

وجود ٣١ پرونده اختلاس در استان کرمان به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان/گروهکهای تکفیری در استان قادر به انجام هیچگونه تحرکی تاکنون نبوده اند

وجود ٣١ پرونده اختلاس در استان کرمان به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان/گروهکهای تکفیری  در استان قادر به انجام هیچگونه تحرکی تاکنون نبوده اند
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت :٣١ پرونده اختلاس در استان کرمان داریم که بیشترین مبلغ 30 میلیارد تومان در سیرجان بوده است در حال حاضر عمده ترین پرونده مربوط به علوم پزشکى است و یک فسا دکالی هم مربوط به علوم پزشکی شهرستان جیرفت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از   آرمان کرمان ؛ نشست خبری رییس کل دادگستری استان کرمان با موضوع گرامیداشت هفته قوه قضائیه در محل سالن اجتماعات سازمان دادگستری کل استان کرمان بر گزار شد

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,   آرمان کرمان ,

یدالله موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان ضمن یاد آوری ،  یاد و خاطره شهدای عرصه عدالت خصوصا شهدای ۷ تیر ۱۳۶۰ گفت : شهید بهشتی یکی از نوادر روزگار خویش بود، یک عالم برجسته دینی، سیاستمدار و مدیری دور اندیش که امام راحل در خصوص این شهید بزرگوار فرمودند: بهشتی یک ملت بود برای ملت ایران

,

وی تصریح کرد : شهید بهشتی در مدت کوتاه ۱۶ ماه در ریاست قوه قضائیه تحولات بنیادین در ساختار قضایی کشور از جهات مختاف بوجود اورد و سازمان جدید قضایی را متناسب با قانون اساسی و اصول انقلاب  اسلامی  پایه گذاری کرد .

,

موحد  با اشاره به مسئولیت ١٦ ماهه شهید بهشتى گفت: در مدت کوتاه حضور ایشان تحولات بنیادین در قوه قضاییه مطابق با آرمان هاى انقلاب بوجود آورد لذا چشم اندازى که شهید بهشتى براى قوه قضاییه پیش بینى کردند عبارت بود از اینکه قوه قضایی باید پشتیبانى مقتدر براى صیانت از حقوق فردى و اجتماعى مردم باشد و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت در نظام جمهوری اسلامی ، گسترش دهنده عدل و آزادی های مشروع در جامعه ، ناظری کارآمد و تیزبین بر حسن اجرای قوانین در کشور بباشد تا بتواند حدود الهی را اجرا کند.

,

رئیس کل دادگستری کرمان اذعان کرد : هر چند وضعیت موجود دستگاه قضایی با وضعیت مطلوب فاصله اى طولانى وجود دارد اما به جرات می توان گفت که رویکرد این قوه حرکت به سمت اهداف بنیانگذار قوه قضاییه است اما از ۳۰ سال پیش تا کنون جمعیت کشور دو برابر شده  لیکن ورودی پرونده ها به قوه قضائیه ۷ برابر و جمعیت کیفری زندان های کشور ۶ برابر گردیده  که البته به همین نسبت فضای اداری و کارکنان افزایش یافته اما نرخ رشد بالای پرونده ها، همه ظرفیت ها را به خود مشغول ساخته است گه اگر رشد پرونده ها نبود یقینا کیفیت و سرعت دادرسى ها و پاسخگویى به انتظارات قضایى مردم وضعیتى متفاوت نسبت به شرایط موجود داشت.

,

موحد ابراز کرد : در استان کرمان ۳۰ واحد قضایی فعال و ۳۰۰ قاضی یعنی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر یک قاضی به دعاوی رسیدگی می کند در سال ۹۵ به ۶۴۰ هزار پرونده در شعب قضایی استان و شوراهای حل اختلاف رسیدگی شده است یعنی سرانه هر قاضی در سال ۲۱۰۰ پرونده است  که از کل پرونده ها در سال ۹۵؛ ۲۸ درصد و از پرونده های قابل صلح و سازش ۴۳ درصد در شوراهای حل اختلاف منجر به  صلح و سازش گردیدند .

,

وی ادامه داد : با تلاش قضات در سال ۹۵ متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها از ۸۹ روز به ۷۷ روز تقلیل پیدا کرده که امید است در سال جاری با جذب نیرو و برنامه های آموزشی در ارتقا کیفی دادرسی موفقتر عمل کنیم  لذا یازده درصد در سال 95 به پرونده هاى وارده دادگسترى نسبت به سال ٩٤ رسیدگى شده است که نشان از رشد 11 درصدی رسیدگی به دعاوی دارد .

,

موحد با اشاره به این مطلب که در سال جدید ٣١ نفر دوره کارآموزى را به اتمام رسانده و در دادگسترى  رسما مشغول به کار مى شوندگفت : سال ٩٥ سامانه "ثنا" (ثبت نام الکترونیک) ابللاغ الکترونیکى اوراق قضایى است بهره بردارى شده که در استان کرمان ١٠٥ هزار مورد ابلاغ الکترونیکى به عمل امده است و سبب شد تا  ٣٧ هزار نفر در این سامانه ثبت نام کنند.

,


رئیس کل دادگستری کرمان ادامه داد : از جمله موفقیتهای ما استفاده از فناوری های نوین ارتباطی بود که می توان از آن به عنوان یک تحول بزرگ در سیستم قضایی نام برد که به سرعت و سلامت انجام کار کمک می کند در سال گذشته در حوزه توسعه فناوری اطلاعات ایجاد زیرساخت لازم برای برقراری ارتباط ویدیو کنفرانس با تمامی مراکز قضایی و زندانها در کرمان ایجاد شد تا  برنامه های آموزشی با کمترین هزینه برای قضات و همچنین بررسی مشکلات زندانیان به طور هفتگی صورت می گیرد،  علاوه براین انجام محاکمه های الکترونیکی برای اولین بار در استان کرمان رخ داد که قضات دادگاه تجدیدنظر می توانند محاکماتشان را به صورت ویدیو کنفرانس انجام دهند.

,
,


وی ابراز کرد :  یکی از موفقیت های دادگستری کرمان کاهش ۷۳ درصدی پرونده های مسن بود که رسیدگی و منتهی به صدور رای شدند لذا با استفاده از فناورى نتنها از هزینه ها کاسته شده بلکه تهدیدات امنیتى احتمالى نیز از بین رفته است ، ارشیو الکترونیکى و پالایش بالغ بر ٢٠٠ هزار پرونده در سال ٩٥ انجام شده است. ٨ درصد از پرونده هاى موجودى شعب کم شد ، ٧ درصد پرونده ها اجراى احکام کاسته شد.

,
,

موحد به دستاوردهای دادگستری کرمان در سال 95 پرداخت و خبر داد :ایجاد زیرساخت لازم براى برقرارى ویدئو کنفرانس با زیر مجموعه و زندانها فراهم شده است. که بررسى مشکلات زندانی ها توسط مدیران قضایى استان قبل از برنامه ملاقات حضورى توسط ویدئو کنفرانس انجام مى شود لذا  انجام محاکمات الکترونیکى و ویدئو کنفرانسى براى اولین بار در استان کرمان به لحاظ وسعت استان و مشکلات نقل و انتقال زندانیان انجام می شود.

,

وی ادامه داد : ١٥ هزار متر مربع در یازده حوزه قضایى در حال ساخت داریم، قلعه گنج ، رودبار جنوب، ریگان ، فهرج و نرماشیر ازجمله این حوزه ها هستند ، دادسراى سیرجان با ٤ هزار متر مربع ٨٥ درصد پیشرفت فیزیکى داشته است ، مجتمع قضایى جرایم ویژه مواد مخدر با اعتبار ٢ میلیارد تومان و ٢٥ درصد پیشرفت فیزیکى در حال تکمیل است ،  تاسیس کلینیک بهداشتى درمانى ویژه قضات و پرسنل دستگاه هاى وابسته تکمیل و  به ١١ هزار نفر خدمات داده است.

,

رئیس کل دادگستری کرمان ابراز کرد :  بیش از ١١ میلیارد تومان درآمد حاصله از بررسى پرونده هاى شوراهاى حل اختلاف سال ٩٥ بوده است که تنها 5 درصد آن به دادگستری کرمان تعلق گرفته است در حالی که مصوبه مجلس بوده، که هزینه دعاوی باید برای پاداش و مزایای افراد در حوزه های حل اختلاف و شوراها هزینه شود .

,

موحد اذعان کرد : بیش از ١٧١ هزار پرونده در شوراهاى حل اختلاف رسیدگى شده که حدود ٤٨ هزار پرونده با صلح و سازش به نتیجه رسیده اند و تنها ٤٢ درصد از شوراهاى حل اختلاف مکانیزه شده اند و بطور متوسط ٢٥٠ هزار تومان از این مبلغ بعنوان پاداش ماهانه به دبیران پرداخت شده است.

,

وی گفت : در استان کرمان در حوزه امنیت با همت مجموعه های اطلاعاتی ، امنیتی و قضایی امنیت پایداری مستقر است و گروه های شرارت در سال گذشته  با هوشیار ی کامل از سطح استان جمع شدند لذا مورد خاصی در سطح استان نداریم اما مهمترین مسئله نگران کننده قتل های انتقام جویانه قبیله ای و خانوادگی است که ریشه در مسائل اجتماعی و فرهنگی و بومی  مناطق دارد  لذا به منظور بررسی علل و عوامل آن  تا پایان سال یک همایش بین المللی برگزار خواهد شد.

,

رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود : : در استان کرمان گروهکهای تکفیری قادر به انجام هیچگونه تحرکی در سال گذشته و سال جاری تاکنون نبوده اند لذا انتظار داریم مردم تحرکات مشکوک خصوصا در رابطه با اتباع بیگانه را به مراکز امنیتی اطلاع دهند که کمک موثری در تقویت امنیت پایدار استان داشته باشند .

,

موحد ادامه داد: در کل کشور از هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۸۵ زندانی وجود دارد اما در استان کرمان به ازای هر 100 هزار نفر ، ۳۹۰ زندانی  است که  دلیل آن هم پرونده های مواد مخدر می باشد که جمعیت کیفری زندان های ما را افزایش می دهد لذا  ۶۸ درصد از زندانیان در ارتباط با مواد مخدر هستند که حدود هشت هزار نفر می باشند .

,

وی به هزینه های یک زندانی اشاره کرد و گفت : معادل هزینه اموزشى پنج دانش اموز هر یک زندانى براى کشور هزینه دارند که مبلغی حدود 150 هزار تومان در روز می شود  اکثر زندانیان متاهل هستند که به خانواده آنها نیز دستگاه هاى مرتبط باید سرویس بدهند.

,

موحد به  معزلی به نام فساد اشاره کرد و گفت :  هر چه دولت بزرگتر شود فساد بیشتر مى شود، هر چه دولت واگذارى هایش به بخش خصوصى  را بیشتر کند فساد کاهش مى یابد، شبکه گسترده کارکنان دولت در همه نهادها با بهره ورى پایین زمینه فساد را بالا می برد ، سرفصل مبارزه با فساد فرمان هشت ماده اى مقام معظم رهبرى است که باید روشها و رویکرد هاى مبارزه با فساد بار دیگر بازنگرى شوند.

,

رئیس کل دادگستری کرمان ، در پایان خاطر نشان کرد :  ٣١ پرونده اختلاس در استان کرمان داریم که  بیشترین مبلغ 30 میلیارد تومان در سیرجان  بوده است در حال حاضر  عمده ترین پرونده مربوط به علوم پزشکى  است و یک فساد مالی هم مربوط به علوم پزشکی شهرستان جیرفت است.

,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه