اخبار داغ

آداب و رسوم آخرین روزهای ماه مبارک رمضان در آذربایجان غربی

آداب و رسوم آخرین روزهای ماه مبارک رمضان در آذربایجان غربی
ماه مبارک رمضان در آذربایجان غربی آیین های خاص و ویژه ای دارد و مردم مومن این استان نیز مانند سایر مردم استان های کشور در ماه مبارک رمضان مشتاقانه تلاش می کنند تا از فیوضات معنوی این ماه به هر نحو ممکن بهره مند شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، آخرین روز ماه مبارک رمضان که در بین مردم آذربایجان غربی به نام« عرفه» مشهور است به زیارت اهل قبور می روند و در این روز مردم میزان فطریه خود را که شامل آرد، گندم یا برنج می باشد محاسبه می کنند و آن را در جایی نگهداری می کنند تا در اولین فرصت در اختیار نیازمندی قرار دهند و برخی از مردم بر این باورند که فطریه باید در همان روز اول به فقرا داده شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

در روز عرفه برای کودکان لباس های نو خریداری می کنند و تلاش برای برگزاری هر چه باشکوه تر عید فطر آغاز می شود.

,

عید فطر به همراه سایر عیاد بزرگ مخصوص مسلمانان مانند عید قربان، عید غدیر خم، مبعث پیامبر  از اعیاد ملی و مذهبی مردم آذربایجان غربی محسوب شده و به همین مناسبت به مدت دو روز تعطیل اعلام می شود.

,

قبل از فرا رسیدن عید فطر، منازل تمیز می شود و بانوان این خطه برای پذیرایی از میهمانان اقدام به طبخ شیرینی های مختلف از جمله حلوا های  معروف این استان می کنند.

,

قبل از عید فطر، بانوان برای پذیرایی از میهمانان خود علاوه بر انواع شیرینی، اقدام به طبخ دلمه برگ، برای برگزاری میهمانی های مخصوص این عید می کنند.

,

یکی دیگر از آیین‌هایی که در گذشته در مساجد برخی مناطق استان صورت می گرفت و هنوز هم در برخی از مناطق روستایی به عنوان یک رسم به یادگار مانده، دوختن کیسه‌های پول برای بزرگترهای خانواده است.

,

در آخرین جمعه ماه رمضان، هر یک از زنان و دختران یک تکه پارچه نو و پاک را با خود به مسجد می‌بردند و روحانی مسجد در حالیکه دعای مخصوصی را می‌خواند زنان و دختران باید قبل از پایان دعا کیسه را دوخته و حاضر می کردند.

,

در این کیسه که به اعتقاد مردم مایه برکت بود یک سکه قرار می‌دادند که قبلا آن سکه توسط افراد مومن متبرک می‌شد و در اصطلاح محلی به آن « کیسه دیبی» (ته‌کیسه) می‌گفتند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه