اخبار داغ

دادستان کاشمر:

حجم بالای پرونده‌های قضایی در شأن جامعه اسلامی نیست/ رسانه‌ها در ترویج فرهنگ صلح و سازش تلاش کنند

حجم بالای پرونده‌های قضایی در شأن جامعه اسلامی نیست/ رسانه‌ها در ترویج فرهنگ صلح و سازش تلاش کنند
دادستان کاشمر با دعوت از رسانه‌ها برای تلاش در جهت ترویج فرهنگ صلح و سازش و پیشگیری از وقوع جرم، حجم زیاد پرونده‌های ورودی به دادگاه‌ها را در شأن حکومت و جامعه اسلامی ندانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشمربصیر حجت الاسلام علی میدانی صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه اظهار داشت: رسانه‌ها شاهرگ آگاهی و اطلاعات مردم نسبت به وظایف و حقوق اجتماعی خودشان هستند و به عنوان یک عامل بسیار مؤثر در ارتقاء آگاهی آن‌ها از مسائل حقوقی و قانونی نقش ایفا می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشمربصیر,

وی افزود: رسانه‌ها ضمن اطلاع رسانی نسبت به آسیب‌های اجتماعی می‌توانند پیشنهادها و راه‌های درمان این آسیب‌ها را از کارشناسان جویا شده و به جامعه منتقل کنند.

,

دادستان کاشمر تصریح کرد: یکی از وظایف مهم قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم است که در شهرستان‌ها نیز شورایی به همین نام با ریاست رییس دادگستری و دبیری دادستان شهرستان وجود دارد که در این زمینه یعنی پیشگیری از وقوع جرم هم رسانه‌ها می‌توانند نقش به سزایی ایفا کنند چرا که درصدی از وقوع جرایم به جهل مردم برمی‌گردد و اگر چه که این جهل، رافع مسئولیت افراد نیست اما ما می‌توانیم با آموزش مباحث حقوقی و اجتماعی بایدها و نبایدها را به اطلاع مردم برسانیم.

,

وی ادامه داد: روحیه و وظیفه ذاتی رسانه که یک نهاد پرسشگر است باعث می‌شود که رسانه از مسئولان سؤال کرده و مانند یک پل ارتباطی بین مردم و مسئولان قضایی، مطالبات مردم را از مسئولان بخواهد و از طرف دیگر، ظرفیت‌های قانونی که اجرای آن بر عهده مسئولان است را هم به اطلاع مردم برساند.

,

میدانی با بیان اینکه انتشار اطلاعات حقوقی در قالب مشاوره حقوقی و قضایی در رسانه می تواند منجر به افزایش آگاهی مردم شود خاطرنشان کرد: خود رسانه‌ها هم باید دقت کنند گزارش‌هایی که تهیه می‌کنند مستند به دلایل و قرائن قوی باشد و صرفا بر اساس شنیده‌ها و حدس و گمان‌ها مطلبی را منتشر نکنند چرا که در این صورت اعتماد عمومی مردم به آن‌ها کاهش می‌یابد.

,

دادستان کاشمر افزود: رسانه‌ها در کاهش پرونده‌های ورودی و ترویج فرهنگ صلح و سازش می‌توانند تأثیرگذار باشند چرا که در حکومت و جامعه اسلامی این حجم ورودی پرونده به دادگاه‌ها زیبنده نیست و هر چند شاید یک علت حجم بالای پرونده‌ها اعتماد عمومی نسبت به دستگاه قضایی است به این معنی که مردم برای هر اختلاف جزیی خود به دادگاه مراجعه می‌کنند و خودشان وارد عمل و درگیری نمی‌شوند اما 20 تا 30 درصد از این پرونده‌ها می‌تواند با پادرمیانی معتمدان و ریش سفیدان برطرف شده و نیازی به مراجعه به دادگاه نباشد چون وقتی یک پرونده قضایی تشکیل می‌شود عواقب بدی دارد به عنوان مثال زن می‌گوید مردی که پای همسرش را به دادگاه باز کند دیگر به درد زندگی نمی‌خورد و یا مرد هم به همین طریق.

,

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم آمار ورودی به زندان کاهش داشته باشد گفت: سعی می‌کنیم تا جایی که امکان دارد احکام جایگزین حبس صادر کنیم به عنوان مثال افراد محکوم را ملزم به شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و دینی و مذهبی کنیم.

,

میدانی تصریح کرد: امیدواریم این موضوع به حدی نهادینه شود که دیگر روزی شاهد این همه زندانی نباشیم چون خود زندانی شد یک فرد، خانواده او را در معرض انواع آسیب‌ها قرار می‌دهد و لذا رسانه مانند یک بازوی قوی برای دستگاه قضایی می‌تواند عمل کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه