اخبار داغ

2 پارک ملی در دستور محیط زیست گلستان؛

«قلعه میران» نگهبان «سرخداری» علی آباد کتول/ «هیرکانیان» پارک می شود

«قلعه میران» نگهبان «سرخداری» علی آباد کتول/ «هیرکانیان» پارک می شود
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان از تغییر وضعیت ذخیره گاه سرخداری علی آباد کتول به پارک ملی با نام «قلعه میران» و همچنین تبدیل مناطق جنگلی مرکز استان به پارک ملی «هیرکانیان» در آینده ای نزدیک خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زرین نامه؛ اسماعیل مهاجر در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری تحلیلی بیان کرد: ارتقاء مناطق محیط زیستی در استان گلستان یکی از اهداف دولت تدبیر و امید است که در این راستا تبدیل وضعیت مناطق حفاظت شده (شکار ممنوع) بیشتر جنگل های جنوبی استان به پارک ملی دنبال می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زرین نامه,
 
,
وی از در دستور کار قرار گرفتن پارک ملی در محدوده مرکز استان با نام «هیرکانیان» خبر داد و افزود: در این راستا منطقه شکار ممنوع چلچلی در مرکز گرگان 43 هزار هکتار بود که وسعت آن به بیش از 63 هزار هکتار سطح جنگلی افزایش یافته و از جنگل شموشک تا جنگل های فاضل آباد و علی آباد کتول را شامل می شود.
,
 
,
مهاجر تصریح کرد: این مناطق از لحاظ پوشش گیاهی و جانوری بسیار غنی است که قوانین ویژه زیست محیطی پس از تبدیل وضعیت این جنگل ها به پارک های ملی، برای محفاظت بیشتر و انتقال این سرمایه ارزشمند به نسل آینده کمک زیادی به ما می کند.
,
 
,
وی همچنین گفت: ذخیره گاه جنگلی سرخداری منطقه زرین گل، پونه آرام و افراتخته دهنه زرین گل شهرستان علی آباد کتول که از آن به عنوان فصیل گیاهی عصر یخبندان یاد می شود، یکی از منابع طبیعی سرخداری در جهان است.
,
 
,
مهاجر با بیان اینکه درخت سرخدار به طور علمی در حال تکثیر است اما منبع طبیعی اولیه آن از ذخیره گاه های طبیعی تامین می شود، افزود: در گلستان حدود 500 تا 600 هکتار ذخیره گاه ژنتیکی سرخداری داریم که بخشی از آن در جهان نمای گرگان و بخش اعظم آن در دهنه زرین گل شهرستان علی آباد کتول قرار دارد.
,
 
,
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان عنوان کرد: ثبت پارک ملی سرخداری با نام قلعه میران (قلعه ماران) که بخشی زیادی از جنگل های شهرستان علی آباد کتول، منطقه فندرسک و رامیان را در بر می گیرد را در دستور کار قرار داده ایم.
,
 
,
مهاجر درباره وضعیت پرورنده این پروژه گفت: نقشه های این پارک تهیه و به دستگاه های اجرایی استانی و ملی ارسال شده است و در حال حاضر منتظر تایید هستیم تا آن را به شورای عالی محیط ریست ارسال کنیم.
,
 
,
وی تصریح کرد: این پارک حدود 5 هزار هکتار را تحت پوشش خود قرار می دهد، اما برای آن حریم حفاظتی تا 10 هزار هکتار را در نظر گرفته ایم.
,
 
,
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان خاطر نشان کرد: سال گذشته نیز با کمک فعالان زیست محیطی شهرستان علی آباد کتول، جنگل ابر منطقه حفاظت شده اعلام شد که امسال پاسگاه های محیط بانی آن تاسیس و اجرایی خواهد شد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه