اخبار داغ

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری سراوان:

وجود ترکیبات صمغی، منحصر به فرد ترین ویژگی گیاه سپستان+تصاویر

وجود ترکیبات صمغی، منحصر به فرد ترین ویژگی گیاه سپستان+تصاویر
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان وجود ترکیبات صمغی در سپستان را منحصر به فرد ترین ویژگی این گیاه دانست و اظهار داشت: از پودر دانه این گیاه در درمان بیماری های قارچی استفاده می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شستون، سپستان به افتخار curdos  گیاه شناس آلمانی در قرن 16 ناگزاری شده است. گونه های مختلف این گیاه در نواحی جنوبی کشور جز درختان زینتی بوده و میوه آن به واسطه لعاب و موسیلاژ دارای معارف پزشکی و صنعتی می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شستون,

محمد رفیع دهقان رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون اظهار داشت: در ایران گونه های  cordial crenata، cordial myxa، cordia dichotoma،  cordial rothia یافت می شود در حالی که 250 گونه از این جنس در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری شناسایی شده است.

, شستون,

وی با اشاره به اینکه این گیاه علاوه بر ایران در آفریقا و هندوستان رویش دارد، افزود: در ایران در نقاطی از جمله خلیج فارس، بندرعباس، نواحی مختلف بلوچستان، خوزستان و جزایر جنوبی ایران گیاه سپستان رویش دارد.

,

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری سراوان در ادامه گفت: میوه این گیاه تخم مرغی شکل و در ابعاد آلو یا کوچکتر است که پس از رسیدن سیاه رنگ می باشد.

,

وی با بیان اینکه از این گیاه در هندوستان به عنوان داروی ضد کرم معده، رفع ناراحتی های ریه، طحال و مجاری ادراری استفاده می شود، افزود: جوشانده پوست درخت سپستان برای رفع سو هاضمه و کاهش تب مفید است.

,

دهقان تهیه ترشی، خاصیت آنتی اکسیدانی و رفع بیماری های ریوی و طحال را خواص دارویی و صنعتی میوه این گیاه عنوان کرد و اذعان داشت: پودر دانه گیاه سپستان بصورت موضعی برای رفع بیماری های قارچی استفاده می شود.

,

وی در ادامه پیرالوزیدین، کومارین، ساپونین ها، ترین ها و استرول ها را از ترکیبات آلکالوئیدی این گیاه دانست و گفت: از عصاره پوست و میوه این درخت به ترتیب برای رفع درد و تشنج استفاده می شود.

,

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان در پایان با بیان اینکه پارانشیم فراوان همراه با کریستال و رسوبات صمغی از ویژگی های منحصر به فرد این خانواده است، گفت: ساکنین محلی بخاطر خواص درمانی فرآوان این گیاه از میوه سپستان برای درمان دردهای استخوانی و آسم استفاده می کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه