اخبار داغ

گزارشی از فرهنگ تاریخی استفاده از برقع در هرمزگان+تصاویر

گزارشی از فرهنگ تاریخی استفاده از برقع در هرمزگان+تصاویر
در جزیره قشم ، دختران از برقع استفاده نمی کنند و عموما برقعی مخصوص دختران وجود ندارد اما در گذشته ، دختران ، در سنین پایین ازدواج می کردند در واقع دوران تجرد آنها طولانی نبوده و از دوران نوجوانی وارد مرحله تاهل و بزرگسالی می شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از فرهنگ کده ؛ در جزیره قشم ، دختران از برقع استفاده نمی کنند و عموما برقعی مخصوص دختران وجود ندارد اما در گذشته ، دختران ، در سنین پایین ازدواج می کردند در واقع دوران تجرد آنها طولانی نبوده و از دوران نوجوانی وارد مرحله تاهل و بزرگسالی می شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , فرهنگ کده , ؛,

در برخی مناطق ، اگر سن دختری از 15 سال می گذشت و ازدواج نمی کرد ، باتوجه به شرایط منطقه از برقع استفاده می کرد.استفاده از روبند دیگری به نام «نقاب» نیز در این مناطق رواج دارد ؛ که پارچه ای مشکی رنگ است و کل صورت به جز چشم ها را می پوشاند .

,

امروزه ، به چند دلیل ، دختران و زنان جوان برای استفاده از نقاب به جای برقع در حال افزایش است اولین دلیل ، قیمت ارزان و دوام بیشتر آن که نقاب قابل شستشو و استفاده از آن به خصوص هنگام غذا خوردن راحت تر از برقع می باشد و همچنین به دلیل فاصله داشتن نقاب از صورت ، هوای بیشتری زیر آن جریان دارد و استفاده از آن مخصوصا در تابستان های گرم مناسب تر است.

,

 

,

, ,

ساخت برقع مشکل تر از نقاب بوده و به طور کلی ؛ تمایل استفاده از نقاب به جای برقع ، در بین دختران رایج تر است ؛ اگر چه زنان مسن ، همچنان به استفاده از برقع راغب ترند

,

در مناطقی که از برقع استفاده می شود ، برقع مخصوص دختران وجود دارد سن استفاده دختران از برقع در روستاهای شهرستان جاسک متفاوت است به عنوان مثال در حوزه شرق جاسک ،در روستای «میرنگوری» منطقه سدیج ، دختران از سنین 7 الی 8 سالگی از برقع استفاده می کنند.

,

 

,

برقع زنان متاهل

, برقع زنان متاهل,

در قشم، زنان بعد از ازدواج از برقع استفاده می کنند. امروزه اگر دختری تصمیم بگیرد بعد از ازدواج از برقع استفاده نکند یا اگر مردی دوست نداشته باشد همسرش از برقع استفاده کند قبل از ازدواج در این مساله به توافق می رسند.

,

, ,

تفاوت برقع ، برای زنان متاهل جوان با مسن در اندازه ی چشمی آن است برای زنان جوان چشمی برقع بازتر است و قسمت بیشتری از صورت دیده می شود اما برای زنان مسن تر ، چشمی برقع کوچک تر شده و در برخی موارد فقط چشم ها قابل دیدن است.

,

زنان ، برقع های کهنه دور نمی اندازند و از آن بیشتر در خانه ، کارهای روز مره و همچنین برای کشاورزی و کار در نخلستان ها استفاده می کنند از نوع برقع لباس نحوه راه رفتن و صدای شخص می توان هویت فرد تشخیص داد در غیر از این صورت شناسایی او برای نزدیکان فرد نیز مشکل است.

,

بی بی مهتاب یکی از پیرزن های روستای «بنذرک» جاسک در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده ؛ افزود: در زمان کشف حجاب برقع ها را از صورت زن ها در می آوردند و در چاه آب می انداختند اما زن ها دوباره برای خود برقع دیگری تهیه می کردند.

, فرهنگ کده,

وی بیان کرد: در قدیم ، اشخاصی که از بیابان جاسک می آمدند برقع می زدند که کم کم افراد این روستا طبق دیده هایشان به تمرین دوخت برقع پرداختند و با سوزن و نخ ابریشم نقوش زیبا روی برقع ها سوزن دوزی کردند.

,

او گفت: طرح های جدید معمولا از سیستان بلوچستان و پاکستان می آمد و قیمت برقع در آن زمان دو و نیم قران بوده است .

,

بی بی مهتاب اظهار کرد: در آن زمان ، عروس و داماد را بر اسب یا شتر سوار می کردند که صورت حیوانات را با نقاب تزئینی می پوشاندند که این نقاب از پشم گوسفند یا میش بافته میشد ، پس از رنگ آمیزی ،روی صورت حیوان قرار می گرفت.

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه