اخبار داغ

گرانترین قارچ خوارکی دنیا در دامنه کوه های مانه و سملقان

گرانترین قارچ خوارکی دنیا در دامنه کوه های مانه و سملقان
قارچ خوراکی دنبلان به عنوان گرانترین قارچ خوارکی دنیا که به الماس آشپزخانه مشهور است در دامنه کوه های شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی به وفور یافت می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  پایگاه خبری آشخانه، واژه دنبلان برگرفته از واژه دونبالان، دنبلان در زبان ترکی آذربایجانی، به معنی برآمده، متورم و برجسته است و به زمینی اشاره می کند که هنگام خارج شدن دنبلان از زمین به حالت برآمده و پف کرده در می آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از  , پایگاه خبری آشخانه, پایگاه خبری آشخانه, پایگاه خبری آشخانه, ، واژه دنبلان برگرفته از واژه دونبالان، دنبلان در زبان ترکی آذربایجانی، به معنی برآمده، متورم و برجسته است و به زمینی اشاره می کند که هنگام خارج شدن دنبلان از زمین به حالت برآمده و پف کرده در می آید, .,

از این قارچ در کتب طب سنتی با عنوان «نبات الرعد» یاد شده است.
دنبلان در واقع نوعی ساختمان باردهی یک قارچ زیرزمینی است که ممکن است به رنگ های قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه دیده شود. دنبلان حالت غده ای دارد و توپر و شبیه به سیب زمینی است و اندازه آن از یک فندق تا اندازه یک پرتقال یا کمی بزرگتر متغیر است
دنبلان را در سال های پرباران معمولا بعد از آغاز بارندگی های بهاره از نیمه های اسفند تا اواخر فروردین ماه و در عمق 5 تا 30 سانتی متری خاک های مرطوب آهکی و سبک دامنه کوه های شنی می توان یافت.
قارچ دنبلان همزیست ریشه گیاهان است بنابراین در خاک بدون گیاه دنبال آن نباید بود و این گیاه خوراکی گران قیمت در مجاورت ریشه گیاهان یافت می شود.

, .,
, ,
,
, .,


در شهرستان مانه وسملقان می توان این خوراکی را بویژه در منطقه قره میدان  به سمت امند و تازیاب و کورشیخ و... یافت که همه ساله مردم ترکمن، کرمانج و تات این خطه دنبال این گیاه خوراکی هستند.
یکی از اهالی منطقه امند شهرستان مانه و سملقان گفت: دنبلان در فصل بهار در زمان بارندگی از زمین خارج می شود و اهالی برای جمع آوری این خوراکی از منزل خارج می شوند.
صابری اظهار کرد: باید برای پیدا کردن این خوراکی زیر بوته ها را جست و جو کرد وی تصریح کرد: این قارچ خوراکی را بعد از جمع آوری برای فروش می بریم و هرساله  از شیراز و مناطق حاشیه خلیج فارس برای خرید به این منطقه می آیند و سال گذشته کیلویی 80 هزارتومان تا 90هزارتومان نیز به فروش رسانده ایم.

, , ,
, .,
, .,
, .,


یکی دیگر از اهالی روستای کورشیخ گفت: قیمت فروش دنبلان متغیر است و قیمت مشخصی ندارد و در سال جاری از 25 هزار تا 80 هزارتومان نیز فروخته ایم.
محمد قالمق اظهارکرد: دنبلان ضد سرطان است و به عنوان خوراکی می توان استفاده کرد

, , ,
, .,
,

وی تصریح کرد: زمانی که بارندگی ها آغاز شود دنبلان مانند قارچ از سطح خاک بیرون آمده و به راحتی می توان آن را در روی سطح زمین پیدا کرد.

, .,


دنبلان یک آنتی اکسیدان قوی 
یک کارشناس تغذیه در این باره گفت: تغذیه از دنبلان در فصل بهار برای جلوگیری از انواع بیماری مثل سرماخوردگی در طول سال مؤثر عنوان شده است. دنبلان بیش از 15 نوع پروتئین و ویتامینهای زیادی دارد. قارچ دنبلان تأثیر چشمگیری در کاهش قند خون در میان مبتلایان به دیابت و درمان بیماریهای چشمی دارد.
فیروزه افزود: قارچ شامل مقدار زیادی ارگوتیونین (یک آنتی اکسیدان قوی) است که برخلاف آنتی اکسیدان های دیگر در فرایند پخت و پز از بین نمی رود. بررسی ها نشان می دهند مصرف روزانه دو عدد قارچ پخته و داغ می تواند عفونت های بدن را از بین برده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و یبوست و نفخ معده را نیز درمان کند.

, , ,
,
, , , , .,
, .,


رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان مانه وسملقان گفت: قارچ خوراکی دنبلان در مناطقی از استان خراسان شمالی و به خصوص شهرستان مانه وسملقان همچون خرمده غربی و قره میدان و مناطق امند و روستاهای اطراف آن یافت می شود

, , ,
,

فلاحی اظهارکرد: مانه وسملقان به عنوان قطب گیاهان دارویی است و تاکنون تعداد زیادی از آن شناسایی شده اند.
وی همچنین در خصوص کشت تجاری دنبلان در شهرستان گفت: برای کشت تجاری این خوراکی هنوز برنامه ای در دست اقدام نیست ومتولی کشت این محصول خوراکی مدیریت اراضی است .

, .,
, .,


وی بیان کرد: مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی مانه وسملقان در خصوص این خوراکی باید تحقیقات را انجام و در صورت داشتن متقاضی به کشت این محصول خوراکی پرداخته شود.
فلاحی همچنین از مردم منطقه خواست به دلیل اینکه در فصل بهار انواع گیاهان دارویی و خوراکی یافت می شود باید بیشتر مراقب باشند تا سایر عرصه های منابع طبیعی را از بین نبرند.
شهرستان مانه وسملقان به عنوان قطب کشاورزی استان و قطب گیاهان دارویی نگین سرسبز استان خراسان شمالی است.

, , ,
, .,
, .,
,

, ,

انتهای پیام/ زمانی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه